Məktəbli və
tələbələrin müxtəlif sektaların, qeyri-ənənəvi
təriqətlərin təsiri altına düşməsinin
qarşısını necə almaq olar?
XXI əsr Beynəlxalq Təhsil və İnnovasiya Mərkəzinin psixoloji xidmətinin rəhbəri,
peşəkar psixoloq,
ekspert Humay Axundzadə ilə budəfəki söhbətimiz
təhsil müəssisələrində
təhsil alan
yeniyetmə və gənclərin müxtəlif
sektaların, qeyri-ənənəvi
təriqətlərin təsiri
altına düşməsinin
qarşısının alınması
məsələləri ilə
bağlı oldu.
- Hazırkı dövrdə
müxtəlif sektaların, qeyri-ənənəvi təriqətlərin
yeniyetmə və gəncləri özlərinə cəlb etməyə
çalışmaları müşahidə edilir. Bu, əksər
ölkələrdə baş verməkdədir. Bəs belə
halların qarşısının alınmasında,
ümumiyyətlə yeniyetmələrin dünyaya daha
açıq gözlə baxmasında, düzgün
dünyagörüşünün formalaşmasında təhsilin
rolunu nədə görürsünüz?
-
Bildiyimiz kimi, Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına əsasən, vətəndaşlar vicdan
azadlığına malikdirlər. Bu ilk növbədə o deməkdir
ki, hər bir şəxs öz dini, mənəvi dəyərlərinin
seçimində sərbəstdir. Heç bir şəxsə
məcburən hansısa dini baxışları qəbul etdirmək
olmaz. Lakin bəşər övladı başqasını
zorla məcbur etmədən onun iradəsini ram etməyin
yollarını artıq çoxdan tapıb və istifadə
etməyi öyrənib. Bu üsul və vasitələr
müxtəlif sektalar, dini təşkilatlar tərəfindən
fəal şəkildə istifadə olunur. Bu qurumlar müxtəlif
məqsədlər güdə, bəzən dövlətçilik
əleyhinə də ola bilərlər. Onların bir
çoxuna xas olan ümumi əlamət məqsədlərinin
cəmiyyətə nəzərən destruktiv xarakterli
olması, cəlb etdikləri insanlara yalnız vasitə kimi
yanaşmasıdır. Belə bir şəraitdə cəmiyyətin
müxtəlif nümayəndələrinin onların toruna
düşməməsi üçün güclü təhsil
sisteminin formalaşdırılması, təhsil sisteminin həm
də didaktik-tərbiyəvi baxımdan çox effektli
olması da önəmli şərtlərdən biridir. Ümumiyətlə
isə yeniyetmələrin bu və ya digər asosial
qrupların, sektaların, missioner təşkilatlarının
təsiri altına düşməsi bir tərəfdən
konkret yeniyetmənin xarakter keyfiyyətlərindən
asılıdırsa, digər tərəfdən onun öz əhatəsi
tərəfindən necə münasibət və rəftara məruz
qalmasından, bir sözlə, mühitindən də
asılıdır. Yeniyetməlik dövrünü bir
çox mütəxəssislər böhran dövrü kimi səciyyələndirirlər.
Bu zaman insan həm fiziki, həm də psixoloji cəhətdən
yüksək templə inkişaf edir. Yeniyetməlik
dövrü şəxsiyyətin təşəkkülündə
mühüm bir mərhələni təşkil edir. Bu
dövrdə insanın özünüdərketməsi,
özünüqiymətləndirməsi keyfiyyətcə
mühüm dəyişikliklərə məruz qalır. Bütün
bunlar həm yeniyetmənin özü, həm də onun ətrafındakılar
üçün emosional gərginliklə müşayiət
olunur. Qarşılıqlı anlaşılmazlıq, özgələşmə
kimi hallar baş verir. Bu, xüsusilə yeniyetmə ilə
yaşlılar- onun valideynləri və müəllimlər
arasında baş verir. Çox vaxt müəllimləri,
böyükləri o narahat edir ki, dünən
danışıb-gülən, hər şeylə
bölüşən uşaq bu gün qaradinməz olub,
heç nə haqda danışmaq istəmir, özü ilə
başqaları arasında bir növ sərhəd qurur. Valideyn
və müəllimlərin bu sərhədi aşmaq cəhdləri
isə onun daha da özünə qapanmasına, bəzən isə
aqressivcəsinə öz məkanını müdafiə etməsinə
gətirib çıxarır. Bunun səbəblərindən
biri yeniyetmələrin yüksək emosional həssaslığa
malik olması ilə bağlıdır. Onlar nəinki adi
söz və zarafatdan, hətta böyüklərin onlara
qarşı uşaqsayağı davranışından belə,
çox təsirlənə bilərlər. Eyni zamanda onlarda
güclü olmaq, öz hisslərini gizlətmək, öz zəifliyini
büruzə verməmək kimi istəklər olur. Ona görə
də onlar nədən narazı olduqlarını
açıq-aşkar ifadə etməyi bir növ zəiflik
hesab edirlər. Yaşlılardan uzaqlaşmaq meyilləri də
təbiidir. Bu yaş dövründə yeniyetmələr
üçün öz yaşıdlarının fikri, məhz
yaşıdlar qrupu tərəfindən qəbul olunmağa tələbat
daha üstün olur.
- Yeniyetmələr nə vaxt daha
çox təsir altına düşməyə meyilli olurlar?
-
Yeniyetməlik dövrünün özünəməxsus cəhətləri
onları bəzi kənar təsirlərə qarşı bir
növ müdafiəsiz edir. Belə ki, özünü təsdiq
etmək, başqalarının hörmətini qazanmaq tələbatı
bu dövrdə güclənsə də, yeniyetmələr
öz xarakter xüsusiyyətləri, həyat təcrübəsinin
azlığı və sairdən irəli gələrək
heç də həmişə bu hörməti
qazanmağın düzgün yollarını tapa bilmirlər. Xüsusilə
əgər o, öz yaxın əhatəsi tərəfindən
başa düşülmürsə, yerli-yersiz tənqid və
ironiyaya məruz qalırsa, təbii ki, alternativ qruplara üz
tutacaq. Bu qruplar onun cəmiyyətdə sosiallaşmasına
yardım edə biləcək pozitiv xarakterli olduğu kimi, onu
cəmiyyətə müxalif mövqeyə sövq edən
qruplar da ola bilər. Lakin əgər bu qrup yeniyetməyə
yüksək dəyər verir, qrup üzvləri onunla
yaşlı insan kimi rəftar edirlərsə, bunun naminə
yeniyetmə bir çox şeyləri qurban verməyə
hazırdır. Yeniyetmələrin belə təsirlər
altına düşməsinin ilkin mərhələlərində
onun yaxınları müəyyən əks təsir göstərə
bilərlər. Lakin çox zaman bu təsirin özü elə
kobudcasına həyata keçirilir ki, son nəticədə o
da yeniyetməni ailədən və ya məktəb mühitindən
uzaqlaşdırır. Ona görə də bu məsələdə
olduqca ehtiyatlı olmaq lazımdır.
- Yeniyetmələr, məktəblilər
və tələbələr hansı psixoloji taktikalara və
manipulyasiyalara məruz qala bilərlər?
- Müxtəlif sektalar, qurumlar bu və
ya digər şəxsləri təsir altına salarkən bir
çox hallarda xüsusi psixoloji texnika və metodlardan istifadə
edirlər. Bu metodlar manipulyativ xarakter daşıyır,
insanın birbaşa şüuraltı sferasına
ünvanlanmış olur. Çox zaman təsirə məruz
qalan insanın özü heç bu prosesin baş verdiyini tam
dərk edə bilmir. Onlar bir növ hər bir insanın öz
“açarını” tapırlar. Bu “açar” konkret şəxsin
tələbat-motivasiya sferası ilə əlaqəlidir. Məsələn,
əgər yeniyetmənin hörmətə olan tələbatı
evdə, məktəbdə, təhsil prosesində ödənilmirsə,
ona düşdüyü qrupda xüsusi hörmətlə
yanaşmağa başlayırlar. Başqa bir halda sevgi və
qayğının çatışmazlığını
hiss edən şəxsin xüsusi canfəşanlıqla
qayğısına qalırlar. Beləliklə, insana elə gəlir
ki, onu dünyada heç bir kəs bu qrupun üzvləri kimi
başa düşə, nüfuzunu qəbul edə, sevə
bilməz. O başa düşmür ki, bu
“xeyirxahlığın” əsas məqsədi mümkün qədər
çoxlu sayda insanın iradəsini tabe edərək
onların maddi və mənəvi resurslarını nəzarət
altına almaqdır.
- Təhsil müəssisələrində
bu sahədə hansı profilaktik tədbirlər həyata
keçirilə bilər?
-
Yeniyetmələrin belə qurumların təsiri altına
düşməməsi üçün bir sıra tədbirlər
həyata keçirilə bilər. Bunlardan birincisi, müxtəlif
dini qurumların fəaliyətinə nəzarətlə
bağlıdır. Hansısa problem meydana
çıxmamışdan öncə onu profilaktika etmək
daha asandır. Fikrimcə, orta məktəblərdə pedaqoji
kollektivlə bu istiqamətdə xüsusi maarifləndirici
seminarlar həyata keçirilməlidir. Bu seminarlar bir neçə
səviyyədən ibarət ola bilər. Məsələn,
ilkin mərhələdə məktəb psixoloqları
ümumiləşmiş şəkildə təlim keçirlər.
Daha sonra, onların özləri işlədikləri məktəblərdə
müəllim kollektivi ilə seminarlar aparırlar. Daha sonra isə
psixoloq və sinif rəhbərləri ümumməktəb səviyyəsində
şagirdləri məlumatlandırmaq məqsədilə tədbirlər
həyata keçirirlər. Yaxşı olardı ki, bu tədbirlərə
valideynlər də cəlb olunsunlar. Əgər artıq
konkret yeniyetmənin hansısa dini qurum, sekta və s.-in təsirinə
düşməsi baş veribsə, burada mütəxəssis,
ailə və məktəbin birgə fəaliyyəti, əməkdaşlığı
zəruridir. Heç bir tərəf, hətta ən peşəkar
mütəxəssisin özü belə bu məsələni
təkbaşına həll edə bilməz. Lakin bir çox
hallarda biz bunun şahidi ola bilərik ki, digər problemlər
kimi bu problemin də meydana çıxması zamanı tərəflər
günahkar axtarışına çıxır, bir-birilərini
təqsirləndirərək qarşıdurma yaradırlar. Unutmaq
lazım deyil ki, bu, ilk növbədə yeniyetmə
üçün zərərlidir. Onun əhatəsində
konflikt və ziddiyyətlər nə qədər
çoxdursa, yeniyetmənin bu mühitdən
“qaçış” ehtimalı da bir o qədər yüksək
olacaq.
İlkin AĞAYEV
Palitra.- 2011.- 30 mart.- S. 6.