Əhali keyfiyyətinin
formalaşmasında kulturoloji amillərin
aparıcı rolu
Layihə
çərçivəsində müsahibimiz alim Əhməd
Qəşəmoğludur. Onunla əhalinin keyfiyyətli
formalaşmasında kulturoloji amillərin rolu barədə
danışdıq.
Qəşəmoğlu bildirir ki, indiki dövrdə əhalinin keyfiyyəti məsələsi ən aktual məsələlərdən biridir: “İstər hər bir dövlətin, istərsə də BMT–nin, digər beynəlxalq təşkilatların, inkişaf, tərəqqi problemləri ilə məşğul olan ciddi qurumların hamısının diqqəti daha çox əhalinin keyfiyyəti məsələlərinə yönəlib. Hər bir milli, müstəqil dövlətin ən birinci vəzifəsi öz ölkəsində əhalinin keyfiyyətinin yüksəldilməsidir: “Yer üzündə sürətlə artmaqda olan əhalinin keyfiyyəti bütün planetin gələcək taleyini həll edəcək. Təəssüf ki, artan əhalinin hamısı arzu olunan keyfiyyətə malik deyillər. Məhz buna görə də istər beynəlxalq qurumlar, istər uyğun elmi araşdırma mərkəzləri, mütəxəssislər, yaradıcı insanlar və s. yer üzündə əhalinin daha keyfiyyətli olmasının yollarını axtarmaqdadır. Amma bu keyfiyyətin mahiyyəti məsələsi kifayət qədər dərin elmi təhlillər tələb edir. Biri üçün keyfiyyət meyarları başqası üçün meyar olmaya da bilər. Ona görə də daha dərin, əhatəli elmi mülahizələrə, təhlillərə ehtiyac var”.
“Əhalinin keyfiyyəti” termini elmin maraq dairəsinə ciddi zərurət üzündən son illər daxil edilib: “Əvvəllər bu istiqamətdə olan işlər daha çox “həyat səviyyəsi” termini ilə ifadə olunurdu. Amma həyat səviyyəsi dedikdə daha çox iqtisadi amillər ön plana çəkilirdi. Mənəvi, kulturoloji amillərin nəzərə alınması “əhali keyfiyyəti” terminini ön plana çəkdi. İndi elmi ədəbiyyatda əhalinin keyfiyyəti dedikdə, əhalinin iqtisadi(məşğulluq, gəlir qidanin kolorisi və s.), sosial (səhiyyə, təhlükəsizlik, demokratik insitutların inkişafı və s.), mədəni (təhsil, ədəni müəssisələrin, mətbuu vasitələrin səviyyəsi və s.), ekoloji (ətraf mühitin vəziyyəti və s.) və başqa cəhətləri ehtiva edən kompleks anlayış nəzərdə tutulur”.
BMT indi hər il insan inkişafı ilə bağlı indekslər hesablayır. Bu indekslər də hər bir olkədə, yer üzündə əhalinin keyfiyyətini müəyyənləşdirmək üçün mühüm göstəricilərdir: “Bu indekslərin hesablanmasında əsasən aşağıdakı indiqatorlar nəzərə alınır : 1) insan doğulan zaman gözlənilən ömür; 2) yaşl əhalinin savad səviyyəsi; 3) təhsilə cəlb olunma səviyyəsi; 4) əhalinin hər birinə düşən ÜDM. Əhalinin keyfiyyəti barədə söhbət getdikdə müxtəlif tədqiqatlarda müxtəlif yanaşmalar ortaya qoyulur. Təəssüf ki, bu yanaşmaların əksəriyyətində irəli sürülən mülahizələr adətən məhdud olur, əhalinin keyfiyyətini lazımınca ehtiva etmir”. Qeyd edək ki, alim təklif etdiyi ahəngyol elmi yanaşmasının əhalinin keyfiyyəti məsələsinə daha çox aydınlıq gətirdiyini deyir: “Bu elmi müddəalara görə, əhalinin keyfiyyətindən danışdıqda, ən əvvəl insanın özünün mahiyyətinin dəqiqləşməsinə böyük ehtiyac varr. Ahəngyol insana indiki elmi ədəbiyyatda olduğu kimi “bio-sosial” bir varlıq kimi yox, “kosmo-bio-psixo-sosial” bir varlıq kimi baxmağı zəruri hesab edir. Belə olduqda, hər bir insanın, əhalinin keyfiyyətinin öyrənilməsi, yüksəldilməsi üçün əlavə komponentlərin – daha çox mənəvi-psixoloji amillərin də nəzərə alınması zərurəti ortaya şıxır. Ahəngyol elmində “tərəqqi” kateqoriya olaraq qəbul olunur və ona yeni bir yanaşma ortaya qoyulur. Hər bir sosial sistemdə yalnız və yalnız o zaman tərəqqi mümkündür ki, bu sosial sistemdə aşağıdakı üç şərt ödənmiş olsun: a) sosial sistemin üzvlərinin fiziki sağlamlıqlarının ümumilikdə get-gedə yaxşılaşması; b) onların mənəvi zənginliyinin get-gedə artması; c) onlarda öz əməklərinə yaradıcı münasibətin get-gedə artması. Belə olduğu təqdirdə, o insan, o sosial qrup daha keyfiyyətli sayıla bilər ki, o öz daxil olduğu sistemin tərəqqisinə daha çox kömək etsin. Bunun üçün isə ilk növbədə, həmin insanda, sosial qrupda bu üç əlamətin özünün olması vacibdir. Beləliklə, ahəngyol elmi əhalinin keyfiyyətinin öyrənilməsi üçün ən əsas olaraq üç indikator təklif edir: 1) fiziki sağlamlığın səviyyəsi; 2) mənəvi zənginliyin səviyyəsi; 3) öz əməyinə yaradıcı münasibat tələbatının səviyyəsi. Bu göstəricilərin daha yüksək olduğu insanı, sosial qrupu, əhalini daha keyfiyyətli hesab etmək olar”.
Hər hansı bir sosial sistemin, ölkənin
inkişafının, tərəqqisinin daha
sürətli, dayanıqlı olması üçün
onun onun əhalisinin
keyfiyyətinin yüksək olması mühüm
şərtdir. Uzun illər boyu müxtəlif filosoflar,
iqtisadşılar, siyasətçilər və s. sosial sistemin
inkişafı üçün ən mühüm olan şərti
iqtisadi amil hesab ediblər və etməkdədirlər. Alim isə qeyd edir ki, ahəngyol elminin müddəalarına görə, bu yanaşma kökündən
səhvdir: “Çünki iqtisadi
amillər hər hansı sosial sistemin inkişafı üçün
yalnız zəruri vasitədir. O sosial sistemi inkişaf, tərəqqi
etmiş hesab etmək
olar ki, o daha çox
ahəngə nail olsun.
Yəni o sosial sistem daha çox
inkişaf edib ki, onun qarşısına
qoyduğu məqsəd də, bu məqsədə doğru
gostərdiyi fəaliyyət də öz tərkibində
və ətraf mühitdə ahəngin yaranmasına daha çox xidmət edir. Ahəng prinsiplərinə daha çox xidmət edən sosial sistem, insan daha
mədənidir. Yəni o insan, o sosial
sistem daha mədənidir ki, onun qarşısına qoyduğu məqsəd də, bu məqsədə
doğru göstərdiyi
fəaliyyət də
ahəngə daha çox xidmət edir. İnsanın, sosial sistemin ən ali
məqsədi yalnız
və yalnız özünün vəhdətdə
olduğu kainatın mövcüdluğu üçün
zəruri olan ahəng prinsi ola bilər. Bütün digər amillər – iqtisadiyyat, ekologiya, demoqrafiya, siyasət, idarəetmə
üsulları və sair bu ali məqsədə çatmaq üçün
vasitədir. Bu vasitələrin o inkişaf
yolu daha düzgün hesab edilə bilər ki, onlar aid olduğu
sosial sistemin ahəngdar inkişafına
xidmət etmiş olsun”.
XX əsrin ikinci yarısında yer üzündə baş verənlər, tarixi təcrübə onu göstərdi ki, hər hansı bir ölkənin inkişafında mədəni
amillər daha üstün, həlledici rol oynayır: “ Yaponiyanın, Cinin, Cənubi Koreyanın, Sinqapurun, Malaziyanın və başqa Şərqi Asiya ölkələrinin inkişafında
mədəni amillər
olduqca mühüm rol oynadı. Mədəni
səviyyə zəngin
olan ölkədə,
sosial sistemdə iqtisadiyyatın, siyasətin,
idarəetmənin də
uğurlu qurulması üçün zəmin yaranır. Təbii ki, bu və digər amillərin inkişafı
mədəni səviyyənin
yüksəlməsinə mühüm
təsir edir. Amma baxır o amillərin necə inkişafı.
Mədəni səviyyə bu
vasitələrin daha ahəngdar inkişaf etdirilməsində daha mühüm, tənzimləyici
rol oynayır. Məşhur bir atalar sözümüz var: ağıllı oğul neynər ata malını, axmaq oğul neynər ata malını? Elə təkcə bu
tarixin sınaqlarından
çıxmış atalar
sözü mədəni,
kulturoloji amillərin iqtisadi amillərdən nə qədər yüksək olduğunu göstərir”.
Min illərdir ki,
bütün müdrik
insanlar, dini kitablar maddiyyatın mənəviyyata xidmət
etməli olduğu zərurətindən danışır. Belə olduqda
cəmiyyətdə insanların
üstünlük verdiyi
əsas aparıcı
dəyərlər mənəvi
dəyərlər olur.
İnsan
psixologiyası belədir
ki, insanlar oz üstünlük verdiyi dəyərlərə görə
biri biri ilə yarışır, öz üstünlüyünü
təsdiq etməyə
can atır. Maddi dəyərlərə
üstünlük verilən
cəmiyyətlərdə bu
yarışma cəmiyyətdə
problemlərini get-gedə
artırır, qanlı
münaqişələrin ortaya
çıxmasına səbəb
olur. Mənəvi dəyərlərə üstünlük vürən
cəmiyyətlərdə isə
əksinə, get-gedə
münaqişələr ortadan
qalxır, ahəng yaranır. Amma mənəvi dəyərləri
də fərqləndirmək
lazımdır. Elə mənəvi
dəyər var ki, onlar sözün
həqiqi mənasında
mənəvi dəyər
deyillər – psevdomədəni
dəyərlərdir. Bu
psevdomədəni dəyərlər
də insanların, cəmiyyətin əxlaqının,
keyfiyyətinin aşınmasına
səbəb olur.
Misal üçün
elmdə, ədəbiyyatda,
musiqidə, incəsənətdə
və s. bəzən elə cərəyanlar ortaya cıxır ki, onlar cəmiyyətdə
daha çox təzadlar yaradır, əxlaqi aşınmalara səbəb olur”. Bəs əsl mənəvi
dəyərlərlə psevdomədəni
dəyərləri biri
birindən nece fərqləndirmək olar? Alim bildirir ki, əsl
mənəvi dəyərlər
uzun müddətli, daimi ahəngin yaranmasına xidmət edən dəyərlərdir:
“Yəni bu dəyərlərə üstünlük
verdikcə ətrafda dayanıqlı ahəngin artması müşahidə
olunur. Əhalinin mənəvi zənginliyinin
artmasından məhz
o zaman söhbət gedə bilər ki, onların üstünlük verdiyi dəyərlər içərisində
əsl mənəvi dəyərlərin sayı
və əhəmiyyəti
get gedə artsın”.
Alimə
görə, əhali arasında mənəvi zənginləşmənin düzgün
istiqamətdə getməsinin
əsas, mühüm şərtləri var: “Bu şərtlər ilk növbədə
aşağıdakılardır: 1. Vətəndaşlıq hisslərinin
güclü olması.
Vətənpərvərlik güclü olduqca
insanlar öz fəaliyyətlərini vətənin
tərəqqisinə xidmət
istiqamətində tənzimləyir.
Mənəvi amillər ön
plana keçir. Son zamanlar müəyyən
xaotik durum, yayılmaqda
olan postmodernist cərəyanlar
vətənpərvərlik hisslərini zəiflədir. İnsanlar öz ölkələrinin
gələcəyi, ölkənin
üstünlük verdiyi
milli ideya barədə aydın təsəvvürə malik
olmalıdırlar. Ona görə
də vətənpərvərlik
və vətəndaşlıq
hisslərinin güclənməsi
ilə bağlı ciddi Fəaliyət Proqramının hazırlanmasına
və həyata keçirilməsinə böyük
ehtiyac vardır.
2. Qlobollaşmanın sürətlə
getdiyi indiki vaxtda hər bir ölkənin ən güclü özünü təsdiq vasitəsi həmin ölkənin mədəniyyətinin
səviyyəsidir. Bu səviyyənin artması
üçünsə həmin
ölkədə təhsilə
və elmə diqqət daha da artırılmalıdır.
Bu zaman elmdə
və təhsildə elə islahatlar aparılmalıdır ki, ölkənin ehtiyacı olan bütün sahələrdə vətənpərvər
və öz işinin öhdəsindən
yüksək şəkildə
gələ bilən mütəxəssislər hazırlansın.
Təhsil sistemi ümumiyyətlə,
bütün əhalinin
intellektual səviyyəsinin
artmasına, hərtərəfli
maariflənməyə yardım
etməlidir. 3. Ölkənin
mədəniyyət və
incəsənət sistemi,
ədəbiyyat əhalinin
estetik səviyyəsinin
müasir dünyanın
tələblərinə uyğun
olaraq formalaşmasına,
eyni zamanda ölkənin, ölkədəki
xalqların mədəniyyət
potensialının daha
dərindən üzə
çıxıb bütün
dünyada yayılmasına
yardım etməlidir.
4. Dini baxışlarla
bağlı aydın konsepsiyası olmalıdır.
Ölkədə hər
bir dini baxışın ahəngdar
olaraq, ölkənin tərəqqisinə ziyan vermədən inkişafı üçün
şərait yaradılmaqla
fanatizmin qarşısı
alınmalıdır. 5.Əhali
arasında mənəvi
dəyərlərə görə
yarışmaların stimullaşması
üçün kompleks
tədbirlər həyata
keçirilməlidir. Meşşanlığa qarşı ictimai
qınaq şəraiti
yaradılmalıdır. 6.Öz əməyinə daha yaradıcı münasibət bəsləyənlərin
fəaliyyəti yuksək
qiymətləndirilməlidir. 7.Əhalinin səhiyyə mədəniyyəti yüksəlməli,
hər kəsin fiziki sağlamlığına
diqqət artırılmalıdır
və s.
Bu və başqa
bu kimi kulturoloji tədbirlər
vasitəsi ilə əhalinin keyfiyyətini artırmaqla qlobollaşan dünyada daha da ön mövqe
tutmaq olar”. Alim bildirir ki, bunlar
ölkənin həm öz inkişafına, həm də yer üzününin inkişafına köməyinə
imkan verər.
İlkin
Palitra.-2012.-17 aprel.-S.11.