İnformasiya cəmiyyətində
açıq təhsilin rolu
və yeri
Layihə çərçivəsində müsahibimiz AMEA İnformasiya
Texnologiyaları İnstitutunun şöbə müdiri Səyyar
Abdullayevdir:
-
Dünyada inkişafın müasir mərhələsini
keçid mərhələsi adlandırırlar. Bu mərhələ
özlüyündə konkret ictimai-siyasi formasiyalarla əlaqədar
deyil. O, ümumsivil xarakter daşıyır və cəmiyyətin
sənayedən öz inkişafının birinci fazası kimi
postsənaye fazasına - informasiya cəmiyyətinə
doğru obyektiv hərəkət etməsindən ibarətdir.
Sənaye cəmiyyətinin ənənəvi modeli iki əsas
resurs qrupunu - inkişafın material bazasını təyin edən
iqtisadi resurslar və iqtisadi resursları hərəkətə
gətirən əmək resursları qruplarını nəzərdə
tutur. İnformasiya cəmiyyətində iqtisadi və əmək
resurslarına informasiya resursları qrupu da əlavə olunur
ki, bu da sosial-iqtisadi inkişafın hərəkətverici
qüvvəsi və katalizatoru olur. İlk dəfə postsənaye
cəmiyyətinin konsepsiyası 60-cı illərdə
ABŞ-da yaradılıb. 70-ci illərdə postsənaye cəmiyyətinin
nəzəriyyəsində «informasiya cəmiyyəti»
anlayışı formalaşır. 80-cı illərdə
informasiya cəmiyyətinin konsepsiyası dominant rol oynayır.
Dünyanın inkişaf etmiş ölkələri
inkişafın postsənaye yoluna keçirlər, bu zaman
prioritetli təbiət, əmək və maliyyə
resursları deyil, telekommunikasiya əsasında informasiya
resursları və texnologiyaları, naqil, radio və peyk rabitəsi,
informasiyalaşdırma, kompyuterləşdirmə, multimedia,
internet şəbəkələri və kütləvi
informasiyanın başqa vasitələri adlanır. Beləliklə,
informasiya cəmiyyətinin sosial-iqtisadi inkişafının əsasında
maddi istehsal yox, informasiya və biliklərin istehsalı durur. Bu
isə cəmiyyətdə təhsil sisteminin vəziyyətini
və statusunu kökündən dəyişir. Yüzilliklər
ərzində təhsil insan fəaliyyətinin ən
böyük konservativ sahəsi kimi qalıb və ona ən az
dəyişikliklər edilib. Baxmayaraq ki, biliklərin həcmi
durmadan artırdı, onun ötürülmə
texnologiyası dəyişilməz qalırdı. XX əsrin
sonunda vəziyyət dəyişdi, müasir cəmiyyətin
inkişafındakı obyektiv şərait biliklərin
ötürülməsi formasına və məzmununa yeni tələblər
irəli sürdü. Əyani təhsil bu gün böhran
keçirir, ancaq təhsilin bu sahəsinin inkişafı bu və
ya digər dərəcədə dünyanın bütün
ölkələrində aşkar nəzərə
çarpır. «Virtual təhsil mühiti: istinadlar, prinsiplər
və təşkilat» işində V.P.Tixomirov, V.İ.Soldatkin,
S.L.Lobaçev dünya təhsil sistemi böhranının
aşağıdakı xarakterik cizgilərini göstərirlər:-
bütün arzu edənlərə lazımi təhsil almaq
imkanının təmin olunmaması (əraziçilik); -
alınan biliklərin yeni texnologiyaların inkişafı səviyyəsindən
geri qalması (konservatizm);- təhsil sisteminin müxtəlif
sosial-iqtisadi şəraitlərə
uyğunlaşmasının aşağı olması (ətalətlilik);-
konkret təhsil müəssisəsində alınan təhsilin
spesifikliyi (fərdilik).
- Hazırda təhsil sistemi qarşısında duran əsas problemlər hansıdır?
Hazırda təhsil sistemi
qarşısında çoxsaylı
problemlər durur.
Bir çox ekspertlərin fikrincə,
XXI əsrdə bəşəriyyətin
yaşaması üçün
zəruri olan təhsilin minimum səviyyəsi
ali təhsil
olacaq.
Ənənəvi
təhsil sistemi ali təhsilin alınmasında gənclərin
tələbatını ödəmək qabiliyyətində
deyil. Hətta ən inkişaf etmiş ölkələr dərslərin
əyani forması üzrə tələbələrin belə
kütləvi dərs öyrənmələrinə davam gətirə
bilməzlər. Bununla əlaqədar dünyada ənənəvi
olmayan texnologiyalar üzrə dərs öyrənənlərin
sayının sıçrayışla artım tendensiyası
müşahidə olunur. Eyni zamanda bu sahədə
hazırlıq aparan ali təhsil müəssisələrinin
(ATM) sayı artır. Mütəxəssislər tərəfindən
daha bir tendensiya qeyd olunur - ənənəvi olmayan texnologiyalar
üzrə dinləyicilərin sayı 90-cı illərdə
ATM-in gündüz şöbələri tələbələrinin
sayından daha sürətlə artıb, bu da dərslərdə
informasiya texnologiyalarının populyar olduğunu bir daha
sübut edir. Açıq distant təhsilin (DT) meydana gəlməsi,
təhsilin müasir şəraitə uyğunlaşması və
inkişafı qanunauyğun mərhələ adlanır. Ekspertlərin
qiymətləndirdiyinə görə, təhsilalma
üsulları arasında keyfiyyətcə ən
yaxşısı və ən böyük xərc tələb
edəni əyani dərslərdir, ən çox əlyetərlisi
- açıq distant təhsildir. Əyani formada təhsil
almış mütəxəssislərin peşə
bacarıqları həmişə bir qədər yüksək
olur. Dərslərin qiyabi forması demək olar ki, təcrübəli
mütəxəssislərin hazırlanmasına yönəldilib.
Təhsilin əyani və qiyabi formalarının müqayisəsinə
görə açıq DT çoxlu üstünlüklərə
malikdir. Bu üstünlüklər onun əlyetərliyi,
ucuzluğu, çevikliyi və s. ilə seçilir. Təhsilin
alınmasında əhalinin müxtəlif təbəqələrinə
bərabər imkanların verilməsindən başqa
açıq DT sistemi cəmiyyətin bütövlükdə
inkişafı məntiqinə uyğun gəlir. Aşağıdakılarla
xarakterizə olunan ölkələrdə DT xüsusi və
kütləvi şəkil alıb: 1.Böyük ərazidə
təhsil alanın yaşayış yerinin təhsil yerindən
uzaqlığı. 2.Yüksək olmayan həyat səviyyəsi.
3.Dayanıqlı olmayan iqtisadi vəziyyəti. 4.Təhsil xidmətlərinə
olan qeyri-kafi sorğunun yüksək səviyyədə
olması. ABŞ müasir texnologiyaları tətbiq etməklə
təhsil xidmətinin əsas istehlakçılarından
biridir. 1998-ci ildə müasir texnologiyaların köməyilə
aparılan tədris bütün tədris bazarının
yalnız 2%-ni təşkil edirdisə, mütəxəssislərin
qiymətləndirməsinə görə, bu, indi 14% ətrafında
ola bilər. Dünyada DT ilə bağlı müasir vəziyyətin
ümumi təhlili göstərir ki, onun praktikadan nəzəriyyəyə
doğru inkişafı qeyri-bərabər gedir. Bu vəziyyət
ən çox təhsil sistemində olan mütəxəssislərin
distant tədrisə baxışlarındakı qeyri-müəyyənlik
və fikir ayrılıqları ilə izah olunur. Bu problem
üzrə xarici və ölkə ədəbiyyatlarının
öyrənilməsi göstərir ki, DT sahəsində təsvir
edilmiş bir çox eksperimentlər və ölkə, region,
şirkət, ATM səviyyəsində tətbiq edilən layihələr,
müxtəlif proqramlar, modellər mövcuddur. Beləliklə,
açıq təhsilə təhsil prosesində maksimum səmərəliliyə
nail olmaq üçün müxtəlif təhsil
proqramlarının, texnologiyalarının və tədris
formasının sərfəli birləşməsi imkanı
kimi baxılır. Açıq DT sistemi adamlara müxtəlif
təhsil xidmətləri verə biləcək sosial instituta
çevrilə bilər ki, bu da fasiləsiz oxumağa və
müasir tələbata uyğun ixtisaslı biliklərin
alınmasını təmin etməyə imkan verər. Belə
sistemlər hər tədris alana elə təhsil
trayektoriyası qurmağa imkan verir ki, bu da onun yerləşməsindən
asılı olmayaraq təhsil və peşəkarlıq
qabiliyyətinə tam və ən çox uyğun gəlir. Nəticədə
bir-birilə əlaqədar təhsil idarələri şəbəkəsi
formalaşır ki, bu da əhalinin tələbatını və
sorğularını ödəməyə qadir olan təhsil
xidmətini və qarşılıqlı əlaqələr fəzasını
yaradır. Bu qayda ilə təhsil - peşə fəzasında
mütəxəssisin çoxölçülü hərəkət
imkanı yaradılır.
- İnformasiya cəmiyyətində
açıq təhsilin rolu və yerini necə dəyərləndirirsiniz?
-
Keyfiyyətli açıq təhsildə tələbənin
müəllimlə operativ əks əlaqəsinin olması və
interaktiv tədrisin geniş istifadəsi təmin olunur. İnteraktiv
tədris biliklərin fəal mənimsənilməsi prosesinə
tələbələrin cəlb edilməsini nəzərdə
tutur. Tələbənin fəallıq dərəcəsi
yüksək olduqda tədrisin keyfiyyəti də yüksək
olur. Tədris materialının mənimsənilməsi
yaddaşda 10% eşidilmə, 50% görmə və 90% işi
yerinə yetirməklə qalır. Tədris prosesinin
formasından asılı olaraq yeni tədris materialı tələbə
tərəfindən müxtəlif dərəcələrdə
başa düşülür və yadda qalır: mühazirə
zamanı tədris materialının 5-10%-i mənimsənilir; tədrisə
aid ədəbiyyatın sərbəst oxunuşu zamanı
10-20%; materialın qrup şəklində müzakirə
olunması prosesində mənimsənilmə - 50%-ə qədər;
yeni biliklərin təcrübi istifadəsi prosesində mənimsənilmə
75%-ə yaxınlaşır. Ən yüksək mənimsənilmə
dərəcəsinə (90%) başqalarını öyrədəndə
çatmaq olur.
DT
sistemində interaktiv elektron tədrisin həyata keçirilməsi
yeni texnologiyaların istifadəsi və işlənib
hazırlanması, vasitələr və metodların öyrədilməsi
yolu ilə yerinə yetirilir. Beləliklə, hazırki mərhələdə
açıq təhsil sisteminin mahiyyətini təhlil edərək
demək olar ki, təhsilin məzmununun inkişafı ilə əlaqədar
məsələlər xüsusilə aktual olaraq qalır. Açıq
DT-nin yaradılmasının əsas istiqamətləri zənnimcə,
belədir: 1. Açıq DT texnologiyalarından istifadə etməklə
kadrların ixtisaslarının artırılması və
yenidən hazırlanması işinin aparılması. 2. Ali təhsil
müəssisələri tələbələrinə əlavə
təhsil xidməti təqdim etmək üçün DT
texnologiyalarının tətbiqi. Əmək bazarında təhsilini
başa vurmuş tələbələrin sosial müdafiəsini
artırmaq, rəqabətqabiliyyətli mütəxəssislərin
hazırlanması
üçün tələbələrin əlavə
ixtisaslı təhsilin müxtəlif proqramları üzrə
mərhələ-mərhələ tədrisə cəlb edilməsini
həyata keçirmək. Bu proqramlar
aşağıdakıları həyata keçirməyə
imkan verir: əlavə ixtisas almaq; əlavə olaraq yeni
ixtisasın öyrədilməsini yerinə yetirmək; ikinci
ali təhsil almaq. Nəticədə mütəxəssislər
eyni zamanda ixtisasa yaxın biliklər sahəsində də təhsil
ala bilər. Birinci ali təhsil almaqla birlikdə əlavə təhsilin
alınmasının uyğunlaşdırılması tələbə
üçün məşğələləri əlverişli
şəkildə və vaxtda təşkil etmək şərtilə
iki istiqamət üzrə iki dövlət diplomunun
alınmasına imkan yaradır. Bu, açıq DT sistemini tələbələr
üçün cəlbedici edir, özlərinin peşəkar
hazırlıqlarının yüksək səviyyədə
olmasına inam formalaşdırır. Beləliklə,
açıq DT sisteminin meydana gəlməsi iki əsas amilin təsiri
altında (informasiyalaşdırma və qloballaşma) əmələ
gələn obyektiv prosesdir. Açıq DT sisteminin fəaliyyətinin
qlobal məqsədi informasiya cəmiyyəti şəraitində
ictimai və peşəkar sahələrdə tələbələrin
tam və səmərəli iştirakının
hazırlanmasından ibarətdir.
Anar Miriyev
Palitra.- 2011.- 19 aprel.- S. 7.