Yazıçı-kulturoloq
Aydın Xan: “Hər bir
azərbaycanlı məsuliyyət daşıyır ki, qloballaşmada
dünyanın mədəni xalqlarının nümayəndələri
kimi harmonik şəkildə
çıxış etsin”
Layihə çərçivəsində
Yeni Yazarlar və Sənətçilər Qurumunun sədri,
yazıçı-kulturoloq
Aydın Xan (Əbilov) ilə qloballaşmada dəyərlərimizin
qorunması və qarşılıqlı mübadilə məsələləri
barədə söhbətləşdik.
Kulturoloq
qeyd edir ki, tarixən azərbaycanlılar və digər
türk xalqları həmişə dünyada gedən
bütün proseslərin içində, bəlkə də mərkəzində
olublar: “Ölkəmiz Şərq, Qərb, xristian və
müsəlman dünyasının mərkəzində, sərhədlərin
qovşağındadır. Həmişə dünyanın
birləşməsinə səy göstərmişik.
Türklər və azərbaycanlılar tarixən də,
indinin özündə də həmişə Şərq və
Qərb dünyasını birləşdirmək
üçün mühüm addımlar atıblar. Azərbaycanda
atəşgah, İslam dininə məxsus dəyərli abidələr,
pirlər, həmçinin alban xristian kilsələri var.
Bütün dünyada artıq Azərbaycan millətlərin,
mədəniyyətlərin, xalqların və
sivilizasiyaların birləşdiyi çox unikal bir məkan
kimi qəbul olunub. Bu baxımdan qloballaşmanın Azərbaycanda
belə sürətlə yayılması və milli dəyərləri
belə öz təsiri altına alması normaldır. Biz
dövlət müstəqilliyimizi ikinci dəfə bərpa edəndən
sonra ilk əvvəl iqtisadi qloballaşma prosesinə
qoşulduq və ümummilli lider Heydər Əliyevin fəaliyyəti
nəticəsində böyük neft kontraktları
bağlandı. Zaman keçdikcə Azərbaycan dövlət
müstəqilliyini möhkəmləndirib və sosial-iqtisadi
problemlərini həll edib. Bu baxımdan müstəqil şəkildə
dünyanın digər qlobal proseslərinə qoşulmağa
başlamışıq. Azərbaycanın təşəbbüsü
ilə dinlər, musiqi, muğam, idmanla bağlı dünya səviyyəli
düşüncəyə malik insanların birləşdiyi tədbirlər
tez-tez keçirilir. Artıq YUNESKO, BMT və digər beynəlxalq
təşkilatlar da Şərq-Qərb dialoqunda Azərbaycanı
mərkəzçi bir ölkə kimi qəbul edirlər. Bu
baxımdan ölkəmizdə keçirilən beynəlxalq
konfranslar və digər tədbirlər də Azərbaycanın
dəyərlər baxımından da dünya mərkəzlərindən
biri olduğunu sübut edir. Azərbaycan gənc və müstəqil
dövlət olaraq qloballaşmada oyunçulardan birinə
çevrilməkdədir və bunun kriteriyaları da nəzərə
çarpır”.A.Xan qeyd edir ki, qloballaşma özü ilə
yeni dəyərlər, sistemlər və eləcə də fərqli
fəlsəfə gətirir: “Bu isə bir sıra hallardayerli
xalqların, etnosların, o cümlədən azərbaycanlıların
dəyərləri ilə üst-üstə düşə,
yaxud müəyyən mənada əksi ola bilər. Dinamizm,
inkişaf zamanı həmişə
nəyini isə verməli, nələri isə almalısan. Əgər
biz yalnız qloballaşmanın yaxşı tərəflərini
götürmək istəsək və onun müəyyən həmlələrinə,
tələblərinə qarşı sipər çəkmək
istəsək, bu mümkün olmaz. Qloballaşma çox
önəmli, maraqlı, sivilizasiya və bəşər
tarixində sanki sunamiyə çevrilmiş bir hadisədir.
İslam dininin özü qloballaşmanın bir təzahürü
idi. Yaxud türklərin imperiya yaratması və Avropaya qədər
getməsi qloballaşmanın bir təzahürü sayıla
bilər. Amma onda zaman yetişməmişdi. İndi isə
zaman yetişib, insanlarımız hiss edir ki, bəşəriyyətlə
bağlı baş verən bütün hadisələrin
içində olmalıdırlar.Özümüzü mexaniki
olaraq qloballaşmanın burulğanına versək, onun təsiri
az olacaq, amma ona qarşı qəti dayanaraq, vuruşmaq istəsək,
məhv olub gedəcəyik”. Kulturoloq düşünür ki,
qloballaşma ümumiyyətlə, Azərbaycana çox
yeniliklər gətirib. Artıq cəmiyyət, fərd olaraq
biz dünyaya açıq sayılırıq: “Dünya da bizə
açılıb, bir çox qanun və qərarlarımız,
dəyərlərimiz artıq dünya səviyyəsində qəbul
edilir. Məsələn, böyüyə hörmətdən
tutmuş muğam kimi estetik dəyərlərə qədər.
Biz bu dəyərlərimizi dünyanın qlobal dəyərlər
sisteminə çevirə bilmişik. İran yaxud Özbəkistan
muğamından söhbət gedəndə, bizim
muğamımızı standart kimi götürüb, onunla
müqayisə aparırlar. Yaxud ayrı-ayrı xalqların
dininə, ədəbiyyatına, mədəniyyətinə
qayğı məsələsində də bu cür
yanaşma var”. A.Xan düşünür ki, müxtəlif
etnik təfəkkürə malik insanların Azərbaycanda sərbəst,
bərabər hüquqlarla bağlı yaşaması
dünyaya nümunədir. Bütün bunlar bizim də
qloballaşmaya verdiyimiz dəyərlər
sayılmalıdır. Bu baxımdan qloballaşma ilə birgə
bir sıra yeniliklər, yeni dəyərlər və
yanaşmalar gələ bilər və buna hamımız
hazır olmalıyıq. Orası başqa məsələdir
ki, bu yeniliklər bizim yoxlayıcı süzgəcimizdən
keçirilməlidir və elə bunun üçün də
hazırlıqlı olmaq lazımdır”. A.Xan düşünür ki,
qloballaşmanın ən birinci qanunu budur ki, istər fərd,
istər millət olsun, gələn bütün şeylərə
açıq olmalı, tolerant olmalı, ikincisi, intellektual
olmalısan: “İntellekti, savadı olmayan insan və millət
qloballaşmada məhv olub gedəcək, əriyib yox olacaq,
digər xalqların, etnik qrupların tərkibinə daxil
olacaq, bunun qarşısını isə yalnız və
yalnız güclü təhsil, intellektual və elmi
inkişafı dünya səviyyəsinə qaldırmaqla almaq
və qloballaşmanın mənfi təzühürlərinin
təsirini azaltmaq mümkündür. Eyni zamanda
dünyanın aparıcı xalqlarının sırasına
qoşulmaq istəyiriksə, qoballaşmaya öz töhfəmizi
verməliyik, təşəbbüsçü olmalı, mədəniyyətimizi
dünyada çox gözəl təbliğ etməliyik, necə
ki, müxtəlif sferalarda bunu çox yüksək səviyyədə
yerinə yetirə bilirik”.Kulturoloq düşünür ki,
yüksək inkişaf etdikcə və qloballaşmada
iştirak etdikcə dəyərlərdə dəyişikliklərin
olması mümkündür və bu,
qarşısıalınmazdır. Bununla belə, müsbət
adət-ənənələrimizi yaşatmaq lazımdır:
“Dəyərli nümunələri yaşatmaq lazımdır.
Bizim 50 milyonluq xalqımız və 300 milyonluq türk
dünyası qədimdən gələn adət-ənənələri
istər-istəməz öz ailəsində yaşadır. Bu,
Novruz bayramıdır, mətbəximiz, musiqimiz, böyüyə
hörmət, qadın-kişi münasibətlərindəki səmimiyyət
və sairdir. Amma Rusiyada, Amerikada, hətta Cənubi Afrikada
yaşayan azərbaycanlıdan tələb edə bilmərik
ki, vaxtilə nənələrimizin, babalarımızın
daşıdığı adət-ənənələrlə
ailəni və özlərini idarə etsinlər. Bu
mümkün deyil, çünki onlar ayrı mühitdə
yaşayırlar. Qloballaşmaya doğru biz onsuz da xeyli vaxtdan
bəri addım-addım gedirdik. Elə urbanizasiyada da vəziyyət
bu cür idi. Obyektiv və subyektiv səbəblərdən kəndlərimiz
boşalırdı. Qarabağ münaqişəsi nəticəsində
Qərbi Azərbaycandan, digər bölgələrdən mərkəzə
köç baş verdi. Əvvəl paytaxt Bakıda 1 milyon
yarım əhali yaşayırdısa, indi insanların
sayı 4 milyona çatıb. Urbanizasiya, şəhərləşmə
az-çox bizim adət-ənənələrimizi də necə
deyərlər, redaktə etməyə gətirib
çıxardı”. Kulturoloq düşünür ki, milli dəyərlər
və qloballaşma məsələsində “qızıl
orta”nı tapmağa çalışmalıyıq:
“Qloballaşmanın gətirdiyi yeniliklər milli-mənəvi
dəyərlərlə toqquşmamalı, əzəli mənəvi
keyfiyyətlərin sərhədi qloballaşmanın sərhədlərinə
qədər olmalıdır. Ondan o tərəfə keçməməlidir.
Keçəndə artıq pozuntular ola bilər”.A.Xan qeyd edir
ki, Azərbaycan mədəniyyətinin inkişafı və
qloballaşmada uğurlu təmsilçiliyini davam etdirməsi,
bu sahədə uğurlara imza atması üçün
Prezident İlham Əliyev və ölkəmizin birinci
xanımı Mehriban Əliyeva, Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi bu istiqamətdə böyük işlər
görürlər: “Bu işləri hamılıqla davam etdirməliyik
və bu nəcib işlərə hər bir azərbaycanlı
töhfəsini əsirgəməməlidir”.Kulturoloq bu
mövzuya bir qədər fəlsəfi və yüksəkdən
yanaşmağın tərəfdarıdır: “Qloballaşma
elə bir prosesdir ki, onun özünə də qlobal
yanaşmalıyıq. Biz də
yalnız burda yaşayan 9 milyon azərbaycanlı haqqında
yox, dünyadakı 50 milyon azərbaycanlı haqqında təsəvvür
yaratmalıyıq ki, dünyaya açıq olan qlobal bir millətik.
Hər halda, biz dünya ilə işləmək və
dünyaya nələrisə vermək istəyirik”.Kulturoloqa
görə, 50 milyonluq azərbaycanlının hər biri məsuliyyət
daşıyır ki, azərbaycanlı kimliyi olaraq
sözügedən prosesdə yerini doğru müəyyən
etsin və bu prosesdə dünyanın mədəni
xalqlarının nümayəndələri kimi harmonik şəkildə
çıxış etsin.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2011.-23 noyabr.- S.7.