Azərbaycanda ali təhsilin
səviyyəsi: problemlər, təkliflər
Layihə çərçivəsində
müsahiblərimiz Azərbaycan Memarlıq və İnşaat Universitetinin dosenti, Beynəlxalq ekoenergetika
akademiyasının professoru Nurməmməd
Məmmədov və Azərbaycan Memarlıq və İnşaat Universitetinin kafedra müdiri, texnika elmləri doktoru, professor Mərdan Cəlilovdur:
-Təhsilimizin müasir səviyyəsi sizi qane edirmi?
N.M.- Müasir milli
təhsilimizin qurucusu ümummilli liderimiz H.Əliyev təhsil haqqında belə deyib: “Təhsil hər bir dövlətin,
ölkənin, cəmiyyətin
həyatının, fəaliyyətinin
mühüm bir sahəsidir. Cəmiyyət təhsilsiz inkişaf
edə bilməz”.
Uzun müddət təhsil sistemində işləyən
mütəxəssislər kimi
biz də təhsilimizə
verilən bu böyük qiymətin məsuliyyətini dərk
edərək, öz mülahizələrimizi oxucularla
bölüşmək istəyirik.
Niyə təhsilimiz bu vəziyyətdədir? Niyə bizim
mütəxəssislər xarici
mütəxəssislərdən geridə qalır? Niyə bizim imkan sahibi
olan vətəndaşlarımız
adi bir baş
ağrısını müalicə
etmək üçün
xarici ölkələrə,
xarici klinikalara üz tuturlar, imkansızlar isə respublikamızın ayrı-ayrı
özəl klinikalarına
xaricdən dəvət
olunmuş həkimlərin
(əksər hallarda həmin həkimlər də öz ölkəsinin qabaqcıl
həkimləri olmurlar)
qəbuluna düşməyə
can atırlar? Bəs
onlar niyə Azərbaycan Dövlət Tibb Universitetində altı il
(bir il də
əlavə olaraq interna) təhsil alan həkimlərə etibar etmirlər?
Niyə
respublikamızda inşa
edilən dövlət
əhəmiyyətli obyektlərin
layihəsinin yerinə
yetirilməsini xarici ölkələrdəki layihə
təşkilatlarına etibar
edirlər? Xüsusi əhəmiyyətli tikinti-quraşdırma işləri
xarici şirkətlərə
etibar edilir. Bizim ali
təhsilli mütəxəssislər
isə ən yaxşı halda həmin təşkilatların
mütəxəssislərinin (bəzən hətta ali təhsili olmayan mütəxəssislərin
və ya fəhlələrin) göstərişlərini
yerinə yetirir, iş icraçısı
kimi fəaliyyət göstərir, çertyojları
kompyuterdə yığmaqla
məşğul olurlar.
Məsul
və böyük maliyyə vəsaiti qoyulan layihə və tikinti-quraşdırma
işlərini əksər
hallarda hətta bizim təcrübəli mütəxəssislərə də
etibar etmirlər.
Nəticədə həmin xarici
təşkilatlar və
onların mütəxəssisləri
bizə və bizim mütəxəssislərə
yuxarıdan aşağı
baxırlar, həlledici
hallarda onların təklifləri qəbul olunur. Niyə? Problem nədədir?
Axı bizim ali təhsil
müəssisələrində yüksək ixtisaslı müəllimlər, keçmiş
postsovet məkanında,
hətta bütün dünyada tanınmış
professorlar və dosentlər dərs deyirlər. Bəlkə orta məktəblərdə
təhsilin aşağı
səviyyədə olması
faktı ali
təhsilin də səviyyəsini aşağı
salır? Bəlkə müəllimlərin əməkhaqqının çox
aşağı olması
faktı onları paralel olaraq başqa işlərlə
də məşğul
olmağa vadar edir və nəticədə
müəllimlər öz
biliklərini tələbələrə
tam aşılaya bilmirlər?
Bəlkə maddi durumlarının
yaxşı olmaması
üzündən tələbələrin
dərsdən sonra işləməsi onları
təhsildən bir qədər uzaqlaşdırır?
Bu “bəlkə”ləri çox uzatmaq olar. Ancaq bir faktı inkar edə bilmərik ki, doğrudan da bizim ali
məktəblərimizi bitirən
mütəxəssislər xarici
ölkələrin ali
təhsil ocaqlarını
bitirən mütəxəssislərdən
çox geri qalırlar. Hətta orta məktəbi daha yaxşı qiymətlərlə qurtaran
şagird respublikamızın
istənilən ali məktəbini bitirdikdə, həmin məktəbi ondan aşağı səviyyədə
bitirən və xarici ölkələrin hər hansı bir ali məktəbini
bitirən məzundan qat-qat aşağı səviyyəyə malik olur. Deməli, təhsilin səviyyəsinin
təkcə orta məktəbdə deyil, həm də ali məktəbdə
aşağı səviyyədə
olduğunu etiraf etməliyik.
- Bunu nə ilə izah edə bilərsiniz?
M.C.- Biz yaxşı bilirik ki, bu
müsahibə çap
olunduqdan dərhal sonra bizə qarşı haqlı-haqsız
hücumlar olacaq. Riyaziyyat, fizika, kimya, tarix və
s. ümumtexniki və
humanitar fənləri
tədris edən saysız-hesabsız təhsil
işçiləri, müəllimlər
bizimlə razılaşmayacaq,
bizii qınayacaqlar. Onlar öz fikirlərini belə əsaslandıracaqlar
ki, biz hərtərəfli
savadlı mütəxəssis
hazırlamalıyıq, öz
ölkəsinin tarixini,
mədəniyyətini, öz
ana dilini bilməyən mütəxəssis
kimə lazımdır.
Amma biz bütün bu iradlara qabaqcadan hazır olduğumuz üçün öz fikirlərimizi sizinlə bölüşmək istəyirik.
Biz də öz
xalqını, onun tarixini, mədəniyyətini
sevən, hər yerdə onun təəssübünü çəkən
insanlarıq və ulu öndərimizin təbirincə desək, azərbaycanlı olmağımızla
fəxr edirik. Heç kəs deyə bilməz ki, o öz xalqını, vətənini daha çox sevir. Vətəni
hamı eyni dərəcədə sevir.
Vətən bölünməzdir, o, hamımızındır. Ona görə də gəlin bir-birimizə irad tutmaqdansa, hər birimiz öz şəxsi fikrimizi bölüşək,
subyektiv mövqeyimizi ortaya qoyaq. Ancaq bu halda bəlkə
bir ortaq məxrəcə gələ
bildik.
Biz razıyıq ki, öz ölkəsinin tarixini və mədəniyyətini, riyaziyyat,
fizika və kimyanı bilməyən ali təhsilli
mütəxəssis həyatda,
istehsalatda müəyyən
çətinlik çəkəcək.
Ona görə də həmin fənlərin də tədrisi vacibdir. Amma bu fənlərin
hər birinə ayrılan tədris yükü ixtisas fənlərinə ayrılan
tədris yükündən
dəfələrlə, müqayisəolunmaz
dərəcədə artıqdır.
Universiteti bitirən tələbə
ixtisas fənlərindən
ümumi anlayışlar
alır, tarixi, mədəniyyətşünaslığı
və digər yuxarıda sadaladığım
qeyri-ixtisas fənlərini
nisbətən yaxşı
öyrənir. Nəticədə universitetdə öyrəndiyi
bütün fənlərdən
yarımçıq anlayışla
istehsalata gedir. Orada isə öz ixtisası üzrə suallarla və layihələrlə rastlaşır
və təbii ki, heç bir şey edə
bilmir. Universitetin
bakalavriat pilləsini bitirən mütəxəssisə
iş yerində, demək olar ki, ixtisas fənlərindən
başqa heç bir fənn lazım
olmur. Beləliklə, universitetimizin məzunu
öz ixtisası üzrə adi anlayışları da bilmir. Çünki həmin fənlər
üzrə ayrılan
tədris yükünün
saatları hər bir fənn üzrə
ancaq bir neçə ümumi anlayış verməyə
kifayət edir. Əlbəttə, yuxarıda sadalanan
faktların da təhsilin ümumi səviyyəsinə mənfi
təsiri danılmazdır.
Xüsusən müəllimlərin əməkhaqqının minimal tələbatlarını belə
ödəməməsi onları
həm mənəvi cəhətdən sarsıdır,
həm də tədris etdikləri dərs arzuolunan səviyyədə alınmır.
Digər tərəfdən
ali məktəblərimizdə
dərs deyən yüksək səviyyəli
müəllimlərin bir
qismi xarici universitetlərdə işləyir,
öz biliklərini həmin ölkələrin
vətəndaşlarına öyrədirlər. Tələbələrin dərsdən sonra (bəzən elə dərs vaxtı) işləməsi də tədrisin səviyyəsinə
təsir edir.
Ali məktəbdə
ixtisas fənlərindən
semestr imtahanlarının
test üsulu ilə aparılmasının əleyhinəyik
N.M.- Fikrimizcə, təhsilin səviyyəsinin
aşağı olmasının əsas səbəblərini başqa istiqamətdə axtarmaq
lazımdır. Uzun müddət Azərbaycan Memarlıq və İnşaat Universitetində
çalışdığımız üçün
bu problemi
inşaatçı mühəndislərin
hazırlığında rast gəldiyimiz
bəzi çatışmazlıqlar ətrafında
araşdırmağa çalışacağıq. İlk olaraq onu qeyd edək ki, biz ali
məktəbdə ixtisas fənlərindən
semestr imtahanlarının test
üsulu ilə aparılmasının əleyhinəyik.
Tələbə müəllim ilə üz-üzə oturub öz biliyini sübut etməlidir.
Müəllimin əvvəlki hörməti
özünə qaytarılmalıdır. İmtahanların mərkəzləşdirilmiş
şəkildə götürülməsi pis
deyil, lakin texniki fənləri test
şəklində yox, yazılı şəkildə
götürmək daha düzgün
olardı. İmtahanların da nəticələri
dərs deyən müəllim tərəfindən deyil, digər müəllim tərəfindən
götürülməlidir. Bu gün ali məktəblərimizdə
dərs deyən dünya şöhrətli
alimlərimizi qiymətləndirmək lazımdır. Bəlkə
semestr imtahanlarını ancaq
həmin müəllimlər götürsün.
Bütün müəllimləri eyni gözdə görmək və onları imtahanlardan kənarlaşdırmaq düz addım deyil. Bu, bizim subyektiv
fikrimizdir.
Gəlin razılaşaq ki, texniki fənlərin testə salınması düz addım deyil. Hər bir detal, sxem, konstruksiya və s. elementlər imtahanda araşdırılmalı, izah edilməli, müzakirə olunmalıdır. Tələbələr istənilən yolla testdəki sualların cavablarını mexaniki şəkildə əzbərləyəcəklər. Bu isə tələbənin savadlı olmasına gətirib çıxarmır. Riyaziyyat, fizika, kimya və s. fənlər burada istisna təşkil edir. Məsələn, tələbələr “Tikinti-quraşdırma işlərinin texnologiyası” adlı fəndən imtahan verirlər. Mütəxəssislər yaxşı bilirlər ki, bu fəndən imtahanın test şəklində verilməsi özümüz-özümüzü aldatmaqdan başqa bir şey deyil. Bu cür fənlərin sayını artırmaq olar. Bizim subyektiv fikrimizcə, savadlı mütəxəssis hazırlamaq istəyiriksə, kampaniya xarakteri daşıyan bu prosesə də yaradıcı yanaşmaq lazımdır.
Anar Miriyev
Palitra.- 2011.- 7 iyun.-
S. 6.