«Təhsilin səviyyəsi
aşağı olan ölkələrdə distant təhsil ya
ümumən olmur, ya da çox zəif inkişaf edir»
Layihə
çərçivəsində müsahibimiz ADPU-nun Kompyuter Mərkəzinin
direktoru, dosent İlham Əhmədovdur: - Dünyada gedən qlobal proseslər,
biliyə əsaslanan iqtisadiyyatın sürətli
inkişafı keyfiyyətli insan kapitalının
formalaşmasını, təhsil problemlərini diqqətdə saxlamağı tələb edir.
Respublikanın regionda İKT sahəsində lider dövlət
olmaq məqsədləri üçün bu gün ölkədə
virtual təhsil sistemini inkişaf etdirmək zəruridir. Bu səbəbdən
bütün strateji təhsil sənədlərində
respublikada vurtual təhsilin, distant təhsilin (DT)
yaradılması və
inkişafı xüsusi qeyd edilib. DT texnologiyalarının tətbiqi
bu gün dünyada geniş vüsət almaqdadır. Bu sahənin
inkişafı milli təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsi, beynəlxalq tələblər səviyyəsinə
qaldırılması, qlobal informasiya təhsil məkanına
inteqrasiya edilməsi baxımından da əhəmiyyətlidir.
DT informasiya cəmiyyətinin inkişafı və təkamülünün
tarixi mərhələsi olub hər hansı dövlətin təhsil
siyasətindən asılı olmayaraq qloballaşmanın tələbidir.
İnkişaf etmiş ölkələrdə ənənəvi
təhsil formaları artıq DT sisteminə inteqrasiya olunub,
vahid milli informasiya-təhsil məkanı yaranıb. Bu gün
dünyada on milyonlarla insan DT
texnologiyaları əsasında sistematik təhsil alır. DT
auditoriyalara sığmayan, sərhədsiz,
transmilli təhsil texnologiyasıdır. Təhsilyönümlü
beynəlxalq təşkilatların, cəmiyyətlərin, o
cümlədən YUNESCO-nun təhsil siyasətinin
mühüm istiqamətlərindən
biri DT sisteminin inkişafıdır. YUNESCO artıq qlobal şəbəkə
universiteti yaradıb. MDB səviyyəsində isə 20
universitetin iştirakı ilə
“Universitetlərin şəbəkə işbirliyi (əlaqələri)”
adlı layihə reallaşır. Layihənin məqsədi MDB ərazisində
DT texnologiyaları əsasında ali təhsilin
inkişafını dəstəkləməkdir.
Layihə çərçivəsində bu ilin əvvəlində
YUNESCO-nun dəstəyilə “İnnovativ iqtisadiyyatın kadr təminatı
üçün universitetlərin şəbəkə əlaqələri”
adlı beynəlxalq konfrans təşkil
edilib. Bu gün DT-nin yaradılması kütləvi ali təhsili formalaşdırmaqla bərabər
iqtisadiyyatın kadr təminatı problemlərini operativ həll edir, ölkənin qlobal səviyyədə
müsbət imicinin formalaşmasına dəstək verir. Bu
gün dünyada təhsil böyük bir biznesdir. DT beynəlxalq
təhsil xidməti bazarında
təhsilin ixracının mühüm vasitəsi və
texnologiyasıdır. ABŞ hər il DT texnologiyaları əsasında
təhsil ixracından 7 milyard dollar, Avstraliya 3 milyard dollar mənfəət
götürür. Qlobal məkanda DT bu gün elə bir templə
inkişaf edir ki, proqnozlara
görə, 2015-ci ildə dünya universitetlərinin 80%-i bu
texnologiya əsasında təhsil verəcəklər. DT - təhsil
müəssisəsindən istənilən məsafədə
olan öyrənənlərə xüsusiləşdirilmiş
informasiya - təhsil mühiti vasitəsilə göstərilən
təhsil xidmətləri kompleksidir.
İnformasiya - təhsil mühiti öyrənənlərin
təhsil ehtiyaclarının təmin edilməsinə yönəlmiş,
verilənlər, informasiya resursları,
qarşılıqlı əlaqə protokollarının
ötürülmə vasitələri, aparat-proqram, metodik-təşkilati
təminat və s. vasitələrin sistemli təşkilidir.
- Distant
təhsilin əsas texnologiyaları hansılardır?
- DT
tələbə və müəllim arasında interaktiv əlaqəni
telekommunikasiya və kompyuter şəbəkələri vasitəsilə
operativ, müntəzəm dialoq, əks əlaqə əsasında,
uzaq məsafədən həyata keçirən
texnologiyadır. DT-nin əsas texnologiyaları
aşağıdakılardır: Keys texnologiyası - tədris
metodik materiallar ciddi strukturlaşdırılır, xüsusi
«keys» formasında komplekləşdirilir, müstəqil mənimsənilmə
üçün tələbələrə göndərilir.
Tələbə ilə məsləhətçi-müəllim,
tyutor arasında müntəzəm məsləhətləşmə
aparılır;TV texnologiyası - tədris prosesi telemühazirələr
əsasında həyata keçirilir, müəllim və
tyutorla sistematik məsləhətləşmələr
aparılır; Şəbəkə texnologiyası - tələbələri
tədris metodik materiallarla təmin etmək, həmçinin tələbə
və müəllim arasında interaktiv əlaqə yaratmaq məqsədilə
internet şəbəkəsindən istifadə edilir. Şəbəkə
texnologiyasında lokal və qlobal şəbəkə
texnologiyalarından istifadə edilir. Bu halda distant dialoq internet
resursları vasitəsilə həyata keçirilir. Təlim
ünsiyyətinin əsasını DT kursu şəklində
tərtib edilmiş elektron tədris vasitələri təşkil
edir. Beynəlxalq təhsil məkanında belə bir vəziyyət
müşahidə olunur: hansı ölkələrdə təhsilin
ümumi səviyyəsi aşağıdırsa, bu ölkələrdə
DT sistemi ya ümumən olmur, ya
da çox zəif inkişaf edir. Çünki virtual təhsil
real təhsil üzərində qurulur, inkişaf edir, təhsilin məzmunu hər iki
halda eyni kriteriya ilə - milli təhsil standartları ilə müəyyən edilir. Əgər
universitetin professor-müəllim heyəti keyfiyyətcə
müasir tələblərə
cavab vermirsə, bakalavr və magistrləri keyfiyyətli dərslik
və tədris metodik komplekslərlə
təchiz edilməyibsə, onda bu materialların elektronlaşmasının, pedaqoji
heyətin virtual fəaliyyətinin səmərəsi olmaz.
Bu səbəbdən ali təhsilin
ümumi səviyyəsinin aşağı olduğu ölkələrdə
DT-nin yaradılması təhsilin
məzmun və texnologiya baxımından köklü yeniləşməsini
tələb edir. Bu iki işin
az vaxt ərzində paralel aparılması əlavə problemlər yaradır, daha böyük resurslar tələb
edir. Proses düzgün qurularsa, sinergetik
qarşılıqlı təsir
effekti yarana bilər. Bunun müəyyən faydası
mümkündür, bu halda real təhsilin inkişafı DT-nin
inkişafına və əksinə, DT-nin inkişafı real təhsilin
inkişafına təkan verə bilər. Real təhsili zəif
olan ölkələr təhsilin məzmunyönümlü
problemlərini həll etmədən
öz “nailiyyəti”ni virtual aləmə keçirməklə
heç nə qazana bilməzlər,
olsa-olsa internet vasitəsilə öz təhsil “səviyyə”sini
bütün dünyaya nümayiş etdirə bilərlər. Bu isə
antireklamdır. Bu halda DT-nin məzmunu və keyfiyyətini müəyyən edən elektron
kontent keyfiyyətsiz olduğundan onun səmərəsi ola bilməz. Bu mənada virtual təhsil
real təhsilin proyeksiyasıdır, nəticəsidir desək, səhv etmərik.
-
Dünya təcrübəsində distant təhsilin hansı
modelləri var?
-
Dünya təhsil təcrübəsində DT-nin müxtəlif
modelləri mövcuddur:Distant təhsilin Asiya modeli - bu model
açıq universitetlərin yaradılmasını nəzərdə
tutur. Hindistan, Çin, Tailand, İndoneziya, Cənubi Koreya kimi
ölkələr bu modeldən istifadə edirlər. Distant təhsil
qiyabi təhsilin reallaşma modeli kimi - bu halda yalnız
qiyabiçi tələbələr distant texnologiyalar əsasında
təhsil alırlar. Avstraliya, Yeni Zellandiya, Malayziya kimi ölkələrdə
bu model tətbiq edilir.Distant təhsil əyani təhsilin
reallaşma modeli kimi - müəllimin auditoriya ilə
audiovizual əlaqələri telekommunikasiyalarla
reallaşır. Bu model Amerikada da tətbiq edilir. Tədris
materialı əsasında tələbənin müstəqil
işinə əsaslanan distant təhsil modeli - bu modeldə tədris
kursları modullar formasında strukturlaşır. Bu modeldən
Böyük Britaniyada istifadə olunur.Bu gün bir çox
ölkələrdə DT-nin eyni zamanda müxtəlif modelləri
tətbiq edilir. Bu modellərin tətbiqi
ilə əlaqədar qərarı unuversitetlər özləri
qəbul edirlər. Universitetin hansı model əsasında DT
verməyə imkanı varsa, o modeli də seçir. Məsələn,
Türkiyənin Anadolu Universiteti uzun müddətdir ki
açıq universitet formasında fəaliyyət göstərir.
Anadolu Universiteti hazırda 1,5 milyon tələbə ilə
dünyanın 3-cü meqauniversiteti hesab edilir. 30 ildən
artıq müddət ərzində Anadolu Universiteti müxtəlif
texnologiyalar əsasında, bu gün isə müasir, yüksək
texnologiyalar əsasında DT reallaşdırır. Türkiyənin
başqa universitetləri isə digər DT modellərinə
üstünlük verirlər. Bu gün Türkiyənin və
Rusiyanın əksər
universitetləri səmərəli DT sistemi yarada biliblər.
DT sistemi resurslarından nəinki
qiyabi, eksternat və distant formada təhsil alan tələbələr,
eyni zamanda əyani təhsil alan tələbələr də
səmərə ilə istifadə edirlər. Bu gün
universitetlər arasında olan qlobal rəqabət artıq
virtual məkana keçib. Məsələn, Rusiya ərazisində
Amerika və Avropanın distant universitetlərinin xeyli nümayəndəliyi fəaliyyət
göstərir. Minlərlə rusiyalı gənc distant formada
xarici ölkə universitetlərində
təhsil alırlar. Bu həm ucuz, həm də təhlükəsizdir.
Bu halda DT alan tələbələrin təhsillərini
başa vurduqdan sonra vətənə
qayıdıb-qayıtmaması
kimi bir problem də yoxdur. Bu mənada bizim respublikadan
dövlət hesabına xarici ölkələrə təhsil
almağa göndərilən tələbələrin də
xeyli hissəsini distant oxutmaq məqsədəuyğundur.
Onlar bu halda vətəndə qalacaqlar, məzunun ölkəsinə
qayıdış problemi olmayacaq, onların xaricdə müəyyən
təsirlər altına düşmə ehtimalı olmayacaq, digər tərəfdən
eyni məbləğə 3-4 dəfə artıq sayda tələbə oxutmaq
mümkündür. Respublikada İKT sektorunun inkişaf
səviyyəsi də bu məsələlərin
həllinə real imkan verir. Gələcəkdə
digər açıq və virtual universitetlərin, distant
universitetlərin də
respublikamızda nümayəndəliyinin
açılması mümkündür. Getdikcə bu proses
vüsət alacaq, bunun ölkəmizdə insan
kapitalının inkişafına yalnız xeyri ola bilər. Bu
proses milli təhsildə beynəlxalq rəqabət mühitini
gücləndirəcək. Görəsən təhsil sistemimiz, universitetlərimiz bu ciddi
rəqabətə hazırdırmı?
Anar Miriyev
Palitra.- 2011.- 9 fevral.- S. 6.