Aysel Həsənova:
“Əhali arasında məişət zorakılığının
mənfi hüquqi, tibbi və sosial
nəticələri izah
edilməlidir”
(Əvvəli
01 aprel sayımızda)
- Qanuna uyğun olaraq məişət zorakılığının
qarşısının alınmasının
hansı yolları mövcuddur?
- “Məişət zorakılığının
qarşısının alınması” haqqında Azərbaycan
Respublikası Qanununa əsasən dövlət tərəfindən
məişət zorakılığı təhlükəsinin
aradan qaldırılması məqsədilə hüquqi, sosial
və qabaqlayıcı tədbirlər görülür. Məişət
zorakılığına qarşı mübarizədə həyata
keçirilən hüquqi xarakterli tədbirlər dedikdə
buna məişət zorakılığı hallarının
araşdırılması, məişət
zorakılığına yol vermiş şəxslərin
qanunla müəyyən edilmiş qaydada məsuliyyətə
cəlb edilməsi aiddir. Yəni əgər məişət
zəminində fiziki, cinsi və ya psixi zorakılıq törədilərsə,
zorakılıq faktının araşdırılması
üçün tədbirlər görülür. Həmin
zorakılığa yol verən şəxslər isə
qanunla müəyyən edilmiş qaydada məsuliyyətə
cəlb edilir. Təəssüf ki, qeyd olunan qanunda məsuliyyətin
formaları göstərilməyib. Ancaq ABŞ təcrübəsinə
əsasən qeyd edə bilərəm ki, məsuliyyətin
növləri mülki, inzibati və cinayət məsuliyyəti
kimi təsnifatlara bölünür. Elə buna istinadən
cinayət məsuliyyəti dedikdə ictimai təhlükəli
əməli törədən şəxsin məsuliyyətə
cəlb olunaraq cəzalandırılması nəzərdə
tutulur. Məsələn, məişət zəminində
baş verən mübahisə zamanı kişi tərəfindən
qadının sağlamlığının pozulmasına səbəb
olan fiziki xəsarətlər yetirilmişsə, xəsarətin
dərəcəsindən asılı olaraq kişi təqsirləndirilən
şəxs qismində Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
müvafiq maddəsi ilə cəlb olunur, ibtidai
araşdırma yekunlaşdıqdan sonra müvafiq məhkəmə təqsirləndirilən
şəxs barəsində cəza təyin edir. Əgər həmin
təqsirləndirilən şəxs olan kişinin əməllərində
cinayət tərkibi yoxdursa, yalnız əməllə inzibati
qanunvericilikdə nəzərdə tutan normalar pozulmuşsa, həmin
şəxs inzibati məsuliyyətə cəlb olunaraq barəsində
inzibati xarakterli hüquqi tədbirlər görülür. Əgər
qeyd etdiyim misalda qadının kişi tərəfindən
şərəf və ləyaqəti ləkələnilərsə,
əmlakına ziyan dəyərsə və ya məhv olarsa, həmçinin
ona qarşı zərərin əvəzinin ödənilməsi
ilə bağlı məhkəmədə mülki qaydada iddia
qaldırmaq hüququ var. Bu zaman iddiaçı olan
qadının lehinə çıxarılmış məhkəmə
aktı ilə cavabdeh şəxs olan kişinin üzərinə
mülki məsuliyyət qoyulur. Sadaladığım hallar məişət
zorakılığına qarşı tətbiq olunan hüquqi
tədbirlərin ünsürləridir. Məişət
zorakılığının qarşısının
alınması ilə bağlı sosial xarakterli tədbirlər
dedikdə isə zərərçəkmiş şəxslərin
sosial müdafiəsi, o cümlədən müvəqqəti
sığınacaqla təmin edilməsi, onlara dövlət
hesabına hüquqi və tibbi yardımın göstərilməsi,
habelə digər sosial yönümlü tədbirlərin həyata
keçirilməsi başa düşülür. Təəssüf
ki, qanunda bu cür norma olmasına baxmayaraq sosial xarakterli tədbirlərin
həyata keçirilməsi üçün müvafiq
dövlət proqramları hazırda mövcüd deyil. Qanunda
qabaqlayıcı tədbirlər dedikdə isə məişət
zorakılığının qarşısının
alınmasına yönəlmiş digər maarifləndirmə
tədbirləri başa düşülür. Yəni əhali
arasında məişət zorakılığının mənfi
hüquqi, tibbi və sosial nəticələrinin izah edilməsi
və s.
- Məişət zorakılığının
qarşısının alınmasında ABŞ-da hansı
praktika mövcuddur?
- Amerikada ilk dəfə
məişət zorakılığı ilə mübarizə
hərəkatı 1970-ci illərdə başlayıb. Belə
ki, ilk dəfə olaraq ailədə əri tərəfindən
zorakılığa məruz qalan qadın və uşaqlar
üçün qısamüddətli təhlükəsizlik
sığınacaqları yaradılıb. Ancaq
zorakılıq qurbanlarının müdafiəsi
üçün təsis edilən belə
sığınacaqlar elə də uğurlu praktika olmayıb.
Belə ki, sığınacaqlarda qalmanın qısa müddət
dairəsini əhatə etməsi bu müddətlərin
uzadılması üçün maddi zəruriyyətlər və
mükəmməl qanunvericilik bazasının
formalaşmasını tələb edirdi. Hələ
ABŞ-da məişət zorakılığı ilə
mübarizə sahəsində belə qanunvericilik
bazasının formalaşması uzun müddət çəkib
və yalnız 1990-cı illərin əvvələrində
mümkün olub. Belə ki, məişət
zorakılığı ilə mübaizədə dövlət
orqanları, hüquq-mühafizə orqanları və
ictimai-birliklər, qeyri-hökumət təşkilatları ilə
müştərək qaydada genişmiqyaslı işlər
aparmaqla strateji planlar qəbul edilib və qanunvericilik
bazasını möhkəmləndirilib.1994-cü il Nyu York
ştatında məişət zorakılığına
qarşı mübarizə sahəsində həlledici il olub. Belə ki, həmin
ildə Nyu York ştatının qanunvericilik orqanı tərəfindən
“Ailə mühafizəsi və məişət
zorakılığının müdaxiləsi” haqqında
akt qəbul olunub. Həmin aktla
zorakılıq qurbanlarının təhlükəsizliyinin təmin
olunması üçün mühafizə orderi qəbul olunub
və mühafizə orderinin tətbiqi
məhkəmə və polisin səlahiyyətinə verilib.
Eyni ildə ABŞ-da Senat tərəfindən “Qadınlara
qarşı zorakılıq əleyhinə” akt qəbul edilib və
Amerikada bütün ştatlarda məişət
zorakılığı əleyhinə tədbirlər
proqramının hazılanması geniş vüsət
alıb. Burada adətən dövlət büdcəsinin maliyyə
vəsaiti hesabına bir neçə təlükəsizlik
sığınacaqları yaradılıb. Daha sonradan isə
qeyri-hökumət təşkilatları tərəfindən
belə sığınacaq mərkəzləri
yaradılıb. Qeyd edim ki, zaman keçdikcə belə
sığınacaqların tərkibində hüquqi marifləndirmə
və hüquqi yardım mərkəzləri təsis edilməyə
başlanıb. Bildirmək istəyirəm ki, mən Nyu York
ştatının Buffalo şəhərində təcrübə
keçərkən Ailə Ədalət Mərkəzində
olanda (Family Justice Center) bu cür sığınacaqların
iş rejimini öyrənmək
fürsətinə malik olmuşam. Əvvəla, qeyd edim ki,
belə mərkəzlər hüquq-mühafizə və səhiyyə
orqanları ilə qarşılıqlı əməkdaşlıq
edirlər. Zorakılıq
qurbanı olan qadın hüquq-mühafizə
orqanının təqdimatı ilə təhlükəsizliyinin
təmin olunması üçün belə mərkəzə
qeydiyyata alınır. Orada zərərçəkən şəxsin
tibbi müayinəsi keçirilir. Psixoloqla ünsiyyətdə
olur. Hüquqi cəhətdən maarifləndirilmə
kurslarına yazılır. Həmin zərərçəkən
qadınların təhlükəsizliyi isə yüksək
şəkildə təmin olunur. Yaşamağa başqa yeri
olmayan belə zərərçəkən şəxslər
üçün “FJC” kimi mərkəzlərdə
yatılı xidmətlər fəaliyyət göstərir.
Burada qalma müddəti isə bir aydır. Bu müddət
başa çatdıqda isə qalmağa yeri olmayan belə
qadınların və onların himayəsində olan
uşaqların yaşaması və həmçinin məhkəmə
prosesləri gedən ərəfədə təhlükəsizliklərinin
təmin olunması üçün onlar uzunmüddətli təhlükəsizlik
sığınacaqlarına göndərilirlər. Belə
sığınacaqlar da hər cür texnika və imkanlarla tam
təchiz olunur. Hətta uşaqların təhsillərini davam
etdirmələri üçün xüsusi nəqliyyatla məktəbə
aparılıb-gətirilməsi belə təmin olunur. Aztəminatlı
qadınlara və onların himayəsində olan uşaqlara
müəyyən məbləğlərdə xərclərin
ödənilməsi üçün pul vəsaiti verilir.
Zorakılıq qurbanlarının psixoloji reabilitasiyası və
normal həyat tərzlərinin bərpası üçün
tədbirlər keçirilir. Göründüyü kimi,
Amerikada məişət zorakılığı ilə
bağlı müfəssəl tədbirlər planları həyata
keçirilir və indinin özündə də yeniliklər
hazırlanır və məişət
zorakılığı adlı bəla ilə mübarizə
tədbirləri gücləndirilir.
- Ümumiyyətlə, beynəlxalq qanunvericilik və
beynəlxalq mexanizmlər bu barədə nə deyir?
- Söhbətim əsnasında
da qeyd etdiyim kimi, məişət zorakılığı,
xüsusilə də cəmiyyətin
zərif cinsi olan qadınlara qarşı yönələn bu
zorakılıq yalnız Azərbaycanda
deyil, geniş miqyası əhatə
edən qlobal problemdir. Bu problemlə
bağlı, cəmiyyətin inkişafının təmin
edilməsi məqsədilə beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
hər il müvafiq tədbirlər planı həyata
keçirilməkdədir. Birləşmiş Millətlər
Təşkilatının (BMT) Qadınlara qarşı
Ayrı-Seçkiliyin Bütün Formalarının Ləğv
Edilməsi üzrə Konvensiyası (CEDAW) indiyədək
qadın hüquqları ilə
bağlı qəbul edilmiş ən mükəmməl
toplu hesab edilir. Sözügedən konvensiya 1979-cu ildə
BMT-nin Baş Məclisi tərəfindən qəbul edilib və
sənəd beynəlxalq müqavilə kimi 1981-ci ilin 3 sentyabr
tarixindən - 20-ci ölkə tərəfindən ratifikasiya
olunduqdan sonra qüvvəyə minib. Konvensiyanın 10 illiyi
tamam olanda, yəni 1989-cu ildə artıq 100-ə yaxın
dövlət bu sənədə qoşulmuş olub. Giriş
hissəsindən və 30 maddədən ibarət sənəd
qadınlara qarşı ayrı-seçkiliyin tərifini
müəyyən edir və bu ayrı-seçkiliyə son
qoymaq məqsədilə iştirakçı dövlətlər
üçün fəaliyyət istiqamətlərini müəyyənləşdirir.
Konvensiyaya görə, qadınlara qarşı
ayrı-seçkilik hüquq bərabərliyi və insan ləyaqətinə
hörmət prinsipini pozur, qadınların öz ölkəsinin
siyasi, sosial, iqtisadi və mədəni həyatında
kişilərlə bərabər iştirakına əngəl
törədir, ailənin və cəmiyyətin
rifahının yüksəlişinə mane olur,
qadınların öz ölkəsinə və bəşəriyyətə
xidmət etmək imkanlarını çətinləşdirir.
CEDAW Konvensiyasına sonradan əlavə olaraq qəbul
olunmuş 1 saylı Protokolda isə məişət
zorakılığının təfsirini verməklə ona
qarşı mübarizə tədbrləri barədə müddəalar öz əksini
tapıb. Azərbaycan Respublikası CEDAW Konvensiyasını
1995-ci ildə ratifikasiya edib.
2001-ci il də isə qeyd olunan Konvensiyanın 1 saylı
Protokolunu imzaladıqdan sonra Azərbaycan Respublikası məişət
zorakılığının qarşısının
alınması barədə qanunvericilik bazasını
yaratmağı öhdəsinə götürüb.
- Son olaraq, sizin məişət
zorakılığına qarşı münasibətiniz necədir?
- Mənim fikrimcə, məişət
zorakılığı birmənalı olaraq cinayət əməlidir.
Özü də lokal deyil, qlobal bir cinayətdir. Necə ki, cəmiyyəti
təhlükə altına alan ictimai təhlükəli qəsdlərdən
qorumaq üçün sanksiyalar tətbiq olunur və ya belə
cinayətkar qəsdlərə qarşı tədbirlər
görülür, eləcə də məişət
zorakılığı cinayətinə qarşı da
genişmiqyaslı intensiv tədbirlər planı
görülməlidir.
Əlimərdan Sultanov
Palitra.- 2011.- 6 aprel.- S. 11.