“Nitq
mədəniyyətinin tədrisi təkcə humanitar
sahəyə aid edilməməlidir”
Layihə çərçivəsində
növbəti müsahibimiz Azərbaycan Turizm İnstitutunun Turizmin linqvistik təminatı
kafedrasının müəllimi, dosent Sədaqət
Mustafayevadır:
-İnsanların nitq mədəniyyətinə malik olması mühüm amillərdən biridir. Bir vaxtlar nitq mədəniyyətinə böyük önəm verirdilər və nitq qabiliyyəti olmayanı heç bir dövlət vəzifəsinə qəbul etmirdilər. Ümumiyyətlə, gözəl danışığı olmayan bir insanın aramızda danışması dilimizi korlaması deməkdir. Azərbaycan dili gözəl və zəngindir. Ona görə də o dildə onun olduğu qədər gözəl danışmaq daha məsləhətdir. Bu məqsədlə də ali məktəbdə tələbələrə nitq mədəniyyətini tədris edirik. Onlara çatdırmağa çalışırıq ki, nitq mədəniyyəti anlayışına nələr daxildir, hansı nitq etiketlərimiz var. Azərbaycan ədəbi dilinin tarixindən başlayaraq müasir dövrə qədər inkişafında rolu olan insanlar barəsində məlumat veririk. Ulu öndər Heydər Əliyevin imzaladığı “Azərbaycan Respublikasında dövlət dili haqqında” qanunu çatdırırıq. Nitq mədəniyyəti və üslubiyyət adlı fənni tədris edirik. Turizm sahəsində nitq mədəniyyətinin özünəməxsus yeri var. Belə ki, turizmlə bağlı ölkəmizə səfər edən turistlərə Azərbaycanın siması təqdim edilir. Əgər tələbələrimiz turizm sahəsində çalışarkən gələn qonaqlara yetərincə Azərbaycanı təqdim edə bilməsələr, onlarda ölkəmiz haqda yalnış təsəvvürlər yaranar. Nitq mədəniyyəti olmayan tələbə təbii ki, ölkəmizi də layiqincə təmsil edə bilməyəcək. Onlara bu sahədə xüsusi məşğələlər keçirik, incəlikləri öyrədirik, gözəl nitq vərdişləri aşılamağa çalışırıq. Bundan başqa hətta biz rus bölməsində də Azərbaycan dili ilə bağlı material təqdim edəndə onlara danışıq qaydalarının vacibliyini izah edirik. Amma Azərbaycan dili dərslərində də onların düzgün, səliqəli danışmasına şərait yaradırıq. Hər bir mədəni insan gözəl nitqdən istifadə edəndə onun mədəniyyəti daha aydın, qabarıq görünür. Kobud ifadələrlə danışan heç bir insan haqda heç vaxt belə fikir formalaşmır.
- Nitq mədəniyyətinin tədrisi
sizi qane edirmi?
-
Dünyanın bir çox ölkələrində ritorika təmayüllü
ali məktəblərdə ritorika xüsusi fənn kimi tədris
olunur. Yəni bu, nitq mədəniyyəti, gözəl, bəlağətli
danışıqdır və artıq Rusiyanın ali məktəblərində
də ayrıca bir fənn kimi daxil edilib. Amma bu yalnız
humanitar istiqamətli fakültələrə aiddir. Mənim
fikrimcə, bu yalnız humanitar sahəyə aid edilməməli,
ixtisasından asılı olmayaraq hər bir insan gözəl
nitq qabiliyyətinə malik olmalıdır.
- Düzgün tələffüz
qaydalarına nitqin inkişafına kömək edən əsas
vasitələrdən olan telekanallar, radio verilişlərində
nə dərəcədə riayət olunur?
- Əvvəllər
ədəbi mühiti formalaşdırmaq üçün
xüsusi bir ədəbi mühit vardı. Buna teatrlar da çox böyük
kömək edirdi. Təəssüflər olsun ki, bu gün
teatra gedən tamaşaçı auditoriyasının
sayında azalma var. Biz teatrlarda ədəbi dilin gözəl
nümunələrinin şahidi olurduq ki, indi o yoxdur. Məsələn,
Bakıda mərkəz olaraq ədəbi dil yalnız yuxarı
mühit, yəni, ziyalıların arasında qalıb. Digər
yerlərdə ədəbi dildən qətiyyən istifadə
edilmir. Bəzən elə kobud dialekt formasında
danışan tələbələrə rast gəlirik ki, təəccüblənirik.
Düzəliş edəndə isə həmin tələbə
deyir ki, daim belə danışmışıq, niyə
xoşunuza gəlmir? Mən onların o inamlarını geri
qaytarmağa günlər sərf edirəm. Axı ali təhsil
alan bu tələbə sabah ziyalıların
siyahıısına qoşulacaq. Məsələn, nə
üçün mütləq “mən gələcəm” deməlidir.
“Mən gələcəyəm” deyərsə, heç bir
problem olmaz. Eləcə də “gələssən” kimi sözlər
işlədilir. Vahid bir ədəbi dilimiz var ki, o dilimizi
qorumaq hər birimizin borcudur. Bəzi telekanallarda rəğbətlə
qarşılanacaq verilişlər var. Bu verilişlərdə
bizim çox yaxşı ziyalılarımız iştirak
edir. Onlar öz gözəl çıxışları ilə
hamıya nümunə ola bilərlər. Amma bəzi
verilişlərlə bağlı bunu deyə bilmərəm.
Hansısa telekanal, yaxud konkret teleaparacının adını
çəkmək istəməzdim. Yaxşı olardı ki, hər
bir televiziya kanalının kollektivi
imkan daxilində iki aylıq kurs keçsinlər. Bunun
üçün müəllim, yaxud bizim tanınmış
diktorlarımız var ki, onları bu işə cəlb edərdilər.
Bəzi sözlərin düzgün tələffüzünü
öyrənərdilər. Efir vaxtına qənaət etmək
üçün sözləri cəld bir şəkildə tələffüz
edirlər ki, bu zaman nöqsanlara yol verirlər. Əvəzində
bir reklamı iki dəfə efirə verirlər. Amma xalqa
gözəl danışıq təqdim etsələr, bəlkə
gənclər də onlardan nümunə götürərdi.
Bir xarici qonaq müsahibəsində belə bir fikir söyləmişdi
ki, “Sizin diliniz gözəldir və mən Azərbaycan dilində
şeirlər dinləyirəm, verilişlərə
baxıram. Amma küçədə sizin gənclər bu dili
qətl etməklə məşğuldurlar”. Bu mənə çox pis təsir edir
ki, niyə gənclərimiz belə səhvlərə yol
verirlər. Ona görə ki, ailədə də gözəl
danışmırlar və onlara bunu irad tutduqda da əsəbiləşir,
qəbul etmək istəmirlər. Bu baxımdan hazırda gənclərimizin dilimizin
qaydalarına əhəmiyyət verməməsi, gözəl
danışmaq üçün təşəbbüs göstərməməsi
xoş deyil. Üstəlik gözəl yazmağı da
yavaş-yavaş unudurlar. Onların yazılarını
yoxlayarkən səhvlə rastlaşdıqda tələbələr
gülərək deyirlər ki, “biz SMS yazanda bu cür
yazırıq”. Burada günahkar mobil rabitə vasitələridir.
Mobil rabitənin insan həyatını
asanlaşdırması gözəldir, amma gənclərin
yazı savadını pozması ilə mən razılaşa
bilmərəm.
-Nitq mədəniyyəti ilə
bağlı yetərincə tədris vəsaitləri
varmı?
-Bu
gün nitq mədəniyyətinin tədrisi ilə
bağlı vəsaitlər kifayət qədər var. Amma bəzi
çatışmazlıqlar da var. Belə ki, mən rus
bölməsində Azərbaycan dilini tədris edirəm. Onlar
üçün nə qədər çox vəsait olsa
yaxşıdır. Həmçinin ölkəmizə xaricdən
gəlib Azərbaycan dilini öyrənənlər
üçün bir neçə vəsaitimiz var, amma onlar
ingilis dilini öyrənmək istəyənlər səviyyəsində
deyil. Yəni xarici dili öyrənmək üçün həm
audio, həm də video vəsaitlər var. Amma Azərbaycan
dilini öyrənmək üçün belə vəsaitlər
yoxdur. Vətəndaşlarımız ana dilimizi bilir, bu dildə
televizor verilişlərinə baxır, radio dinləyir, amma
xarici vətəndaşlar bunu edə bilmir. Onlar
üçün də belə vəsaitlərin
yaradılması üçün maliyyə ayrılsa, bu vəsaitləri
hazırlaya biləcək insanlar kifayət qədərdir. Elə
Azərbaycan bölmələri üçün də belə
vəsaitlərin hazırlanması yaxşı olardı.
Vaxtilə orta məktəblərdə xüsusi vəsaitlər
vardı, yəni görkəmli aktyorlarımızın
ifasında bədii əsərlərdən parçalar
oxuyardular. Onu dərsdə səsləndirirdik və şagirdlər
də şeirləri o səslənməyə uyğun deməyə
çalışırdılar. Təbii ki, şeri gözəl
deməyi öyrənən gözəl danışmağı
da öyrənəcək. Biz də ondan istifadə edib
onların nitqini cilalayırdıq, qüsurlarını aradan
qaldırmağa çalışırdıq. Ancaq həmin vəsaitlər
zaman keçdikcə yoxa çıxdı və o zamankı
dinlənilən vallar yoxdur. Daha yeni texnologiyalar yaranıb və
səsləri başqa şəkildə istifadə etmək
olar ki, hazırda bu yoxdu. Olsaydı, gözəl nitq nümunələrini,
yaxşı diktorlarımızın ifasında parça səsləndirsəydik
həm dərslər daha maraqlı olardı, həm də tələbələr
öyrənərdilər. Yaxşı siyasi natiqlik nümunələri
olan müasirlərimiz var. Ulu öndər Heydər Əliyevin
gözəl nitqləri var, həmçinin yaxşı
danışıq qabiliyyətinə malik şairlərimiz var
ki, onların nitqləri yazılmış disklərimiz
olsaydı dərslərdə onlardan istifadə edib nümunə
göstərərdik.
-Bəzən imtahanlarda test
üsulunun tətbiqinin də bu sahədə də problem
yaratdığı deyilir...
-Qədim Yunanıstanda
ritor məktəbləri
olub. Ritor gözəl danışmağı
bacaran və başqalarına öyrətmək
istəyən adamlara deyirdilər. Xüsusilə dövlət qulluğunda çalışmağa hazırlanan
gəncləri orada təhsil almağa göndərirdilər. Sonrakı dövlət
bunda maraqlı olmayıb. Sonralar o məktəbi bağladılar.
İndiki dövrdə həmin
məktəblər açılmasa
da, məsələn,
danışıq kurslarının
fəaliyyət göstərməsi
yaxşı olardı.
Mən ölkəmizdə
ali məktəblərə
qəbul imtahanlarında
test üsulunun tətbiqinin
tərəfdarıyam. Amma ziyan
onda oldu ki, gəncləri danışdırmadan daha
çox testin həll olunmasına öyrətməyə başladılar.
Test vasitəsilə yüzlərlə
uşaq ədalətli
şəkildə ali məktəbə daxil olur. Amma bəzi
qabiliyyət imtahanı
tələb edən sahələr var. İstərdim
ki, heç olmasa müəllimliklə,
dil qrupları ilə bağlı ixtisaslarda qabiliyyət imtahanı götürək.
Nəticə olaraq onların
necə danışdığını
bilmədən o ixtisasda
təhsil alırlar.
Bu zaman isə
əlimizdən sadəcə
mövcud qüsurları
cilalamaq gəlir.
Nigar
Palitra.-2011.-21 oktyabr.-S.6.