Müstəqilliyin iyirmi ili və
miqrasiya
Azərbaycan
Respublikası dövlət müstəqilliyinin bərpasının
20-ci ildönümünü qeyd edir. Dövlət müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsində digər faktorlarla
yanaşı miqrasiya proseslərinin də öz yeri və rolu
var. Bu mövzuda müsahibimiz AMEA-nın A.A.Bakıxanov
adına Tarix İnstitunun dissertantı Yəhya
Babanlıdır.
- Müasir dövrdə miqrasiya
proseslərinin rolunu və dövlətlərə təsirini
necə ifadə etmək olar?
- Öncə
qeyd etmək istərdim ki, tarixən mövcud olan miqrasiya
prosesləri çağdaş dövrdə daha çox
aktuallıq daşımaqla qlobal proseslərə ciddi nüfuz
edir. Beynəlxalq münasibətlər sistemində miqrasiya
prosesləri - coğrafi yerdəyişmələr ən həssas,
problemli məsələ kimi gündəmdədir. Bu gün
miqrasiya termini daha çox insanların fərdi və ya
kütləvi şəkildə bir coğrafiyadan digərinə
köç etməsi, orada məskunlaşması,
yaşaması və əmək fəaliyyəti ilə məşğul
olması mənasında işlədilir. Tarixdən məlumdur
ki, insanların coğrafi yerdəyişməsi bəşəriyyətin formalaşması və
inkişafına, sivilizasiyaların yaranması və
qovuşmasına güclü təsir göstərib.
Yaşadığımız dövrdə miqrasiya prosesi
dövlətlərarası əlaqələrə təsir səviyyəsində
və digər proseslər formalarında təzahür etməklə
hər bir ölkənin xarici və daxili siyasətində
önəmli yerlərdən birini tutur.
- Azərbaycanın müstəqilliyini
ikinci dəfə qazanması dönəmində baş verən
miqrasiya məsələləri barədə hansı məlumatlar
var?
- Qeyd
edım ki, Azərbaycanda demokratik dövlət quruculuğunun
ilkin mərhələsində baş verən proseslər bir tərəfdən
quruculuq xarakteri daşısa da, digər tərəfdən
onların dağıdıcı təsiri də
açıq-aşkar görünürdü. Qeyd etdiyimiz kimi,
müstəqilliyin ilk illərinə təsadüf edən hərbi
təcavüz Azərbaycanda dövlət quruculuğu yolunda
çox ciddi maneələr və çətinliklər
törətdi, bütövlükdə cəmiyyətin
inkişaf dinamikasına olduqca mənfi təsir etdi, ölkədə
etnik və daxili miqrasiyanın yaranmasına səbəb oldu.
Xüsusən də 1988-1992-ci illərdə Ermənistanın
planlı şəkildə həyata keçirdiyi etnik təmizləmə
siyasəti nəticəsində tarixən həmin ərazidə
yaşamış və öz
doğma yurd-yuvasından zorla qovulmuş 250 mindən çox
azərbaycanlı, bununla yanaşı, əvvəllər
Gürcüstandan qovularaq Orta Asiya respublikalarında yerləşdirilmiş,
1990-cı ildə orada baş vermiş milli münaqişə
zəminində didərgin salınmış 50 min məhsəti
türkü də ölkəmizdə qaçqın kimi məskunlaşıb.
Bununla yanaşı, 1988-ci ildən başlayaraq, Ermənistanın
ölkəmizə hərbi təcavüzü nəticəsində
Azərbaycan torpaqlarının 20 faizi işğal olunub, nəticədə
800 mindən çox soydaşımız öz doğma
ev-eşiyindən məhrum olub və ölkənin müxtəlif
bölgələrində yerləşdirilib. Bununla da Azərbaycan
dünyanın ən çox qaçqın və məcburi
köçkün olan ölkəsinə çevrildi. Bu
miqrasiya prosesləri ilk illərdə dövlət
quruculuğunda ciddi əngəl idi.
- Bu proseslər sonradan necə tənzimləndi?
-
Ümummilli lider Heydər Əliyevin cəmiyyət və
dövlət quruculuğu prosesində miqrasiya sahəsinə
xüsusi diqqət yetirməsi Azərbaycanda bu proseslərin
müstəqil dövlətimizin tərəqqisi naminə
istiqamətləndirilməsinə imkan verdi. Ümummilli lider
özünün xüsusi bacarıq və idarəçilik
istedadını Vətəninin inkişafına sərf etməklə,
zamanın tələblərini qabaqlayaraq milli
ideyalarını reallığa çevirməyə və
onların xalqın, Azərbaycan dövlətçiliyinin
inkişafının təminatında durmasına müvəffəq
oldu. Belə ki, 1994-cü ilin may ayının 12-də Ermənistan
ilə Azərbaycan arasında atəşkəsin elan
olunması, 1995-ci ilin noyabr ayının 12-də müstəqil
respublikanın Konstitusiyasının qəbul edilməsi, “Əsrin
müqaviləsi”nin bağlanması, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin
və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz xəttinin çəkilişi
barədə müqavilənin imzalanması, Şərqlə
Qərbi birləşdirən qədim İpək yolunun bərpa
edilməsi, Azərbaycanın bir sıra beynəlxalq təşkilatlara,
o cümlədən, Avropa Şurasına üzv seçilməsi,
ölkədə əsaslı iqtisadi islahatların həyata
keçirilməsi və başqa mühüm strateji əhəmiyyətli
işlər 1993-2003-cü illərdə
reallaşdırılıb. 1994-cü il noyabrın 14-də
ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
Qaçqınlar Üzrə Ali Komissarlığının
iştirakı ilə ölkəmizdə insan hüquqları
və miqrasiya məsələlərinə dair beynəlxalq
konfrans keçirildi. Müstəqilliyin ilk illərindən
başlayaraq Azərbaycan miqrasiya məsələlərinin tənzimlənməsi
ilə məşğul olan bir sıra beynəlxalq təşkilatlarla,
o cümlədən, Beynəlxalq Miqrasiya Təşkilatı
ilə əməkdaşlıq etməyə başladı və
2001-ci ilin iyun ayında həmin təşkilata tamhüquqlu
üzv qəbul edildi. Beynəlxalq Miqrasiya Təşkilatının
Bakı, Naxçıvan ofisi yaradıldı. Daha sonra isə əlaqələr
daha da genişləndirilərək təşkilatın Mingəçevir
ofisi açıldı. Bütün bunlar beynəlxalq hüquqi
normalar əsasında milli maraqlar nəzərə
alınmaqla, dövlət miqrasiya strategiyası
hazırlanması üçün geniş imkanlar
açdı. Bununla milli miqrasiya siyasəti
formalaşdırıldı və bu sahə ilə
bağlı bir sıra proqramlar təsdiq edilərək həyata
keçirilməyə başlanıldı. Bütün bunlara
baxmayaraq, torpaqların itirilməsi nəticəsində
ölkə iqtisadiyyatı iflic vəziyyətinə
düşmüş, işsizlik artmış, cəmiyyətdə
inamsızlıq yaranmışdı. Belə bir şəraitdə
nəinki demokratik dövlət quruculuğundan danışmaq
olardı, əhalinin xeyli hissəsi gündəlik
çörəkpulu qazanmaq,
özünü və ailəsini bu ağır vəziyyətdən
çıxarmaq üçün hər gün mübarizə
aparmalı olurdu. Məhz bu sadalanan səbəblərə
görə, həmin illərdə əhali arasında ölkədən
köçüb getmə halları artmış, əməkqabiliyyətli,
yaşı 40-a qədər olan vətəndaşlarımızın
iş tapmaq məqsədilə dünyanın müxtəlif
ölkələrinə emiqrasiyası geniş vüsət
almışdı.1996-cı ildən etibarən iqtisadi
inkişaf sahəsində müəyyən tərəqqi
müşahidə olunsa da, ölkədəki işsizlik səviyyəsi
narahatlıq doğurmaqda davam edirdi. İşləyənlərin
də orta aylıq əməkhaqqı onların minimum
ehtiyaclarını ödəyə bilmirdi. Buna görə də
respublikada əhalinin miqrasiya səviyyəsi yüksək
olaraq qalmaqda idi. Nəticədə, xeyli sayda yüksək
ixtisaslı mütəxəssislər xarici ölkələrə
üz tutaraq əvvəl Türkiyə və Rusiyaya, sonra da
onların vasitəsilə Qərbi Avropaya və Şimali
Amerikaya köçüb gedirdilər. Sadalanan amillər
narahatlıq doğurmaya bilməzdi, çünki miqrasiya
demoqrafik problemlə yanaşı, eyni zamanda bu proses xüsusi
istedada malik şəxslərin, ziyalı potensialının
emiqrasiyasına səbəb olur ki, bu da milli genefondun zədələnməsi
təhlükəsini yaradırdı. Çox müsbət
haldır ki, Azərbaycandan xaricə gedən miqrantların
sayı 1998-ci ildən başlayaraq azalmağa başladı və
miqrasiya saldosu müsbət istiqamətdə dəyişdi.
Bununla da, Azərbaycan nəinki təyinat ölkəsinə
çevrildi, hətta vaxtilə iş axtarmaq üçün
xaricə üz tutmuş ölkə vətəndaşları
geri qayıtmağa başladı. Həm rəsmi, həm də
müstəqil mənbələrə görə son illər
Azərbaycandan əhalinin iqtisadi miqrasiyası onun digər növləri
ilə müqayisədə xeyli aşağı
düşmüşdü. Qeyd edək ki, respublikamızda əmək
miqrasiyasının minimuma enməsinin başlıca səbəbi
əhalinin öz ölkəsində iş tapmasıdır.
Bir faktı da xüsusi ilə vurğulamaq yerinə
düşər ki, Azərbaycanda da buna, son illər əldə
olunan sürətli iqtisadi inkişaf və digər sosial
yönümlü tədbirlərin həyata keçirilməsi
nəticəsində nail olunub. Təkcə onu demək kifayət
edər ki, son 10 ilə yaxın müddət ərzində 1
milyona yaxın yeni iş yeri açılıb.Eləcə də,
bu illər ərzində qəbul olunmuş qanunlarda miqrasiya
proseslərinin tənzimlənməsi ayrıca istiqamət kimi
nəzərə alınmışdı.
- Hazırkı dövrdə miqrasiya
sahəsində hansı proseslər baş verir?
-
Ümummilli liderin miqrasiya sahəsində yuxarıda təsvir
edilən formada yaratdığı optimal idarəetmə strategiyasından
Prezident İlham Əliyev məharətli bir strateq olaraq
yararlandı. Hazırda miqrasiya siyasəti dövlətin
xüsusi diqqət mərkəzində olmaqla, bunun uğurla
davam etdirilməsi üçün əməli işlər
görülür və miqrasiya idarəetmə sisteminin
inkişaf etdirilməsi prioritet məsələ kimi gündəmdə
saxlanılır. Azərbaycanda milli miqrasiya siyasətinin
formalaşdırılması, miqrasiya proseslərinin idarə
edilməsi və tənzimlənməsi istiqamətində
xeyli işlər görülüb, bu sahədə dövlət
nəzarətinin gücləndirilməsi məqsədi ilə
zəruri normativ hüquqi aktlar qəbul edilib, bir sıra fərman
və sərəncamlar imzalanıb. Eyni zamanda, ikitərəfli
və çoxtərəfli əməkdaşlıq inkişaf
etdirilir, dövlət orqanları və qeyri-hökumət təşkilatları
ilə birgə səmərəli fəaliyyət mexanizmi
yaradılıb. Əcnəbilərin ölkəyə gəlməsi
və ölkədən getməsi, onların
yaşayış yeri üzrə qeydiyyatı sahəsində
göstərilən xidmətlərin səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması, bu sahənin təkmilləşdirilməsi
üçün institutsional və təşkilati tədbirlər
həyata keçirilib, elektron informasiya resursları
formalaşdırılıb. Miqrasiya sahəsində atılan ən
mühüm və strateji addımlardan biri - Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin müvafiq fərmanı ilə Azərbaycan
Respublikası Dövlət Miqrasiya Xidmətinin
yaradılmasıdır. Bu qurumun yaradılması ilə Azərbaycan
Respublikasının milli təhlükəsizliyinin və sabit
sosial-iqtisadi, demoqrafik inkişafının təşkilində
və əmək ehtiyatlarından səmərəli istifadə
olunmasında, eyni zamanda, ölkə ərazisində əhalinin
mütənasib yerləşdirilməsində,
miqrantların intellektual və əmək
potensialından istifadə edilməsində, insan alveri də
daxil olmaqla, qeyri-qanuni miqrasiyanın qarşısının
alınmasında mühüm irəliləyişlər əldə
edilib. Hazırda Prezident İlham Əliyev tərəfindən
müasir dövrün tələblərinə uyğun davam
etdirilən miqrasiya siyasəti beynəlxalq aləmdə
alqışla qarşılanır. Təsadüfi deyil ki,
ötən dövr ərzində dünyada miqrasiya sahəsində
ən nüfuzlu təşkilat hesab olunan Beynəlxalq Miqrasiya
Təşkilatının Baş katibi ölkəmizə səfər
etmiş, Azərbaycanda bu sahədə
aparılan islahatları və görülən işləri
xüsusi qeyd etmişdi.Ümumiyyətlə, dünyanın hər
hansı bir ölkəsində, o cümlədən Azərbaycanda
da, əhalinin miqrasiyasının səviyyəsi orada siyasi və
sosial-iqtisadi vəziyyətlə birbaşa əlaqəlidir və
ondan asılı olaraq dəyişir. Bu mühüm amil
müstəqil dövlət quruculuğunun bütün mərhələlərində
böyük rol oynadığından mühüm dövlət
proqramları hazırlanarkən nəzərə alınıb
və şəffaf nəticə əldə edilib. Həmçinin
qeyd etmək istərdim ki, ölkə
başçısının imzaladığı Azərbaycan
Respublikasının sosial-iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsinə
və regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair bir
sıra fərman və sərəncamlar, habelə qəbul
olunmuş dövlət proqramları ölkə əhalisinin
işlə təmin olunmasında, maddi vəziyyətlərinin
yaxşılaşdırılmasında və miqrasiya proseslərinin
nizamlanmasında dönüş yaradıb. Bütün bunlar,
ölkədə demokratiyanın daha da inkişaf etməsinə,
insan hüquq və azadlıqlarının qorunmasına, milli
dövlətçiliyin möhkəmlənməsinə öz
töhfəsini verib. Şimal və Cənubun, Şərq və
Qərbin kəsişməsində yerləşən Azərbaycan
Respublikası tranzit miqrasiya prosesləri üçün əlverişli
coğrafi məkan olmaqla yanaşı, eyni zamanda, belə bir
şəraitdə respublikamız dünyanın müxtəlif
ölkələrinin əhalisi, miqrantlar üçün cəlbedici
təyinat ölkəsinə çevrilib. Ona görə də
əksər ölkələrdən iş tapmaq arzusu ilə əcnəbilər
ölkəmizə pənah gətirir, dünyanın bir
çox ölkəsindən sərmayə yatırmaq
üçün iş adamları, müxtəlif şirkət
və korporasiyaların nümayəndələri
respublikamıza üz tuturlar. Bu xüsusda, ötən iyirmi il
ərzində ölkəmiz bir sıra beynəlxalq təşkilatlara
üzv qəbul edilməklə yanaşı, bir çox
konvensiyalara, bəyannamələrə, paktlara qoşulub. Azərbaycan
MDB dövlətlərinin “Qanunsuz miqrasiyaya qarşı
mübarizə üzrə əməkdaşlıq haqqında”
Sazişinə, Beynəlxalq Əmək Təşkilatının
İcbari əməyin ləğv edilməsi haqqında
Konvensiyasına, “Bütün əməkçi miqrantların
və onların ailə üzvlərinin hüquqlarının
müdafiəsi haqqında” Beynəlxalq Konvensiyaya, “Müstəqil
Dövlətlər Birliyinin iştirakçısı olan
dövlətlərin əməkçi miqrantları və
onların ailə üzvlərinin hüquqi statusu haqqında”
Konvensiyaya qoşulub və BMT-nin miqrant işçilərin və
onların ailə üzvlərinin hüquqlarının
müdafiəsi üzrə Komitəsinə üzv
seçilib. Sonda qurur hissi ilə qeyd etmək istərdim ki,
müstəqilliyinin bərpasının 20-ci ildönümünü qeyd edən
Azərbaycan Cənubi Qafqazda lider dövlətə
çevrilib. Bu gün region dövlətlərinin
iqtisadiyyatının 83 faizi ölkəmizin payına
düşür və bölgədə
reallaşdırılan irimiqyaslı layihələr Azərbaycan
Respublikasının iştirakı və təşəbbüsü
ilə reallaşır. Bu gün ölkədə müəyyənləşdirilən
və həyata keçirilən miqrasiya siyasəti dövlət
müstəqilliyimizin möhkəmlənməsinə, milli
maraqların təmin olunmasına və ölkəmizin
iqtisadi-sosial tərəqqisinə, xalqımızın sosial
rifah halının yüksəldilməsinə və
respublikamızın beynəlxalq aləmə sürətli
inteqrasiya edərək nüfuzunun daha da güclənməsinə
xidmət edir.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2011.- 18 oktyabr.-S.10.