«İxtisaslı
kadr hazırlığı ölkənin iqtisadi
inkişafı ilə ayaqlaşmır»
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun elmi katibi, iqtisad
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Rəsmiyyə
xanım Abdullayevadır:
- Hər bir dövlətin sosial-iqtisadi siyasətində
əhalinin sosial təhlükəsizliyinin təmin olunması
mühüm yer tutur. Son illərdə respublikamızda sosial təhlükəsizliyin
təmin olunması istiqamətində ciddi işlər
görülür. Azərbaycan iqtisadiyyatının sürətli
inkişafı, dövlət büdcəsinin gəlirlərinin
və xərclərinin artması əhalinin sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsinə şərait yaradıb. Dövlət
büdcəsinin gəlirləri və xərcləri
artdıqca sosial müdafiəyə və sosial təminata
ayrılan vəsaitlər də artırılır. Ümumiyyətlə,
dövlətin sosial siyasəti bütün əhali qruplarının
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə istiqamətlənib.
Maliyyə imkanlarının genişlənməsi sosial sahələrə
yönəldilən resursların əhəmiyyətli dərəcədə
artırılmasını, yeni iş yerləri yaratmaqla məşğulluq
səviyyəsinin yüksəldilməsini, yoxsulluğun azaldılmasını,
əhalinin rifah halının davamlı olaraq
yaxşılaşdırılmasını təmin edib. Qeyd
etmək lazımdır ki, dünyada iqtisadi artımın
mühüm amili hesab olunan təhsil əhalinin məşğulluğunun
və həyat səviyyəsinin yüksəldilməsində,
işsizliyin və yoxsulluğun azaldılmasında, sosial təhlükəsizliyin
təmin olunmasında mühüm rol oynayır. Aparılan tədqiqatlar
göstərir ki, təhsilin dərəcələri
artdıqca məşğulluğun təmin olunması
imkanları genişlənir, pul gəlirləri artır, əhalinin
həyat səviyyəsi yüksəlir və yoxsulluq azalır.
Bazar iqtisadiyyatı şəraitində normal yaşamaq
yalnız mövcud olan əmək qabiliyyətli əhalinin tam
və səmərəli məşğulluğuna nail
olunmasından və bu da ilk növbədə vətəndaşların
ümumi inkişaf səviyyəsinin, intellektual
potensialının, peşə ixtisas dərəcəsinin və
təhsil səviyyəsinin artırılmasından
asılıdır.
- Dünya təcrübəsində
bu məsələ necədir?
- İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsi sübut edir ki, yüksək keyfiyyətli təhsilə malik olmadan heç bir iqtisadi yüksəlişə nail olmaq mümkün deyil. Məlumat üçün bildirək ki, Dünya Bankının 192 ölkədə apardığı tədqiqatların nəticələri dünya iqtisadiyyatında baş verən artımın 16%-nin fiziki kapital, 20%-nin təbii resurslar, 64%-nin isə insan kapitalı hesabına baş verdiyini göstərir. Buna görə də inkişaf etmiş ölkələr hətta iqtisadi böhran şəraitində belə təhsil və elmə ayrılan vəsaitləri nəinki azaltmırlar, əksinə, artırırlar. Təsadüfi deyil ki, dünyanı bürüyən iqtisadi böhran, maliyyə qıtlığı şəraitində Fransa, Almaniya kimi ölkələr elm və təhsilin inkişafına büdcədən əlavə olaraq 20-25 milyard avro vəsait ayırıblar. Mütəxəssislərin fikrincə, iqtisadi müstəqilliyini təmin etmək istəyən hər bir ölkənin siyasi varlığı və iqtisadi dəyanətliliyi, milli iqtisadiyyatının formalaşması, onun kəmiyyət və keyfiyyətcə daha da artırılması hər şeydən əvvəl ümumbəşəri dəyərlərlə zənginləşdirilmiş yeni təhsil sisteminin təşkilindən və onun fəaliyyətinin dövlət tərəfindən tənzimlənməsindən xeyli asılıdır. Respublikamızda da təhsil cəmiyyətin həyatında mühüm rol oynayan, əhalinin sosial təhlükəsizliyinin təmin olunmasında xüsusi əhəmiyyət kəsb edən sahələrdəndir. Son illərin statistik rəqəmlərinin təhlili respublikamızda 15 və yuxarı yaşlı əhalinin həm savadlılıq, həm də təhsilə cəlb olunma səviyyəsinə görə dünyanın inkişaf etmiş ölkələri ilə müqayisə olunan göstəricilərə malik olduğunu göstərir. Müstəqillik əldə olunduqdan sonra Azərbaycanın təhsil sahəsində keyfiyyət dəyişiklikləri də özünü qabarıq şəkildə göstərib. Beynəlxalq inteqrasiya, yeni informasiya texnologiyalarının, Bolonya sisteminin tətbiqi və digər müsbət keyfiyyət dəyişiklikləri təhsil sahəsinin inkişafına müsbət təsir göstərib.
- Bu sahədəki əsas problemlər
hansılardır?
- Təhsil
sahəsində ciddi problemlərin meydana çıxmasına
təsir göstərən çox səbəblər var. Bu səbəblər
sırasında ilk yeri təhsilə ayrılan maliyyə vəsaitlərindən
səmərəli idarə olunmaması tutur. Bu məsələnin
doğru yolla həlli çox mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Təhsilə ayrılan maliyyə vəsaitlərinin
lazımi yerlərə xərclənməsi və buna nəzarət
edilməsi qarşıya qoyulan məqsədə nail olmaqda
mühüm amildir. Ona görə də bu məsələnin
həllini diqqətdə saxlamaq vacibdir. Digər səbəblər
sırasında qanunvericilk bazası və təhsil sahəsində
aparılan islahatları göstərmək olar. Bu istiqamətdə
respublikamızda xeyli işlər görülüb. Parlamentdə
təhsillə bağlı qanunun qəbul edilməsi, bir
çox yeni qanun layihələrnin hazırlanması, elmin
inkişafı ilə bağlı dövlət tərəfindən
strategiyanın müəyyənləşdirilməsi, dövlət
başçısının sərəncamı ilə elmin
inkişafı ilə bağlı fondun yaradılması və
sair addımlar bu sahədəki kortəbiiliyi demək olar ki,
aradan qaldırıb. Başqa bir məqam kimi isə ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələrinə qəbul
mexanizminin mürəkkəbliyi göstərilir. Doğrudur,
bu məsələ ilə bağlı fərqli yanaşmalar
mövcuddur. Dünya təcrübəsinə diqqət etsək,
bu sahədə yekdil yanaşma yoxdur. Bəzi ölkələr
qəbul prosesini kifayət qədər çətinləşdirirlər.
Amma bir çox ölkələrdə, xüsusilə
inkişaf etmiş ölkələrdə qəbul prosesində
mürəkkəblik yoxdur. Əksinə, ali məktəblərə
qəbul prosesi kifayət qədər sadə və
rahatdır. Əsl çətin olan qəbuldan sonrakı mərhələdir.
Həmin ölkələrdə ali məktəbə daxil olmaq
asan, amma qəbulu başa vurmaq, ali məktəbdən mütəxəssis
kimi məzun olmaq çətindir. Qəbul prosesinin
asanlaşdırılması savadlı insanların
sayını da artırmış olur. Digər məsələ
ixtisas və peşə təhsilinə olan maraqla
bağlıdır. Son illərə qədər bu məsələ
ölkəmizdə problem olaraq qalırdı. Peşə təhsili
ilə bağlı pərakəndəlik bu sahəyə olan
marağı azaltmışdı. Amma son illərdə ölkəmizdəki
iqtisadi inkişaf bu sahədəki pərakəndəliyin
aradan qaldırılmasını labüd edib. Yeni sahələr
yarandığından həmin yerlərdə işləyəcək
ixtisaslı kadrlara ehtiyac yaranıb. Bu isə peşə təhsilinin
inkişaf etdirilməsini tələb edir. Təəssüf
ki, bu sahədə hələ istənilən inkişafa nail
ola bilməmişik. Görülən işlər var və
bunu qeyd etmək lazımdır. Amma hələ lazımi səviyyədə
deyil, yəni ixtisaslı kadrlarımız ölkənin
iqtisadi inkişafı ilə ayaqlaşa bilmir. Fikrimcə, bu
sahəyə özəl olaraq diqqət göstərilməlidir.
Regionlarda sovet dövründə yaxşı peşə təhsili
məktəbləri fəaliyyət göstərirdi. Təəssüf
ki, sovetlər dağılandan sonra bu məktəblər demək
olar ki, fəaliyyətsiz qalaraq dağıldılar.
Bütün regionlarda peşə təhsili ilə
bağlı məktəbləri yenidən
formalaşdırmaq, onların maddi-texniki bazasını,
peşəkar kadr təminatını həll etmək
lazımdır. Yeni dövrün tələblərinə
uyğun peşə təhsili olan kadrlar hazırlamaq
üçün maddi-texniki baza ilə lazımi kadr
ehtiyatı mütləqdir. Kadr ehtiyatının zəif
olması təhsilin keyfiyyətinə mənfi təsir edir.
Digər mühüm məsələ əməkhaqları ilə
bağlıdır. Bu sahədə dövlət
başçısının qərarlarını alimlər
yüksək dəyərləndirirlər. Mərhələ-mərhələ
təhsil sahəsində çalışanların əməkhaqları
ilə bağlı problem tamamilə aradan qaldırılacaq.
Dövlət başçısının son sərəncamları
ilə AMEA sistemində çalışanların əməkhaqları
20 faiz artırıldı, akademiklərimiz üçün
yüksək əməkhaqqı müəyyənləşdi.
Müəllimlərin səhiyyə işçiləri ilə
birlikdə dövlət qulluqçusu sayılması ilə
bağlı dövlət başçısı tərəfindən
imzalanan sərəncam bu sahədə ciddi dönüş
yaradacaq. Bu qərarlar elmə, təhsilə dövlət
başçısı tərəfindən nə qədər
çox diqqət ayrıldığını göstərir.
- Problemlərin həlli
yollarını nədən görürsünüz?
- Sadalanan
problemlərin sırasına təhsil sahəsində
innovasiyaların tətbiqinin azlığı da daxildir.
Fikrimizcə, təhsil sisteminin mövcud vəziyyəti gələcək
iqtisadi inkişafa mühüm təsir göstərəcək.
Buna görə də yüksək rəqabət şəraitində
təhsil sistemimizi innovativ inkişafa hazırlamalıyıq.
Biliklərə əsaslanan iqtisadiyyat mühitində investisiya
maddi obyektlərə deyil, qeyri-maddi obyektlərə - insan
kapitalına, təhsilə, elmə yönəlməlidir.
Çünki hər bir sahənin inkişafı həmin sahədə
fəaliyyət göstərən kadrların intellektual
potensialından asılıdır. Beləliklə, aparılan
təhlil nəticəsində belə fikrə gəlmək
olar ki, təhsil ölkə iqtisadiyyatının
inkişafında mühüm rol oynamaqla yanaşı həm də
sosial təhlükəsizliyin təmin olunmasında əhəmiyyətli
rola malikdir. Odur ki, təhsil sahəsində ciddi islahatlar
aparılmalıdır. İlk növbədə təhsilin
keyfiyyəti yüksəldilməli, “hamı üçün
təhsil”, “sərhədsiz təhsil” ideyaları
reallaşdırılmalı, təhsil innovasiyaları
yaradılmalı, universitetlər elm və innovativ inkişaf mərkəzlərinə
çevrilməli, universitetlərin innovativ fəaliyyəti nəticəsində
rəqabətqabiliyyətli kadrlar hazırlanmalı, biznes-universitetlər
yaradılmalı, təhsil sahəsində neqativ hallar tamamilə
aradan qaldırılmalı, tədris müəssisələrinin
maddi-texniki bazası gücləndirilməli və əmək
bazarındakı tələbə uyğun kadr
hazırlığı həyata keçirilməlidir. Bu məsələlərin
həlli yaxın gələcəkdə respublikamızda təhsil
sahəsinin innovativ inkişafına təkan verməklə əhalinin
sosial təhlükəsizliyinin təmin olunmasında
mühüm rol oynaya bilər.
A.Miriyev
Palitra.
– 2011. -3 may. –S. 6.