«Elmin
alternativliyi, elmi diskussiya, elmi mübadilə olmasa, heç bir
inkişafa nail olmaq mümkün deyil»
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz ADPU-nun fəlsəfə kafedrasının
müdiri, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Məhəmməd
Balayevdir: - Hər bir xalqın dünya miqyasında
tanınmasında onun bəşəriyyətə bəxş
etdiyi töhfələr müstəsna əhəmiyyət kəsb
edir. Onun elmi, təhsili, mədəniyyəti, poeziyası xalqa
məxsus qüdrətli zəkalar vasitəsilə dünyaya
inteqrasiya edilir, seçilir, mənimsənilir, bəşəri
sərvətə çevrilir. Sovet siyasi sistemi dövründə,
xüsusən də XX əsrin 50-80-ci illərində elm, təhsil
sahəsində xeyli uğurlar əldə edilsə də, XX əsrin
90-cı illərində ictimai-siyasi həyatda baş verən
böhran elm, təhsil sistemində də ciddi böhranın
yaranmasına səbəb oldu. Bu baxımdan Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin
"İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsini vaxtında
çalınan həyəcan təbili adlandırmaq olar. Ramiz
müəllimin məqaləsində deyilir: "Danılmaz
faktdır ki, bu gün Azərbaycan dünyada ən dinamik
inkişaf edən ölkələrdən biridir.
İnkişafın indiki səviyyəsinə çatmaq
üçün xalqımız çox çətinliklər
dəf etmiş, çox sınaqlardan keçməli
olmuşdur. Bu müddət ərzində biz mürəkkəb,
eyni zamanda, şərəfli yol keçmişik. Bu yol bizə
möhkəm əsaslar üzərində dövlətçilik
formalaşdırmaq imkanı vermişdir". Deməli, uzun illərin gərgin zəhməti
hesabına yaradılan, təkmilləşdirilən, dünya
səviyyəsinə qaldırılan elmimizi islahatlar yolu ilə
həm bərpa, həm də zənginləşdirə bilərik.
Bunun üçün nəinki humanitar sahədə,
bütün sahələrdə uzun müddət
çalışan alimlərin xidmətlərinin ədalət
prinsipinə uyğun dəyərləndirilməsi, alimin
üzləşdiyi və daim onu sıxan sosial gərginlikdən
xilas edilməsi ən zəruri şərtlərdəndir.
Alimin sosial problemlərindən bəhs edən AMEA-nın
prezidenti, akademik M.Kərimovun təbirincə, "elmin ölkənin
strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət sahəsi
olub-olmaması da ilk növbədə elm sahəsinə
ayrılan maliyyə vəsaitinin payı ilə müəyyənləşir".
Bu, doğrudan da belədir. Əgər maliyyə böhranı
mövcuddursa, bu, mütləq elmin səviyyəsinin
aşağı olması ilə əlaqələndirilməlidir.
Deməli, iqtisadçılar istehsal prosesində baş verən
deformasiyanı vaxtında müəyyənləşdirə,
beynəlxalq bazarda baş verən hadisələri
düzgün qiymətləndirə bilməyiblər, nəhayət,
istehsalın elmi təşkili uğurla nəticələnməyib.
XX əsrin 90-cı illərinin ideologiyasızlığı,
milli-mədəni və mənəvi oriyentasiyasızlıq,
xarici dövlətlərin stereotip inkişaf modellərinin
müzakirəsiz, sınaqdan çıxarmadan kor-koranə tətbiq
edilməsi, mütəxəssis rəyinin nəzərə
alınmaması bugünkü problemləri yaradıb. Akademik
Ramiz Mehdiyevin təbirincə desək, "bu da millətin
simasını itirməsi ilə nəticələnir".
Odur ki, elm hər bir millətin siması olduğuna görə,
onun inkişaf etdirilməsi yolları yeni təfəkkür
süzgəcindən keçirildikdən sonra yeni inkişaf mərhələsinə
daxil edilməlidir. - Bu hansı yolla edilməlidir?- Yalnız hərtərəfli
islahatlar yolu ilə. Bütün bunların hərəkətverici
qüvvəsi isə maliyyə vəsaitidir. Xatırlamaq yerinə düşərdi
ki, Avropa Birliyi ölkələri 2000-ci ildən başlayaraq
elmin maliyyələşdirilməsinə ən vacib strateji məsələ
kimi baxırlar. Belə ki, 2002-ci ildən 2010-cu ilədək
olan müddətdə elm xərclərinin payını 3 faizə
çatdırmağı qarşılarına məqsəd
qoyublar. Müqayisə üçün deməli olsaq,
hazırda bu rəqəm İsveçdə 3,9 faiz, Finlandiyada
3,5 faiz, Fransada 2,1 faiz, İspaniya və İtaliyada 1,1 faiz təşkil
edir. Azərbaycanda isə elmə çəkilən xərclər
cəmi 0,3-0,5, hətta 1995-2005-ci illərdə bu rəqəm
0,2 faiz olub. Elmimizin Avropa dövlətlərindən geri qalması
səbəblərindən biri də budur.- Humanitar sahə ilə
bağlı elmi işlərin daha çox yazılmasına
münasibətiniz necədir? - Hazırda mətbuatda humanitar
sahələr üzrə dissertasiyaların çox
yazıldığı vurğulanan məqalələr dərc
edilir. Aydın məsələdir ki, dəqiq elmlərin
inkişafı üçün müasir laboratoriyaların
yaradılması, eksperiment keçirmək üçün əlverişli
şərait, ən başlıcası, eksperimentin istehsal
prosesində sınaqdan çıxarılması tələb
olunur. Deməli, ilk növbədə istehsal prosesi bərpa
olunmalıdır, milli istehsalın xarici istehsalla rəqabəti
isə özü-özünə yaranacaq. Elm də belədir.
Elmin alternativliyi olmasa, elmi diskussiya, elmi mübadilə olmasa,
heç bir inkişafa nail olmaq mümkün deyil. Unutmaq olmaz
ki, xalqımız humanitar elmlərə tarixən meyilli olub və
bu gün də bu keyfiyyətləri özündə
saxlayır. Zənnimcə, humanitar elmlərə dair məhdudlaşdırılmalara
meyil problemə birtərəfli, yanlış
yanaşmadır. Onu da xatırlatmaq yerinə düşər
ki, Azərbaycandan dəfələrlə iqtisadi cəhətdən
geri qalan Ermənistanda və onun hüdudlarından kənarda
fəaliyyət göstərən erməni alimləri
1986-cı ildən 2006-cı ilə qədər Azərbaycanın
və bütövlükdə türk dünyasının əleyhinə
26 mindən artıq kitab yazıblar ki, müəllifləri də
humanitar elm sahəsinin alimləridir. Azərbaycan
Respublikasının alimləri, xüsusən ictimai və
humanitar sahədə fəaliyyət göstərən alimlər
bu ideoloji mübarizədə fəal iştirak etməli, ermənilərin
iftira və böhtanlarını ifşa etməlidirlər.Odur
ki, elmdə islahatlar aparılmalıdır, amma səbirlə,
təmkinlə, ən başlıcası, elmə elmi
münasibət olmalıdır, müasir dövrün
ictimai-siyasi hadisələrinə yeni təfəkkür
baxımından yanaşılmalıdır. Çünki
ictimai və siyasi şərait dəyişib. Akademik Ramiz
Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman kontekstində
baxış" adlı məqaləsinin mahiyyətini dərindən
təhlil edərkən məntiqi sonluq ondan ibarət olur ki,
humanitar və ictimai elm sahələrinin köməyi ilə
milli ideologiyamızın əsası olan azərbaycançılıq
ideologiyasının zənginləşdirilməsi daha sürətlə
və inamla başa çatdırıla bilər. Bununla
yanaşı, milli ideologiyanın
formalaşdırılması prosesində milli-mənəvi dəyərlər,
vətənpərvərlik, dövlətçilik ruhu qorunub
saxlanmalı, dövlətçilik haqqında Heydər Əliyev
strategiyası və taktikası gənclərə hərtərəfli
çatdırılmalıdır. Azərbaycanda milli
ideologiyanın yaradılması və işlənib
hazırlanması ulu öndər Heydər Əliyevin tarixi
xidmətidir. Milli ideologiyanın əsası azərbaycançılıqdır.
Heydər Əliyev milli ideologiyanın milli dövlətçilik
və milli-mənəvi dəyərlər kimi iki
başlıca komponentdən ibarət olduğunu göstərib.
Akademik Ramiz Mehdiyev Heydər Əliyev və azərbaycançılıq
ideologiyasından danışarkən belə bir fikir irəli
sürür ki, azərbaycançılıq təliminin Heydər
Əliyev tərəfindən irəli sürülən və
həyata keçirilən dövlətçilik
konsepsiyası ilə vəhdət halında təhlil edilməsinə
müasir mərhələdə böyük ehtiyac var. - Təhsil
sahəsində aparılan islahatları necə dəyərləndirirsiz?-
Təhsil sistemi dedikdə, strateji bir sahə başa
düşülməlidir. Müasir dünyanın inkişaf
etmiş ölkələrindən olan Yaponiyada Təhsil
Nazirliyi strateji nazirlik hesab olunur, təhsil sahəsi, müəllim
məbəddəki kahinlərdən xeyli yüksəkdə
durur və ona hər cür ehtiram göstərilir. Əldə
edilən elmi uğurlar, təhsilin parlaq nəticələri,
mənəvi birlik, etik münasibətlərin
qarşılıqlı vəziyyəti indikindən xeyli
yüksək idi. Odur ki, sual olunur: Bəs nə etməli? Bu
sualın cavabı birdir. Bu sahədə aparılan islahatlara
ictimai münasibət, xalq nəzarəti olmasa, onların
uğurla başa çatdırılması da mümkün
olmayacaq. Odur ki, yeni təhsil modelinin yaradılması zəruriliyi
daim gündəmdədir. Çünki dayanıqlı, zamanla
ayaqlaşan təhsil sisteminin qurulması həmçinin
zamanın tələbidir. Bir şərtlə: beynəlxalq təcrübənin
ən yaxşısını, bizim milli xüsusiyyətlərimizə
yad olmayanı qəbul edək. Əlbəttə, şöhrət
dalınca qaçmaq, kampaniyaçılıq naminə
güruhçu hərəkata qoşulmağa lüzum yoxdur. XX əsrin 70-ci illərində
Almaniyada və Yaponiyada maraqlı eksperiment aparılıb.
Sürücülük vəsiqəsi olan dinləyiciləri
iki qrupa bölüb imtahan qəbul ediblər və qrupun birindən
müəllim, digərindən kompyuter imtahan qəbul edib.
Sosioloqlar hər iki qrupun sürücülük fəaliyyəti
ilə 3 il maraqlanıb və sürücülərin özlərinin
xəbəri olmadan sosioloji tədqiqat aparıblar. Nəticədə
məlum olub ki, üç il müddətində müəllim
qarşısında imtahan verənlərin cəmi 7 faizi,
kompyuter vasitəsilə imtahan verib vəsiqə alanların isə
38 faizi yol hərəkəti qaydalarını pozduqlarına
görə cəza alıb. Odur ki, yeni təhsil dedikdə təkcə
kütləviləşən test imtahanları başa
düşülməməli, həmçinin təhsilə
yaradılan şəraitdən də
danışılmalıdır. Peşəmizin universitet təhsil
sistemi ilə əlaqədar olduğunu nəzərə alaraq,
ali təhsil sisteminə münasibət bildirmək zərurətindəyik.
Sovet təhsil sistemi dövründə tələbə
auditoriyada, mühazirə zamanı mövzunun 80-90 faizini
öyrənir və mühazirənin yekununda müəllim
keçilmiş dərs haqqında, verilən biliyin möhkəmləndirilməsi
məqsədilə auditoriyaya müraciət edəndə -
frontal sorğu aparanda çəkdiyi zəhmətin bəhrəsini
görür, auditoriyanı qalib sərkərdə kimi tərk
edirdi. Etiraf etmək lazımdır ki, bu gün idraki-etik
münasibət çatışmır. Bax, bunu bərpa etmək
lazımdır. Yeni təhsil sistemində tələbənin
pedaqoji təsir obyekti olmaması, idraki fəaliyyət subyekti
olması irəli sürülür. Bu təsirin əsasında
insanın özünə bir mürəkkəb sistem kimi
baxılması, keçmişə deyil, gələcəyə
ünvanlanmış biliyə münasibətin dəyişməsi
durur, yeni təhsil modelinin reallaşdırılmasının
meyarı kimi qabaqlayıcı inikas, yaxud "gələcəyin
dərki" çıxış edir. Amma bütün
bunların vahid obyektiv sonluğu var. Bu da ondan ibarətdir ki,
müəllimlə tələbə arasında dialoq
münasibətləri tədris prosesinin, sadə dildə
fikrimizi ifadə etsək öyrədənlə öyrənənin
canlı ünsiyyətini formalaşdırır. Bu gün
çox iftixarla istinad etdiyimiz klassiklərin də
dövründə belə canlı ünsiyyət tədrisin əsas
forması olub. Hazırkı şəraitdə elmin, təhsilin
inkişafı naminə yeni-yeni mütərəqqi addımlar
atılmaqdadır. 2009-cu il noyabrın 21-də Dövlət
İdarəçilik Akademiyasında Prezident
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin sədrliyi
ilə ölkədə humanitar elmlərlə məşğul
olan alim və müəllimlər, elm və təhsil
ocaqlarının rəhbərləri, təhsil naziri, AMEA rəhbərinin
iştirak etdiyi müşavirədə mövcud problemlərlə
bağlı çox geniş, prinsipial, demokratik fikir
mübadiləsi aparılıb və bildirilib ki, artıq Azərbaycanda
elmin, təhsilin mövcüd vəziyyəti ilə YUNESKO-nun
baş direktorunun razılığı ilə beynəlxalq
ekspertlər yaxından məşğul olurlar. Onlar Azərbaycan
elminin idarə edilməsi, maliyyələşdirilməsi və
təşkilinə dair hazırlıq işləri
aparırlar. Deməli, Azərbaycan elminin inkişaf istiqamətlərini
beynəlxalq səviyyəyə uyğunlaşdırmaq, təhsilin
inkişafı məqsədilə millilikdən uzaqlaşmadan
yeni, daha mütərəqqi metodlara keçmək mərhələsi
başlanmaqdadır. Bununla yanaşı, Azərbaycanda
2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə milli
strategiyanın həyata keçirilməsi ilə bağlı
Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi haqqında
Prezidentin imzaladığı 4 may 2009-cu il sərəncamı,
eyni zamanda, ölkə Prezidentinin 31 yanvar 2008-ci il tarixli
"Azərbaycan Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası ilə bağlı
bəzi tədbirlər haqqında" sərəncamı,
2009-2013-cü illərdə Azərbaycan Respublikasının
ali təhsil sistemində islahatlar üzrə Dövlət
Proqramının təsdiq edilməsi haqqında 22 may 2009-cu il
tarixli sərəncamı, 2008-ci il ərzində 20-dən
çox qərar qəbul edilməsi dövlətçiliyimiz
tarixində müqayisəyəgəlməz tədbirlərdəndir,
Azərbaycanda elmin, təhsilin inkişaf perspektivlərinin
aydın şəkildə müəyyənləşdirilməsidir.
Prezident İlham Əliyevin 2010-cu il 19 fevral tarixli fərmanı
ilə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Elmin İnkişafı Fondunun nizamnaməsinin təsdiq edilməsi
elmə qayğının yeni təzahürüdür. Odur
ki, yaranmış vəziyyətlə əlaqədar elmi və
intellektual elita qarşısında ciddi vəzifələr
durur. Bu vəzifələr və qarşıya qoyulan məqsəd
yaxın illərdə təhsildə, elmdə, ümumən
intellektual sahədə ciddi dönüş
yaradılmasından ibarətdir. İctimai elmlərin sosial
sifarişlərə çevik reaksiya verməsi, ətalətdən,
gözləmə və passiv seyirçi mövqedən
uzaqlaşması zamanın tələbidir. Bütün bunlar
Azərbaycan elminin əyalətçilikdən xilas olması,
dünya elm məkanına daha inamla inteqrasiya etməsinə
istiqamətlənməsi niyyətimizin ifadəsidir.
Anar Miriyev
Palitra.- 2011.- 8 fevral.- S. 7.