«Təhsilin informatlaşması ilk növbədə ali təhsilin
mövcud problemlərinin həllinə
yönəlməlidir»
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz ADU-nun dosenti İlham Əhmədovdur
(«ilhamahmed@mail.ru):
- Məqsədli inkişaf
proqramları layihələr silsiləsi olub
universitetdə müxtəlif
innovasiyaların yaradılması və tətbiqinə imkan verir. Belə innovasiyalardan biri də universitetdə keyfiyyətin menecment sisteminin (KMS) yaradılmasıdır. KMS proseslərini təşkil
etmək üçün
xüsusi şöbənin
- Keyfiyyətin idarə
edilməsi (KİE) şöbəsinin
yaradılması məqsədə
uyğundur. İlkin
mərhələdə KİE şöbəsinin məqsədi universitetdə
KMS-nin əsas prosedurları üzrə sənədlərin layihələnməsi
və onun praktik tətbiqidir. Bu mərhələdə
KİE şöbəsi fəaliyyət
profilinə uyğun olaraq layihə tipli, proqram məqsədli struktur kimi fəaliyyət göstərir. Sonralar universitetdə
KMS inkişaf etdikcə
KİE şöbəsi əlaqələndirici
tipli, proqram məqsədli struktura çevrilir. Şöbənin universitetdaxili qurumlarla əlaqələri əsasən
horizontal xarakterli olur.
KİE şöbəsi digər xətti-funksional bloklarla əlaqəli şəkildə fəaliyyət
göstərir. Hazırda
respublika ali məktəblərində real olaraq keyfiyyətə
yönəlik hər hansı müasir model tətbiq edilmir. Burada yalnız universitetlərin fəaliyyətinin
qiymətləndirilməsi məqsədilə
Təhsil Nazirliyinin 2005-ci ildə hazırladığı “Ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
attestasiyası və akkreditasiyasının keçirilməsinə
dair tələblər
və meyarlar” adlı normativ sənəd qeyd edilə bilər. Bu sənədin
mühüm bloku təhsil müəssisəsinin
özünütəhlilinə həsr edilib. Hesab edirik ki, bu
sənəd ümumən
keyfiyyətə təminat
baxımından Bolonya
prosesinin tələblərinə
qismən cavab verir. Universitetin attestasiya
ekspertizası mərhələsindən
əvvəl özünütəhlil
proseduru həyata keçirilir. Beynəlxalq təcrübə göstərir ki, özünütəhlil proseduru
attestasiya və akkreditasiya prosesində istifadə edilən meyarları genişləndirməli,
konkretləşdirməli və
keyfiyyətin menecmenti
baza prinsiplərinə
tam uyğun olmalıdır.
- Qeyd etdiyiniz özünütəhlil
modeli nələri əhatə etməlidir?
- Universitetin müasir özünütəhlil modeli
ilk öncə aşağıdakı
məsələləri əhatə
etməlidir:
1. Kadr hazırlığı prosesinin
istehlakçıya istiqamətlənməsi
müəyyənləşməlidir.Məzun
və işverənlərin
bu prosesdən qane olma mexanizmi
müəyyən edilməlidir.
Təhsilin məzmununun
əmək bazarı tələblərinə uyğunluğu
müəyyənləşməlidir;
2. Universitetin potensial imkanları və fəaliyyət nəticələri ilə
yanaşı proseslərin
təşkili də əhəmiyyət kəsb
edir, yəni özünütəhlil
modeli «tədris prosesi, elmi-tədqiqat prosesi və s. bu kimi proseslər
necə təşkil edilmişdir?» tipli suallara birqiymətli cavab verməlidir.
Universitetin müasir özünütəhlil
modeli əsas göstəricilər üzrə
universitetin inkişaf dinamikasını izləməyə
imkan verməlidir.
Keyfiyyətin menecmenti prinsipləri
əsasında universitetin
özünütəhlil modeli
ənənəvi özünütəhlil
modelindən xeyli dərəcədə fərqlidir.
Universitetlərimiz attestasiya və
akkreditasiyaların təşkilində
tədricən universitetin
müasir özünütəhlil
modelinə keçməlidirlər.
Beynəlxalq təcrübədə universitetin özünütəhlil
modeli aşağıdakı
meyarlar və altmeyarlar əsasında aparılır.
Meyar 1. Keyfiyyətə
təminat məsələsində
universitet rəhbərliyinin
liderliyinin təmin edilməsi.
Meyar 2. Universitetin siyasəti və
strategiyası.
Meyar 3. Personalın idarə edilməsi.Meyar
4. Resurslar və tərəfdaşlar.
Meyar 5. Proseslərin idarə edilməsi.
5.1. Universitetdə keyfiyyətin
menecmenti sistemi prosesləri.
5.2. Universitetin əsas işçi prosesləri.
5.3. Universitetin köməkçi
işçi prosesləri.
Meyar 6. İstehlakçıların razılığı.Meyar 7.
Personalın razılığı.
Meyar 8. Universitetin cəmiyyətə təsiri.
Meyar 9. Universitetin fəaliyyətinin nəticələri.
Universitetlərdə tədrisin keyfiyyəti,
o cümlədən
keyfiyyətin menecment sistemininin səmərəli
fəaliyyəti universitetin
informatlaşma səviyyəsindən
çox asılıdır. Ümumiyyətlə, beynəlxalq təcrübədə
son 20-25 ildə universitetlərin
sürətli inkişafı
təhsilin informatlaşması
istiqamətində reallaşır.
Bir çox təhsil innovasiyaları
müasir informasiya texnologiyaları ( İT) vasitəsilə
həyata keçirilir.
Bolonya prosesi müddəalarının
tətbiqi səmərəsi
də universitetlərin
informatlaşma səviyyəsindən
asılıdır. Bu sırada KMS-nin səmərəli təşkili
üçün müvafiq
informasiya sisteminin yaradılması və tətbiqi xüsusi qeyd edilə bilər. Bolonya prosesinin mühüm komponentləri kimi kredit sisteminin tətbiqi, bu zaman tələbələrin fərdi
tədris planlarının
və bu əsasda fərdi təhsil trayektoriyalarının
hazırlanması, bu trayektoriya üzrə tədris prosesinin izlənilməsi, onların
icrasına nəzarət,
müəllimlərin fərdi
tədris yükünün
müəyyənləşməsi və icrasına nəzarət kimi mürəkkəb məsələlərin
həlli zamanı meydana çıxan irihəcmli informasiya massivini bir anlıq
təsəvvür etsək,
bu işin miqyası aydın olar. Bu informasiya massivini operativ emal etmədən keyfiyyəti idarə etmək mümkün
deyil. Bu irihəcmli informasiyanı isə yalnız müasir informasiya texnologiyaları
vasitəsilə reallaşdırmaq
mümkündür.
Bu gün Bolonya prosesinin tələbləri
sırasında E-Bolonya
(Elektron Bolonya) konvensiyası mövcuddur. E-Bolonya vahid Avropa
virtual təhsil məkanı
yaradaraq universitetlərin
vahid virtual şəbəkədə
elektron təhsil verməsinə şərait
yaradır. E-Bolonya tələbinin icrası istiqamətində
də gələcəkdə
universitetlərimizdə xeyli
işlər görülməlidir
(xüsusən də
distant təhsil sisteminin
yaradılması və
inkişafı istiqamətində).
Distant təhsil sistemi
inkişaf edən ölkələrdə Bolonya
prosesinin reallaşması
daha asandır. Distant təhsil sistemi bir model olaraq qurularkən artıq Avropa
standartları, Bolonya prosesinin tələbləri
nəzərə alınıb.
Müasir universitetlərdə
bu gün dövr edən informasiya massivinin həcmi o qədər böyükdür və
onun operativ emalına ayrılan vaxt o qədər azdır ki, bu prosesləri müasir informasiya sistemləri olmadan səmərəli həll
etmək mümkün
deyil.-
Bütün bunlar təhsildəki problemləri
aradan qaldıra bilərmi?
- Təhsilin informatlaşması
ilk növbədə ali təhsilin mövcud problemlərinin həllinə yönəlməlidir.
Bu problemlərin ən
mühümü təhsilin
əlyetərliyinə təminat
və keyfiyyətin
yüksəldilməsindən ibarətdir. Milli universitetlərimizdə təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi
problemlərinin həllində
aşağıda qeyd
edilən bir sıra çətinliklər
mövcuddur:
- respublikada
bir tələbənin
hazırlanmasına ayrılan
vəsait MDB
ölkələri arasında
aşağı göstəricilərdən
biridir, bu mənada universitetlərə
ayrılan maliyyənin
ciddi artırılmasına ehtiyac
var. Təhsilimizdə bu
gün mövcud olan bir çox
məsələlərin həlli maliyyə azlığına
görə ləngiyir.
Amma bu gün
maliyyə artımı
olsa belə onun səmərəsi
özünü qısa
müddət ərzində
yox, yalnız uzunmüddətli perspektivdə
göstərə bilər.
Çünki bir çox məsələlərdə
ciddi vaxt itkisinə yol vermişik;
- təhsilin
keyfiyyətinin yüksəldilməsi
cəhdləri bəzən
təşkilati ətalət və pedaqoji heyətin mövcud qayda və davranış normalarını dəyişmək
istəməməsi ilə
əlaqədar olur. Yeni metodikaların, norma və
standartların qəbul
edilməsi, praktik tətbiqi yeni təfəkkür tərzinin
formalaşmasını tələb
edir. Bu isə
pedaqoji heyət tərəfindən bəzən
müqavimətlə rastlaşır.
Bu müəyyən mənada
başadüşüləndir, çünki yenilik, innovasiyalar heç də hamı tərəfindən
asanlıqla qəbul edilmir, buna müəyyən
zaman lazım gəlir. Universitetlərimizdə
Bolonya prosesinin tətbiqi də bəzən bu tip problemlərlə müşayiət
edilir.
Beynəlxalq təcrübədə universitetlərin
idarə edilməsi əsasən ERP modeli üzərində qurulub və proses bu əsasda avtomatlaşdırılır. Bu
məqsədlə İnteqral
İdarəetmə Sistemlərindən
istifadə edilir.
Universitetdə Təlim Prosesinin
İdarə Edilməsinin
İnteqral Sistemləri
(buna bəzən “Elektron Universitet” və ya “Virtual Universitet” də deyilir) Bolonya prosesinə keçidlə
əlaqədar meydana çıxan bir çox məsələləri operativ həll etməyə imkan verir. Bir çox tanınmış
universitetlər bu gün investisiyaları bu istiqamətə yönəldirlər. Azərbaycan
Respublikasında da təhsilin müasir menecment tələbləri
səviyyəsində qurulmasına,
bu məqsədlə
AİS-in yaradılmasına və bu yönümlü
təhsil menecerlərinin
hazırlanmasına, bu
sahələrə ciddi
investisiya qoyuluşuna
ehtiyac var. Universitetlərimizin
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyası
ütün bu məsələlərin kompleks
həllindən keçir.
Anar Miriyev
Palitra.-2011.- 14 iyun.- S. 6.