“Valyuta
ehtiyatları Azərbaycanın həm iqtisadi, həm də
siyasi təhlükəsizliyinin qorunmasında mühüm rol
oynayır”
İqtisadi ekspert Vüqar Bayramov:
“Azərbaycanı heç zaman defolt təhlükəsi
gözləmir”
Azərbaycanda həyata keçirilən iqtisadi
siyasət ciddi göstəricilərlə diqqəti cəlb
edir. Bu göstəricilər ildən-ilə daha böyük rəqəmlərlə
ortaya çıxır ki, bu da iqtisadiyyatımızda xeyli
keyfiyyət dəyişliklərinə gətirib
çıxarıb. Birincisi, qeyd edək ki, strateji valyuta
ehtiyatlarımız kəskin bir şəkildə artıb.
Prezident İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 2012-ci ilin birinci
rübünün yekunlarına həsr olunmuş
müşavirəsində bu barədə bildirib ki, valyuta
ehtiyatlarımız artıq 43 milyard dolar civarındadır: “O
da bizim strateji xəttimizdir ki, biz daim - hər il və hər
rüb strateji ehtiyatlarımızı artırmalıyıq.
Baxmayaraq ki, Dövlət Neft Fondundan bu il də dövlət
büdcəsinə kifayət qədər böyük transfert
olunmuşdur və bu proses davam etməkdədir. Ancaq gəlirlər
xərclərimizi üstələyir. Bu da çox müsbət
göstəricidir. Biz imkan daxilində öz maddi
resurslarımızdan istifadə edirik”.Göründüyü
kimi, valyuta ehtiyatlarımızın rekord həddə
artması xarici borclarla müqayisədə gəlirlərimiz
və maliyyə resurslarımızın qat-qat artıq
olduğunu göstərir. İqtisadi ekspert Vüqar Bayramov da
qeyd edir ki, valyuta ehtiyatlarımızın 43 milyard dolardan
artıq olması o deməkdir ki, faktiki olaraq Azərbaycanın
valyuta ehtiyatları ümum daxili məhsula
yaxınlaşır: “Əslində dünyada valyuta
ehtiyatları baxımından az ölkələr var ki, həmin
ölkələrdə valyuta ehtiyatlarının həcmi məhz
ümumdaxili məhsulun həcminə yaxınlaşıb. Eyni
zamanda digər müsbət cəhət ondan ibarətdir ki, Azərbaycanda
valyuta ehtiyatları ölkənin xarici borcundan təxminən
10 dəfə çoxdur. Bu göstərici həm ölkə,
həm də xarici investorlar üçün mesajdır. Azərbaycanı
heç zaman defolt təhlükəsi gözləmir.
Çünki Azərbaycanın valyuta ehtiyatlarının həcmi
imkan verir ki, dövlətimiz xarici borc öhdəliklərini
asanlıqla yerinə yetirsin. Eyni zamanda Azərbaycanın xarici
borcunun həcmi ümumdaxili məhsulun cəmi 7 faizini təşkil
edir. Bu baxımdan valyuta ehtiyatlarının həcmi faktiki
olaraq həm də ölkə üçün kifayət qədər
qoruyucu bir yastıq rolunu oynayır. Bu, imkan verir ki,
iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrinə daha
çox vəsait ayırmaq mümkün olsun. Eyni
zamanda bunun məhz Azərbaycan üçün strateji əhəmiyyəti
ondan ibarətdir ki, artım Azərbaycanın həm iqtisadi, həm
də siyasi təhlükəsizliyinin formalaşmasında,
qorunmasında mühüm rol oynayır. Çünki valyuta
ehtiyatlarının həlli ölkənin strateji təhlükəsizliyi
üçün ən əhəmiyyətli faktorlardan
biri hesab olunur. Valyuta ehtiyatlarının artması imkan verir
ki, kifayət qədər strateji qərarlar qəbul olunsun. Azərbaycan
son illər regionda bir sıra irimiqyaslı layihələrə
imza atır. Valyuta ehtiyatlarının həcminin daha da artması
isə imkan verir ki, Azərbaycan regional və meqa layihələrin
həyata keçirilməsində daim əsas ölkə
rolunu oynasın. Məsələn,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmiryol xəttinin çəkilişində
həmin dəmir yol xəttinin Ermənistandan keçməsi
üçün həm ABŞ həm də Avropa Birliyinin təzyiqləri
vardı. Onlar öz banklarına bu layihənin
maliyyələşdirilməməsi üçün göstəriş
vermişdilər. Amma faktiki olaraq həmin
layihənin reallaşmasının qarşısını
almaq mümkün olmadı. Məhz Azərbaycanın
iradəsi yetdi ki, bu layihə Ermənistan təcrid olunmaqla
reallaşsın. Buna da Azərbaycanın maliyyə
resursları imkan verdi. Bu da
göstərir ki, maliyyə resursları və valyuta
ehtyatları Azərbaycanın regionda və beynəlxalq aləmdə
mövqeyinin möhkəmlənməsi baxımından əhəmiyyətlidir”.
Beləliklə, birmənalı şəkildə
valyuta ehtiyatlarının həcminin artıq 43 milyard dollara
çatması Azərbaycanın iqtisadi və siyasi
suverenliyinin həmişəlik qorunub saxlanması
üçün həlledici amillərdən biridir.
Qeyri-neft sektorunda keyfiyyət dəyişikliyi
İqtisadiyyatda baş verməkdə olan keyfiyyət dəyişikliklərindən
biri ölkənin qeyri-neft sektorunda artımın ildən-ilə
xeyli dərəcədə çoxalmasıdır ki, bu da
sözügedən sahədə həyata keçirilən məqsədyönlü
iqtisadi siyasət nəticəsindıə mümkün olub. Ölkədə
qeyri-neft iqtisadiyyatı sürətlə artır. Belə
ki, birinci rübdə ümumdaxili məhsul 0,5
faiz artıb.Təkcə qeyri-neft sektorunda isə ümumdaxili
məhsul 7,7 faiz artıb. Bu, çox uğurlu
göstərici hesab edilir.
İqtisadiyyatın diversifikasiyası bu sahədə
ciddi ulurlar əldə edilməsinə imkan yaradır. Ümumi sənaye
istehsalı 0,3 faiz azalsa da, qeyri-neft sənayesi
16,5 faiz artıb. Bu, müstəqillik
dövründə rekord göstərici sayılır. Əvvəllər uzun müddət belə bir problem
olub ki, neftin payı iqtisadiyyatımızda həddindən
artıq çox olub. Ekspert V.Bayramova görə, bunun müəyyən
obyektiv səbəbləri olub: “Amma sözsüz, davamlı
iqtisadiyyat və iqtisadi inkişaf neft sektorunun həm ÜDM-də,
həm də digər makroiqtisadi göstəricilərdə
payının azaldılmasını tələb edir. Sevindirici haldır ki, 2011-ci ilin yekunlarında və
2012-ci ilin birinci rübünün yekunlarında qeyri-neft
sektorunun inkişafı və artımı müşahidə
olunur. Bəllidir ki, qeyri-neft sektoru üzrə ÜDM 7,7 faiz artıb. Eyni zamanda,
qeyri-neft sektoru özlüyündə 16 faiz artıb ki, bu da
neftdən asılılığın aradan
qaldırılması üçün olduqca vacibdir. Qeyri-neft sektorunun payının artması,
ağırlığın getdikcə daha çox qeyri-neft
sektorunun üzərinə düşməsi davamlı
iqtisadiyyata nail olunması baxımından əlverişlidir.
Çünki əslində vacib məsələlərdən
biri qeyri-neft sektorunun payının artırılmasıdır.
Qeyri-neft sektorunun bütövlükdə
ÜDM-də payının artması müşahidə olunur
ki, bu da qeyri-neft sektorunun inkişafı ilə bağlı
prioritetlərə nail olunması baxımından önəmlidir”. İqtisadçı
Nazim Məmmədov qeyd edir ki, 2011-ci ilin yekunları ilə
bağlı olaraq Prezident qeyri-neft sektorunun daha da şaxələndirilməsini
və Vergilər Nazirliyinin fəaliyyətinin daha da genişləndirilməsi
barədə tövsiyələrini vermişdi. Çünki vergi bazasının genişləndirilməsi
hökumətin qarşısında duran ən vacib məsələlərdən
biridir. Hesab edirəm ki, 2012-ci ilin birinci rübünə
görğə qeyri-neft sektorunun 7,7 faiz
artması Vergilər Nazirliyinin fəaliyyətinə yazmaq
lazımdır. Bu məsələdə Azərbaycanın
göstəriciləri və dinamikası getdikcə
artır”.Göründüyü kimi, iqtisadiyyatın hər
hansı bir sektordan asılılığının aradan
qaldırılması və iqtisadi inkişafın
dayanıqlılığının təmin edilməsi
baxımından qeyri-neft sektorunun inkişafındakı
artımlar birmənalı olaraq müsbət qiymətləndirilir.
“Azərbaycan MDB-də azsaylı
ölkələrdən biridir ki, məhz özəl sektora
dövlət büdcəsindın birbaşa maliyyə dəstəyi
verir”
Həmçinin özəl sektora dövlət tərəfindən
göstərilən həm siyasi, həm maddi dəstək,
kredit və subsidiyalar qeyri-neft sənayesinin inkişafına gətirib
çıxarır. Qeyri-neft sektorunun inkişafı özəl
sektorun inkişafı nəticəsində formalaşır və
artır.Həmçinin hazırda tikilməkdə olan iri sənaye
müəssisələri gələcəkdə fəaliyyətə
başlayandan sonra qeyri-neft sənayesinin inkişafına daha da
böyük töhfə verəcək. Sahibkarlığın
inkişafı ilə bağlı hazırda ciddi problem yoxdur.
Ölkədə sahibkarlıq institutu güclənməkdədir.
V.Bayramov da bildirir ki, özəl sektorun inkişafı ölkədə
sürətlənib: “Azərbaycan MDB-də azsaylı ölkələrdən
biridir ki, məhz özəl sektora dövlət büdcəsindın
birbaşa maliyyə dəstəyi verir. Hər il
dövlət büdcəsi hesabına kiçik və orta
sahibkarlara külli miqdarda vəsaitlər ayrılır. Sahibkarlığın İnkişafına Kömək
Milli Fondu tərəfindən sahibkarların layihələri
maliyyələşdirilir. Sənaye və
aqrar sektorda çalışan kiçik və orta
sahibkarların təxminən 140 milyon manata yaxın layihələri
maliyyələşdirilib. Həmçinin
aqrar sektorda çalışanlara isə Maliyyə Nazirliyi tərəfindən
xüsusi subsidiyalar ayrılır. Bu subsidiyaların həcmi
il ərzində 100 milyon manata
çatır. Bütün
bunlarla birgə isə praktiki olaraq il ərzində
250 milyon manata yaxın vəsait sahibkarlara verilir. Bu isə kifayət qədər böyük vəsaitdir. Adambaşına
düşən subsidiyaların həcminə görə Azərbaycan
MDB-də faktiki olaraq birincidir”.
“Sahibkarların qeydiyyatı
üçün tələb olunan prosedurlar Avropa
standartları ilə müqayisədə iki dəfə
yaxşı səviyyədədir”
Ölkədə biznes mühiti ildən-ilə
yaxşılaşır ki, bu da investisiyaları cəlb etmək
üçün yeni imkanlar açır. İnvestisiyaları
cıəlb etmək məsələsində Azərbaycanın
göstəriciləri xeyli yaxşılaşıb. Ekspert
Bayramov isə düşünür ki, bu göstəricilər
ildən-ilə daha da yüksəlir: “Azərbaycan Dünya
Bankı tərəfindən dünyada 10 ən
islahatçı ölkədən biri olaraq qiymətləndirilir.
Bu, biznes mühitinin yaxşılaşması
baxımından üstün göstəricidir. Biznes mühitinin yaxşılaşdırılması
özəl sektora göstərilən ən böyük dəstəklərdəndir.
Sahibkarların qeydiyyatı üçün tələb olunan
prosedurlar sadələşdirilib, hətta Avropa standartları ilə
müqayisədə iki dəfə yaxşı səviyyədədir.
Hazırda fiziki və hüquqi şəxslərin
elektron qeydiyyatı həyata keçirilir. Bu da biznes mühitinin
yaqxşılaşdırıılması üçün əsas
məsələlərdəndir. Bütün
bunlar isə özəl sektora dəstək xarakteri
daşıyır. Belə ki, özəl
sektorun inkişafı yalnız maliyyə yardımlarından
asılı deyil. Biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması da özəl sektorun tərəqqisində
əsas faktorlardandır”.
“ÜDM-də xarici borcun
payının 10 dəfəyə qədər az olması təhlükəsizlik
baxımından xeyli sərfəlidir, xarici donorlardan
asılılığın yaranmasına imkan vermir”
Dünyada
davam edən qlobal maliyyə və iqtisadi böhran göstərir
ki, əksər dövlətlər öz hesabına yox, xarici borclar hesabına yaşayır. Bu dövlətlər hətta sosial proqramları da
borcun götürülməsi hesabına icra edir. Bu isə həmin ölkələrin gələcək
iqtisadi-siyuasi durumunun təhlükəli vəriskli olduğunu
büruzə verir. Azərbaycanda isə bu
cür risklər qətiyyən gözlənilmir. Çünki Azərbaycan bütün investisiya və
sosial proqramları öz maliyyə vəsaitləri hesabına
reallaşdırır. Bu isə Azərbaycanın
iqtisadi və siyasi baxımdan tam suveren bir dövlət, hətta
digərlərinə borc verən donor ölkə olduğunu
ortaya qoyur. V.Bayramova görə, qlobal maliyyə
böhranı başladıqdan sonra xarici ölkələrin
xarici borclarında artımlar müşahidə olundu: “Bu,
yalnız MDM ölkələrində olmadı, eləcə də
inkişaf etməkdə olan ölkələrdə xarici
borcların həcmi son illər artmaqdadır. Elə
inkişaf etmiş ölkələrdən ABŞ-ın
hazırda xarici borclarının həcmi 15,5
trilyon dollardır. Bu, ABŞ-ın ÜDM-sinin
99 faizidir. Böyük Britaniyada bu borc göstəricisi 8,9 trilyon dollardır ki, bu da həmin ölkənin
ÜDM-sindəın 3,6 dəfə çoxdur. Almaniyada
da xarici borcun həcmi ÜDM-nin həcmindən 42 faiz
çoxdur. MDB-də
bu sahədə ən yaxşı vəziyyət Azərbaycandadır.
Hətta MDB-nin neft ölkələrində belə
xarici borcların həcminin ÜDM-yə nisbəti Azərbaycanla
müqayisədə qat-qat çoxdur. Ümumiyyətlə,
digər ölkələrlə müqayisədə Azərbaycanın
xarici borcu çox azdır”. Bu, Azərbaycana
nə verir?
Ekspert
V.Bayramov bildirir ki, ÜDM-də xarici borcun payının 10 dəfəyə
qədər az olması Azərbaycana həm təhlükəsizlik
baxımından xeyli sərfəlidir, həm də xarici
donorlardan, beynəlxalq maliyyə qurumlarından, xarici ölkələrdən
asılılığın yaranmasına imkan vermir: “Maliyyə
baxımından praktiki olaraq Azərbaycan xarici qurum və
ölkələrdən asılı deyil. Bir
sıra hallarda Azərbaycan özü donor kimi
çıxış edir və təşəbbüsçü
olur ki, bu da Azərbaycanın bölgədə
dominantlığını göstərir. Məsələn,
Gürcüsatana, Serbiyaya və digər ölkərlə
verilən borc və kreditlər də bunu göstərir”. Beləliklə,
xarici borcumuzun ÜDM-yə nisbətən dəfələrlə
az olması və valyuta ehtiyatlarımızın
kifayət qədər çoxluğu Azərbaycana iqtisadi
suverenliyini daimi olaraq qorumağa yardım etməklə bərabər,
dünya çapında intensiv maliyyə manevrləri etməyə
imkan yaradıb.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2012.-18 aprel.- S.4.