“Tyutor tələbələrin akademik
maraqlarını qoruyur”
Azərbaycan ali təhsil
sistemi Bolonya prosesinə qoşulduqdan sonra ali təhsil sahəsində
yeni vəzifələr meydana çıxdı. Belə ki,
burada konkret olaraq tyutorlardan söhbət gedir. Tyutorların ali
təhsil sistemində çalışmağa
başlamaları yeni hadisə idi. Bəs hazırda tyutorlar necə
fəaliyyət göstərir və onların təhsil
prosesində yeri və rolu hansı səviyyədədir? Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Bakı Dövlət Universitetinin Sosial elmlər
və psixologiya fakültəsinin tyutoru Faiq Xudanlıdır.
- “Tyutor”
anlayışı nə deməkdir?
- Gəlin əvvəldən
başlayaq. Nəzərinizə çatdırmalıyam ki,
Bakı Dövlət Universitetində 2006-2007-ci tədris ilində
Bolonya prosesinə keçidə start verilib. Bəs Bolonya
prosesi nədir? Çoxları bu haqda geniş məlumata
malikdir, amma mən bunu qısa da olsa, yenidən diqqətinizə
çatdırmağı lazım bilirəm. Bu prosesə əsas
səbəb 19 iyun 1999-cu ildə 29 Avropa dövləti tərəfindən
keçirilən təhsil nazirlərinin
görüşündə qəbul olunmuş Bolonya Deklarasiyasıdır. Deklarasiyanın
əsas məqsədi Avropa təhsil müəssisələrində
tələbələrin mobilliyini və verilmiş biliklərin
həyata keçirilməsini təmin etmək, bir sözlə,
təhsilin keyfiyyətini artırmaq, Avropa universitetlərinin
bir-biri ilə inteqrasiyası, vahid kredit sisteminin
yaradılması, tələbələrin mobilliyinin təmin
olunması və ən önəmlisi, ali təhsil sənədlərinin
və ixtisaslarının Avropa məkanında
qarşılıqlı tanınmasıdır. Bu mənada Bolonya prosesinin əsas mahiyyəti Avropa universitetlərinin inteqrasiyasıdır. Onu da qeyd edim ki,
Azərbaycan 2005-ci ildən
Bolonya prosesinə qoşulub və bunun gərəyi olaraq müvafiq öhdəliklər götürüb.
Bu öhdəliklərdən biri də ali təhsil müəssisələrində kredit sisteminin tətbiqidir. Ölkəmizin
ali
təhsil müəssisələrində
kredit sisteminin tətbiqinin vahid qaydada aparılması haqqında 2006-cı ildə
əsasnamə təsdiq
olunub. Elə həmin əsasnaməyə
uyğun olaraq BDU-da kredit sistemi
ilə tədrisin təşkili barədə
daxili əsasnamə qəbul olunub. Bu əsasda 2006-2007-ci tədris
ilində iki,
2007-2008-ci il tədris ilində dörd fakültə,
2008-2009-cu tədris ilindən
isə universitetin bütün fakültələri
Bolonya sisteminə keçib. Universitet rəhbərliyi yeni
sistemə uyğun yeni kadrların hazırlanmasına qərar
verir. Beləliklə, 2008-ci ildən başlayaraq
respublikada ilk dəfə
tyutor kursları təşkil olunur. Bu kursları uğurla
keçən namizədlərə
diplom və sertifikatlar verilir və onların böyük əksəriyyəti
tyutor kimi fakültələrdə
Bolonya prosesinin qaydalarının həyata
keçirilməsində iştirak
edirlər.
Bunları bildirdikdən sonra birbaşa
sualınızın cavabına
keçək. “Tyutor” - fransız dilində özəl, şəxsi müəllim
deməkdir, ancaq bizdə bu söz
vəzifə kimi, tədris məsləhətçisi,
akademik məsləhətçi
kimi xarakterizə olunur. Bizim əsas vəzifəmiz kredit sistemi ilə təhsil alan tələbələrə
köməklik göstərməkdir.
Belə ki, tyutor tələbələrin
akademik maraqlarını
qoruyur, müdafiə edir, eyni zamanda
tədris prosesinin təşkili ilə bağlı zəruri məlumat və sənədləri tələbələrə
təqdim edir. Onların fərdi tədris planlarının hazırlanmasında
qrup və fərdi məsləhətlər
verir. Lakin bununla yanaşı
nəzərinizə çatdırmalıyam
ki, tyutor həmçinin elektron universitetin fəaliyyətini
təşkil edir və ona nəzarət
edir. BDU-da elektron universitet
fəaliyyət göstərir
və bütün tələbələrin şəxsi
loqin və parolları var ki, tələbə onun vasitəsi ilə elektron universitetə daxil olur və
şəxsən onun seçdiyi fənlərdən
mühazirə mətnlərini
götürə, ondan
istifadə edə və forumlarda iştirak edə bilir. Burada həmçinin universitet
həyatı forumu var ki, tələbələr
buraya daxil olmaqla universitet tələbələri ilə
fikir mübadiləsi edə bilirlər. Tyutor bütün bunların təşkilində iştirak
edir, tələbələrə
istiqamət verir.
- Universitetdə real tyutor
təcrübəsi nə
vaxtdan başlayıb?
- Bu barədə bir qədər
danışdım. Bir daha qeyd edim ki, 2006-2007-ci tədris ilindən
başlayaraq Bolonya prosesinə keçidə başlanıb,
2008-2009 tədris ilindən isə tam olaraq Bolonya prosesinə
keçilib. Tyutorlar mütəxəssis kimi 2008-ci ildə
kursu bitirərək universitetin fakültələrində
işə başlayıblar. Lakin Bolonya prosesi adından da
göründüyü kimi, bir prosesdir və hər il bu sahədə
yeni, məqsədəuyğun dəyişikliklər edilir.
- Azərbaycan təhsilində Bolonya prosesinin müxtəlif
problemləri var. Buna uyğun olaraq tyutorluğun hansı
problemləri var?
- İstənilən
yeni nəsə yaranırsa, orada problemlər də
olmalıdır. Əsas odur ki, bu problemləri aradan
qaldırmaq üçün istək, arzu və
çalışqanlıq olsun. Şübhəsiz, Azərbaycanda
Bolonya prosesi ilə bağlı problemlər yox deyil, ancaq bu
problemlərin aradan qaldırılması üçün məqsədli
işlər görülür. Heç nəyi birdən-birə
mükəmməl yaratmaq mümkün deyil.
Düşünürəm ki, əsas problem isə məhz
düşüncə problemidir ki, çoxları hələ
buna hazır deyil. İlk vaxtlarda həm müəllimlər, həm
də tələbələrə bu sistemin qaydalarını
izah etmək və anlatmaq bir qədər çətin olurdu.
Belə ki, müəllimlərin mühazirə mətnlərini
elektron formada hələ semestr başlamazdan əvvəl vermələrini
tələb etmək və almaq o qədər də asan
olmurdu. Bunun obyektiv və subyektiv səbəbləri var. Yəqin
ki, burada təcrübəsizlik də öz sözünü
deyirdi. Tələbələrə isə elektron universitetin
imkanlarından istifadə etməyi anlatmaq və semestr ərzində
yığılacaq balların qaydalarını izah etmək, o
cümlədən tələbələrə həmçinin
fərdi tədris planının tutulmasının əhəmiyyəti
və bu barədə iştirakların mühüm
olmasını çatdırmaq asan olmurdu. Bir çox tələbələrin
isə kompyuter haqda ən sadə biliklərinin olmaması əlavə
çətinliklər yaradırdı və hal-hazırda da bəzən
yaratmaqdadır. Lakin artıq universitetdə bu sistem
oturuşub. Düşüncələrdə müsbət
istiqamətdə müəyyən dəyişikliklər var və
getdikcə köhnə sistemin qaydaları unudulur, hər
şey yeni sistemə uyğun formada məcraya
düşür. İndi universitetə daxil olan tələbə
qohumlarından, qonşulardan, dost-tanışdan az da olsa, bu
barədə məlumat alır və onların kompyuter bilikləri
əvvəlkilərə nisbətən daha yüksəkdir. Bu
mənada işimiz getdikcə daha da asanlaşır. Hesab edirəm
ki, gələcəkdə bu istiqamətdə bir çox
yeniliklər də olacaq. Bakı Dövlət Universiteti bu mənada
Azərbaycan təhsil ocaqları içində
öncüldür və öncül olaraq qalacaq. Universitetdə
təhsilin keyfiyyətinin qaldırılmasına, şəffaflığın
təmin olunmasına böyük önəm verilir. Biz bunu dərk
edir, işlərimizin daha mükəmməl formada təşkilinə
və yerinə yetirilməsinə
çalışırıq.
- Tyutor vəzifəsini yerinə yetirmək
üçün hansı maddi-texniki baza və əyani vəsaitlər
lazım gəlir?
- Onu deməliyəm ki,
universitetimiz sözün əsl mənasında tam kompyuterləşdirilib
və yüksək sürətli internetlə təmin olunub. Əvvəl
də söylədiyim kimi, bizim işimizin böyük bir hissəsini
məhz elektron universitet təşkil edir və bizlər həm
kompyuterlərlə, həm də internetlə tam təmin
olunmuşuq. Bundan əlavə tələbələrin məşğul
olması üçün kompyuter auditoriyaları, testlə
imtahan vermək üçün xüsusi kompyuter otaqları
mövcuddur.
- Tyutorları inkişaf etdirmək üçün
hansısa proqramlar varmı və onlardan
yararlanılırmı?
- Çox gözəl
sualdır. Təbii ki, hər şey inkişaf edir. İş
prosesində çevik olmaq, yeni-yeni qarşıya
çıxan problemləri aradan qaldırmaq üçün
bizlər öz üzərimizdə daimi işləməli,
zamanın tələbinə uyğunlaşmalıyıq. Bunu
bizlərdən universitet rəhbərliyi çox ciddiyyətlə
tələb edir, eyni zamanda şərait də yaradır. Belə
ki, universitetdə elektron tədris mərkəzi fəaliyyət
göstərir və tyutorlar daim bu mərkəzlə əlaqə
saxlayır, yeniliklərlə tanış olur, həmçinin
kiçik seminar və kurslarda iştirak edirik. Lakin hesab edirəm
ki, gələcəkdə Avropa ölkələrində
Bolonya prosesinin tətbiqi ilə bağlı həmin ölkələrin
universitetlərinin təcrübələri ilə yaxından
tanışlıq və qarşılıqlı, intensiv
mübadilələr daha faydalı olardı.
- Siz bir tyutor kimi ali təhsilin inkişafında nələri
təklif edərdiniz?
- Düşünürəm
ki, təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi
üçün yaxşı kadrlar lazımdır və bu
kadrlar kifayət qədər maddi baxımdan təmin
olunmalıdır. Müəllimlərin maaşı o qədər
də yüksək deyil. Təhsil sistemində işlədiyim
müddətdə yəqin edirəm ki, təhsil sistemində
işləmək ağır, çətin, məsuliyyətli
və şərəfli işdir. Müəllim insan
yetişdirir, onu ən azı dövlətə, millətə
gərəkli bir vətəndaş kimi
formalaşdırır. Belə olan halda müəllim heç
zaman aşağı təmin olunmuş təbəqədən
olmamalı, əksinə, mümkün qədər təminatı
yüksəldilməlidir.
İlkin AĞAYEV
Palitra.- 2011.- 5 aprel.- S. 7.