“Yeni layihəni
fransızlar bizimlə birgə reallaşdırmaq istəyirlər”
Qədim
maddi mədəniyyət nümunələrini öyrənən
elm olan arxeologiya Azərbaycanda da geniş inkişaf edib.
Ölkəmizin müxtəlif bölgələrində
aparılan arxeoloji qazıntılar tarixin yaddaşını əks
etdirən qədim abidələrin, çoxsaylı maddi-mədəniyyət
nümunələrinin aşkarlanmasına
imkan verir. Bu “daş” tariximizi aşkarlayıb kağıza
köçürənlər Azərbaycan
arxeoloqlarıdır. Son vaxtlar ölkədə arxeologiya sahəsində
yeni-yeni nailiyyətlər əldə olunur. Müsahibimiz
arxeoloji tədqiqatları ilə bir sıra abidələrimizin
aşkarlanmasına nail olan AMEA-nın Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunun Arxeoloji abidələrin
külliyyatı sektorunun müdiri, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru Abuzər Ələkbərovdur:
- Bu
gün ən maraqlı ekspedisiyalardan biri kimi Cənub-Şərqi
Azərbaycan Arxeoloji Ekspedisiyasının fəaliyyətini
göstərmək olar. Bizim cənub-şərq
rayonlarımız İranla həmsərhəddir. Lerik, Cəlilabad,
Astara, Yardımlı rayonlarının hər birinin İranla
sərhədləri var. Həmin sərhəd ərazilərdə
də çoxlu abidələr var ki, onların öyrənilməsi,
təsnifatının verilməsi, aidiyyatının müəyyənləşdirilməsi
vacibdir. Kifayət qədər abidələr müxtəlif
dövrlərə aid olub və müxtəlif təyinatlıdır.
Məsələn, qəbir abidələri, qalalar, karvan
yolları, karvansaralar var. Cənub bölgəsində arxeoloji
tədqiqatların aparılması vacibdir. Ona görə də
bizim ekspedisiya “Cənub-Şərqi Azərbaycanın arxeoloji
tədqiqi” adlanır. Bu birbaşa sərhəd bölgəsidir
və sovet dövründə çoxlu dağıntılar
törədilib ki, bu da abidələrin əhəmiyyətini
anlamayanlar, başa düşməyən insanlar tərəfindən
baş verib. 1920-30-cu illərdə Azərbaycanı öyrənən
cəmiyyət yaranıb və sonralar onun tədqiqat sahələri
də genişlənib. Azərbaycanın müxtəlif sahələrinə
xüsusi ekspedisiyalar ezam olunub. Bu ekspedisiyalar həmçinin
cənub bölgəsində də fəaliyyət göstərib
ki, onların həmin illərdə yazmış
olduqlarını bu gün biz görmürük.
Acınacaqlıdır ki, bir sıra qalalar haqqında
yazılar olsa da, həmin rayonun qapalı bölgə
olması, uzun müddət burada sovet əsgərlərinin
ağalıq etməsi, qeyri-millətdən olanların rəhbərlik
etməsi nəticəsində yaranan özbaşınalıq
tarixi abidələrimizn dağılmasına gətirib
çıxarıb. Bir sıra kəndlərdə olan
qoç heykəllər ya daşınıb aparılıb, ya
da o vaxt yayılan bir şayiəyə görə, həmin
qoçların boyunlarında nə isə gizlədilib, guya həmin
qoçların boyunlarını qırıb
dağıdıblar. Bizi bununla tariximizdən ayırmağa
çalışırdılar.Vaxtilə Qərbi Azərbaycanın
Urud qəbirstanlığında, Naxçıvanda, Ordubadda,
Laçında da bu kimi əməllər törədilib. Bu sahədə
problemlər hələ də var, özbaşına
qazıntılar aparılır, nə isə axtarılır,
maddi-mədəniyyət nümunələri itirilir, naməlum
istiqamətlərə daşınır. Bunların
hamısı bizim arxeoloji ekspedisiyanın nə qədər
vacib iş gördüyünü bir daha sübut edir. Biz əslində
bu bölgənin bütün rayonlarının, Biləsuvar,
Masallı, Lənkəran, Cəlilabad, Astara, Yardımlı,
Lerikin arxeoloji xəritəsini hazırlamağı
qarşımıza məqsəd qoymuşuq. Xeyli müddətdir
ki, bu iş davam edir. Artıq bir neçə rayonun xəritəsi
hazırdır. Son 3-4 il idi ki, biz Cəlilabad rayonu ərazisində
işləyirdik.
- Yeni
hazırladığınız layihə ilə bağlı nə
deyə bilərsiniz?
-
2011-ci ildə bir layihə ilə əlaqədar Cəlilabadda
işlərimizi yarımçıq qoyub Lerik rayonuna getdik və
burada arxeoloji tədqiqatları davam etdirdik. Lerik dağlıq
rayondur və uzun müddət yaylaq olub. Bu gün də yaylaq
olaraq istifadə olunur. Burada müxtəlif istiqamətlərdə,
müxtəlif təyinatlı onlarla, hətta yüzlərlə
tarixi abidə var. Uzaq Paleolit dövründən
başlamış son orta əsrlərə qədər
bütün tarixi burada izləmək mümkündür.
Buzeyr qalası da burada yerləşir. Biz Çayrud kəndi ərazisində
yaşayış yerində qazıntı apardıq. Arxeologiyada belə bir tezis var ki,
dağlıq ərazilərdə yaşayış yerləri
çox məhdud olub. Çünki insanlar bu ərazilərdə
təsərrüfatla bağlı müəyyən müddət
olublar və otlaqlar tükəndikdən sonra onlar öz yerlərini
dəyişdiriblər. Çayrud kəndi dəniz səviyyəsindən
xeyli yüksəklikdədir, dağlıq ərazidir. Həmin
yerdə qazıntı işləri apardıq və oradakı
arxeoloji materiallardan müəyyən olundu ki, burada 300 ildən
artıq intensiv həyat olub. Bu, ərəb istilaları
dövründən başlayıb IX əsrlərə qədər
davam edib. Bu onu göstərir ki, həmin yerlər ancaq yaylaq
kimi istifadə olunmayıb, daimi yaşayış yerləri də
olub. Builki tədqiqatlarımızın əsas məqsədinə
gəldikdə isə vaxtilə həvəskar arxeoloqlar -
Morqan qardaşları olub ki, hazırda üzərində
iş gedən layihə də bununla bağlıdır.
İndi həmin tədqiqatların 100 ili tamam olur. Bu layihə
də “100 ildən sonra Morqanın izi ilə” adlanır.
Adıçəkilən layihəni fransızlar bizimlə birgə
reallaşdırmaq istəyirlər. Məqsəd odur ki,
aşkar olunan bütün arxeoloji materiallar daşınıb
aparılırdısa, indi biz buna yol vermərik.
Qazıntılar aparsaq, o materiallar bizdə qalmalıdır.
Biz Morqanın vaxtilə işlədiyi bütün yerlərdə
olmuşuq. O,
Mistan, Mastail, Tüli, Rəzqov, Qosmailon və digər kəndlərdə
olub. Lerik rayonunun dağ kəndləri var ki,
onların ərazisində də qazıntılar
aparılıb və çoxlu dağıntlar törədilib.
O vaxt əsasən daş qutu qəbirlərdə səriştəsiz,
necə gəldi qazıntılar aparılıb. Oradan çıxan materialları da
daşıyıb aparıblar. Yerli əhalidən
narazılıq edənlər olub, hətta bəzi yerlərdə
buna mane olmağa da çalışıblar. Məsələn, Lənkəran-Lerik yolunda bir ziyarətgah
var ki, orada da kurqan açıb tədqiqat aparıblar və
bu da narazılığa səbəb olub. Yəni
onların ovaxtkı fəaliyyəti birmənalı
qarşılanmayıb. Təəssüf ki, onların aşkar etdiyi
materiallar bizdə deyil. Xaricdə, Fransada
Senjermen Muzeyində saxlanılır və Azərbaycan
materialları kimi də təqdim olunmur. Biz
cari ildə onların gəzmiş olduqları bütün
yolların xəritəsini hazırlamışıq. Məsələn, onlar Coni kəndində 80-dən
artıq daş qutu qəbiri dağıdıblar. İndi tədqiqat aparmaq üçün daş qutu
qalmayıb. Bunlar müxtəlif olur. Məsələn, onların eləsi var ki, ictimai bərabərsizliyin
meydana gəlməsi ilə bağlı olub. Burada varlı qəbirləri var ki, yeraltı sərdabələrdir.
İndi oradakı yaşlı nəslin nümayəndələri
babalarından eşitdiklərini söyləyirlər ki, vaxtilə
burada bu qəbirlərdən külli miqrdarda material - əmək
alətləri, bəzək əşyaları, silahlar
çıxararaq atlara yükləyib Lənkərana gətirirdilər,
oradan isə birbaşa Avropaya aparırdılar. Ümumiyyətlə,
bu bölgədə qalalar çoxdur. Çünki
cənub yolu əsasən bu bölgədən keçirdi.
Bir neçə istiqamətdə, o cümlədən
mövsümi yollar vardı. Yəni
payız yağışları başladıqda, artıq bu
yollar keçilməz olduqda başqa yol seçilirdi. Bu yolların hər birinin üstündə
müdafiə istehkamları, qurğuları var. Eləcə də
bu yolların üzərində vaxtilə məscidlər,
karvansaralar olub. İndi onların heç
biri olmasa da, qalaların müdafiə istehkamlarının izləri
qalıb. Həmin qalalardan biri Lerik rayonu ərazisindədir.
Bu qalaya yerli əhali “Şahverən”, “Buzeyr
qalası” deyir. Çox möhtəşəm
bir abidədir. Oradan Lerik də daxil olmaqla
20-dən artıq kəndi izləmək mümkündür.
Alınmaz, sıldırım bir
qayalıqdadır. Su ehtiyatı
yığmaq üçün orada 10-15 tondan artıq tutumu
olan iki daş üstündə yer çapılıb. Biz Lerikdə işləyəndə quraqlıq idi və
uzun müddət idi ki, yağış yağmırdı.
Amma o qayada çapılmış hovuzlardan
birinin içində su var idi. Demək,
orada uzun müddət su saxlamaq mümkün olub. Dağın zirvəsindən xırdaca arxlar
açılıb ki, yağış suyu da
yığılıb arxlara və gəlib hovuza toplanıb.
Təəssüf ki, bu hovuzların da içini
deşiblər, o qalada çoxlu dağıntılar edilib.
Salamat qalan bürclərin birinin içindən
görməni yaxşılaşdırmaqdan ötrü
xüsusi konstruksiya işlənilib. Həmin
20-dən artıq kəndə gəlib-gedənləri buradan
müşahidə etmək mümkündür. Bunun qarşısından karvan yolu keçir. Ümumiyyətlə, tacirlər təhlükəsiz,
qısa yola böyük önəm verirdilər. Həmin qalanın strateji əhəmiyyəti də
ondan ibarət olub ki, buradan gedən yolların
hamısını qalanın nəzarəti altında saxlamaq
mümkün olub.
- Bu gün arxeoloji tədqiqatların
aparılması ilə bağlı hansısa problemlər
varmı?
- Bizim əsas
işimiz kəşfiyyat xarakteri daşıyır. Lerik rayonunun Cəngəmirən kəndində olduq.
O elə bir kənddir ki, deyilənlərə görə, bir
vaxtlar bütün Lerik ərazisini taxılla bu kənd təmin
edib. Burada qəbirstanlıq var. Həmin qəbirstanlıqda
orta əsrlərə aid qoç heykəlli, daş qutu qəbirlər
var. Həmin daş qutu qəbirlərdən birində tədqiqatlar
apardıq. Bu işin yekunları bir daha
sübut etdi ki, Azərbaycanın cənub bölgəsi
çox maraqlı, qədim tarixi olan bir bölgədir. Bu bölgədə Lerik rayonunun xüsusi yeri var. Tədqiqatlar
davam edəcək. Əgər
fransızlarla bizim işbirliyimiz alınsa, həmin kəndlərə
müasir texnika ilə getmək bir qədər çətin
olsa da, orada tədqiqatlar aparılacaq. Artıq
biz onların yerini müəyyənləşdirmişik.
Ölkə başçısı tərəfindən
də arxeoloji tədqiqatlara son vaxtlar böyük önəm
verilir, bu sahə dövlət qayğısı ilə əhatə
olunub. Hətta Prezident öz fondundan
arxeoloji tədqiqatları genişləndirmək və Azərbaycanın
bütün rayonlarında arxeoloji tədqiqatlar aparmaq
üçün vəsait ayırıb. Bu
vəsait səmərəli şəkildə arxeoloji tədqiqatlara
sərf olunur. Keçmişimizi qorumaq, tədqiq
etmək, tarixin qaranlıq səhifələrinə
işıq salmaq arxeoloqların işidir. Arxeoloqlar
da diqqət və qayğı ilə əhatə olunduqda
onların gördüyü işlər daha səmərəli,
keyfiyyətli olur. Bu gün bunların
hamısı var və arxeoloji tədqiqatlar davam edir.
- Demək
ki, hələ də bizim aşkarlanmamış abidələrimiz,
maddi-mədəniyyət nümunələrimiz var…
- Bizim
abidələr sonsuzdur. Azərbaycanın
bütün ərazisini yeraltı muzeyə bənzədirlər.
Bu tədqiqatlar bitmir. Məsələn,
indi biz hazırladığımız xəritədə təkcə
Yardımlı rayonu ərazisində 200-dən artıq yeni
abidə müəyyənləşdirib oraya daxil etmişik.
Lerik rayonunda vaxtilə işləyiblər, biz də
1980-ci illərin sonunda işləmişik, amma bu gün yenidən
həmin əraziyə qayıtmışıq və nəticədə
bu rayon ərazisində yeni abidələr ortaya
çıxır. O yerdə ki, təsərrüfat
işləri aparılır, yol çəkilir, hansısa bir
iş görülür, oradan dəfn adəti ilə
bağlı abidə, qəbir abidəsi, ya daş qutu qəbri
aşkarlanır, yaxud da yaşayış yerlərinin izləri
meydana çıxır. Məsələn, bizim ötən il tədqiqat apardığımız
Çayrud yaşayış yeri bir kənd sakininin həyətidir.
Amma onu genişləndirmək
qeyri-mümkündür. Çünki bu
abidə kompleksdir, vaxtilə böyük bir ərazini tutub.
İndi yaşayış evlərinin altında
qalıb. Biz orada mədəni təbəqəni
müəyyənləşdirə bildik, o qənaətə gəldik
ki, burada 300 ildən artıq intensiv həyat olub. Amma o dağıdılmış olsaydı, biz
onları görə bilməyəcəkdik. Bu tədqiqatlar davam edir və bitməyəcək.
Bu elm olduğu müddətdə yeni abidələr
də aşkarlanıb üzə çıxacaq. Elə abidələr var ki, onlar hələ də
yerin altındadır, yerüstü əlaməti də yoxdur.
Buna qəbir abidələrini misal göstərmək
olar. Qəbirlərin olması o deməkdir
ki, burada yaşayış olub. Qəbirstanlıqların
tarixi də müxtəlifdir ki, bunlar Orta, İlk Orta əsrlər,
Antik, Dəmir dövrü, hətta Tunc dövrünə qədər
gedib çıxır.
- Vaxtilə Avropaya
aparılan maddi-mədəniyyət nümunələrinin geri
qaytarılması mümkündürmü?
- Bizim
institutun rəhbərliyi və biz də bunda maraqlıyıq.
Elə materiallar var ki, onlar bir neçə
nüsxədən ibarətdir. İstərdik
ki, onlar ölkəmizə qaytarılsın və onların rəsmləri
bizə verilsin. Bu barədə institutda iş
aparılır, bizim fransızlarla işimiz baş tutarsa,
müəyyən şərtlərimiz olacaq. Həmin
şərtlərdən biri də məhz vaxtilə Morqan
qardaşlarının tədqiq edib, qazıb, aşkar edib
çıxardığı materialların aqibəti məsələsi
olacaq. Layihə reallaşdıqda mən
onları Morqan qardaşlarının
çalışdığı yerlərə aparacam,
addım-addım həmin yerləri gəzdirəcəyik.
Onlar görsünlər ki, babaları Azərbaycan
ərazisində nə qədər böyük
dağıntılar törədiblər. Həmin
materiallar hazırda Senjermen Muzeyində Persiya, fars
materialları adı altında nümayiş etdirilir. Burada səlahiyyət məsələsi elə bir
rol oynamır. Sadəcə anlaşma
olmalıdır və onlar bilməlidir ki, bu ərazilər
tarixi Azərbaycan torpaqlarıdır. Bu istiqamətdə
iş aparılmalıdır.
- Bu gün gənclərin arxeologiyaya
münasibətini necə qiymətləndirirsiniz?
- Bizdə
bu sahədə möhtəşəm bir demokratiya var. Bir
vaxtlar elmə axın çox zəifləmişdi, əksinə,
elmdən beyin axını var idi. Dövlətimizin siyasəti
nəticəsində
elmə olan maraq artmaqdadır. Gənclərə
xüsusi yer verilir. Onlar üçün
xüsusi şərait yaradılır, hətta arxeoloji
ekspedisiyalara rəhbərlik edirlər, çox gözəl
işlər də görürlər. Bir
durğunluq, keçid illəri var idi ki, onda gənclərin
elmə marağı azalmışdı. Amma
indi elmə gəlmək istəyənlərin sayı
artır. Sadəcə ali məktəblərdə
güclü baza
yaradılmalıdır. Elə elm sahələri
var ki, başqa elmlərin müdaxiləsini tələb edir.
Antropoloq, poleozooloq, torpaqla, flora, fauna ilə
bağlı sahələrin mütəxəssislərinin
olmaması arxeoloqların işini bir qədər çətinləşdirir.
Ali məktəblərimizdə bunlara gələcəkdə
yer verilməlidir, mütəxəssislər
hazırlanmalıdır. Hazırda Bakı
Dövlət Universitetinin Tarix fakültəsində arxelogiya dərsləri
keçilir, eyni zamanda onlara ixtisas seçməyə imkan
verirlər. Bir də Dövlət Pedaqoji
Universitetində bu fənni keçirlər. Ümumiyyətlə, bizim bazamız onlardır.
Vaxtilə praktika var idi. Artıq iki ildir
ki, bu proses yenidən başlayıb, ekspedisiyalara tələbələri
cəlb edirlər. Bunda ali məktəblərin
özləri maraqlı olmalıdır. Özlərində
belə dəstələr düzəldilməli, rəhbərləri
olmalıdır. Onlar ekspedisiyalara gəlməli,
görülən işlərlə yerində tanış
olmalıdırlar. Gələcəkdə bunu
genişləndirmək olar. Arxeologiya elə
bir elmdir ki, onun həm nəzəri, həm də təcrübi
sahəsi var. Təcrübi sahəsi daha üstündür,
önəmlidir. Bəzi insanlarda elə təsəvvür
var ki, arxeoloqlar yalnız torpaq qazmaqla məşğul olur.
Bu belə deyil. Arxeologiya
çox dəqiq bir elmdir. Burada zərgər dəqiqliyi
ilə iş aparılmalıdır. Orada
qazılan torpaq mütləq ələnməlidir, onun içərisindəki
mədəni təbəqə, qatışıqlar
hamısı laboratoriyada analiz olunmalıdır. Bütün bunlardan sonra arxeologiyanın nailiyyətlərindən
danışmaq mümkündür.
Nigar
Palitra.-2011.-4 noyabr.-S.10.