Dəyərlər sistemində dövlətçilik
hissi
Mədəniyyət
və dəyərlər sistemində yüksək məqamlardan
biri dövlətçilik hissləri ilə
bağlıdır. Azərbaycan Fəlsəfə və
Sosial-Siyasi Elmlər Assosiasiyasının İdarə Heyətinin
sədri, professor Səlahəddin Xəlilov layihə çərçivəsində
bizə dəyərlər sistemində dövlətçilik
hissi ilə bağlı fikirlərini bildirdi.
Alim düşünür ki, milli ruhu
qorumağın, inkişaf etdirməyin və yeni nəsillərə
çatdırmağın ən mühüm şərti milli
dövlətçilikdir. Milli dövlət ancaq ərazinin,
maddi sərvətlərin deyil, həm də milli-mənəvi
dəyərlərin qorunmasına xidmət edir. Milli-fəlsəfi
fikrin, əxlaqın, adət-ənənələrin yeni nəslə
çatdırılması, davam etdirilməsi
üçün milli-mənəvi abidələrin, bədii ədəbiyyatın
rolu həqiqətən böyükdür. Bir millət
üçün canlı tarix haradasa qırılanda, onun
inkişafının daxili hərəkətverici qüvvələri
məhdudlaşdırılanda, inkişaf kənar qüvvələrlə
məqsədyönlü surətdə başqa səmtə
istiqamətləndiriləndə milli genin heç olmazsa
başqa ampluada, fövqəltarixi formalarda; fikirlərdə,
xatirələrdə, ədəbiyyatda, incəsənətdə
yaşadılması zərurəti yaranır: "Xalq
başqa imperiyaların işğalı altında qaldıqda,
başqa əqidələrin rəsmi təsir dairəsinə
düşdükdə milli ruhu öz şəxsi həyatı
bahasına, diri-diri yandırılması, dərisinin
soyulması hesabına da olsa yaşadan və bir əmanət
kimi yeni nəsillərə ötürən həqiqi
böyük ziyalılar estafeti öz əllərinə
almalı olurlar".
Dövlət xadimləri, siyasətçilər,
sərkərdələr öz tarixi ziyalılıq
missiyasını yerinə yetirə bilməyəndə, milli
ruh milli varlığın himayəsindən məhrum olanda,
qılınc qələmlə, zər kərəmlə vaxtında
birləşməyəndə bütün ağırlıq təkcə
qələm və kərəmin, yaradıcı ziyalılar və
kərəm əhlinin üzərinə düşür. Milli
dövlətçilik kəsilməz bir proses kimi davam etsin deyə,
dövlətlərarası dövrdə kəsilməzliyi
milli-mənəvi körpülər təmin etməli olur:
"Milli dövlət isə bununla səciyyələnir ki,
kimlərinsə milli dəyərləri öz qanı
bahasına qoruyub-saxlamasına ehtiyac qalmır. Çünki
o, ellikcə, bütün xalq tərəfindən, dövlətin
öz himayəsi altında qorunur və inkişaf etdirilir. Yəni
dövlətçiliklə millilik birləşmiş
olur".
Məlum məsələdir ki, dövlət
hüquqi və siyasi aktlarla, dövlətçilik isə mənəviyyat
və mentalitetlə bağlıdır.
Dövlətçilik düşüncənin
alt qatında, təhtəlşüurda, psixologiyada təzahür
edir. Dövlətçilik siyasi müstəvidə milli
özünütəsdiq prosesinin mahiyyəti, dövlət isə
onun hansı isə konkret formada reallaşdırılması
vasitəsidir: "Məsələ burasındadır ki,
konkret bir hadisə kimi dövlət olmadıqda belə,
dövlətçilik yaşaya bilər. Dövlətçilik
ənənəsinin saxlanması isə milli dövlətin nə
vaxtsa yenidən qurulacağına təminat verir. Ən pisi
odur ki, dövlətçilik ənənəsi və dövlətçilik
hissiyyatı olmasın. Bu halda hətta dövlət aparatı
qurulsa da, o, milli dövlət olmayacaq, milli iradənin
ictimai-siyasi özünütəsdiqi olmayacaq, xalqın, millətin
məna-feyinə xidmət etməyəcək". Dövlətçilik
ənənələrinin yaranması nə deməkdir və
hansı göstəricilərlə şərtlənir? Alim
bildirir: "Bu, ilk növbədə əhalinin xalqa, xalqın
millətə, sakinlərin vətəndaşlara çevrilməsi
istiqamətində gedən prosesdir. Dövlətçilik
insanlarda vətənpərvərlik duyğusunu, vətən
anlamının milli mənə daxil edilməsini nəzərdə
tutur. Əgər hər hansı bir ölkədə hər kəs
ancaq öz mənafeyini, ailəsinin mənafeyini
düşünürsə və bütövlükdə
xalqın taleyinə, ümummilli siyasi və iqtisadi mənafeyə
biganədirsə, deməli, burada dövlətçlik ənənələri
yoxdur. Dövlətçilik ümummilli iqtisadi mənafe
duyğusu tələb edir. Dövlətçilik mənəviyyatda
fərdi miqyasdan, ailə miqyasından, tayfa miqyasından, zona,
region miqyasından kənara çıxaraq bütöv vətən
duyğusunu hər şeydən yüksək tutmaq vərdişi
tələb edir. Öz dövlət simvollarına hörmət
və sevgi bəslənməsini, öz dövlətinin nailiyyətlərinə
görə iftixar hissi keçirilməsini, dövlətin
uğursuzluqlarını isə şəxsi faciə kimi
yaşamaq səriştəsi tələb edir. Bu səviyyədə
"milli" anlamının etnik-millidən fərqli yeni mənası,
siyasi aspekti, dövlətlə adekvatlığı ortaya
çıxır".
Milli dövlət qurulması və dövlətçilik
ideyalarının həyata keçirilməsi və bu proseslərin
dönməzliyinin təmin edilməsi xalq qarşısında
ən böyük xidmətdir: "Bu xidmət milli-tarixi
prosesin kəsilməzliyini təmin edilməsi baxımından
ziyalı məramının siyasi müstəviyə
keçirilməsi deməkdir. Belə ki, milli ədəbiyyatı
da, musiqini də, adət-ənənələri də, dini dəyərləri
də qoruyub saxlayan, bütöv, sağlam bir orqanizm kimi
yaşadan milli dövlət qurmaq və dövlətçilik
ənənələrini bərpa etmək təkcə
ziyalılığın deyil, həm də siyasətin ən
ali amalı olmalıdır.Millətini sevən, millətə
həqiqətən xidmət göstərmək istəyən
insanlar öz ixtisasları üzrə, dərindən bildikləri
sahələrdə ümumi milli tərəqqi işinə
fayda gətirməklə yanaşı, cəmiyyətdəki
proseslərə də öz münasibətlərini bildirməyə
çalışırlar. Təəssüf ki, bu yeni rolda
onların bir çoxu artıq peşəkar mütəxəssis
olmadıqlarını unudurlar. Ona görə də, bir sahədə
qazanılmış nüfuzun başqa bir səmtə yönəldilməsi
məsələsində çox ehtiyatlı olmaq
lazımdır. Təsadüfi deyildir ki, inkişaf etmiş Qərb
ölkələrinin üstünlüklərindən biri
burada - hər kəsin məhz öz işi ilə məşğul
olmasıdır. Bu işlərin ümumi mənafe məcrasına
yönəldilməsi də peşəkar səviyyədə
həyata keçirilir. Buna nail olmaq üçün isə həmin
ölkələr böyük demokratik inkişaf yolu
keçiblər. Həm də bu inkişaf xaos yox, stabilləşmə
şəraitində həyata keçirilib. Belə stabil cəmiyyətdə,
hər kəs öz bildiyi işlə məşğul olduqda,
peşəkarlıq ön plana keçdikdə ziyalı olmaq,
ziyalı olaraq qalmaq, ümummilli mənafeyə xidmət etmək
çətin olmur. Jəmiyyət özü hər kəsin
kiçik də olsa ziyalı potensialının
reallaşdırılmasına imkan yaradır. Demək olar ki,
hamı ümumictimai tərəqqi prosesinin
iştirakçılarına çevrilir. Tərəqqiyə
qarşı çıxanlar, milli mənafeyə ziyan gətirənlər
isə bir qrup tüfeylilər, cinayətkar ünsürlərdir.
Yaxşı cəmiyyət o cəmiyyətdir ki, burada hər
kəs öz müsbət əmsalı ilə ümumi işə
daxil olur. Bizim də məqsədimiz məhz belə bir cəmiyyət
yaratmaqdır. Lakin biz hələ keçid dövründəyik".
Keçid mərhələsində olan cəmiyyətin bir
ciddi problemi də budur ki, ümummilli tərəqqinin əsas
istiqamətləri hamı tərəfindən kifayət dərəcədə
dərk edilmədiyindən, peşəkarlıq çox vaxt
arxa plana keçdi-yindən, fikir plüralizmini fikir xaosu əvəz
etdiyindən, söz fikirdən, ideyadan ayrılıb müstəqil
amilə çevrildiyindən, habelə yeni ictimai tə-bəqələr
hələ kifayət dərəcədə
formalaşmadığından və sosial-iqtisadi ukladların
spektri həddindən çox rəngarəng olduğundan tərəqqi
yolunu tənəzzül yolundan seçib ayırmaq da çətin
olur. Filosof bu barədə qeyd edir: "Cəmiyyət ifrat dərəcədə
siyasiləşir, peşəkar siyasətçilərlə
yanaşı öz ixtisası üzrə uğur qazana bilməyən
müxtəlif peşə sahibləri də siyasətə
qurşanır və siyasət aləmində diletantlardan ibarət
olduqca müxtəlif qruplaşmalar ortaya
çıxır". Müstəqillik illərində Azərbaycan
keçid dövrünün bir sıra uğurları və təbəddülatları
ilə yanaşı siyasiləşmə meyillərinin ifrat
güclənməsi ilə də səciyyələndirilə
bilər. Elə bil ki, sovet imperiyası dövründə
siyasətdən uzaqlaşdırılmış və azad
fikirdən məhrum edilmiş xalq belə bir şans qazanan
kimi bu istiqamətdəki boşluğu böyük ehtirasla
doldurmağa çalışırdı: "Lakin bizim
müstəqillikdən gözlədiyimiz yalnız söz
azadlığı və siyasi aludəçilik deyildi.
Müstəqillik ona görə lazımdır ki, dövlət
quruculuğu və sosial təşkilatlanma artıq hansı isə
başqa bir qüvvənin deyil, xalqın, millətin öz
maraqları istiqamətində yönəldilə bilsin,
ümummilli ahəng üstündə köklənsin. Yəni
bütün daxili potensial, təbii sərvətlərdən
tutmuş intellektual gücə, mədəni-mənəvi dəyərlərə
qədər bütün imkanlar elə səfərbər edilməli
və elə istiqamət-ləndirilməlidir ki, hər bir vətəndaş
ümummilli tərəqqi kontekstində öz şəxsi
maraqlarını da realizə edə bilsin. Lakin kütləvi
siyasiləşmə və ifrat siyasi qarşıdurmalar təbii
ki, qüvvələrin vahid amal uğrunda səfərbər
edilməsinə, ümummilli tərəqqi-yə xidmət
etmir.
Müstəqillik
əldə etdikdən sonra daxili enerjinin quruculuq işlərinə
deyil, başqa səmtə yönəldilməsi,
görünür, kimlərəsə lazım imiş. Qondarma
Dağlıq Qarabağ problemi də bu siyasiləşməni
gücləndirmək və azadlığa
çıxmış xalqların milli tərəqqisinə
mane olmaq üçün vasitələrdən biri idi. Lakin
biz hələ də böyük dövlətlərin
geostrateji planlarından doğan siyasi burulğandan
çıxa bilmirik.
Bax, belə bir şəraitdə siyasi təbəddülatlara uymadan ümummilli tərəqqi naminə fəaliyyətlərin davam etdirilməsinə böyük ehtiyac var-dır. Nə yaxşı ki, hələ sovet dövründə də kommunist ideologiyasının yaratdığı labirintlərdən məharətlə keçərək, milli mədəniyyətin tərəq-qisi, xalqın maarifləndirilməsi, ədəbi-bədii və fəlsəfi təfəkkürün inkişaf etdirilməsi sahəsində böyük xidmətlər göstərən ziyalılarımız, bu gün də cari problemlərin cazibə dairəsinə düşmədən, heç bir konyukturaya uymadan bəşəri və milli-mənəvi dəyərlərimizi tədqiq və təbliğ etməklə ümummilli tərəqqiyə xidmət edirlər. Bu gün siyasiləşmiş cəmiyyət və qütbləşmiş təfəkkür öz ehtiyaclarına uyğun yeni ədəbiyyat tələb etdiyi üçün klassik ədəbiyyatın və klassik mədəni-mənəvi dəyərlərin ön plana çəkilməsi heç də müqavimətsiz qarşılanmır. Lakin, bizcə, siyasiləşmiş təfəkkürün tələblərinə uyğun yeni ədəbiyyat axtarışına çıxmaqdansa, siyasi düşüncənin özünü ümumbəşəri və milli dəyərlərin prioritetliyi kontekstinə yönəltmək cəhdləri daha əhəmiyyətlidir". Filosofun fikrincə, əsl böyük vətənpərvərlik də elmi və ya bədii yaradıcılığın və şəxsi nüfuzun məhz dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsinə yönəldilməsini tələb edir.
İlkin
AĞAYEV
Palitra.-2011.-19 iyul.- S.6.