Azərbaycanın
regionda liderliyinin əsas
göstəricilərindən biri: milli iqtisadiyyat və onun prioritetləri
Azərbaycanda iqtisadi yüksəlişin kökləri və
davamlı iqtisadi
inkişaf təbii şəraitə
və sərvətlərə əsaslandığı kimi, intellektual potensiala və dəqiq düşünülmüş
strateji inkişaf məqsədlərinə
dayanır. Azərbaycanın uğurlu iqtisadi inkişafı üçün
futuristik yanaşma tətbiq
edilir və gələcəyə
hesablanmış bütün lazımi tədbirlər
görülür. Əldə edilən nəhəng
iqtisadi uğurlar əsasında
yeni mərhələdə qlobal inkişaf və regionda liderlik məqsədlərinin
həyata keçirilməsi üçün
məqsədyönlü layihələr
planlaşdırılır.
Şaxələnmiş
istiqamətlərdə islahatların mobil üsullarla davam
etdirilməsi qarşıdakı dövr ərzində də
Azərbaycanın rəqabət qabiliyyətinə görə
digər ölkələrdən fərqlənəcəyini və
liderlər cərgəsində yer alacağını şərtləndirir.
Azərbaycan bütün inkişaf və iqtisadi
etibarlılıq göstəricilərinə görə ən
qabaqcıl ölkələrin investorlarını özünə
cəlb edir. Məsələn, 1995-ci ildən etibarən xarici
sərmayələr ölkə iqtisadiyyatına qoyulduqdan sonra
bu gün demək olar ki, 100 milyard dollara yaxın vəsait Azərbaycan
iqtisadiyyatına yatırılıb. Bu sərmayələrin
aparıcı qüvvəsi Azərbaycanın enerji sektoru olsa
da, təbii sərvətlər iqtisadiyyatı şaxələndirmək
və enerji sektorundan asılılığı azaltmaq
üçün optimal bir şəkildə
yararlanılmaqdadır. Bu isə qeyri-neft sektorunun dirçəlişi
yönündə ciddi nailiyyətdir. Qeyri-neft sektorunun
dirçəlişi artıq arxada qalmış böhran illərində
də özünü göstərdi. Məsələn,
2008-2009-cu illərdə neft qiymətləri 4-5 dəfə
azalmasına baxmayaraq, iqtisadiyyatımız əsasən
qeyri-neft sektorunun hesabına artmışdı. İqtisadi
güc göstəricisi olaraq müstəqilliyin ilk illərində
borc alan Azərbaycan hazırda borc verən ölkəyə,
eyni zamanda ciddi bir sərmayədar ölkəyə çevrilib.
Ölkə hüdudlarından kənarda qoyulan sərmayələr
artıq 3-4 milyard dollara bərabərdir və Azərbaycan
artıq bu baxımdan yaxşı nüfuza malikdir. Ötən
hər bir ilin sosial-iqtisadi göstəriciləri iqtisadi
uğurların sayının getdikcə
artdığını göstərir. Ötən il sənaye
istehsalında, bütövlükdə isə ölkə
iqtisadiyyatında qeydə alınan artım neft-qaz sektorunun
hesabına daha da artıb, il ərzində Azərbaycanda 51,5
milyon ton neft, 27 milyard kubmetr əmtəəlik qaz hasil edilib.Təkcə
onu demək kifayətdir ki, ulu öndər Heydər Əliyevin
müəllifi olduğu yeni neft strategiyasının uğurla
reallaşdırılması nəticəsində 2010-cu ildə
Azərbaycanda neft və qaz hasilatı rekord səviyyəyə
çatdırılıb. 2011-ci ilin ilk rübündə isə
ölkədə 12 mln. ton neft və 6,3 mlrd. kubmetr qaz hasil edilib.
Azərbaycan qaz ölkəsi kimi də əsas dünya
oyunçularından birinə çevrilib. İrəli
sürülmüş təşəbbüslər və icra
edilən layihələr artıq dünya qaz bazarına öz
təsirini göstərməyə başlayıb. Qeyd edildiyi
kimi, bu gün Azərbaycanda sərmayə təkcə neft-qaz
sektoruna deyil, turizm, infrastruktur, sosial obyektlər və digər
sahələrə qoyulur. İqtisadiyyata qoyulan investisiyalar
xalqın firavanlığına xidmət edir. Prezident İlham
Əliyev bildirir ki, nə qədər çox vəsait
qoyularsa, iqtisadiyyat o qədər artacaq - iş yerləri
açılacaq, insanların rifah halı daha da
yaxşılaşacaq, ölkəmizin iqtisadi
potensialının maksimum şaxələndirilməsi
üçün əlavə tədbirlər görüləcək.
Həmçinin nüfuzlu beynəlxalq maliyyə qurumları tərəfindən
Azərbaycan investisiya yatırımları üçün cəlbedici
ölkə kimi qiymətləndirilir, bu isə ilk növbədə
dövlət başçısının çevik iqtisadi
siyasətinin, məqsədyönlü və
genişmiqyaslı sosial islahatların davam etdirilməsi ilə
bağlıdır. Son illərdə həyata keçirilən
investisiya siyasəti ölkə iqtisadiyyatına sərmayə
qoyuluşlarının artmasına təkan verib. Ötən
il bütün maliyyə mənbələrindən iqtisadiyyata
yönələn investisiyaların ümumi həcmi 14 milyard
manat olub, əvvəlki illə müqayisədə 32,4 faiz
artım əldə edilib. Göstərilən faktın önəmli
cəhəti sərmayələrin ümumi həcmində daxili
sərmayələrin payının 52,5 faiz olmasıdır. Azərbaycan
iqtisadiyyatının qüdrəti beynəlxalq hesabat və rəylərdə İqtisadiyyatımızın
inkişafında son illər əldə edilən
uğurları beynəlxalq maliyyə institutları, ekspertlər
və xarici diplomatlar da təsdiq edir. İqtisadiyyatın
struktur modernləşdirilməsi nəticəsində ölkə
iqtisadiyyatı dünyada ən dinamik inkişaf edən
iqtisadiyyatlardan biridir və ümum daxili məhsulun artım
tempinə görə son beş ildə regionda liderə
çevrilib. Qeyd edildiyi kimi, Azərbaycan iqtisadiyyatı
effektiv və operativ antiböhran tədbirləri hesabına
öz dayanıqlığını hətta müasir iqtisadi
kataklizmlər şəraitində də nümayiş etdirməyi
bacardı. Məhz bu tədbirləri xarici ekspertlər
postsovet məkanında və regionda ən effektiv sayıblar.
Bunun nəticəsidir ki, son illərdə Dünya Bankı Azərbaycanı
islahatlar sahəsində dünya lideri kimi qəbul edib.
Aparıcı beynəlxalq maliyyə institutları isə onu
iqtisadiyyatı qlobal böhranın təsirindən ən az zərər
çəkmiş ölkələr siyahısına daxil etdilər.
Müxtəlif aspektlərdən iqtisadiyyatımız
dünyaca davamlı və qabaqcıl texnologiyalı hesab
edilir. “2010-2011-ci illər üzrə Qlobal rəqabətə
davamlılıq haqqında” Ümumdünya iqtisadi forumun
hesabatına əsasən, innovasiyalılıq amili üzrə
Azərbaycan 139 dünya ölkəsi arasında 61-ci, MDB-də
isə 2-ci (Rusiyadan sonra) yeri tutub. Qafqazda və Mərkəzi
Asiyada qonşularını xeyli qabaqlayır. Təsadüfi
deyil ki, xarici ölkə başçıları da Azərbaycan
iqtisadiyyatının qüdrəti barədə fikirlərini
qibtə ilə bildirirlər. Məsələn, Polşa
Prezidenti Bronislav Komorovski Azərbaycanın müstəqillik
dövründə əldə etdiyi nailiyyətləri
çox yüksək dəyərləndirmişdi. O
demişdi ki, Azərbaycanın belə sürətlə
inkişaf etməsi düşünülmüş iqtisadi
siyasətin məntiqi nəticəsidir.Nüfuzlu dünya nəşrləri
də iqtisadiyyatımızdakı diqqətçəkən
uğurları qiymətləndirməyə bilmirlər. Məsələn,
son günlərdə Böyük Britaniyanın
tanınmış “The Guardian” qəzeti keçmiş SSR-i
ölkələrinin reytinqini və inkişaf tempini
açıqlayıb. Qafqaz ölkələrinin iqtisadi və
siyasi durumlarından söz açan qəzet, ölkəmizin
postsovet məkanında iqtisadi cəhətdən ən
güclü ölkələrdən biri olduğunu yazır:
“Azərbaycanın neft dividendi olması onun keçmiş
sovet respublikaları arasında daha yüksək
inkişafına şərait yaradır. Bu ölkə əhalisinin
say tərkibinin artması ilə də qonşularından
seçilir.” Qəzetin "End of the USSR: visualising how the former
Soviet countries are doing, 20 years on" adlı məqaləsində
Ermənistan və Gürcüstanda 2000-ci illərdəki
doğum üzrə artımın 2008/09-cu illərdəki
qlobal böhran nəticəsində kəskin şəkildə
azalmasından, regional dondurulmuş münaqişələrin
Qafqazdakı inkişafa mane olmasından da söz
açılır. Hazırda Azərbaycan
iqtisadiyyatının vəziyyəti beynəlxalq reytinq
siyahılarında yüksək qiymətləndirilir. 2010-cu
ildə iqtisadi artım sürətinə görə ölkəmiz
MDB məkanında 1-ci, makroiqtisadi sabitlik indeksinə görə
araşdırma aparılan 139 ölkə arasında 13-cü
yerə yüksəlib. Neftdən əldə edilən gəlirlər
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə və
qabaqcıl texnologiyalar əsasında inkişafa, sosial tərəqqiyə,
infrastrukturun müasir tələblərə
uyğunlaşdırılmasına yönəldilir. Ötən
il qeyri-neft sektorunda real artım 7,9 faiz olub, ümumi daxili məhsulun
44,4 faizi onun payına düşüb. İndi Azərbaycan
dünyanın 147 ölkəsi ilə 28 milyard dollarlıq
xarici ticarət əməliyyatları aparır. İxracın
təqribən 48 faizi Avropa İttifaqı ölkələrinin
payına düşür. Məlum olduğu kimi, 2011-ci ili "Turizm ili" elan
edilib. Bu sahədə görülən işlərAzərbaycanda
turizm xidmətlərinin dünya standartlarına
uyğunlaşdırılmasına zəmin yaradır.
Bütün bunların nəticəsində tezliklə turizm
Azərbaycan iqtisadiyyatının ən gəlirli sahələrindən
birinə çevriləcək. Ölkədə həyata
keçirilən uğurlu büdcə və vergi siyasəti nəticəsində
son 5 il ərzində dövlət büdcəsinin həcmi 3 dəfəyə
yaxın artıb, valyuta ehtiyatları 40 milyard dollara
yaxınlaşıb, inflyasiya idarəolunan səviyyədə
(5,7 faiz) saxlanıb. İqtisadiyyatda əldə olunan bu
uğurlar əhalinin maddi rifahının yüksəlməsinə
müsbət təsirini göstərib. Keçən ilin
yekunlarına görə, ölkə iqtisadiyyatında
çalışan işçilərin orta aylıq əməkhaqqı
9,1 faiz artaraq 325 manat təşkil edib. Bu ilin 6 ayında
qeyri-neft sektorunda 7,2, kənd təsərrüfatında isə
6,2 faiz artımın əldə olunub. Əhalinin pul gəlirləri
də 17 faiz artıb. İlin birinci yarısında Azərbaycan
büdcəsi 20 milyard dollara çatıb. Bu, bizə imkan
verir ki, iqtisadiyyatın inkişafını təmin edək,
insanların sosial problemlərinin həlli üçün əlavə
maliyyə resursları ayıraq. Azərbaycan Prezidenti İlhamƏliyev
Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin birinci rübünün
yekunlarına həsr olunmuş müşavirəsində
bildirib: “Bizim iqtisadi göstəricilərimiz
gördüyümüz işlərin nəticəsidir və
ölkədə gedən proseslər müsbət istiqamətdə
davam edir”.Qeyd edək ki, gələn ilin büdcə layihəsində
də qeyri-neft sektorunda vergi ödəmələrinin daha
çox artımı proqnozlaşdırılıb və bu,
ölkə iqtisadiyyatının neftdən
asılılığının azaldığının,
ölkədə özəl sektorun, xüsusilə də
qeyri-neft sektorunun dinamik inkişafının göstəricisi
kimi qəbul edilir. Yeni perspektivlər Ölkə
iqtisadiyyatında gələcəkdə tamamilə intellektual
potensiala və insan resurslarına söykənən
iqtisadiyyatın formalaşması tendensiyası daha da güclənməkdədir.
Bu gün dövlət büdcəsinin böyük bir qismini
investisiya xərcləri tutur. Ekspertlər inkişaf perspektivləri
barədə danışanda təhsil investisiyasının
mühümlüyünü nəzərə
çatdırırlar. Məsələn, iqtisadi və maliyyə
üzrə ekspert Mehdi Babayev bizə fikirlərini belə
bildirir ki, bununla yeni universitet və institutların təşkili
də mümkündür: “İnkişaf etmiş ölkələrdə
iqtisadi uğurların və ümumi inkişafın əsası
təhsillə qoyulur. Ümummilli lider Heydər Əliyev qeyd
edirdi ki, təhsil millətin gələcəyidir. Bu gün
Prezident İlham Əliyev də təhsilə ciddi önəm
verərək Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə
təhsili üzrə dövlət proqramını təsdiq
etdi və proqram icra edilməkdədir. Eləcə də bu
yöndə nəzərdə tutulan bütün tədbirləri
müvafiq strukturlar həyata keçirməli və nəticədə
güclü elmi-iqtisadi təfəkkürü
olan yeni nəsil formalaşmalıdır. İqtisadi inkişaf
yalnız gələcək nəsillərin savadlı iqtisadi təfəkkürə
malik olmasından asılıdır. Bundan başqa ölkənin
xarici idxaldan asılılığını daha da azaltmaq
üçün lazımi məhsulların ölkədə
ishetsalına nail olmaq lazımdır. Bu baxımdan qeyri-neft
sektorundakı strateji sahələri inkişaf etdirməliyik.
Kiçik və orta sahibkarlığın inkişafı ilə
bağlı son zamanlarda həyata keçirilən tədbirlər,
ayrılan investisiyaların daha da intensivləşməsi və
gücləndirilməsi daxili istehsalda ciddi keyfiyyət dəyişikliklərinə
səbəb ola bilər. Sahibkarlığa ayrılan
investisiyaların səmərəli istifadəsi məsələsinə
də diqqəti olduqca artırmaq lazımdır”. Bütün bunlarla bərabər,
Azərbaycan dövləti daxili makroiqtisadi sabitlik şəraitində
uğurla yürüdülən iqtisadi siyasətin və onun
bəhrələrinin regional və qlobal inkişaf məqsədlərinə,
bölgədə liderlik təşəbbüslərinin uğurla
reallaşdırılmasına yönəldilməsində qərarlıdır.
Bunu Azərbaycanın aparıcı və təşəbbüskar
olduğu BTC, Bakı-Tbilisi-Ərzurum, Bakı-Tbilisi-Kars və
sair region ölkələrini də əhatə edən, Ermənistanı
isə təcavüzkarlığına görə təcrid
edən meqaiqtisadi layihələr, suverenliyimizin və regionda
nüfuzumuzun, liderliyimizin əsas təminatçılarından
olan müstəqil enerji siyasəti çox rahatca təmin etməkdədir.
Azərbaycan qazı artıq Türkiyə, Yunanıstan üzərindən
Avropa bazarlarına nəql edilir. Regionda liderliyini təmin edən
Azərbaycan üstəlik Mərkəzi Asiya üçün
də strateji tranzit zona təşkil edir. Mərkəzi Asiya
ölkələrinin təbii enerji sərvətlərinin
Avropaya çatdırılması üçün öz ərazisinin
tranzit dəhliz kimi istifadə edilməsi ölkəmizin
regionda liderlik və manevr rolunu daha da artırır. Bu cür
göstəricilərlə Azərbaycan Cənubi Qafqazın və
Qərbə açılmaq istəyən Mərkəzi Asiya
regionunun taleyində və gələcək inkişaf istiqamətlərinin
təyin edilməsində həlledici rol oynayan lider ölkədir.Xüsusilə
vurğulamaq lazımdır ki, Azərbaycanda hüquqi dövlət
quruculuğu prosesi sürətlə gedir və bu kontekstdə
haqqında bildirilən iqtisadi islahatlarla siyasi islahatlar paralel
aparılır. Azərbaycan ötən illərdə siyasi
islahatlar baxımından da diqqəti müsbət tərəfdən
cəlb edib. İqtisadi və siyasi sahədə paralel
aparılan islahatlar ölkənin inkişaf tempinin daha da
sürətlənməsində özünəməxsus rol
oynayıb. Azərbaycanda sosial-iqtisadi tərəqqi, demokratik
inkişaf və hüquqi dövlət quruculuğu məsələləri
bir-birini tamamlayan prosesə çevrilib. İndiyə qədər
digər sahələrdə aparılan islahatlar və
görülən tədbirlər Azərbaycanın
sosial-iqtisadi yüksəliş fonunda Cənubi Qafqazda şəriksiz
liderliyini təmin edib. Həmçinin ölkənin əsas
iqtisadi idarəetmə strukturunun təkmilləşdirilməsi
və yeni metodlardan, texnoloji üstünlüklərdən
yararlanmaq da iqtisadi irəliləyişdə əsas prioritetlərdəndir.
Təsadüfi deyil ki, son günlərdə Prezident
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı sərəncam imzaladı. Bu, onu göstərir
ki, Azərbaycan dövləti və Prezidenti ilə bərabər,
İqtisadi İnkişaf Nazirliyi ölkənin iqtisadi
inkişafının təmin edilməsində əsas məsuliyyətli
və ən vacib qurumlardan
biridir. Prezidentin nazirliklə bağlı son sərəncamı
isə iqtisadi idarəetmə strukturunun daha da effektiv fəaliyyət
göstərəcəyini şərtləndirir.
İlkin AĞAYEV
Palitra.- 2011.- 26 avqust.-S.5.