Dosent Fuad Məmmədov: “Dərsliklərin
nəşrini maliyyələşdirən mərkəzləşdirilmiş
qurum fəalliyyət göstərməlidir”
Ölkədə təhsilin
inkişafı, mövcud problemlər, onların həlli
yolları ilə bağlı alim və ziyalıların irəli
sürdüyü müxtəlif fikir və təkliflər bu
sahənin daha da inkişafına təkan verir. Müsahibimiz Azərbaycan
Dövlət Neft Akademiyasının Neft yataqlarının
işlənməsi və istismarı kafedrasının dosenti
Fuad Məmmədovdur:
-
Respublikamız son zamanlar bir sıra sahələrdə
uğurlar əldə edir ki, bunların sırasında təhsil
də var. Əgər bizim gənclərimiz xarici ölkərdə
ən nüfuzlu universitetlərdə təhsil almaq
üçün ağır sınaqlardan keçə bilirlərsə,
deməli, təhsilimiz inkişafdadır. Təbii ki,
çatışmazlıqlar da var, amma 90-cı illərlə
müqayisədə sürətli irəliləyişlər də
var. Biz bu gün olan potensialla tam razılaşa bilmərik,
inkişaf daim lazımdır. Təhsilin səviyyəsi dedikdə
burada söhbət təkcə tədrisdən getmir. Milli təhsilin
təşkili konsepsiyası yenidən işlənilməlidir,
belə ki, psixoloji və metodoloji yanaşma əsas
götürülməklə təhsil proqramı sistemli halda
işlənilməlidir. Milli təhsil dedikdə
xalqımızın mənəvi dəyərləri, tarixi
yaddaşı, elmi faktları, milli mənsubiyyəti və digər
əsaslı materialların təhsilə məqsədyönlü
şəkildə salınması nəzərdə tutulur.
Çünki təhsil dünyəvi elmlə milliliyin ahənginin
vəhdətidir. Belə olduqda təhsil xalqın biliklər
sisteminin daşıyıcısına çevrilir. Bu prosesdə
milli adət və ənənə qorunmalıdır. Hər
halda təhsil təlim və tərbiyənin paralel istiqamətdə
aparılması ilə şərtlənir.
Respublikamızın çox qüvvətli pedaqoqları,
metodistlərinin olması orta və ali təhsil
konsepsiyasının elmi əsaslarının yenidən milli
bazaya uyğun işlənilməsinə yardımçı
olacaq. Son zamanlar təhsil sahəsində bir sıra
addımlar atılıb. Ali təhsil haqqında qanun, ali təhsil
müəssisələrində Bolonya sisteminə keçid,
orta məktəblərdə qiymətləndirmə sistemlərinin
mərkəzləşdirilməsi və s. Yeni milli təhsil
konsepsiyasının elmi əsası işlənilərsə,
bu, təhsilin təməlli şəkildə dəyişməsinə
və düzgün istiqamət götürməsinə xidmət
edəcək. Bir analoji, bir də elmi əsaslı inkişaf
var. Təhsilin elmi əsaslarla inkişaf etdirilməsinə
böyük ehtiyac var. Pedaqoqlar çox gözəl bilirlər
ki, təhsil insanın mənəvi siması olub mədəniyyət,
təlim-tərbiyə və mənəvi dəyərlərin
təsiri altında formalaşır. Burada bilik həcmi əsas
deyil, ondan sərbəst və dinamik şəkildə istifadə
emək keyfiyyətləri əsas sayılır. Bu bilik və
qabilliyyətlərin formalaşması üçün
müasir tələblərə cavab verən maddi-texniki baza əsas
amildir. Bu gün bizim təhsilimizdə bu istiqamətdə
işlər geniş miqyasda aparılır. Çünki orta
təhsil müəssisələri ali və orta ixtisas məktəblərində
təyinatı üzrə ixtisaslaşa biləcək potensial
mütəxəssis hazırlayırlar. Bu gün Azərbaycan
təhsilini şərti olaraq iki yerə bölmək olar:
daxili və xarici təhsil. Daxili təhsil dedikdə
bütün mərhələlərin ölkə daxilində
təşkili başa düşülür. Xarici təhsil
müxtəlif mərhələlərdə həyata
keçirilə bilər. Ali təhsillə bağlı şərait
bu gün dövlət səviyyəsində çox yüksək
təşkil edilir. Belə ki, azərbaycanlı tələbələr
arzu etdiyi ixtisası dünyanın istənilən universitetlərində
ala bilərlər. Bunun üçün dövlət
lazımi şəraiti yaradır. Əvvəllər isə bu
mümkün deyildi.
- Bu gün abituriyentlərin seçim
etdiyi ali təhsil müəssisələri içərisində
Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyası (ADNA) da ön
sıralardadır. Sizcə, bu, təhsilin keyfiyyəti, yoxsa bu
istiqamətdə olan ixtisaslara marağın artmasından irəli
gəlir?
- Ali məktəbə
daxil olan tələbələrin çoxu onları gələcəkdə
karyera ilə bağlı nə gözlədiyindən xəbərsizdirlər.
Tələbələrlə söhbətlər zamanı məlum
olur ki, müxtəlif məqsədlə ADNA-nı seçənlər
var. İstiqamət və ixtisas o vaxt maraqlı olur ki, təhsil
keyfiyyətli olsun. ADNA bütün dünyada keyfiyyətli təhsil
verən və ixtisaslaşmış mütəxəssis
hazırlayan qədim elm ocaqlarından biri kimi tanınır. Məlumdur
ki, akademiya neft yataqlarının işlənməsi və
istismarı, qazma, neft-kimya, energetika, ekologiya, geoloji kəşfiyyat,
istehsalat proseslərinin avtomatlaşdırılması, mühəndis
iqtisadiyyatı, beynəlxalq iqtisadi əlaqələr və
digər sahələr üzrə mühəndislər
hazırlayır. Mühəndis ixtisasının
özünün normativ tələbatları var, bu tələbatlar
həm təbii potensial sayəsində, həm də
hazırlıq mərhələsində ödənilə
bilir. Hazırda ADNA-nın
müxtəlif ixtisaslar üzrə bakalavr və 50
ixtisaslaşma üzrə magistratura pillələrində
birlikdə 6000
dən
çox tələbə təhsil alır. Akademiyanın
daxili potensialı geniş olduğu qədər xarici əlaqələri
də genişdir. ADNA-nın beynəlxalq əlaqələri
müxtəlif təyinatlıdır. Bunları bilən gənc
nə üçün də ADNA-nı seçməsin? Bu təhsil
ocağının nüfuzunun həmişə yüksək
olması onun texniki profilli universitetlər sırasında
birinci olmasına daim təsir göstərəcək.
- Bu gün tələbələrin
ixtisas üzrə dərsliklər əldə etməsində
vəziyyət necədir?
- Dərslik hər
hansı bir fənnin əhatə etdiyi bilik, bacarıq və dəyərlərin
öyrədilməsi üçün onun tədris planı əsasında
hazırlanan, səlahiyyətli orqan tərəfindən bəlli
meyarlarla qiymətləndirilib tədrisinə icazə verilən
əsas vəsaitdir. Son illər akademiyada uyğun olaraq yeni
istiqamətlər açılır, bu baxımdan yeni dərsliklərin
hazırlanması və istifadəsinə böyük ehtiyac
yaranır. Təbii ki, bu istiqamətdə işlər
aparılsa da, pedaqoqlarımızın qarşısını
kəsən əsas amil kitabların nəşrinə
lazım olan vəsaitdir. Ona görə də dərslik
problemi həll olunmaz qalır. Düşünürəm
respublika üzrə dərsliklərin nəşri və ya bu
nəşri maliyyələşdirən mərkəzləşdirilmiş
qurum fəalliyyət göstərsə, bu bir qədər vəziyyəti
müsbət tərəfə dəyişdirə bilər. Dərslik
dedikdə təkcə kitabların hazırlanmasını
deyil, eləcə də elektron və video dərs vəsaitlərinin
hazırlanmasını nəzərdə tuturam. Bu gün dərsliklərin
hazırlanması əsasən müəllifin şəxsi vəsaiti
hesabına başa gəlir. Bir müəllim 200-300 tirajla
200-250 səhifəlik dərslik üçün 2000-2500 AZN sərf
etməlidir. Digər tərəfdən ixtisaslı
kadrların çatışmazlığına görə dərsliklərin
yazılmasında əngəllər yaranır. Gənc nəslin
xarici dil problemlərinin olması fənn barədə ilkin məlumatların
toplanmasında ciddi çətinliklərə səbəb
olur. Sadalanan bütün bu problemlər dərsliklərin nəşrini
ləngidən, məsələnin həllini çətinləşdirən
təsirlərdir.
- Təhsil sistemində mövcud problemlər
və onların həlli istiqamətində təkliflərinizi
bilmək istərdik.
- Milli təhsil
konsepsiyasının düzgün yaradılması nəticəsində
mövcud problemləri aradan qaldırmaq olar. Təhsilin təşkili
zamanı lazımi tələbatlar vaxtında və keyfiyyətli
şəkildə ödənilərsə, bu zaman
yaranmış problemlər öz-özünə həll olar.
Əgər təhsil üçün ixtisaslı kadr,
maddi-texniki baza və elmi əsaslarla işlənmiş təhsil
konsepsiyası varsa, bu zaman fundamental təhsil sistemindən
danışmaq olar. Bu gün bizim təhsilimizdə çətinliklərin
mövcud olması müstəqil təhsil sisteminin yeni
yaradılmasından irəli gəlir. Bütün gənc və
müstəqil ölkələr ilk illərdə digər
inkişaf etmiş ölkələrin təcrübələrindən
yararlanırlar. Bu gün biz də belə edirik, amma bu
başlanğıc üçündür. Sonrakı mərhələlərdə
artıq milli təhsili şərtləndirən amillər
mütləq nəzərə alınmalıdır. Ümumilikdə təhsil sistemində
yeni islahatların aparılması yaxşı olardı. Bir
halda ki, biz Avropa təhsil sisteminin elementlərindən istifadə
edirik, onda həmin sistemə aid mütərəqqi fikirlərdən
də bəhrələnməliyik. Çox istərdim ki,
bütün universitetlərimizin tərkibində kolleclər,
liseylər fəaliyyət göstərsin və bu məktəblər
həmin universitetlər üçün potensial abituriyentlər
hazırlasın. Eləcə də həmin kollecləri və
liseyləri yüksək göstəricilərlə bitirənlərin
həmin universitetlərə daxil olması birbaşa təmin
edilsin. On il ərzində aparılmış hazırlıq
mütləq öz bəhrəsini verməlidir, deməli, bu
addımı atmağa dəyər. Təhsilin səviyyəsini
artırmaq üçün yüksək keyfiyyətli
kadrların hazırlanması, dünya təhsil sisteminin əsas
prioritetlərindən yararlanmaq, maddi-texniki bazanın
inkişaf etdirilməsi, sənaye və istehsalat əhəmiyyətli
universitetlərdə eksperimental işlərin həyata
keçirilməsi üçün lazımi
laboratoriyaların təşkili istiqamətində işlərin
aparılması zənnimcə, təhsil sisteminin mükəmməlləşməsinə
böyük təsir göstərər. Həmçinin təhsildə
həvəsləndirici tədbirlərin sayı
artırılmalıdır. Bu yaxınlarda orta məktəbləri
bitirən on üç şagirdə qızıl medallar təqdim
edildi, bu yaxşıdır ki, əvvəlki ənənə bərpa
edildi. Çox istərdim ki, qızıl və
gümüş medallarla təltif edilən şagirdlərin
ali məktəblərə qəbulu zamanı heç olmasa,
bu nəzərə alınsın. Bununla belə inanıram ki,
mövcud problemlər öz həllini tapacaq, sadəcə buna
müəyyən vaxt lazımdır. Xaricdə təhsillə
bağlı bir sıra işlər aparılır ki, bu da təqdirəlayiqdir.
Prezident İlham Əliyevin 2015-ci ilə qədər 5 min gəncin
xaricdə təhsil alması ilə bağlı
imzaladığı sərəncam təhsilin vahid standartlara
keçirilməsi prosesinin daha da sürətlənməsinə
təkan verdi. Ona görə ki, gənclərimiz bir qayda olaraq
sərəncamda nəzərdə tutulan istiqamətlər
üzrə ixtisaslaşmalı və dünyanın ən
nüfuzlu təhsil müəssisələrində təhsil
almalıdırlar.
- Tədris etdiyiniz sahədə tələbələrin
bilik səviyyəsi sizi qane edirmi?
- Mənim tədris
etdiyim alternativ və bərpa olunan enerji mənbələrindən
istifadə sahəsi ölkəmiz üçün çox
yeni və perspektivli istiqamətdir. Təbii ki, bu sahədə
ixtisaslı kadrların hazırlanması çox vacibdir. Tələbələrin
bu sahəyə marağı həddən artıqdır.
İstər auditoriyada, istərsə də poliqonda (laboratoriya
və çöl dərslərində) onlar qurğulara
xüsusi maraq göstərirlər. Hətta keçən
semestr belə bir tapşırıq vermişdim ki, Günəş
və külək energetik qurğularının kiçik
formada işləyən maketini düzəltsinlər.
İnanın ki, tələbələrim elə mühəndis
dəqiqliyi ilə və maraqlı qurğu maketləri duzəltmişdilər
ki, mən özüm təəccübləndim. Ümumiyyətlə,
bu sahəyə maraq tələbələrdə yeni biliklər
bazasının da yaranmasına böyük köməklik
göstərir. Artıq 2 ildir ki, ADNA-nın Neft yataqlarının
işlənməsi və istismarı kafedrasının
müdiri professor Tulparxan Salavatovun təşəbbüsü
ilə neft sənayesində alternativ enerji mənbələrinin
tətbiqi istiqaməti üzrə kafedrada təhsil alan tələbə
və magistrlərə mühazirə və məşğələ
dərsləri keçirilir. Hazırda bizim həm laborator dərslər həm də elmi-tədqiqat işləri
üçün yaradılmış müxtəlif poliqon
qurğularımız var ki, biz burada zəruri texnoloji proseslərin
aparılması üzrə sınaqlar keçiririk. Qısa
müddət ərzində tələbələrin bilik səviyyəsindən
tam razılıq etmək çətindir. Çünki
bakalavr və magistrlərin kütləvi yetişdirilməsi
zaman tələb edir. Mən onların istehsalatdakı göstəricilərindən
sonra bilik səviyyəsindən danışa bilərəm. Dərs
prosesində isə mən tələbələrimin
hazırlıq səviyyəsindən çox razıyam.
Nigar
Palitra.-2011.-
12 iyul .- S.12.