İcbari təhsil
pilləsi uşaqları ilk növbədə cəmiyyətin
bir üzvü və vətəndaş kimi
formalaşdırmalıdır
Təhsilin
və vətəndaş kimi formalaşmanın əsasının
təhsil prosesinin ilk pillələrindən qoyulduğu sirr
deyil. Bu baxımdan Azərbaycan təhsilində müəyyən
problemlər olduğu barədə ötən
saylarımızda bildirmişik. Layihə çərçivəsində
bu məsələyə bir qədər əhatəli və fəlsəfi
kontekstdən yanaşmağı lazım bildik.
Belə
ki, uşaqları tərbiyə etmək, onlara müxtəlif
sahələrdə bilik öyrətmək bu gün istənilən
valideynin əsas arzusudur. Bu sırada nəzəri biliklər,
elmin əsasları öyrədilirsə, burada söhbət əsasən
təlimdən gedir və tərbiyə arxa plana keçir. Bu
məsələ ilə bağlı bizə fikirlərini
bildirən Azərbaycan Fəlsəfə və Sosial-Siyasi Elmlər
Assosiasiyasının İdarə Heyətinin sədri, professor
Səlahəddin Xəlilov qeyd edir ki, biliklərin daha çox
hansı sahələrdə və hansı həcmdə verilməsi
insanın seçəcəyi ixtisasdan asılıdır.
Humanitar biliklər isə hamıya lazımdır və daha
çox tərbiyəvi funksiya daşımalıdır. Təəssüf
ki, bizdə humanitar fənlər də ancaq bilik öyrədir;
tərbiyədən daha çox, təlimə
üstünlük verilir: “Halbuki tərbiyə təhsilin daha
önəmli bir funksiyasıdır. V.Q.Belenskinin dediyi kimi, təhsilin
müxtəlif növləri içərisində ən
yüksək mərtəbəni mənəvi-əxlaqi təhsil
tutur. Yaxud A.Sent-Ekzüperi deyir: «Tərbiyə təhsildən
üstündür. Çünki insanı tərbiyə
yaradır». Yeri gəlmişkən, «Alim olmaq asandır, insan
olmaq çətin», Azərbaycan atalar sözü də tərbiyənin
daha önəmli olduğuna işarədir. Ona görə də,
təlimin tərbiyəvi funksiyası həmişə diqqət
mərkəzində saxlanılmalıdır. İcbari təhsil
pilləsində öyrədilməsi gərək olan bilik və
vərdişlər insanın adi həyatda, məişətdə,
cəmiyyətdə normal fəaliyyəti zamanı istifadə
olunur. Məsələn, məişət texnikası, nəqliyyat
vasitələri və onlardan istifadə qaydaları
haqqında, bizi əhatə edən mühit və bu mühiti
qorumağın şərtləri haqqında,
sağlamlığın profilaktikası və elementar tibbi
yardım haqqında biliklər hamıya lazımdır. Təsadüfi
deyil ki, son vaxtlar Rusiyada ixtisasından asılı olmayaraq
bütün müəllimlərə sağlam həyat tərzini
öyrədən xüsusi fənn - valeologiya tədris
olunur”.Dilləri bilmək, nitq və yazı da insanlar
arasında ünsiyyət üçün zəruridir. Amma ali
riyaziyyat, atomun quruluşu və ya elektromaqnit sahəsi
haqqında hərtərəfli biliklər, nəzəri təlimlər
heç də hamıya lazım olmur: “Deməli, icbari təhsil
pilləsi uşaqları ilk növbədə əməli həyata
hazırlamalı, cəmiyyətin bir üzvü və vətəndaş
kimi formalaşdırmalıdır. Sonuncular daha çox dərəcədə
humanitar fənlərin sayəsində mümkün
olduğundan ümumi orta təhsil pilləsinin
humanitarlaşdırılması XXI əsrin təhsil
paradiqmasını müəyyənləşdirən
başlıca şərtlərdən biri hesab olunur.
Professor
Y.M.Neymətov yazır: «Humanitar təhsil paradiqmasının mənası
peşə təlimi və təhsilin üzvi vəhdətindədir.
Belə ki, təhsil şəxsiyyətin inkişafı, təlim
isə bu məqsədə çatmağın vasitəsidir. Əgər
peşə təlimi özü məqsədə çevrilsə,
məqsəd və vasitənin yeri qarışıq
salınmış olar ki, bu da texnokratik və amiranə-inzibati
təhsil sisteminə xasdır… Bu paradiqmanın dəyişdirilməsi
qaçılmazdır». Həm də humanitarlaşdırma
prosesi ancaq icbari təhsil müddətində deyil, sonrakı
təhsil pillələrində də davam etdirilməlidir”.Beləliklə,
ictimai-siyasi və humanitar fənlərin tədrisi həm də
tərbiyə məqsədi daşıyır. Bəs tərbiyə
qarşısında qoyulan minimal tələb nədən ibarətdir?
Orta məktəbdə tərbiyənin hansı aspektləri
ilk növbədə əhatə olunmalıdır? Ənənəvi
pedaqogika yeni dövrün, texnokratik cəmiyyətin
yaratdığı problemlər şəraitində nəzərə
alınmalı olan tərbiyə aspektlərini əhatə
edirmi? S.Xəlilov bu barədə belə bildirir: “Bu
sualların cavabı müvafiq fəlsəfi
araşdırmalardan kənarda verilə bilməz”. Alim daha
sonra qeyd edir ki, Avropada nəinki orta məktəblərdə,
hətta ibtidai siniflərdə və məktəbəqədər
yaşlı uşaqlar üçün də fəlsəfi
düşüncənin xüsusi önəmi nəzərə
alınır. Hətta son vaxtlar «uşaqlar üçün fəlsəfə»
beynəlxalq miqyasda ən aktual problemlərdən birinə
çevrilib. ABŞ-da Uşaqlar üçün Fəlsəfə
İnstitutu fəaliyyət göstərir. Tanınmış
rus filosofu N.Yulina 1993-cü ildə Harvard Universitetində bu məsələ
ilə əlaqədar aparılan tədqiqatların nəticəsinə
əsaslanaraq, bu praktikanın Rusiya üçün də əhəmiyyətli
olduğunu qeyd edir. O, ABŞ alimi M.Lipmana istinadən bildirir
ki, uşaqların insan və dünya haqqında, mənalı
ömür haqqında düşünmələri, fəlsəfi
fikir tərzinə çox erkən yiyələnmələri
onların pis əməllərə qurşanmasının
qarşısını ala biləcək ən gözəl
vasitələrdən biridir. Fəlsəfi sistemlər
haqqında mürəkkəb biliklər yox, fəlsəfi
suallar qoymaq, «filosofluq» vərdişləri aşılamaq, daha
doğrusu, uşaqlarda öz-özünə, təbii yolla
yaranan bu düşüncə tərzinin
qarşısını almamaq, məhdudlaşdırmamaq, əksinə,
ona meydan açmaq tövsiyə olunur. Yeni təhsil
paradiqmasına, «gələcəyin təhsilinə» keçid
də bu problemlə əlaqələndirilir. Qabaqcıl xarici
ölkələrin ali məktəblərində, xüsusən
magistraturada isə ümumi fəlsəfə deyil, ixtisasın
fəlsəfəsi, sosiologiya, ixtisas etikası və sair
praktik fəlsəfi kurslar öyrədilir: “Lakin təəssüf
ki, bizdə müxtəlif ixtisas sahələrinin fəlsəfi
əsaslarını öyrətmək üçün nə
proqram, nə dərslik, nə də müəllim var. Bu sahədə
vəziyyəti düzəltmək istiqamətində heç
hazırlıq işi də aparılmır. Orta məktəblərdə
keçilən «İnsan və cəmiyyət» fənni də
«Fəlsəfənin əsasları» fənnini ehtiva etmir. Bu
sahədə vəziyyəti düzəltmək əvəzinə
fəlsəfəni fakultativ fənn etmək təşəbbüsləri əlaqədar təşkilatın
Bolonya prosesinin mahiyyətini anlamadığına dəlalət
edir. Əksər xarici ölkələrdə fəlsəfi
biliklərin əsasları orta məktəblərdə, liseylərdə,
kolleclərdə tədris olunur. Yəni hamı
üçün zəruri sayılır. Bizdə isə fəlsəfənin
tədrisi nə üçünsə ali məktəb pilləsində
planlaşdırılıb. Yəni ancaq ali təhsillilər fəlsəfi
biliklərlə sistemli şəkildə tanış ola bilirlər.
Azərbaycanda fəlsəfi biliklərin təhsilin hansı
pilləsində tədris olunması məsələsi, təəssüf
ki, bir problem kimi müzakirəyə
çıxarılmayıb. Fəlsəfənin ali məktəblərdə
tədrisi sovet dövründən qalmış bir ənənədir
ki, bu gün biz onu sadəcə davam etdiririk. Lakin hərdənbir
xarici ölkələrə səfər edən və
oradakı universitetlərin bəzilərində fəlsəfənin
tədris olunmadığını görən bir sıra
modern düşüncəli məmurlarımız Avropa ilə
ayaqlaşmaq naminə fəlsəfəni tədris planından
çıxarmaq və ya heç olmazsa, saatlarını
azaltmaq fikrinə düşürlər. Azərbaycanda fəlsəfi
biliklərin əsaslarını orta məktəblərdə
tədris etmək üçün müəllimlər
hazırlanmadığından, yaxın gələcəkdə
bu sahədə Avropa ilə ayaqlaşmaq çətin ki,
mümkün olsun. Təəssüf ki, universitetlərdə də
fəlsəfəni tələb olunan səviyyədə tədris
edə biləcək mütəxəssislərimiz azdır. Ölkəmizdə
fəaliyyət göstərən 50-dən artıq universitetin
heç birində fəlsəfə fakültəsinin
olmaması (BDU-nun Sosial elmlər və psixologiya fakültəsi
nəzdindəki kiçik bir şöbə istisna olmaqla),
başqa ixtisaslar üzrə təhsil almış gənclərin
fəlsəfə üzrə magistraturaya cəlb olunması
üçün şərait yaradılmaması Azərbaycanda
fəlsəfənin inkişafına imkan vermir. Bu ixtisasa sosial
sifarişin az olması isə səbəb kimi
götürülə bilməz. Əksinə, bu fakt təhsil
siyasətinin özünə və ictimai rəyin
formalaşdırılmasında iştirak edən qurumların
fəaliyyətinə tənqidi nəzər
salınmasını tələb edir”. Hazırda ölkəmizin
orta məktəblərində fəlsəfi biliklərin əsasları
«İnsan və cəmiyyət» fənni çərçivəsində
öyrədilir. Lakin öyrədilirmi? Alim bildirir: “Proqram var,
dərsliklər var, lakin fənni tədris etmək
üçün müəllimlər
hazırlanmadığından bu iş digər fənn müəllimlərinə
həvalə edilir ki, bu da təbii olaraq gözlənilən səmərəni
vermir. Nəticədə biz özümüzü
aldatmış oluruq. Son vaxtlar aspiranturada ixtisas fəlsəfəsi
üzrə dərslərin keçilməsi və namizədlik
minimumunun verilməsi də ixtisara salınıb ki, bu da fəlsəfəyə
münasibətin artan yox, azalan istiqamətdə dəyişdiyindən
xəbər verir.
Görünür,
Azərbaycanda fəlsəfəyə münasibət bəzən
fəlsəfə üzrə elmi dərəcəsi olan
kadrların real səviyyəsindən, mənəvi keyfiyyətlərindən,
elmi nüfuzundan asılı vəziyyətə
düşür. Lakin əgər yüksək ixtisaslı
filosoflarımız azdırsa, bunun üçün fəlsəfəni
məhdudlaşdırmaq yox, əksinə, ona diqqət və
qayğını artırmaq lazımdır.
Çağdaş təhsilimizin ən böyük problemlərindən
biri də ali məktəb müəllimlərinin təkmilləşdirilməsi
və yenidən ixtisaslaşması məsələsidir. Tutaq
ki, orta məktəb müəllimləri üçün bu
iş pedaqoji universitetlərə həvalə edilə bilər. Bəs ali məktəb müəllimləri
kim təkmilləşdirməlidir?
Belə güman etmək olardı ki, bu iş hər bir
ixtisas üzrə ən qabaqcıl sayılan ali məktəbin
bazasında təşkil oluna bilər və bütün
universitetlərin və MEA-nın da bazası və ən
yaxşı mütəxəssisləri bura cəlb oluna bilər».
Ola bilsin ki, bəzi elm sahələri üzrə ali məktəb
müəllimləri vaxtaşırı təkmilləşmə
kursu keçməsələr elə böyük faciə
olmaz. Çünki dəqiq elmlər sahəsində müəyyən
yeniliklər olsa da, onun tədris üçün nəzərdə
tutulan əsas hissəsi, demək olar ki, dəyişmir. Lakin
elə sahələr də var ki, müstəqillik əldə
etdikdən və ideoloji sistem dəyişdikdən
sonra onların köklü surətdə dəyişilməsinə
və bu sahədəki müəllimlərin yeni ideoloji
prinsiplər əsasında təzədən
hazırlanmasına böyük ehtiyac yaranıb”. Alimin fikrincə,
bu deyilənlər ilk növbədə fəlsəfə və
ictimai-siyasi fənn müəllimlərinə, o cümlədən
pedaqoqlara aiddir.
İlkin
Palitra.- 2011.- 12 aprel.- S. 7.