“Müasir universitetin inkişaf strategiyası innovasiyalara əsaslanmalıdır”

 

Layihə çərçivəsində müsahibimiz   təhsil  məsələləri üzrə   ekspert,  dosent  İlham  Əhmədovdur. -Yaşadığımız  hər gün  bizi  informasiya cəmiyyətinin  yeni-yeni xüsusiyyətləri ilə tanış  edir. Lakin  bu  yeni  cəmiyyəti biz  daha  çox praktik olaraq,  sistemsiz şəkildə, sınaq-səhv metodu  ilə öyrənirik. Çünkü  bu  cəmiyyət  tarixdə  analoqu  olmayan bir mərhələ  kimi  hələ  bir  çox  aspektlərdən  tədqiq  edilməlidir.  İnformasiya  resurslarının silsilə  ilə  artdığı və  sürətlə    köhnəldiyi  bir  məqamda,  vaxt  resursunun  xroniki  çatışmazlığı  şəraitində  yeni  məlumatları - İnformasiya  cəmiyyətinin   xüsusiyyətlərini ciddi  öyrənməyə  imkan tapa bilmirik.  Belə qeyri-müəyyənlik şəraitində  yaşamalı, qərar  qəbul etməli, risklərimizi  minimuma   endirməyi  bacarmalıyıq.  İnformasiya  cəmiyyətinin  ciddi  təsir  etdiyi  sferalardan  biri    təhsil  sistemidir. İnformasiya cəmiyyətinin xarakterik xüsusiyyəti informasiya texnologiyalarının  insan həyatının bütün sahələrinə  nüfuzu, informasiya sənayesinin  və biliklərin intensiv  inkişaf etməsidir. Informasiya cəmiyyəti  IKT-nin  inkişafı nəticəsində formalaşan yeni tip cəmiyyətdir,  buna  biliklər cəmiyyəti    deyilir.  Burada insanın rifahının əsas şərti bilik, informasiya və onların səmərəli tətbiqidir.  İnformasiya cəmiyyəti  zaman, məkan və siyasi sərhədləri aşaraq  informasiya mübadiləsinə imkan verir. İnformasiya cəmiyyəti tələblərinə uyğun olaraq  Azərbaycan  Respublikasının iqtisadi inkişafının strateji məqsədi xammala əsaslanan iqtisadiyyatdan yüksək texnologiyalara, innovasiyalara əsaslanan iqtisadiyyata keçiddən ibarətdir.  Enerji resurslarının ixracından əldə edilən vəsaitlər qeyri-neft sektorunun formalaşmasına, insan kapitalının inkişafına  yönəlir.  Ölkəmizdə  reallaşan «qara qızılı insan kapitalına çevirmək» siyasəti  dünyanın müasir inkişafı  meyillərinə uyğundur, çünki, bu gün hər  hansı ölkənin zənginliyi onun insanlarının təhsil səviyyəsi,  istehsal    istehlak  edilmiş  informasiya  resurslarının  həcmi  ilə ölçülür.  Prezident İlham Əliyev  deyib:   “İnsan kapitalı inkişaf etmiş ölkələrin indiki durumunu müəyyən edən amildir. Həmin ölkələr təbii resurslar hesabına yox, intellektual potensiala, yeni texnologiyaların  icad olunması, tətbiqinə görə inkişaf edirlər. Biz də bu yolu seçməliyik”.  Göründüyü kimi  strateji  kurs  zamanın tələbinə uyğundur, indi biz  onu reallaşdırmaq  yollarını   tapmalıyıq.  Bu   yol  isə  təhsildən keçir. Ona görə bəşər tarixinin  bütün  mərhələlərində  təhsil  yüksək  qiymətləndirilib.   Bu gün isə  təhsilin  əhəmiyyəti  dəfələrlə  artır.  Bir çox ölkələr elm, təhsil  və texnoloji inkişafı hədəf seçərək az  zaman  kəsiyində intensiv sosial-iqtisadi inkişafa  nail ola biliblər. Hələ 1997-ci ildə  Dünya  Bankının proqnoz  ssenarisində qeyd  edilirdi:  ”Təhsil  islahatları, təhsil  investisiyaları,  yeni texnologiyalar yaxın gələcəkdə  inkişaf  etməkdə olan ölkələrin iqtisadi inkişafına güclü təkan verəcək. Rusiya, Çin, Hindistan, İndoneziya, Braziliya kimi ölkələr  2010-2015-ci  illərdə  dünya  qlobal  iqtisadiyyatında  söz  sahiblərinə  çevriləcəklər”. Bu  proqnozun  həyata  keçməsinin artıq  biz şahidiyik. Cəmiyyətin innovativ inkişaf ideyası bir çox ölkələrin inkişaf strategiyasının əsasını  təşkil edir. Ölkənin innovativ inkişafı sənaye əsaslı iqtisadiyyatın biliyə əsaslanan iqtisadiyyata keçidini təmin edir.  İnkişaf etmiş ölkələrdə ÜDM artımının 80%-ni  yeni texnologiya, avadanlıq və istehsalatın təşkili prosesində istifadə edilən innovasiyalar təşkil  edir.  Bu səbəblərdən müasir dünyada elm, təhsil, innovasiyalar və bunların  əsasında  yaradılan elmtutumlu məhsullar iqtisadi inkişafın əsas amilləridir. İnnovativ  məhsulların bu gün dünya bazarında  tutumu 2,5 trilyon dollardır. İnkişaf etmiş ölkələrdə  innovasiyaların  yaradılması  və tətbiqi üçün hər  il elmi-tədqiqatlara  yüz milyardlarla  dollar investisiya qoyulur. Təkcə  ABŞ-da  innovasiyaların yaradılması üçün  elmi-tədqiqatlara  hər  il  148  milyard dollar investisiya qoyulur.  Bu  gün  RF hökuməti  10  tədqiqat  universiteti  yaradır  (daha  doğrusu  yüksək  elmi  potensialı olan  perspektivli universitetlərə  tədqiqat universiteti  statusu   verir).  Bu  proses  təkcə  universitetin  adının       qapısında  asılan  lövhənin  dəyişməsi  deyil.  Bu  ciddi  məsuliyyət, böyük  vəzifələr və  yeni  strateji  hədəflər  deməkdir.  Bu   səbəbdən  Rusiya  hökuməti həmin universitetlərə yaxın  1-2  ildə toplam olaraq  3 milyard ABŞ  dolları həcmində   investisiya  qoymağı  planlaşdırır  ki, onlar  qlobal  elm    təhsil bazarında  ölkəni ləyaqətlə  təmsil  etsinlər,  ölkədə elmin, təhsilin,  innovasiyaların səviyyəsini  yüksəltməklə  real  iqtisadi  artıma  nail  olsunlar.    Qardaş  Türkiyədə    innovativ  inkişaf  son  illər  xüsusi   diqqət  mərkəzindədir. Bu  ölkədə  yaxın  10  il  ərzində innovasiyaların  inkişafı  istiqamətində  600 milliyard  ABŞ  dolları  həcmində    investisiya  qoyulması  planlaşdırılır.   İnnovasiya amili informasiya cəmiyyətinə (İC) keçidin maraqlı bir xüsusiyyətini aşkar edir: bu gün daha çox elmi informasiya istehsal edən ölkələr yox, bu informasiyadan səmərəli istifadə edən, onları  praktikada operativ tətbiq edən ölkələr intensiv inkişaf edir.  Çin, Yaponiya, Cənubi Koreya kimi ölkələrin innovativ  inkişafında bu amil aydın  sezilir. Bu gün  innovasiyalar internet vasitəsi  ilə informasiyanın, intellektual tutumlu məhsulun elektron ticarəti olaraq,  İC-də  intellektual  sahibkarlığın  mühüm  növü kimi qlobal fəaliyyət meydanına çevrilməkdədir.

- İnformasiya  cəmiyyəti,  biliklərə  əsaslanan  iqtisadiyyat  kontekstində  ölkəmizdə təhsilin vəziyyətini  necə dəyərləndirirsiniz?

- Suala konkret  cavab  versəm, qeyd etməliyəm ki,  bu kontekstdə  milli elm    təhsilimizin   vəziyyəti  keçən  il  akademik  Ramiz Mehdiyevin  məlum  məqaləsində obyektiv təhlil  edilib.  Amma çox təəssüf  ki, bu  bir  il  ərzində bu sahələrdə  elə  bir  dəyişiklik  baş  vermədi.   Əgər suala   ətraflı cavab  verməli  olsam  bir  çox  məqamlara toxunmalıyam, təbii ki, bir müsahibədə  bunu  etmək çətindir.   Bu   səbəbdən yalnız  bəzi   məqamlara  toxunacağam.   Məlum olduğu  kimi,  ölkəmizdə  iqtisadiyyat  sahəsində  keçid  dövrü artıq başa çatıb. Deməli, bundan  sonrakı mərhələdə  elm və  təhsilin inkişafı üçün daha  əlverişli maliyyə  imkanları  yaranacaq.  Prezident İlham Əliyev  Milli Məclisdəki çıxışında qeyd  edib:  “Maliyyə     resurslarından   elə  istifadə  etməliyik  ki,   yeni   sahələrin   inkişafına   təkan   verilsin....Bu  gün  Azərbaycanda   İKT  sürətlə  inkişaf  edir.  Bu, bizim strateji xəttimizdir.....Müasir   dövlət  qurmaq,   neft-qaz   amilindən  asılılığımızı   azaltmaq   istəyiriksə,  mütləq  ilk  növbədə  ən  müasir  texnologiyaları  Azərbaycana  gətirməliyik.  Ondan   sonra  elmə,  texnoloji    prosesə    qoyulan  sərmayə  artıq  Azərbaycanda   çox   güclü,  yeni     elmi  ixtiraların   yaranmasına   xidmət   göstərəcəkdir”.    Məlum  olduğu  kimi   "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə  Milli Strategiya"  qəbul edilib. Bu sənəddə qeyd edilir ki, elm və texnologiyanın inkişafı, qabaqcıl innovasiya sisteminin yaradılması, tətbiqi dövlətin elm siyasətinin strateji məqsədlərindəndir.  Strategiyanın mühüm bölmələrindən biri  elm, təhsil və istehsalın inteqrasiyası məsələlərinə həsr edilib. Beynəlxalq təcrübə sübut edir ki, biliklərə əsaslanan iqtisadiyyata keçidin təmin edilməsində universitetlərin mühüm rolu var.  Milli  innovasiya sisteminin formalaşmasında, inkişafında,  cəmiyyətin innovativ səviyyəsinin yüksəldilməsində, innovasion mədəniyyətin formalaşmasında  universitetlər  lider ola  bilər. Universitetlərin təkamülü cəmiyyətin inkişafı ilə sıx  bağlıdır.   Bu gün  hər  bir  universitetin inkişaf strategiyası  olmalıdır, çünki universitetin inkişafı 1-2 ilin işi deyil,  bu  uzunmüddətli bir  prosesdir, ciddi  hədəflərin  gözaltına  alınmasını    bu  hədəfə  çatma üçün strateji  planlaşdırmanı tələb edir.  Bu, dünyada  gedən  sürətli  inkişaf  və rəqabət mühitinin tələbidir. Avropada,  Rusiyada  hətta orta  səviyyəli  universitetlərin belə 10-15 illik  strateji inkişaf planları var. 

- Bu inkişaf  strategiyası necə olmalıdır?

- Müasir  universitetlərin inkişaf  strategiyası innovasiyalara əsaslanmalıdır. Universitetin yeniliklərə, innovasiyalara açıq olması, innovativ inkişaf  yolunu  tutması onun sürətlə inkişaf edən  qlobal tələblərə uyğunlaşması, rəqabətədavamlı olması üçün mühüm şərtdir. Müasir universitetlərə  xas olan geniş muxtariyyət,  elm və təhsil proseslərinin vəhdəti, məhsuldar innovativ fəaliyyət,  sənaye və bizneslə möhkəm  əlaqələrin qurulması  XX əsrin sonuna yaxın sürətli elmi-texniki inkişafı təmin edib.  Universitetlər ölkənin  gələcəyinin cəmləşdiyi məkandır.   Bu mənada universitetlərimizi yeni texnoloji cəmiyyətdə, innovasiya cəmiyyətində, qlobal rəqabət şəraitində  fəaliyyətə,  inkişafa  hazırlamalıyıq. Dünyanı  bürüyən  iqtisadi  böhran və  maliyyə  qıtlığı  şəraitində  Fransa,  Almaniya kimi ölkələr  elm və təhsilin  inkişafına  büdcədən  əlavə olaraq  20-25 milyard   avro ayırıblar.  Bu addımı  onlar gələcəkdə  baş verə  biləcək   iqtisadi  böhranlardan  daha  az itki  ilə çıxmaq  üçün  atdıqlarını   bildirirlər.  Bu  qlobal  proseslər  fonunda  təəssüf ki,   bizim universitetlər çox zəif  görünür. Bu sahədə  görülməli  hələ çox  iş var.  Ciddi  problemdən biri də  universitetlərimizin  maliyyə problemləridir.  Dünya universitetlərinin reytinq  cədvəllərində  yüksək  mövqe  tutan  universitetlərin  hər  hansı  birinin  büdcəsi  bizim 50  universitetin  toplam büdcəsindən  xeyli  yüksəkdir.   Yüksək  texnologiyaların  həlledici  rol  oynadığı  indiki  şəraitdə    az  büdcə ilə  universitetlərdə  inkişafa nail olmaq  mümkün deyil.   İndi  təbaşir-lövhə  dövrü deyil.  Bu  gün  universitetlərimizin  ciddi  investisiya  layihələrinə  ehtiyacı  var.  Eyni  zamanda  bu  gün  universitetlərin  sərancamında  olan az  vəsait    səmərəli  xərclənməlidir.  Bu investisiyalar  əvvəllər olduğu kimi  maddi  resurslara deyil, informasiya  cəmiyyətinin,  biliklərə  əsaslanan  iqtisadiyyatın  tələblərinə  uyğun  olaraq     qeyri-maddi  resurslara -elmin,  informasiya resurslarının, innovasiyaların yaradılması və inkişafı, müasir təhsil texnologiyalarının  transferi məsələlərinə, keyfiyyətin  idarə edilməsi, kadr potensialının  gücləndirilməsi, virtual  təhsil sisteminin yaradılması və  inkişafına  yönəlməlidir.  Əgər  avrotəmirli    auditoriyada  təlim  keçən tələbə köhnəlmış,  aktual  olmayan  məlumatlarla dolu,  keyfiyyətsiz dərsliklə təchiz edilirsə, onun  müəllimi  son 20  ildə  bir  dəfə də  olsun xaricdə  elmi  konfransda məruzə etməyibsə, xaricdə elmi  məqalə  dərc etməyibsə tələbə  öz ixtisasına  dair  heç  bir proqram  təminatı  olmayan  kompyuterlə  təchiz  edilibsə, ana  dilində  resursu olmayan  İnternetlə  təmin olunubsa, onda  bu təmirli  auditoriyanın , üstü  bəzəkli  “dərsliyin”,   “içi  boş”  kompyuterin, “bizə yad “  internetin    təhsilə    tələbəyə heç bir faydası olmaz.   Bu gün real olaraq tədris  korpusu    auditoriyası olmayan,  lakin  on  minlərlə  tələbəsi olan virtual universitetlər  var ki, yüksək  keyfiyyətli  təhsil  verir.  Çünki o universitetlərdə,  təhsil  investisiyalarını  qeyri-maddi  resurslara - informasiyaların, innovasiyaların  yaradılması, transferi  məsələlərinə, kadrların  qorunub  saxlanması    inkişafına   yönəldiblər.  Zaman  sübut  etdi ki, onlar  səhv  etməyiblər.  Bu təcrübə  bizə    örnək  olmalıdır.

 

 

A.Miriyev

 

Palitra.- 2011.- 1 fevral.- S. 7.