Milli ruh və vətəndaşlıq tərbiyəsi
“Azərbaycan mədəniyyəti və
kulturoloji maarifləndirmə” layihəsi
Kulturoloji maariflənmə məsələsində
əsas məqamlar həm də milli ruh və vətəndaşlıq
tərbiyəsi ilə bağlıdır. İstər milli
düşüncənin yüksək səviyyədə
formalaşması, istərsə də vətəndaşlıq
dəyərlərinin oturuşması baxımından bu
faktorlar olduqca böyük önəm kəcb edir. Ona görə
də layihə çərçivəsində bu məsələlərə
diqqət yetirməyi lazım bildik.
Qeyd edək
ki, mövzuya fəlsəfi nöqteyi-nəzərdən
yanaşan Azərbaycan Sosial-Siyasi Elmlər
Assosiasiyasının (AFSEA) İdarə Heyətinin sədri,
professor Səlahəddin Xəlilov layihə çərçivəsində
bizə bununla bağlı fikirlərini bildirdi. Professora görə, empirik bilik və
ibtidai duyğu səviyyəsindəki vətəndaşlıq
və vətən sevgisi dayanıqlı ola bilməz. İnsan
xarici ölkələrə səfər edərkən
şüurlu olaraq və ya təhtəlşüur səviyyəsində
öz yetişdiyi mühitlə, artıq içində
olanlarla yeni gördükləri arasında müqayisələr
aparır: "Müqayisə aparmaq, özünü məhz
öz ölkəsi timsalında fərqləndirə bilmək
üçün, heç şübhəsiz, əvvəlcə
milli “Mən”i, Vətəni həm duyğu, həm də təfəkkür
səviyyəsində tanımaq tələb olunur.
Özündən (öz ölkəsindən) ayrılmaq,
başqa diyar, başqa ölkə ilə tanışlıq
duyğu səviyyəsində bir nisgil, vətən həsrəti
yaradırsa, təfəkkür səviyyəsində
özünə kənardan baxmaq şansı verməklə
özünüdərk üçün obyektiv şərait
yaratmış olur. Əks halda doğma və yadı fərqləndirmək,
sənə məxsus olanı başqalarına məxsus olandan
ayırmaq mümkün olmaz. Təəssüf ki, əksər
adamlar özünü (öz milli varlığını) ya
heç fərqləndirə bilmir, ya da ancaq duyğu səviyyəsində
fərqləndirir. Öz ölkəsi üçün
darıxır, vətənini sevir, lakin bunun səbəbini dərk
etmir. Öz vətəni, öz xalqı üçün nə
isə etmək istəyir, lakin məhz nə etməli
olduğunu bilmir. Əlbəttə, kimə isə elə gəlir
ki, bilir; lakin bilmədiyini dərk etmək bildiyini zənn etməkdən
yaxşıdır. Çünki müxtəlif adamların
ayrı-ayrılıqda, öz ağlı ilə, öz vətən
modeli əsasında gördüyü işlər, vahid bir
istiqamətə yönəlməyərək, bir-birinin üzərinə
toplanmaq əvəzinə, çox vaxt bir-birinə
qarşı dayanır".Filosofa görə, dərk
olunmuş vətənpərvərlik, təbii ki, daha
dayanıqlı və daha faydalı olur. Vətəni,
xalqı, milləti sevərəkdən və bəzən hətta
məhz sevdiyinə görə ona ziyan da vurmaq
mümkündür: "Vətənin, millətin nə ilə
fərqləndiyini bilmədikdə, onun rasional simasını
görmədikdə, onun mənafeyini dərk etmədikdə,
sadəcə sevgi notları üzərindəki fəaliyyətin
fayda gətirmək şansı ziyan gətirmək
şansına bərabər olur. Vətənə
şüurlu sevgi, milli özünüdərk və fərdi
fəaliyyətlərin bu kontekstə salınması tələbi
hər bir adamın üzərinə ağır yük qoyur.
Bunu hər bir adamdan tələb etmək də düzgün
deyil. Yəni hər bir adam əvvəlcə filosof olub sonra fəaliyyət
göstərə bilməz. Millətin, vətənin elmi-fəlsəfi
özünüdərk konsepsiyası bütün millətlər
deyil, milli intellektin səfərbər olunması sayəsində,
milli filosoflar, ictimai-siyasi liderlər tərəfindən
işlənib hazırlanmalı və geniş kütlələrin
sərəncamına verilməlidir. Lakin elmi-fəlsəfi dildə
yox, elmi-kütləvi, fəlsəfi-publisistik, poetik dildə,
bədii obrazlar vasitəsilə, ədəbiyyatın, sənətin,
kütləvi informasiya vasitələrinin bütün
mümkün imkanlarından istifadə etməklə bunu həyata
keçirmək lazımdır".Milli ideologiyaya söykənməyən,
vahid konsepsiyaya əsaslanmayan kortəbii fəaliyyətlər,
hətta sevgidən və millətçilik hisslərindən
doğsa da, son nəticədə ancaq ziyan gətirə bilər.
Filosof bildirir ki, deyilənlər bədii ədəbiyyat və
sənət sahələrindəki fəaliyyətə, habelə
kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətinə
də aiddir: "Bununla heç də insanları fəaliyyətsizliyə,
milli duyğuların, vətənpərvərlik hissinin təsiri
ilə atılan addımların məhdudlaşdırılmasına
səsləmirik. Lakin əvvəlcə ölçmək
lazımdır. Əvvəlcə
düşünülmüş bir konsepsiya lazımdır.
Əvvəlcə milli ideologiya lazımdır. Bu milli
ideologiyanın da əsasında milli fəlsəfi fikir
dayanmalıdır. Lakin həyat dayanıb gözləmir.
İctimai proseslər hansı isə istiqamətlərdə
baş alıb gedir və baş-başa gəlir. Eyni sevgidən
doğan müxtəlif hərəkətlər
qarşılaşaraq bir-birinin təsirini heçə
endirir".Vahid milli ideyanın təsir sahəsinə
düşüb istiqamətləndirilə bilməyən,
bir-birini tamamlaya bilməyən, bir növ kortəbii proseslərə
çevrilən fəaliyyət aktları
özümüzün də xəbərimiz olmadan, qlobal miqyas
kəsb etmiş başqa milli ideyalarını ilk növbədə
qloballaşma qaydalarının təsir dairələrinə
düşərək lokal güc mərkəzləri
yaradır: "Milli-mənəvi dəyərlərin, əxlaqın,
adət-ənənələrin yeni nəslə
çatdırılması, davam etdirilməsi
üçün mədəni abidələrin, bədii ədəbiyyatın,
milli fəlsəfi fikrin rolu böyükdür. Lakin milli ruhu
qorumaq, inkişaf etdirmək və yeni nəsillərə
çatdırmaq üçün ən yaxşı mühit
milli dövlətçilik şəraitində yaranır.
Milli dövlət ancaq ərazinin, maddi sərvətlərin
deyil, həm də milli-mənəvi dəyərlərin
qorunmasına xidmət edir. Bu zaman milli ruh həyat tərzinə
çevrilir. Dövlətçilik ideologiyası da milli
ideologiya da eyni bir təməl üzərində - milli fəlsəfi
fikir zəminində formalaşır".Bir millət
üçün canlı tarix haradasa qırılanda, onun
inkişafının daxili hərəkətverici qüvvələri
məhdudlaşdırılanda, inkişaf kənar qüvvələrlə
məqsədyönlü surətdə başqa səmtə
istiqamətləndiriləndə milli genin heç olmazsa,
başqa ampluada, fövqəltarixi formalarda; fikirlərdə,
xatirələrdə, ədəbiyyatda, incəsənətdə
yaşadılması zərurəti yaranır: "Xalq
başqa imperiyaların işğalı altında qaldıqda,
başqa əqidələrin rəsmi təsir dairəsinə
düşdükdə həqiqi böyük ziyalılar
estafeti öz əllərinə alır və milli ruhu öz
şəxsi həyatı bahasına, diri-diri
yandırılması, dərisinin soyulması hesabına da
olsa yaşadaraq bir əmanət kimi yeni nəsillərə
ötürürlər. Dövlət xadimləri, siyasətçilər,
sərkərdələr öz tarixi ziyalılıq
missiyasını yerinə yetirə bilməyəndə, milli
ruh milli varlığın himayəsindən məhrum olanda,
qılınc qələmlə vaxtında birləşməyəndə
bütün ağırlıq qələmin, yaradıcı
ziyalıların üzərinə düşür. Milli
dövlətçilik kəsilməz bir proses kimi davam etsin deyə
dövlətlərarası dövrdə kəsilməzliyi
milli-mənəvi körpülər təmin etməli
olur". Müstəqillik və milli dövlətçilik
ona görə lazımdır ki, dövlət quruculuğu və
sosial təşkilatlanma artıq hansı isə başqa bir
subyektin deyil, xalqın, millətin öz maraqları istiqamətində
yönəldilə bilsin, ümummilli ahəng üstündə
köklənsin: "Yəni bütün daxili potensial; təbii
sərvətlərdən tutmuş intellektual gücə, mədəni-mənəvi
dəyərlərə qədər bütün imkanlar elə
səfərbər edilməli və elə istiqamətləndirilməlidir
ki, hər bir vətəndaş ümummilli tərəqqi
kontekstində öz şəxsi maraqlarını da realizə
edə bilsin". Filosof onu da bildirir ki, kütləvi siyasiləşmə
və ifrat siyasi qarşıdurmalar təbii ki, qüvvələrin
vahid amal uğrunda səfərbər edilməsinə,
ümummilli tərəqqiyə xidmət etmir: "Müstəqillik
əldə etdikdən sonra daxili enerjinin quruculuq işlərinə
deyil, başqa səmtə yönəldilməsi,
görünür, kimlərəsə lazım imiş. Qondarma
Dağlıq Qarabağ problemi də bu siyasiləşməni
gücləndirmək və azadlığa
çıxmış xalqların milli tərəqqisinə
mane olmaq üçün törədilən məqsədyönlü
aksiyalardan biri idi. Lakin biz hələ də böyük
dövlətlərin coğrafi-strateji planlarından doğan
siyasi burulğandan çıxa bilmirik. Bax, belə bir şəraitdə
siyasi təbəddülatların fövqünə yüksəlməyə,
fəaliyyətlərin ümummilli tərəqqi naminə
yönəlməsinə böyük ehtiyac var. Nə
yaxşı ki, hələ sovet dövründə də kommunist
ideologiyasının yaratdığı labirintlərdən məharətlə
keçərək, milli mədəniyyətin tərəqqisi,
xalqın maarifləndirilməsi, ədəbi-bədii və fəlsəfi
təfəkkürün inkişaf etdirilməsi sahəsində
böyük xidmətlər göstərən
ziyalılarımız bu gün də cari problemlərin cazibə
dairəsinə düşmədən, heç bir konyukturaya
uymadan bəşəri və milli-mənəvi dəyərlərimizi
tədqiq və təbliğ etməklə ümummilli tərəqqiyə
xidmət edirlər".S.Xəlilovun fikrincə, bu gün
siyasiləşmiş cəmiyyət və qütbləşmiş
təfəkkür öz ehtiyaclarına uyğun yeni ədəbiyyat
tələb etdiyi üçün klassik ədəbiyyatın
və klassik mədəni-mənəvi dəyərlərin
ön plana çəkilməsi heç də müqavimətsiz
qarşılanmır: "Bizcə, siyasiləşmiş təfəkkürün
tələblərinə uyğun yeni ədəbiyyat
axtarışına çıxmaqdansa, siyasi düşüncənin
özünü ümumbəşəri və milli dəyərlərin
prioritetliyi kontekstinə yönəltmək cəhdləri daha
əhəmiyyətlidir. Etnik-milli təfəkkürdən
milli dövlətçilik şüuruna gedən yol milli və
ümumbəşərinin sintezindən keçir.
"Milli" anlayışı iki fərqli məzmun
yükünə malikdir. Birincisi, hər bir millət
üçün spesifik olan, onu fərqləndirən
xüsusiyyətləri, ikincisi, fərqli cəhətlərlə
ümumi cəhətlərin vəhdətini ehtiva edir.
İnsan müəyyən bir millətə mənsub olmazdan əvvəl
insandır. Milliyyətindən asılı olmadan bütün
insanlar üçün ümumi, zəruri olan cəhətlər
var. "Etnik-milli" anlamı müxtəlif qrupların
insanlarını fərqləndirən cəhətləri əhatə
etdiyinə görə məzmunca kasıbdır, solğundur.
Sözün geniş mənasında "milli" anlamı isə
hər bir insana məxsus zəruri şərtləri də əhatə
etdiyindən, zəngin və daha tutumludur. İnsanı səciyyələndirən
keyfiyyətlərdən çoxu, onun maddi ehtiyacları,
intellekti, bilik və əməli vərdişləri ümumbəşəri
səciyyə daşıyır. Əsrlər boyu əvvəlki
nəsillərin fəaliyyəti ilə yaranmış elm və
texnologiya, maddi-texniki sərvətlər bütün insanlara
ünvanlanıb. Lakin bu və ya digər millətə mənsub
olan adamlar müəyyən dildə danışır, müəyyən
adət-ənənələri qoruyub saxlayırlar. Bunlar
etnik-milli xüsusiyyətlərə aiddir. Milli dildən fərqli
olaraq riyaziyyatın dili, kompyuterin dili, texnikanın dili qlobal səciyyə
daşıyır. Daha doğrusu, bu dilləri bilən insanlar
da millətlər kimi qruplaşıb öz aralarında
ünsiyyətə girirlər. Bu baxımdan, biz artıq elə
bir dövrə qədəm qoymuşuq ki, yeni ictimai birlik
normaları yaranır və onlar hətta "etik" birliklərə
nisbətən daha dayanıqlı ola bilərlər. Xüsusən,
qloballaşma şəraitində internet və s.-nin
açdığı məkan məhdudiyyətindən azad
olan belə yeni birliklərin formalaşması və bəşəriyyətin
elə bil ki, çalxalanıb yeni strukturlar kəsb etməsi
olduqca əlamətdar proseslərdir və bunlara biganə
qalmaq olmaz".Filosofa görə, bu yeni rakursdan baxdıqda
"milli" anlayışının da yenidən dəyərləndirilməsinə,
onun məzmununa daxil olan yeni məna çalarlarına
xüsusi diqqət yetirilməlidir. Ona görə də, yenidən
"fərdi Mən", "milli Mən" və
"ümumbəşəri Mən"
anlayışlarına qayıtmaq, "milli"
anlamının mahiyyətinə də yenidən nəzər
salmaq tələb olunur.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2011.-
13 iyul.- S.6.