Yerli özünüidarəetmə
demokratiyanın inkişafı deməkdir
Dövlət
idarəçiliyi özünün miqyasına və realizə
olunma xüsusiyyətinə
görə iki əsas növə
ayrılır: mərkəzi dövlət idarəçiliyi və
yerli dövlət idarəçiliyi.
Yerli özünüidarəetmənin
yaranması zərurəti həm də
idarəetmənin özünün ümumi məqsədlərindən
doğur. Hər bir idarəçilikdə məqsəd
qarşıya qoyulmuş hədəflərə
ən optimal, səmərəli üsullarla
nail olmaqdır.
Yerli özünüidarəetmənin vahid elmi anlayışı
yoxdur və ayrı-ayrı müəlliflər tərəfindən
müxtəlif cür izah
edilir. Məsələn, İ.İ.Yevtixiev “sosial qruplar tərəfindən dövlətin daxili idarəetməsinin obyektiv hüququn sərhədləri daxilində
idarəçilik mərkəzlərinin seçkilər vasitəsi
ilə yaradılması və özünüidarəetmə
orqanlarının muxtariyyəti şərtləri ilə sərbəst
həyata keçirilməsi”, B.E.Nolde “dövlətin funksiyalarının bu və ya digər dərəcədə
müstəqil şəxs və ya təşkilat tərəfindən
həyata keçirilməsi forması”, B.N.Çiçerin
“təmsilçiliyin və
məsuliyyətin yerli idarlərə
təhvil verilməsi” kimi
xarakterizə etmişlər.Yerli özünüidarə
dedikdə, yerli özünüidarə
orqanlarının qanun
çərçivəsində, məsuliyyəti öz üzərinə götürərək və yerli
əhalinin mənafeyi
naminə dövlət işlərinin böyük
bir hissəsini nizama salmaq və
onu idarə etmək hüququ və real
bacarığı başa düşülür. Bu anlayış 15 oktyabr 1985-ci ildə Avropa Şurası dövlətlərinə imzalamaq
üçün təqdim
edilmiş və 1 sentyabr 1988-ci ildə
qüvvəyə minmiş “Yerli özünü-idarəetmə
haqqında Avropa Xartiyası”nın 3-cü maddəsində verilmişdir.
(28 dekabr 2001-ci ildə Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisində
ratifikasiya edilmişdir).
Göründüyü kimi,
xartiyada da birbaşa göstərilir ki,
yerli özünüidarə
dövlət işlərinin yerinə yetirilməsidir. Lakin bu hər
cür deyil öz mənafeyi naminə həyata
keçirilən dövləti işlərin idarə
olunmasıdır. Yəni yerli əhəmiyyətli məsələlərin
həllini öz üzərinə
götürməsidir. Başqa sözlə,
dövlət yerli əhaliyə
özünü idarə etmək
imkanı verir. Əlamətlərdən
biri də yerli özünüidarəetmənin qanun çərçivəsində və öz məsuliyyəti ilə həyata keçirməsidir. Yerli idarəetmə və özünüidarəetmə dedikdə
insanların azad səsvermə
yolu ilə təşkil etdikləri xüsusi idarəetmə strukturları nəzərdə tutulur. Onların təşkili tam azad olsa da,
bir sıra məsələlərdə
səlahiyyətləri özündən yuxarıda duran orqanlarla bölüşdürülür. Azərbaycanda
yerli idarəetmə və özünüidarəetmə
orqanlarının formalaşdırılması 12 noyabr 1995-ci il tarixdə ümumxalq referendumu tərəfindən qəbul edilmiş
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında öz əksini
tapıb. Konstitusiya yerli
idarəetmənin təşkili, səlahiyyətləri,
müstəqilliklərinin təminatına dair
xüsusi bölməyə
malikdir. Bu, dördüncü bölmədir. Həmin
bölmənin 142-ci maddəsində göstərilir ki, Azərbaycanda yerli idarəetməni seçkilər yolu ilə yaradılmış
bələdiyyələr həyata keçirir.
Bələdiyyələrə seçkilərin qaydaları və bələdiyyələrin
statusu qanunla müəyyən edilib. Konstitusiyanın tələblərinə
uyğun olaraq bu gün Azərbaycan
Respublikasının Milli
Məclisində “Yerli
özünüidarə məsələləri üzrə daimi komissiya”
yaradılıb. Komissiyanın tərkibi 10 nəfərdən
ibarətdir. Komissiyanın fəaliyyətində
tanınmış hüquq mütəxəssisləri yaxından
iştirak edirlər. Bu
komissiyanın yaradılmasında məqsəd bu
sahədə mövcud
problemlərin aradan qaldırılmasına
köməklik göstərməkdir. Bələdiyyə
seçkisi siyasi təsisatların yarışması olsa belə, digər seçkilərlə
müqayisədə daha çox
ictimai məsələdir. Bələdiyyələr
fəaliyyət genişliyinə görə daha
çox insanı əhatə
edir. Ölkədə
gedən demokratik inkişafın düzgün
təmayülü naminə bu prosesdə qadının fəallığı
mühümdür. Çünki
bələdiyyələrin fəaliyyətinin
əsas sahəsi sosial problemlərin
həlli sayılırsa,
bu problem cəmiyyətdə müxtəlif səbəblər
üzündən əsasən qadınların üzərindədir.Bu
gün ölkədə
yerli özünüidarəetmə
orqanlarının formalaşması üçün
hüquqi bazanın
yaradılması ən mühüm şərtlərdəndir.
Əgər hər bir vətəndaş idarəetmənin
formalaşmasına bilavasitə cəlb olunarsa,
bu, ölkədə demokratiyanın
inkişafı yolunda çox
mühüm addım olardı.
Palitra.- 2011.-
28 yanvar.- S. 11.