“Təəssüf
ki, pedaqoji sahədə fəaliyyət göstərənlərin
bəziləri çoxu hələ də zamanla ayaqlaşa
bilmir”
Azərbaycanın dövlət siyasətində təhsil demək olar ki, prioritet məsələlərdəndir. Təhsil məsələlərinə ayrılan büdcə xərcləri ildən-ilə artmaqdadır. Həm orta məktəblər üçün binalar, həm ali məktəblərdə yeni korpuslar tikilir, avadanlıq alınır. Ölkə başçısı da bildirib ki, təhsil hər bir ölkənin gələcəyini müəyyən edir: “Biz bu məsələyə məhz ona görə diqqət göstəririk ki, istəyirik gənc nəsil bilikli olsun, savadlı olsun və Azərbaycanın uzunmüddətli inkişafını təmin etsin”. Layihə çərçivəsində müsahibimiz Azərbaycan Turizm İnstitutunun müəllimi, psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru, psixoloq Vasif Muradzadədir:
- Son zamanlar dünyanın hər bir ölkəsində olduğu kimi, Azərbaycanda da təhsil ümumbəşəri dəyərlər kəsb etməyə başlayıb. Belə ki, mədəniyyətin hər sahəsində qloballaşma getdiyi kimi, bu qloballaşma təhsildən də kənarda qalmayıb. Bu mənada Azərbaycanın təhsil sistemində müəyyən dəyişikliklər, irəliləyişlər özünü göstərir. Təhsilin ilk pilləsindən, yəni məktəbəqədər təhsil müəssisəsindən başlayaraq orta məktəblərdə, ali təhsil müəssisələrində də təhsilin səviyyəsinin artması, təhsil-tərbiyənin günün tələblərinə cavab verməsi üçün müəyyən addımlar atılır. Bu sahədə pedaqoqların, psixoloqların rolunu xüsusi qiymətləndirmək lazımdır. Orta məktəblərdə müəyyən dəyişikliklər olub ki, son zamanlar artıq verilən biliyin qiymətləndirilməsi test yolu ilə aparılır. Əgər əvvəllər məzunlara sonuncu imtahandan sonra kamal attestatı verilirdisə, indi bu, test yolu ilə aparılır. Ali məktəblərə gəldikdə isə TQDK tərəfindən uğurlu iş aparılır, test üsulu ilə imtahanların keçirilməsi son zamanlar gənclərin oxumağa olan meylinin daha da artmasına gətirib çıxarır. Hətta ali məktəblərə daxil olan abituriyentlərin bilik səviyyəsi, sonra isə onların oradakı təhsilinin göstəriciləri buna əsas verir. Əgər əvvəllər kütləvi şəkildə ali məktəbləri bitirmək tendensiyası var idisə, yəni bütün tələbələr məktəbi “uğurla başa vurub, diplom ala bilirdisə”, indi artıq tələbələr testlə imtahan verdiklərindən onların bir qismi büdrəyir, dövlət imtahanları ərəfəsində müəyyən çətinliklərlə üzləşirlər. Eyni zamanda ali məktəblərin özləri artıq təhsil problemləri ilə rastlaşdığından və dünya təhsilinə inteqrasiya etmək üçün Azərbaycanda son zamanlar Bolonya sisteminə keçid öz əksini tapıb. Bu təhsil sistemində də tələbələrə sərbəstlik verilib ki, mən bunu bir pedaqoq kimi yüksək qiymətləndirirəm. Bolonya sistemində tələbələr öz bilik və bacarıqlarını inkişaf etdirməklə bərabər həm də qabiliyyətlərini nümayiş etdirə bilirlər. Bəzi ali məktəblərdə tələbələr biliklərini müəyyən səbəblərdən nümayiş etdirə, hansısa bir fənni yaxşı mənimsəyə bilmirsə, imtahandan kəsilər, kursda qalar. Bolonya sistemində isə bunun üçün yaxşı imkanlar açılıb ki, həmin tələbə növbəti kursda bu fənni yenidən mənimsəyə və yenidən imtahan verib təhsilini davam etdirə bilər. Bundan başqa əgər əvvəllər, sovet dövründə məktəbə dövlət, cəmiyyət tərəfindən sosial sifariş verilirdisə, hər şeyə uğurla cavab verən insanlar yetişdirmək tələbi qoyulurdusa, indi artıq Azərbaycan dövlətinin qarşısında başqa tələblər qoyulur: “Mənə orta məktəblərdə pedaqoji təfəkkürə, yüksək inkişaf etmiş səviyyəyə, dərk edə bilmək bacarığına malik olan elmi dünyagörüşlü şəxsiyyətlər yetişdir”. Bu mənada həm orta məktəblərdə pedaqoqların dərs demək üsulları, metodikaları dəyişib, həmçinin ali təhsil müəssisələrində müəllimlərin, bütün pedaqoji heyətin iş üsulunda dəyişikliklər özünü göstərir. Bu gün müasir təhsilin tətbiqi istiqamətində dövlət səviyyəsində addımlar atılır. Məsələn, bu sahədə orta məktəblərdə tətbiq olunan “Xalq kompyuteri” layihəsini mən uğurlu addım kimi qiymətləndirirəm. Onu da qeyd edim ki, ölkədə müəllimlər sosial cəhətdən inkişaf etsə də, maddi cəhətdən problemlər var. Bununla yanaşı müəllimlərə “Xalq kompyuteri”nin faizsiz kreditlə verilməsi onların pedaqoji ustalığının artırılmasına imkan verir. Dünyada hazırda elektron hesablama maşınlarından, kompyuterlərdən geniş istifadə olunur. Artıq müəllim də internet vasitəsilə dünyada çıxan bütün yeniliklərdən xəbərdar olmalıdır. Mən də adıçəkilən layihədən bəhrələnmişəm. Beləliklə, təhsil sistemində müxtəlif islahatlar aparılır, layihələr irəli sürülür. Son zamanlar nəhayət ki süzgəcdən keçirildikdən sonra “Təhsil qanunu” həllini tapdı. Bu artıq pedaqoji sahədə fəaliyyət göstərənlər, təhsil sistemində xidmət göstərənlər üçün mayak rolunu oynamağa başlayıb.
- Təhsilin inkişafı ilə yanaşı hansı mövcud problemləri göstərə bilərsiniz?
-
Hazırda təhsildə inkişaf var, təəssüf ki,
pedaqoji sahədə fəaliyyət göstərənlərin
bəziləri çoxu hələ də zamanla ayaqlaşa
bilmir. Müəllimlər öz üzərlərində
çalışmalıdırlar, pedaqoqun nüfuzu, səriştəsi,
pedaqoji ustalığı, qabiliyyəti nə qədər
yüksək səviyyədə olarsa, onun yetişdirdiyi,
öyrətdiyi şagirdlər, tələbələrin bilik
səviyyəsi də yüksək olar. Müəllim təhsil
sistemində aparıcı qüvvədir. Əgər müəllim
nümunə ola bilirsə, onu dinləyən şagirdin, tələbənin
hörmətini qazanmış olur. Məsələn, biz orta məktəb
dövründə hansısa müəllimi özümüz
üçün prioritet seçmişdik, bir müəllimi
nüfuzlu bir şəxsiyyət kimi beynimizdə
canlandırıb gələcək həyatda həmin müəllimə
oxşamağa çalışırdıq. Müəllim
daim maddi baxımdan imkanlı şəxs olmasa da, maraqlı
faktdır ki, orta məktəbdə şagirdlərin
böyük bir qismi hansısa müəllimə oxsamaq istədiyini
söyləyir. Demək, müəllim aparıcı qüvvədir.
Ancaq bu gün müəllimlərin bir qismində bu sahədə
öz üzərində işləmək azdır. Pedaqoji
ustalığı inkişaf etdirmək lazımdır. Digər
bir fakt kimi onu qeyd etmək istərdim ki, hazırda orta məktəblərdə
repetitorluq baş alıb gedir. Bu zaman sual meydana çıxır ki, repetitor nə zaman
lazımdır? Repetitor o zaman lazımdır ki, şagird
yaxşı mənimsəyə bilməyib yüksək səviyyədə
mənimsəmək istəyir. Yaxşı mənimsəməməyim
səbəbinə gəldikdə isə müəllim
yaxşı dərs keçməyib, yaxşı öyrədə
bilməyib. Bu da pedaqogikanın qanunlarının pozulmasına
gətirib çıxarır. Tələblərdə vahidlik
prinsipinə əməl olunmadığından müəllimlərin
böyük bir qismi 45 dəqiqə ərzində dərs
öyrətməkdənsə birtəhər yola verib dərsdən
sonra əlavə şagird hazırlığına davam edir.
Onu da qeyd edim ki, son zamanlar TN tərəfindən proqramlarda
yaxşı mənada dəyişiklik aparılıb. Ancaq
şagirdlərin yaxşı mənimsəməməsinə
gəldikdə isə proqramlara uyğun yazılmış dərslikləri
şagirdlərə çatdıran vasitələr və o
vasitələri həyata keçirən müəllimlər
günahkardır. Müəllimlərin yüksək keyfiyyətli
olmamasının səbəbləri başqa yerlərə
gedib çıxır.
- Bu
gün ölkədə psixologiyanın inkişafını
necə qiymətləndirirsiniz?
- Azərbaycanda
psixologiya elmi qədimdən inkişaf edib. Mənim müəllimlərimin
kitablarında da göstərilir ki, psixologiya elmi Avropa ölkələrində
yaransa da, Rusiyaya, oradan da Azərbaycana keçib. Amma təəssüflər
olsun ki, psixologiya sahəsində biliklərimiz azdır. XII əsrdə
N.Gəncəvi kimi dahiləri bəxş edən Azərbaycan
psixologiyanın məkanı deyildimi? N.Gəncəvi
yaradıcılığında bütün qaynaqlar gedib
psixologiyaya gedib çıxır. Məsələn, “Bir inci
saflığı varsa da suda, artıq içiləndə dərd
verir o da”. Bundan başqa bir misal da göstərmək olar:
“Uzunun ağlı dabanında olar”. Azərbaycanda psixologiya son
zamanlar yüksək inkişaf edir. Sovet dövründə
müəyyən məhdudiyyətlər vardı və
psixologiya sahəsində alimlərin yetişdirilməsinə
imkan yox idi. Müasir dövrdə
psixologiyanın aparıcı mütəxəssisləri olan Ə.Əlizadə,
C.Təhmasib, R.İbrahimbəyova və bir sıra alimlərin
köməyilə 90-cı illərdə BDU-nun nəzdində
praktik psixoloq kursları yaradıldı. Həmin kurslar məktəblərə
psixoloq göndərirdi. Bu, Azərbaycanda psixologiyanın
inkişafına kömək edən bir addım oldu. Orta məktəblərdə
sırf praktik formada fəaliyyətə başlanılıb.
Beləliklə, məktəblərdə psixoloji xidmət təhsilin
keyfiyyətinə təsir etməlidir. Burada da bir sıra
çatışmazlıqlar var. Psixoloqların peşəkar
olmaları psixologiyanın inkişafına kömək edərdi.
Son vaxtlar bakalavriat təhsili alan tələbələrin
magistraturaya qəbulu zamanı artıq psixoloji məqamlara
toxunulur, TN-in, TQDK-nın xətti ilə ali məktəblərə
qəbul testlərinin hazırlanmasında sırf psixoloqlar
iştirak edir. Deməli, məntiqi məsələlərin həlli
psixoloji baxımdan araşdırılır. Bundan başqa son
illərdə BDU, ADPU, AMİ və bir sıra yerlərdəki
filiallarda psixologiya fakültəsi fəaliyyət göstərir.
Bunlar gələcəkdə ölkədə psixologiyanın
inkişafına təkan verən amillərdir. Bundan başqa
son vaxtlar KİV-lərdə psixoloqların
çıxışları yer alır. Eləcə də məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində psixoloji yardım
göstərilir.
- Xarici
ölkələrin bir çoxunda psixoloqlara daha çox
müraciət olunduğu halda bizdə bu istiqamətdə fəallıq
nəzərə çatmır. Bunu nə ilə izah edərdiniz?
- Psixologiya
ölkəmizdə qədimdən olsa da, elm kimi XX əsrin əvvəllərindən
rus psixoloqlarının köməyilə formalaşıb və
tədris olunmağa başlanılıb. Ölkəmizdəki
Ə.Əlizadə, Ə.Bayramov, B.Əliyev, S.Seyidov kimi
psixoloqların hamısı Rusiya psixologiyasından bəhrələniblər.
Hətta psixoloqların inkişafı Gürcüstanda bizdən
üstün idi. Ancaq indi biz onlara çatmaq ərəfəsindəyik.
Ölkəmizdə bu sahə yenidir və sosial
psixologiyanın inkişafı müəyyən qədər
büdrəyir. Son vaxtlar müəyyən qədər
inkişaf edib. İnkişaf etmiş Avropa ölkələrində
psixoloqlara daha çox ehtiyac duyulur. Bizdə də ehtiyac
duyulsa da, psixoloji biliyin aşağı olmasından bu
ehtiyacı ödəyə bilmirik. Hələ bu sahədə
çox addımlar atılmalıdır. Bu gün KİV-in də
bundan istifadə etməsi çox müsbət haldır və
xalq kütləsi də bunu anlaya biləcək. İnkişaf
etmiş ölkələrin əksəriyyətində psixoloq
mühüm rol oynayır. Hər ailənin öz psixoloqu var,
amma bizdə bu fərqlidir. Həm bizdə o sayda psixoloq ordusu
yoxdur, həm də psixologiyanı dərk etmədiyimizdən
onların yardımına az müraciət edirlər. Amma son
zamanlar ailələrdə, təhsil müəssisələrində,
kollektivlərdə psixoloqlara müraciət edirlər. Gender məsələlərində
psixoloq mühüm rol oynayır. İndi ailə
sağlamlıq mərkəzlərində, tibbi müəssisələrdə
psixoloqlar fəaliyyət göstərir, demoqrafik problemlərin
içərisində psixologiya mühüm yer tutur və
insanlar da müraciət edirlər. Amma fakt budur ki, bizdə
psixoloqu o qədər də yaxşı tanımırlar,
halbuki müraciət edənlərin böyük bir qismi ondan
bəhrələnirlər. Bu, çox faydalı və
lazımlıdır. Şəxsən mənə də
müraciət edənlərin sayı gündən-günə
artır. İndi psxologiya sahəsində müdafiə edənlərin
sayı getdikcə artır. Demək, yaxın zamanlarda
psixologiya sahəsində uğurlar qazanılacaq. Ölkədə artıq psixoloji
xidmətin əsasları yaranıb.
Nigar
Palitra.- 2011.- 11 yanvar.- S. 7.