Əli Əmirli: “Teatra
tamaşaçı marağının az
olmasından gileylənənlər məhz teatra
getməyən, teatrdan xəbəri olmayan adamlardır”
Layihə çərçivəsində
növbəti müsahibimiz yazıçısı, dramaturq, Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin dosenti
Əli Əmirlidir:
-
Əlbəttə, ölkədə ictimai, iqtisadi və siyasi
sabitlik möhkəmləndikcə insanların mənəvi həyatının
zənginləşməsinə, cəmiyyətin müasir
dünyanın düzümünə uyğun şəkildə
maariflənməsinə böyük ehtiyac yaranır. Bax elə bu ehtiyacı
ödəmək üçün dövlət,
hökumət bir sıra vacib
və əhəmiyyətli tədbirlərin
reallaşdırılmasına diqqət yetirir,
ölçü götürür.
Mədəniyyət ocaqlarının əsaslı şəkildə
təmir edilməsi, yeni və müasir avadanlıqlarla təchiz olunması, yeni mədəniyyət müəssisələrinin
yaradılması, ölkə və beynəlxalq miqyaslı mədəni
tədbirlərin təşkili və s. Bu
siyahını xeyli uzatmaq
mümkündür. Şübhəsizdir ki, bütün bunlar olkədə mədəni həyatın
canlanmasına və inkişafına şərait yaradır, mədəni
həyata yeni məzmun verir
və bunları yüksək qiymətləndirmək
lazımdır. Deməli, obyektiv
şərait var, qalır bu
şəraitdən səmərəli və məqsədyönlü
istifadə etmək. Bu artıq
yaradıcı ziyalılardan, mədəniyyət sahəsində
çalışan sənət və mədəniyyət
adamlarından asılıdır.
- Müxtəlif mədəni tədbirlər
təşkil olunur, teatr binaları yenidən bərpa olunur və
s. Siz dramaturq kimi bu gün teatrlarımızın inkişaf
perspektivini necə dəyərləndirirsiniz?
- Təbiidir
ki, ömrünün iyirmi ilini teatr
yaradıcılığına həsr etmiş bir dramaturq kimi
məni teatrlarımızın vəziyyəti daha çox
düşündürür. 1994-cü ildən
başlayaraq səhnəsində əsərlərimin
fasiləsiz nümayiş etdirildiyi
Akademik Milli Dram Teatrının tam əsaslı
təmiri, səhnənin texniki
imkanlarının genişləndirilməsi, tamaşa
zalının, foyenin göz
oxşaması məni sevindirir. 1990-cı
ildə ilk səhnə əsərimin tamaşaya qoyulduğu və
bu gün də
yaradıcılıq əlaqələrini davam etdirdiyim Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının da
əsaslı təmirdən sonra yeni yaradıcılıq coşqusu
ilə işə başlaması və bir
sıra uğurlar qazanması da sevindiricidir. Yaxın vaxtlarda Musiqili Komediya Teatrında da təmir
işləri başa çatacaq.
Eşitdiyimə görə, sözün
yaxşı mənasında bu çox fərqli bir təmirdir.
Gəlin etiraf eləyək ki, bu təmir işləri
teatrların işinə, fəaliyyətinə təsirsiz
ötüşməyib. Bu gün
Azərbaycan teatrlarında bir yeniləşmə,
bir keyfiyyət dəyişiklikləri baş verməkdədir.
Yaxşılığa doğru olan bu tendensiyanı
görməmək mümkün deyil. Akademik Teatrda, Gənc Tamaşaçılar Teatrında,
Muskomediyada, “Yuğ” və
Pantomim teatrlarında bir-birinin
ardınca çox maraqlı,
tamaşaçıları razı salan əsərlər
səhnələşdirilir. Xüsusilə Akademik
Teatrda son bir ildə gənc rejissorlara
etimad göstərilməsi, onlara tamaşaların etibar
edilməsi müsbət nəticələrini verir.
Maraqlı bir yaradıcılıq
yarışı gedir. Mənim
fikrimcə, müasir əsər, müasir tamaşa yüksək
keyfiyyət deməkdir. Əgər tamaşa
yüksək keyfiyyətlidirsə, tamaşaçılar və
teatr mütəxəssisləri
arasında əks-səda yarada bilirsə,
deməli, o, sözün
həqiqi mənasında müasirdir.
Teatrlarımızın inkişaf
perspektivinə gəldikdə isə düşünürəm
ki, yenidən velosiped ixtira etməyə ehtiyac yoxdur. Azərbaycan teatrının
formalaşmış müəyyən yaşam
və inkişaf modeli
olub, elə var da. Sadəcə gördüyün
işə məsuliyyətlə yanaşmalı, dünya teatrlarının mövcud
təcrübəsini öyrənməli, istedadı
görünən ayrı-ayrı gənc rejissorların inkişaf proqramını tərtib etməli,
onların məşhur dünya
teatrlarında vaxtaşırı təcrübə keçmələrini
təşkil etmək lazımdır ki, bu sahədə də Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi bir sıra işlər görüb.
Bir neçə istedadlı gənc rejissor, aktyor, rəssam xarici ölkələrin qabaqcıl
teatrlarında peşə ixtisaslarını artırmaq üçün təcrübə keçiblər.
Bugünkü teatr
direktorları, rəhbərləri sadəcə təsərrüfatçı
kimi fəaliyyət göstərməli deyil, həm də prodüsser
vəzifəsini yerinə yetirməlidirlər. Teatrda
mövcud olan
kadrların inkişaf perspektivləri nəzərə
alınmalıdır. Aktyorlara böyük məhəbbəti
olan bir dramaturq kimi çox istərdim ki,
gözəl təmir olunmuş bu teatr binalarında maddi cəhətdən yaxşı təmin olunmuş aktyorlar, rejissorlar çalışsınlar, başqa sözlə, teatr işi ilə məşğul
olan insanların əməkhaqları
artırılsın. Əlbəttə, hər bir teatrın sayılan-seçilən
aktyorları, rejissorları əməkhaqqından başqa Prezident
mükafatları da alırlar, amma bu artımın əhatə
dairəsi genişlənsə, yaxşı olardı.
- Bəzən teatrlara əvvəlki
tamaşaçı sevgisinin olmamasından şikayətlənirlər.
Sizcə, bu problemin səbəbkarı teatrlardır, yoxsa əksinə?
- Cəmiyyətdə teatra tamaşaçı marağının az olmasından gileylənənlər məhz teatra getməyən, teatrdan xəbəri olmayan adamlardır. Bildiyimə görə, adını çəkdiyim teatrların heç biri tamaşaçı sarıdan korluq çəkmir. Mən bu teatrların hər üçü ilə bağlıyam, hər üçünün repertuarında tamaşalarım var. Mən həmişə tamaşa salonunun dolu olduğunu görmüşəm. Mənim “Mesenat” adlı əsərim 2005-ci ildən səhnədədir, hər tamaşa anşlaqla keçir. Tamaşaçı marağı olmasa, bu əsər bu qədər səhnədə qala bilərmi? Belə əsərlər teatrda az deyil. Opera və Balet Teatrında, “Yuğ”da, Pantomim Teatrında, Rus Dram Teatrında da tamaşalar çox vaxt anşlaqla keçir. Teatrı sevən bir adam kimi məni sevindirən bir cəhət də tamaşaçıların əksəriyyətinin gənc olmasıdır. Bu başqa məsələdir ki, həyatımızın bu tələsik, qaçhaqaç ritmində, bu “fast-food” dövründə klassik biçimli əsərlərə baxmaq, səhnədə cərəyan edən hadisələr zəncirini izləmək, müəllif və rejissor niyyətini anlamaq üçün müəyyən mədəni və intellektual səviyyə, sənət tərbiyəsi, hətta adicə hövsələ tələb olunur. Odur ki, teatra hamı getmir, onu sevənlər gedir. Teatr kütləvi sənət deyil, onu hamının sevməsi də vacib deyil. Amma bu bir həqiqətdir ki, tamaşaçını teatra gətirən də, onu teatrdan qaçırdan da elə teatrın özüdür, başqa sözlə, teatra gəlib yaxşı, keyfiyyətli tamaşa görən insan bir də bura gəlməyə çalışacaq, bunun əksini görsə, əlbəttə ki, teatrdan birdəfəlik qaçaq düşəcək. Müştəri, indiki halda tamaşaçı, həmişə haqlıdır. Pul verib bilet alan tamaşaçıya zay məhsul vermək ən azı məsuliyyətsizlikdir.
- Siz pedaqoq olaraq tədrislə məşğulsunuz.
Bu gün gənclərin
sənətə, teatra münasibəti sizi qane edirmi?
- Artıq on ildən çoxdur 90 yaşını haqlamış Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində dərs deyirəm, gənclərlə birbaşa ünsiyyətdəyəm. Hər şeydən əvvəl bir müəllim kimi mən tələbələrimi sevməyə çalışıram və özümlə müqayisədə üstünlüyü onlara verirəm, çünki onlar gəncdirlər, bu onların əsas təbii üstünlüyüdür. Dostum Əjdər Ol demiş, bizim keçmişimiz çoxdur, onların gələcəyi. Deməli, gələcək hələ uzun bir müddət onlarındır. Bu həqiqəti dərk edəndə, gənclərlə paritet əsaslarda münasibət quranda nəsil problemi əngələ çevrilmir. Əlbəttə, gənclərdən birdən-birə yüksək səviyyə, böyük nailiyyətlər gözləmək sadəlik olardı, onlar öyrənməyə gəlirlər və dörd il müddətində bir müəllim kimi mən onlara bildiklərimi verməyə çalışıram, alan alır, ala bilməyən almır, amma tamam əliboş da qalmır. Mən onlarda teatra, sənətə məhəbbət yaratmağa çalışıram. Elə ilk kursdan onların bütün tamaşalara baxmalarına imkanım daxilində şərait yaradıram, bəziləri sonda əsil teatrala çevrilirlər.
- Bu gün tədris vəsaitlərinin
səviyyəsinə münasibətiniz necədir?
-
Düşünürəm ki, bu gün oxumaq istəyən,
mükəmməl təhsil almağı qarşısına məqsəd
qoyan gənc üçün vasitə və vəsaitlər
çoxdur. Elə internet özü evin içində
olan zəngin bir
kitabxanadır. Mən özüm bir müəllim kimi bu virtual kitabxanadan
daima bəhrələnirəm. Sualınıza
cavab olaraq ölkədə
təhsilin vəziyyəti, onun səviyyəsi
barədə ümumi mülahizələr
söyləmək istəməzdim. Konkret
olaraq dərs dediyim Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinə gəldikdə isə
burada tələbələrin yüksək
keyfiyyətli təhsil almaları üçün
kifayət qədər yaxşı şərait
yaradılıb. Hətta ötən il universitetimizin rektoru, professor Timuçin Əfəndiyevin tövsiyəsi ilə
ssenari kursunda təhsil
alan tələbələrimizin diplom işi kimi yazdıqları ən yaxşı ssenarilər
elə tələbələrin öz gücü və universitetin
daxili texniki
imkanları hesabına ekranlaşdırıldı, bir neçə uğurlu
sənədli və bədii film
alındı. Bu praktikanı bu ildən daha da genişləndirmək fikrindəyik. Bundan başqa universitetdə
hər cür şəraiti olan “Səda” Teatrı fəaliyyət göstərir.
Burada diplom
tamaşaları hazırlanır, filmlər nümayiş
etdirilir, müxtəlif mədəni tədbirlər
keçirilir. Əyani dərs vəsaiti kimi tələbələrə filmlərin nümayiş etdirilməsi üçün
müəllimi olduğum Sənətşünaslıq
fakültəsində auditoriyalardan biri kinozal kimi
müvafiq avadanlıqla təchiz olunub.
- Son zamanlar sizin pyeslərinizə
başqa ölkərin teatr səhnələrində də
quruluş verilir. Bunu Azərbaycan teatrının uğuru kimi
qiymətləndirmək olarmı?
- Doğrudan da son illər mənim yaradıcılığıma xarici ölkə teatrları da maraq göstərir. “Varlı qadın” adlı komediyam bir neçə ölkənin teatrında tamaşaya qoyulub. Tacikistanın paytaxtı Düşənbə şəhərində paralel olaraq iki teatrda Orta Asiya məkanının çox məşhur rejissoru Sulton Usmonovun quruluşunda rus və tacik dillərində səhnələşdirilən komediya Almatıda keçirilən beynəlxalq teatr festivalında iki nominasiya üzrə qızıl medala layiq görülüb. Həmin festivalda iştirak edən digər Orta Asiya ölkələrinin teatrları da pyeslə maraqlanıb. Nəticədə 2009-cu ildə “Varlı qadın” Qırğızıstanda qırğız və rus dillərində, Qazaxıstanın mərkəzi Astana şəhərində yerləşən Rus Dram Teatrında və yenə də Qazaxıstanın Akmola vilayətinin mərkəzi olan Kokşetau şəhərində Qazaxıstan Dövlət Musiqili Dram Teatrında qazax dilində tamaşaya qoyulub. Bu ilin mart ayında isə bu komediya Mahaçqalada Kumık Dövlət Musiqili Dram Teatrında kumık dilində səhnəyə vəsiqə alıb. Bu pyes ləzgi dilində də tamaşaya qoyulub. “Köhnə ev” adlı əsərim Tbilisidə, “Bala - bəla sözündəndir” adlı komediyamsa Qaxda yerləşən gürcü teatrında gürcü dilində bu il tamaşaya qoyulub. Bunların bütövlükdə Azərbaycan teatrının uğuru olub-olmadığını bir müəllif kimi mənim deməyim düzgün səslənməz, amma yaradıcılıq bioqrafiyamda bütün bunlar əlbəttə ki, mənim üçün çox əhəmiyyətlidir.
- Son vaxtlar rejissorların əksəriyyəti
sanballı dram əsərlərinin yazılmamasından
şikayət edirlər. Buna münasibətiniz necədir?
- Rejissorların dramaturgiya sarıdan gileylənmələrini mən qətiyyən qəbul etmirəm. Sanballı dram əsəri nə deməkdir? Son bir neçə ildə Elçinin “Qatil”, “Şekspir”, “Teleskop” kimi əsərləri bir çox xarici ölkənin, o cümlədən Rusiyanın, İngiltərənin, Türkiyənin teatr səhnələrində tamaşaya qoyulub. Bayaq haqqında danışdığım “Varlı qadın” Azərbaycanın demək olar ki, bütün teatrlarında tamaşaya qoyulmaqla yanaşı qeyd etdiyim kimi, həm də beş xarici ölkənin yeddi teatrında tamaşaya qoyulub. Bu əsərlər siz deyən kimi sanballı olmasaydılar, kimin nəyinə lazımdı onları səhnələşdirmək? Bu başqa məsələdir ki, yaxşı dram əsərləri həmişə olduğu kimi, indi də az yazılır, amma rejissorun daima işləməsi, özünü göstərməsi üçün Azərbaycan dramaturgiyasından başqa dünya dramaturgiyası da var, klassika da. Əgər rejissor işləmək üçün müasir Azərbaycan dramaturqlarının “sanballı” pyeslərini tapa bilmirsə və ya görə bilmirsə, problem həmin rejissorun özündədir. Mən Azər Paşa Nemətovun, mərhum rejissorlarımız Hüseynağa Atakişiyevin, Vaqif İbrahimoğlunun, Azdramada beş əsərimi tamaşaya qoymuş dostum Bəhram Osmanovun dramaturgiyadan korluq çəkdiklərini və bu sarıdan gileyləndiklərini heç vaxt eşitməmişəm.
Nigar Abdullayeva
Palitra.-2011.-14 dekabr.- S.7.
İ