Azərbaycanın
xarici siyasətinin əsas istiqamətləri
Zaman - zaman xarici
hücumlara məruz qalan ölkəmiz XX əsrdə müstəqillik
qazanmaq kimi şərəfli bir titula sahib olub. Qeyd edilən əsrdə
iki dəfə azadlığa qovuşan Azərbaycan birinci
müstəqilliyini cəmi 23 ay qorumağa müvəffəq
olsa da, ikinci və sonuncu müstəqilliyini 20 ildən
artıqdır ki, qoruyub saxlaya bilir. 1918-ci ildə başlanan
ilk istiqlalımız o qədər uzun sürməsə də,
şüurlarda inqilab etməyi bacardı.
Məhz bu inqliabın
nəticəsi idi ki, bir dəfə azadlığı dadan həmvətənlərimiz
71 il sovet əsarətində qalmalarına baxmayaraq yenə
müstəqillik ideyalarından əl çəkmədilər.
Elə buna görə də bugünkü Azərbaycan
dövlətçiliyinin kökləri müsəlman Şərqində
ilk demokratik respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilə
bağlıdır. 23 aylıq ömür yaşamış Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti regionda geosiyasi vəziyyətin dəyişməsi
ilə süqut edib. Qısa müddət ərzində
mövcud olmasına baxmayaraq, Xarici İşlər Nazirliyi də
daxil olmaqla əsas dövlət institutları məhz həmin
dövrdə yaradılıb. Məhz buna görə də bu
gün fəxrlə demək olar ki, Azərbaycan
diplomatiyasının 93 yaşı var.Hər bir ölkə
kimi Azərbaycanın hər iki müstəqillik dönəmində
ilk atdığı addımlar sırasında xarici əlaqələrin
qurulması təcrübəsi də olub. Bu isə təbii
sayılmalıdır - çünki müstəqillik əldə
edən dövlət ilk növbədə xarici əlaqələrini
formalaşdırmağa çalışır. Belə ki, məhz
normal qurulan xarici əlaqələr nəticəsində
ölkənin beynəlxalq aləmdə tanıdılması və
onun müxtəlif sahələrdə ikitərəfli və
çoxtərəfli əməkdaşlıq şəbəkələrinin
formalaşdırılması mümkündür. Bununla belə,
ikinci dəfə müstəqilliyin ilk illərində səbatsız
xarici siyasət, ölkə rəhbərliyinin
naşılardan ibarət olması xarici siyasətdə
çoxlu problemlərə səbəb oldu. Belə bir halda hətta,
yeni müstəqil olmuş dövlətimizin mövcudluğu
təhlükəsi yaranmışdı. Hakimiyyət dəyişikliklərindən
sonra ölkə rəhbərliyinin peşəkar və
etibarlı əllərə tapşırılması, məlum
olduğu kimi, bu sahədə ciddi dönüş
yaratdı. Nəticədə
bu gün Azərbaycan iqtisadiyyatda yüksək artıma, habelə
sabit siyasi sistemə malik, sürətlə inkişaf edən
gənc demokratik ölkə kimi özünü beynəlxalq
aləmdə tanıdıb. Azərbaycan öz milli
maraqlarının gerçəkləşdirilməsi, habelə
regional və qlobal mövqelərinin möhkəmləndirilməsi
üçün iqtisadi və siyasi imkanlarından məharətlə
istifadə edir. Məhz bu səylərin nəticəsidir ki,
Azərbaycan regionda lider və beynəlxalq aləmdə
etibarlı tərəfdaş ölkə kimi tanınıb.
Ekspertlərin etirafına görə, ölkəmiz
bütün regional məsələlərdə əsas
oyunçudur və regiondakı strateji əhəmiyyətli
heç bir layihə Azərbaycansız gerçəkləşə
bilməz.XX əsrin sonlarında ikinci dəfə müstəqilliyinə
qovuşan ölkəmiz ilk olaraq bir neçə beynəlxalq
təşkilata üzv olub ki, bu da onun müstəqilliyinin
de-yuri tanınması demək idi. Azərbaycan regional və
qlobal səviyyədə fəaliyyəti, o cümlədən
beynəlxalq arenada əməkdaşlığı daha da
genişləndirərək və dərinləşdirərək
müstəqil dövlət kimi bir sıra beynəlxalq təşkilatlara,
o cümlədən Birləşmiş Millətlər Təşkilatı,
Avropada Təhlükəsizlik və Əməkdaşlıq Təşkilatı,
Avropa Şurası, İslam Konfransı Təşkilatı,
Müstəqil Dövlətlər Birliyi və çoxlu sayda
digər təşkilatlara üzv oldu. Azərbaycan
Respublikası həmçinin GUAM regional qrupunun təsisçilərindən
biridir.Dövlət rəsmiləri və müstəqil
politoloqlar mediaya verdiyi müsahibələrdə
respublikamızın xarici siyasətinin əsas prinsiplərini
aşağıdakı kimi təsvir edirlər:· Bazar
iqtisadiyyatı və qanunun aliliyinə əsaslanan plüralist
demokratiyanı inkişaf etdirmək;· Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü və suverenliyinin tezliklə bərpa
edilməsi məqsədi ilə müstəqil xarici siyasət
yeritmək;· Azərbaycanın təhlükəsizliyi, siyasi
müstəqilliyi, suverenliyi və ərazi
bütövlüyünə qarşı yönəlmiş təhlükələrin
aradan qaldırılması;· ATƏT-in Lissabon sammiti prinsipləri
əsasında Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin ATƏT-in Minsk qrupu çərçivəsində
danışıqlar yolu ilə həll edilməsi;· Ermənistanın
Azərbaycana qarşı hərbi təcavüzünün nəticələrinin
aradan qaldırılması;· Qonşu ölkələrlə
mehriban qonşuluq və qarşılıqlı fayda kəsb
edən münasibətlərin inkişaf etdirilməsi;·
Regionda təhlükəsizliyin və sabitliyin gücləndirilməsi;·
Regionda qanunsuz silah və digər daşımaların
qarşısının alınması;· Nüvə
silahlarının yayılmasının
qarşısının alınmasına dair mövcud olan
qlobal rejimlərə sadiqlik və Cənubi Qafqazda nüvə
silahlarından azad zonanın yaradılması;· Xəzər Dənizi
hövzəsinin demilitarizasiyası (hərbsizləşdirilməsi);·
NATO, Avropa Birliyi, Qərbi Avropa İttifaqı və Avropa
Şurası da daxil olmaqla Avropa və Transatlantik təhlükəsizlik
və əməkdaşlıq strukturlarına inteqrasiya;· Azərbaycanın
Qərb və Şərqin qovşağında yerləşməklə
mühüm strateji-coğrafi mövqeyindən bəhrələnərək,
ölkə iqtisadiyyatının müxtəlif sahələrinin
inkişafını sürətləndirmək;· Azərbaycanın
iştirakçısı olduğu Avrasiya nəqliyyat dəhlizini
inkişaf etdirmək;Ölkəmizin xarici siysətini bəyənməyən
bəzi qüvvələr bunun
balanslaşdırılmış siyasət olduğunu qeyd
edirlər. Politoloqlar isə bu fikirlə qəti razı
olmayaraq, respublikamızın xarici siyasət kursunun
nizamlanmış və gələcək perspektivlərə
yönəlmiş olduğunu hesab edirlər. Əsas məsələ
odur ki, Azərbaycan heç kimdən asılı olmadan tam
müstəqil və suveren siyasət yürüdür. Bu
yaxınlarda da ölkə başçısı öz
çıxışında bir daha
bu istiqamətdə səsləndirilən fikirlərə
aydınlıq gətirdi. Prezidentin bildirdiyinə görə,
konkret bir nümunə ilə təsdiq etmək olar ki, müstəqil
Azərbaycanın xarıcı siyasət kursu ölkəmizin
tam maraqlarına xidmət edir. Məlum olduğu kimi Ermənistanın
işğalçılıq siyasəti nəticəsində
20%-dən artıq torpağımız işğal
altındadır və bir milyondan artıq qaçqın və
məcburi köçkünümüz var. Bu o demək deyil
ki, işğal olunmuş ərazilərin azad edilməsi daim
müzakirə edilməlidir. Dövlət
başçısının və diplomatlarımızın
sözündə də vurğulandığı kimi, Azərbaycan heç bir zaman öz ərazi
bütövlüyünü müzakirə obyektinə
çevirməyəcək. Məhz bu münaqişənin həllinin
hüquqi və siyasi əsasları BMT-nin Nizamnaməsi,
Helsinki Yekun Aktı, BMT Təhlükəsizlik
Şurasının 822, 853, 874 və 884 saylı qətnamələrində
göstərilib. Habelə BMT Baş Məclisinin 2008-ci ildə
qəbul etdiyi A/RES/62/243 saylı qətnaməsi, ATƏT və
Avropa Şurasının müvafiq sənədləri və qərarlarında
əks olunan beynəlxalq hüququn norma və prinsiplərində
də Ermənistanın işğalçı dövlət
olduğu qeyd edilib. Bütün bu sənədlər Azərbaycanın
suverenliyi, ərazi bütövlüyü və beynəlxalq səviyyədə
tanınan sərhədlərinin toxunulmazlığını
təsdiqləyir. Əlavə olaraq qeyd etmək istərdik ki,
Strasburq (Kehl) sammitində NATO Dağlıq Qarabağ
münaqişəsinin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində
sülh yolu ilə həll olunmasına yönəlmiş səyləri
bir daha dəstəkləyib.Ölkəmiz müstəqillik
qazandıqdan sonra onun suverenliyini və ərazi
bütövlüyünü tanıyan ilk dövlət
Türkiyə Cümhuriyyəti olub. Məhz bu gün bir
çox sahələrdə əməkdaşlığa
dostluq və qardaşlıq prinsipləri çərçivəsindən
yanaşan bu iki dövlətin xarici siysəti də ortaq
maraqların qorunması üzərində qurulub. Bu prinsipdən
çıxış edərək demək olar ki, Azərbyacanın
xarici siyasətində Türkiyə amili əsas təşkil
edir. Xarici siyasətdə gerçəkliklər və
uğurlar Hər bir azərbaycanlı kimi biz də ölkəmiz
müstəqillik qazandıqdan sonra onun yürütdüyü
xarici siyasət kursunun hansı effekti olduğunu
düşünürük. Təbii ki, bu barədə öyrənməyə
və fikir yürütməyə ölkə vətəndaşı
olaraq haqqımız var.Ölkəmizin beynəlxaq aləmdə
yeritdiyi siyasi xəttin ilk uğurları onun Birləşmiş
Millətlər Təşkilatı kimi nüfuzlu təşkilata
üzv olmasını göstərmək olar. Ötən əsrin
90-cı illərində baş verən bu əlamətdar hadisə
ölkəmizin haqq səsinin beynəlxalq arenada eşidilməsi
üçün mühüm addım oldu. Belə ki, məhz
dünyanın bir nömrəli təşkilatı olan BMT ərazi
bütövlüyümüzün sülh yolu ilə azad edilməsi
üçün məlum 4 qətnamə qəbul edib.
İkinci böyük təşkilat olan İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatına (keçmiş İslam konfransı Təşkilatı)
üzvlük isə Azərbaycanın
dünyanın 50-dən artıq islam dövləti tərəfindən
dəstəklənməsi demək idi. Bütün bu beynəlxalq
qurumlara üzv olmaqla onlar qarşısında ölkəmizin
qaldırdığı ilk və əsas məsələ Ermənistanla
Azərbaycan arasında olan Dağlıq Qarabağ problemi, onun
Azərbaycanın ərazi bütövlüyü çərçivəsində
sülh yolu ilə həll edilməsinə nail olmaq idi. 2001-ci
ilin 25 yanvar tarixində ölkəmiz Avropa Şurasına
üzv oldu, bu isə ərazi itkisinə məruz qalmış
Azərbaycanın haqq səsinin AŞPA kimi mötəbər
qurumdan eşidilməsi demək idi. Ölkəmiz mədəni
sahələrdə də uğurlu xarici siyasət
yürütmək təcrübəsinə malikdir. Belə ki,
ikinci dəfə azadlığa qovuşandan sonra qısa zaman ərzində
“İçəri şəhər”i və “Qobustan qayaları”
abidələrini YUNESKO-nun qorunan abidələr
siyahısına salınmasına nail olduq. Məhz
respublikamızda mədəni abidələrə və mədəniyyətlə
bağlı digər sahələrə olan diqqət və
qayğının nəticəsi olaraq ölkəmizin birinci
xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban
xanım Əliyeva YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri təyin edildi.Nəhayət bu uğurların hələlik
sonuncusu hesab edilən bir qələbədən
danışmaq yerinə düşərdi. Doğrudur, Azərbaycanın
bir neçə ay bundan əvvəl qazandığı həmin
uğur media tərəfindən çox geniş
işıqlandırıldı. Hətta müxalifət
mediası da adıçəkilən qələbəyə
başqa yozum verə bilmədi. Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasına qeyri-daimi üzv seçilməsi və burada
növbəti iki il üçün Şərqi Avropanın təmsilçisi
hesab edilməsi bizi sevindirdi. Politoloq Oqtay Sadıqzadə bu
hadisəni şərh edərkən bir məsələyə
diqqət yetirməyi təklif edir: “Fikir verin, bizdən əvvəl
bu postda qardaş Türkiyə idi. Türkiyə həmin vəzifəni
tutmaq üçün 50 ilə yaxın
çalışıb. Amma, Azərbaycan isə bundan qat-qat
aşağı zaman sərf edərək həmin uğura
nail olub. Məhz budur bizim xarici siyasətin uğurlu tərəfi.”
Onun sözlərinə görə seçim turunda ölkəmizin
beynəlxalq aləmdəki nüfuzu da əsas rol oynayıb:
“Siz seçim zamanı rəqibimizlə bizim aramızdakı
səs fərqinə baxardınız. Fərq çox
böyük idi. Deməli, respublikamızın tanınması
prosesi də uğurla gedir.”
Tural QABİLOĞLU
Palitra.-
2011.- 20 dekabr.- S. 12