Əsl vətəndaş
olmanın yolu orta məktəblərdə düzgün tərbiyədən
keçir
Ölkə təhsilinin
aktual problemlərindən biri də məktəbəqədər
təhsil sahəsində nəzərə çarpır. Bu baxımdan layihə çərçivəsində
bu sahə ilə bağlı bir sıra məqamlara nəzər
salmağı lazım bildik. Məktəbəqədər
təhsil anlayışı bizdə birinci növbədə
bağçalarla bağlı işlədilir.
Bağça isə təəssüf ki, bizdə məktəbdən
ayrı, təhsil sistemindən təcrid olunmuş, sadəcə
dayəçilik elementi kimi anlaşılır. Belə bir
stereotip formalaşıb ki, məktəbəqədər qurum, təhsil və assosiasiya
ilə bağça eyniləşdirilir. Həmçinin belə
bir münasibət forması mövcuddur ki, bağça mərhələsi
o qədər də vacib deyil. Son on ildə
bağçalara diqqətsizlik nəticəsində onlar daha bərbad
vəziyyətə düşüb. Bağçaların
özəlləşdirilməsi proqramı isə çox
böyük ziyana səbəb oldu. Bununla məktəbəqədər
təhsil tamamilə tənəzzülə uğradı.
Yəni bağçaların özəlləşdirilməsi
demək olar ki, Azərbaycanda məktəbəqədər təhsilin
sonunu çatdırıb. Bu məsələdə
diqqətsizlik, biganəlik öz sözünü deyir.
Müşahidələr və ekspertlərin rəyi
göstərir ki, məktəbəqədər təhsildə
özəlləşdirmə prosesi lazımi şəkildə
getməyib və effekt verməyib. Bununla bağlı
köhnə sistem dağılmaq üzrədir, yeni islahatlar isə
hələ də ləng və səmərəsiz
aparılır. Bu sahədə özəlləşdirmə
yenə də bahalı və seçilmiş xidmət kimi
xarakterizə edilir və effektli deyil. Əslində
özəl sektor nə qədər təhsil xidmətlərini
öz öhdəsinə götürürsə, dövlətdə
də o qədər boşalan resurslar qalır və onlar da
dövlət tərəfindən maliyyyələşdirilən
müəssisələrə verilə bilər. Amma bu səviyyəyə hələ gəlib
çatmamışıq. Məktəbəqədər
təhsil dövlət tərəfindən icbari status
almayıb. Bununla bağlı
hazırlıq tələbləri yoxdur. Burada
çox mübahisəli məsələ yaranır. Əslində hazırda dünya praktikasında məktəbəqədər
təhsillə ibtidai təhsil pilləsi bir-birindən
ayrılmır. Bizdə isə məktəbəqədər
təhsil erkən yaş qrupu kimi götürülür.
Ekspertlərin fikrincə, əslində 3
yaşından 10 yaşına qədər olan təhsil
bağça və ibtidai təhsil pillələrinə
bölünməmiş, bütöv bir təhsil xidməti
kimi reallaşmalıdır. Digər bir məqam
kimi burada dövlət və özəl təhsil müəyyənləşdirilməlidir.
Burada indi çox dəqiq bölgü var:
özü-özünü maliyyələşdirən və əsasən
müştərilərin ödədikləri xidmət
haqlarından maliyyələşən özəl müəssisələr
və dövlət tərəfindən maliyyələşənlər.
Bu məsələdə əsas olan nədir?
Nə qədər çox əhali keyfiyyətli,
yaxşı, evinə yaxın və onu qane edən təhsil
alsa, bir o qədər yaxşıdır. Burada
özəl və ya dövlət məktəbi
olmasının fərqi yoxdur. Burada
kasıb ailələrin uşaqlarının təhsil
hüquqları, onlar imkanları çatmadıqlarına,
ödənişli təhsilə gedə bilmədiyinə
görə pozulmamalıdır. Onların
dövlət məktəbində də keyfiyyətli təhsil
almaları təmin edilməlidir. Dünyada
özəl məktəblərin dövlət tərəfindən
maliyyələşdirilməsi modeli də tətbiq olunur.
Yəni özəl məktəblərdə
dövlətin subsidiyalarına görə xüsusi pulsuz yerlər
olur. Amma bizdə dövlət universitetlərində
özəlləşdirilmiş qruplar fəaliyyət göstərir.
Bu məqamla bağlı bir sıra neqativ faktlar
müşahidə edilir ki, onlara konkret halda toxunmağı
lazım bilirik. Məsələn, adını çəkmədiyimiz
bir ali məktəbin liseyi kimi fəaliyyət
göstərməyə başlayan məktəbdə məktəbəqədər
hazırlıq adı altında həftədə iki dəfə
olmaqla beş-altı yaşlı uşaqların
hazırlığı aparılır. Amma bunu
tam və normal məktəbəqədər hazırlıq
adlandırmaq olmaz. Çünki həftədə
iki dəfə ötəri hazırlıq kifayət etmədiyi
kimi, bu hazırlıq zamanı müəllimlər bir sıra
xətalara da yol vermiş olurlar. Bununla
bağlı konkret faktlara diqqət edək. Belə ki, qabaqcıl orta məktəb və liseylərdən
biri kimi qələmə verilən bu məktəbin
hazırlıq sinfi müəlliməsinin verdiyi
tapşırığa diqqət verək.”O” hərfini
uşaqlara öyrətmək üçün müəllimə
“özfəaliyyətlə” məşğul olaraq bir şeir
tapşırığı verir və orada belə qeyd edilir:
“O” ordudur, oğullar
Vətəni qoruyacaq,
Oğuz eli
düşməni
ORAQLA doğrayacaq...
“Düşməni doğramaq” məqbul sayıla bilərdi,
amma oraqdan - adi məişət əşyasından qətl
üçün yararlanmağı aşılamaq nə dərəcədə
məqbuldur? Bu, altı yaşlı uşaqların təhtəlşüurunda
məişət zorakılığından tutmuş, məişətdə
cinayətkarlıq, qətl üçün yer eləmirmi?
İstənilən uşaq psixoloqları bu barədə
qeyd etdiklərimizi bölüşə bilər. Elə bu barədə həmin şeiri əzbərləməli
olan uşağın təəccübü və bununla
bağlı verdiyi sual da uşaqların beynində bu haqda
artıq indidən təzadın
formalaşdığını büruzə verir. Bu cür “şeirlər” əslində çoxdur və
dərhal görünür ki, belə məsələlərə
məktəb rəhbərliyinin diqqətlə
yanaşması, lazım gələrsə, məktəb
psixoloqlarının bu işə cəlb edilməsi təmin
edilməlidir. Başqa bir misal. Azərbaycan
bayrağındakı rənglər müəllimə tərəfindən
uşaqlara belə təlqin edilir: “Göy rəng - hava,
qırmızı - od, yaşıl - torpaq deməkdir”. Belə
çıxır ki, bayrağımızda dördüncü
rəng də olsaydı, müəllimə onu yəqin ki,
Novruz çərşənbələrinə uyğun olaraq,
“su” kimi yozardı... Yaxud məktəbəqədər
hazırlıq mərhələsində uşaqlara verilən
məntiqi təfəkkürə aid tapşırıqlar barədə
bildirmək yerinə düşər. Belə
ki, həmin hazırlıq mərhələlərində olan
uşaqlara onlar üçün çox çətin olan məntiqi
tapşırıqlar verilir. Ən
acınacaqlısı odur ki, bu tapşırığı verən
müəllimin özü həmin tapşırıqların
öhdəsindən gələ bilmir. Dəfələrlə
şahidi olmuşuq ki, valideynlər bu məqamdan çox ciddi
gileylənir, şikayət edirlər. Əlbəttə,
övladlarının təhsilindən yana
narahat olan valideynlərin bu narazılığı
haqlıdır. Məsələ
burasındadır ki, Bakının öncül məktəblərində
belə, həmin məntiqi tapşırıqlardan baş
çıxarmayan müəllimlərlə rastlaşmaq olur.
Zatən, elə bu məsələdən
şikayətlənən valideynlərin uşaqları da elə
Bakı məktəblərində hazırlığa gedir.
Bəs niyə belə bir problem yaranıb?
Qəribə burasındadır ki, həmin məntiqi
tapşırıqların çoxu magistraturaya qəbul
imtahanlarına salınan məntiqi təfəkkürə aid
suallarla eyni xarakterdədir. Bu cür
tapşırıqları ciddi izah etmədən, onları sadə,
anlaşıqlı bir dildə anlatmadan, azyaşlı
uşaqların onları qavraması çox çətin məsələdir.
Bundan başqa isə həmin məntiqi
tapşırıqlarla bağlı ibtidai sinif müəllimləri
çox ciddi bir şəkildə kurs keçməli,
hazırlaşmalıdırlar. Əgər
bu tapşırıqlar dünya təhsil standartlarına
uyğun olaraq azyaşlılara tədris edilirsə, onları
imitasiya xatirinə yox, çox ciddi bir şəkildə
öyrətmək lazımdır. Onsuz da
ibtidai məktəblərdə dərs yükünün
çox ağır və çətin olması ciddi
müzakirə mövzusudur. Dübarə,
həmin tapşırıqların balaca məktəblilər
üçün anlaşılmaz olması, onların
üstündən ötülməsi ibtidai təhsilin nəzərdə
tutulmuş proqrama əsasən
reallaşmadığını deməyə əsas verir.
Digər problem ümumiyyətlə, məktəblərdə
qadın müəllimələrin sayının əksəriyyət
təşkil etməsi, bununla da məktəb şagirdlərinin
daha çox qadın psixologiyasına uyğun formalaşmasının
fəsadları barəsindədir. Bu barədə
çox bildirilir. Yuxarıdakı iki fakt
isə həm bu fəsadın əlamətlərini, həm
savadsızlığı, eyni zamanda da vətənpərvərliklə
bağlı düzgün tərbiyələndirməməni
açıq qabardır. Unutmaq lazım
deyil ki, əsl vətəndaş olmanın yolu əsasən
orta məktəblərdə düzgün tədris-tərbiyədən
keçir. Bu baxımdan əsgərin hərbi hissədə
nə cür davranmasında da komandir heyətindən daha
çox orta məktəb təhsilinin, daha doğrusu, bu təhsil
prosesini təşkil edənlərin üzərinə məsuliyyət
düşür.Başqa bir problem həmin məktəbəqədər
hazırlıq pillələrində dərs deyən müəllimlərin
repetitor qismində əlavə qruplarla məşğul
olması, buna görə də məktəbdəki qanuni
hazırlıq qrupunu yaxşı hazırlaşdıra bilməməsidir.
Belə ki, çox vaxt həmin uşaqların
valideynləri də bu məqamdan xeyli şikayətlənir.
Məsələn, artıq bu tədris ilinin
sonunun çatmasına baxmayaraq, həmin hazırlıq
qrupunun uşaqlarına hələ də hərflərin
üçdəbir hissəsi belə keçilməyib. Bu
uşaqlara ondan, yaxud iyirmidən yuxarı saymaq belə, öyrədilməyib...
Göründüyü kimi, sözügedən
təhsil pilləsi ilə bağlı xeyli misallar çəkmək
olar. Bütün bunlar məktəbəqədər
təhsilin çox bərbad vəziyyətdə olduğunu
göstərir. Ona görə də bu barədə fikirləşməyə
və lazım gələrsə, ciddi sərmayələr
qoymağa dəyər. Çünki tədqiqatlar
göstərir ki uşağa erkən yaşından nə qədər
çox sərmayə qoyulursa, bir o qədər də o,
sosial-siyasi, şəxsi inkişafda uğur qazanacaq. Bununla bağlı uzunmüddətli tədqiqatlar
aparılıb və belə bir nəticəyə gəlinib.
Bütövlükdə erkən
yaşlarından daha yaxşı təhsilə cəlb olunan
uşaqlar karyeralarında daha irəlidə olur və
uğurlara imza atır. Buna görə də
ekspertlər hesab edirlər ki, məktəbəqədər təhsili
əsas məcburi pillə kimi təhsil prosesinə daxil etmək
məqsədəuyğun və vacibdir.
İlkin AĞAYEV
Palitra. -2011. -26 aprel. –S. 7.