Yüksək
səviyyəli təhsil maddi sərvətin
insan kapitalına çevrilməsini təmin
edir
Layihə
çərçivəsində müsahibimiz
Prezident Yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının «Geostrateji
Araşdırmalar Mərkəzi»nin elmi işçisi, iqtisad
üzrə fəlsəfə doktoru Çingiz İbrahimlidir:
- XX əsrin
ortalarından etibarən aparıcı dünya
dövlətlərinin ən mühüm
prioritetləri sırasında təhsilin inkişafına əsaslanan
"bilik iqtisadiyyatı"nın
formalaşdırılması, insan
kapitalının yaradılması və beləliklə,
davamlı inkişafın təmin olunması amilləri xüsusi yer tutmağa başladı. İnsan kapitalı nəzəriyyəsi ötən
əsrin 50-60-cı illərində Amerika
iqtisadçılarının tədqiqatları nəticəsində
yaradılıb. İşçi qüvvəsinin
formalaşdırılması problemləri, insanın
yaradıcılıq və faydalılıq imkanlarının
artırılması bu nəzəriyyənin
əsas hədəfləri kimi
müəyyənləşdirilib. Həmin
dövrdən başlayaraq təhsil və
səhiyyə sahələrinə yönəldilən vəsaitlər
ictimai-iqtisadi proseslərin
qaçılmaz məsrəfləri kimi deyil, əksinə, davamlı inkişafın təmin
edilməsi üçün mühüm investisiyalar kimi qəbul edilməyə başlanıb.
Təsadüfi deyil ki, müasir dövrdə
təbii sərvətlərin bolluğu
dövlətin inkişafının əsas göstəricisi
sayılmır, bu sərvətlərin cəmiyyətin
hərəkətverici qüvvəsi olan insan kapitalına çevrilməsinin təmin
edilməsi daha vacib amil kimi qəbul edilir. ABŞ, Yaponiya, Cənubi
Koreya, Finlandiya və
digər inkişaf etmiş
ölkələr malik olduqları maddi resurslardan daha çox təhsil sisteminin yetişdirdiyi insan kapitalından böyük
gəlirlər əldə ediblər və bu
gün də etməkdədirlər. Təhlillər
sübut edir ki, bu ölkələrdə
inkişafa təsir göstərən
amillər içərisində təhsilin çəkisi hiss olunacaq dərəcədə
yüksəkdir və təxminən 70 faiz
təşkil edir. Dünya
Bankının apardığı tədqiqatların nəticələri
göstərir ki, ABŞ-ın milli sərvətinin 76 faizini
insan kapitalı, 19 faizini
istehsal, 5 faizini təbii
resurslar təşkil edir.
Avropa ölkələrində insan kapitalı 74, istehsal
24, təbii resurslar yalnız 2 faiz təşkil edir. Rusiyada isə insan
kapitalı 50, istehsal 10, təbii resurslar 40 faiz səviyyəsindədir.
Davamlı inkişaf konsepsiyası da XX əsrin son onilliyində
irəli sürülüb və
hazırda dünyada ən mühüm
prioritetə çevrilib. Təsadüfi deyil ki, davamlı inkişaf qlobal məqsədlərdən
biri kimi BMT tərəfindən
Minilliyin Bəyannaməsinə daxil edilmiş,
2005-2014-cü illər isə davamlı inkişaf
sahəsində tədris onilliyi elan edilib. Davamlı inkişaf konsepsiyasına görə hər bir şəxsə onun fərdi
qabiliyyətlərini, potensial
imkanlarını davamlı şəkildə inkişaf
etdirmək üçün iqtisadi, sosial, mədəni,
siyasi sahələrdə əlverişli mühit yaradılmalıdır. Bu konsepsiya nəzərdə tutur
ki, insanların layiqli
həyat sürməsi, sağlam
olması, təhsil və bilikdən bəhrələnməsi
davamlı olmalı, cəmiyyətin inkişaf
prosesində həm çağdaş, həm
də gələcək nəsillərin layiqli
həyat sürmək imkanları təmin edilməlidir. Bu səbəbdən heç
bir fərd öz milli, dini, cinsi
və digər mənsubiyyətinə görə uzun, dolğun və ləyaqətli
həyat sürmək imkanlarından məhrum edilə bilməz.
- İnsan kapitalının formalaşdırılması
prosesində təhsilin rolunu necə
görürsüz?
- Ümumiyyətlə, dünya təcrübəsində
davamlı inkişafın
əsas göstəricilərindən
biri təhsil səviyyəsi ilə bağlıdır. YUNESKO-nun ekspertləri
müəyyən ediblər ki, hər bir ölkədə güclü
kadr ehtiyatlarının
yaradılmasında orta təhsildən
sonrakı təhsilin əhəmiyyəti çox
böyükdür. Məhz orta təhsildən sonrakı təhsil yüksək
məhsuldarlığı və çevikliyi
ilə fərqlənən ixtisaslı işçi
qüvvəsinin hazırlanması, habelə texnologiyaların
iqtisadiyyatının dünya miqyasında
rəqabət qabiliyyətini təmin edir.
Məhz ali təhsil intellektual potsensialın formalaşdırılmasında,
madid sərvətin insan
kapitalına çevrilməsində böyük
əhəmiyyət kəsb edir. Ümumiyyətlə,
müasir dövrdə iqtisadiyyatın səmərəliliyinin
artırılması insan
kapitalının intellektual
potensialının yüksəldilməsi ilə təmin
olunur. Ona görə
də hər bir inkişaf
etmiş ölkədə insan
kapitalının inkişaf etdirilməsi
dövlətin qarşısında mühüm
məsələ kimi dayanır. İnsan kapitalının formalaşmasında əsas
məsələ qeyd etdiym
kimi təhsildir. Şagird
və tələbənin aldığı təhsilin səviyyəsi
elə olmalıdır ki, bununla
o, gələcəkdə cəmiyyətdə
öz yerini tutaraq dövlətin
inkişafına töhfəsini verə bilsin.
Bu gün şagird və tələbə olan gənc sabah əmək
bazarında rəqabətə davam gətirmək
üçün lazımi səviyyədə
təhsil almalı, peşəkar kadr kimi yetişməlidir. Son
illər ölkədə uğurla həyata
keçirilən iqtisadi islahatlar
dinamik sosial-iqtisadi
inkişafı təmin etməklə, böyük
iqtisadi potensial
gücləndirib və insanların rifah
halının daha da
yaxşılaşmasını təmin edib.
Neft sektoru ilə yanaşı, qeyr-neft
sektorunun inkişaf
etdirilməsi iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətini xeyli artırıb ki, bu da çox
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Çünki bu siyasət güclü kadr potensialının
formalaşdırılmasını da təmin
edir ki, bu da insan
kapitalının inkişafı deməkdir. Neft vəsaitlərinin düşünülmüş
siyasətə uyğun həm xarici investisiyalara, həm daxili sərmayələrə, həm də sosial sahələrə səmərəli xərclənməsi
son nəticədə insan
kapitalının inkişafına stimul verir. Prezident İlham Əliyevin bəyan etdiyi
kimi, Azərbaycan hökumətinin
apardığı siyasətin başlıca məqsədi nefti - “qara
qızılı” insan kapitalına
çevirməkdən ibarətdir. Bu
istiqamətdə aparılan tədbirlər öz
mühüm nəticələrini verməkdədir
və neft gəlirləri insanların ən
qabaqcıl informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarını mənimsəməsinə, intellektual mülkiyyətin inkişafına
istiqamətlənir. Dövlət insan
kapitalının inkişafına yönələn ciddi və düşünülmüş
siyasət həyata keçirir. Azərbaycan
iqtisadiyyatının ildən-ilə güclənməsi, mühüm sosial-iqtisadi
proqramların uğurla
reallaşdırılması son nəticədə
əhalinin maddi rifah
halının yüksəlməsinə gətirib
çıxarıb. Bölgələrimizin davamlı və
tarazlı inkişafına hesablanan
proqramların icra edilməsi, yeni infrastruktur layihələrin
həyata keçirilməsi ölkəmizin hərtərəfli
inkişafını təmin etməkdədir.
- Dövlətin bu məsələnin inkişafı istiqamətində atdığı addımları
necə dəyərləndirirsiz?
- Bu gün Azərbaycan
elə inkişaf səviyyəsindədir ki,
insan kapitalı potensialının möhkəmləndirilməsi
üçün lazım
olan institusional və maliyyə imkanlarına malikdir. Dünyanın
insan kapitalı üzərində qurulduğu indiki məqamda
Azərbaycanın da bütün
gücü ilə bu
prosesə qoşulması ölkəmizin demokratik
dayanışmaya, elmin və təhsilin dəyərlərinə
sadiqliyini göstərir.
Xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin “Neft
Azərbaycanın milli sərvətidir” deyimi yeni yüzillikdə
ölkəmizin tarixində başqa bir modeldə həqiqətə çevrilib-«qara
qızıl»ı insan kapitalına
çevirmək. Beləliklə, neft gəlirləri Azərbaycanda həm də
təhsilin, elmin inkişafına yönəlir.
İndi Azərbaycanın təhsil modeli özündə uzun
illər ərzində əldə olunan ənənələri,
xalqımızın mentalitetini əks
etdirməklə yanaşı, bəşəri dəyərlərdən
yararlanmağın, dünyada gedən
prosesləri öyrənməyin vacibliyini
qarşıya bir məqsəd kimi qoyub. Azərbaycan
indi dəyişən, müasirləşən
və həm də qloballaşan
dünyanın dəyərlərinə məhz təhsil və
elm sayəsində qovuşur.
Ölkədə yeni məktəblərin
inşa edilməsi, təhsilə
ayrılan vəsaitin artırılması, gənclərin təhsil
almq üçün
dövlət hesabına xaricə göndərilməsi kimi məsələlər ölkədə insan kapitalının inkişafına yönələn
çox mühüm
addımlardır. Bu gün gənclərimizin
dünyanın təxminən 28 ölkəsində dövlət
hesabına təsil alması həm ölkə üçün böyük
kadr potensialının
yaradılmasıdır, həm də müasir
təcrübənin, texnologiyanın, biliyin
ölkəyə gətirilməsidir. Dövlət bu məsələyə, insan
kapitalının inkişafına o qədər
həssaslıqla yanaşır ki, xaricə
tələbə göndərilməsi dövlət
proqramı ilə tənzimlənir. Dövlət məktəblər
üçün binalar
tikməklə kifayətlənmir. Məktəblərin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
istiqamətində də ciddi iş aparılır. Məktəblərdə
ən müasir sistemlər qurulur. Onların kompyuterləşmə prosesi uğurla davam edir. 2004-cü ildə
min şagirdə bir kompyuter düşürdüsə, indi min şagirdə 20 kompyuter düşür. Məktəblərin
əksəriyyətində şagirdlərin internetə birbaşa çıxışı var. Bu, Azərbaycan
dövlətinin insan kapitalının inkişaf etdirilməsinə yanaşması və
insan kapitalına yatırdığı
investisiyadır. Nəzərə almaq lazımdır ki,
hazırkı vaxtda cəmiyyətin sosial-iqtisadi tərəqqisində, rəqabətədavamlı
insan kapitalının
formalaşmasında, davamlı inkişafa
zəmin yaradan bilik
iqtisadiyyatının qurulmasında
təhsilin, xüsusilə ali təhsilin
müstəsna rolu var.
Qloballaşmanın geniş
vüsət aldığı müasir
dövrdə hər bir ölkənin
iqtisadiyyatının dinamik
inkişafı, onun uğurlu
gələcəyi, inkişaf etmiş ölkələr sırasına daxil olması həmin ölkədə təhsil
səviyyəsi ilə müəyyən olunur.
Bu cəhətdən ölkənin malik olduğu təbii sərvətlərin
cəmiyyətin hərəkətverici qüvvəsi olan insan kapitalına
çevrilməsi ali təhsil
qarşısında duran müstəsna əhəmiyyətə
malik əsas vəzifədir. Bu gün ölkəmizin ən
ucqarlarında belə ən müasir tələblərə
cavab verən yeni məktəblər
inşa edilir. Həmin məktəblərin kompyuterləşdirilməsi,
gənclərin virtual dünyaya
çıxışının təmin edilməsi,
onların informasiya texnologiyaları ilə
işləmək vərdişlərinə yiyələnmələri
üçün atılan məqsədyönlü
addımlar da məhz bu
məqsədə xidmət edir. Bu baxımdan
2004-cü il 21 avqust tarixli “Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil
məktəblərinin informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramının (2005-2007-ci illər) təsdiq edilməsi
haqqında” fərman gənclərin müasir
biliklərə yiyələnməsinə və informasiya texnologiyalarını dərindən
mənimsəmələrinə elmi-texniki
zəmin yaradıb. Bundan əlavə, 2008-ci il iyunun 10-da təsdiq edilmiş
“2008-2012-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil
sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı” Azərbaycan Respublikasında müasir
informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının geniş tətbiqi yolu ilə vahid ümummilli təhsil mühitinin
yaradılması və əhalinin bütün
təbəqələri üçün
keyfiyyətli təhsil almaq
imkanlarının təmin edilməsi məqsədinə xidmət
edir.
Anar Miriyev
Palitra.- 2010.- 20 oktyabr.- S. 11.