Sənətdə mənaya üstünlük
verirəm...
Vaqif
Ucatay (Hüseynov) 1955-ci il iyun ayının 22-də Dəvəçi
(indiki Şabran) şəhərində anadan olub. Əslən
Dəvəçi rayonunun Təkyə
obasından, Mahmarzalılar nəslindəndir. Artıq dördüncü sinifdən rəssam
olacağını bilən Vaqif müəllimin
sözlərinə görə, nəslində bu
sənətdə çalışan olmayıb. Orta məktəbdə
bütün fənlərin asanlıqla
öhdəsindən gəlməsinə baxmayaraq
onun qəlbini ovsunlayan
rənglər dünyası və Allah tərəfindən
verilən yaradıcı istedadı onu məhz
bu sənəti seçməyə vadar edib. Rəssamlığa
böyük həvəsi və meyili olan atası Hüseyn bəy oğlunun
bu seçimini dəstəkləyərək onun üçün əlindən
gələni edib. Vaqif
müəllim 1972-78-ci illərdə Əzim Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbinin
Boyakarlıq fakültəsində təhsil alıb. Ancaq o, bu
təhsillə kifayətlənməyib. Rəssamlıq
sənətinin incəliklərini öyrənmək məqsədilə
1979-cu ildə Leninqrad (indiki
Sankt-Peterburq) şəhərinə yola düşüb.
1981-ci ildə ağır səylər nəticəsində İ.Y.Repin adına Rəssamlıq
Akademiyasının boyakarlıq fakültəsinə daxil olub. Rəssamın
1982-ci ildə İkinci Dünya
müharibəsi zamanı Leninqrad
mühasirəsinə həsr edilmiş “İnam işığı” adlı tablosu olduqca təsirlidir.
Rəssam bununla bağlı belə deyir: “Çəkdiyim “İnam
işığı” tablosunun əsas
ideyası insanlığın, haqqın, ədalətin qələbəsinə
sonsuz inamdır. Əsərdə boş, soyuq otaqda körpəsilə Yeni
ili qeyd edən ana təsvir olunub. Soyuqdan büzüşmüş
ana ilə bala masa arxasında əks olunub.
Masanın üzərinə sərilmiş,
istifadəsiz qaldığından qatı
açılmamış süfrə, onun
üzərində isə bankada bir neçə oyuncaqla bəzədilmiş
küknar ağacının budağı,
yeganə işıq mənbəyi “kaptilka”,
həmçinin içərisində 125 qramlıq qara çörək və qırağına
bıçaq dirədilmiş boşqab əks olunub”.
Maraqlıdır, nədənsə bu əsərə
baxdıqda Van Qoqun
1885-ci ildə yaratdığı “Kartof yeyənlər” əsəri
yadıma düşür. Lakin Van Qoqdan fərqli olaraq Vaqif müəllim əsərində
yalnız ağır iş prosesi və daimi
aclığın insanların üzlərində əksini
yaratmayıb. Rəssam burada təsvir olunan ananın üzündə həmçinin
qorxu, bəlkə də döyüşdə
olan ailə başçısının,
qardaşının, qohumunun həyatına
görə olan
narahatçılığı, tənhalığı əks
etdirə bilib. Bundan əlavə
o, əsərində inam,
ümid işığı verib. Vaqif müəllim
1987-ci ildə akademiyadakı təhsilini başa
vurub vətənə qayıdır. Onun diplom işi
olan “Nizami
işığında” adlı tablo Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyində
saxlanılır. Rəssamın dediyinə görə, bu mövzunun
araşdırılmasına 8 il vaxt sərf olunub. Məsuliyyətlə yanaşdığı bu mövzu məhz Azərbaycana,
onun şairinə aid olduğu üçün
hər dəfə müəyyən maneələr
yaradılmasına, təsdiqi xeyli müddət
uzadılmasına baxmayaraq sonunda
işlənilib. Əsərdə iri pəncərələri
olan divarların önündə qoyulmuş planşetdə Nizami Gəncəvinin isti,
sarı və açıq qəhvəyi tonlarda
işlənmiş portreti, onun
önündə isə al rəngli
süfrə sərilmiş iri masa və onun ətrafında
toplanmış əhalinin müxtəlif zümrələrini
təmsil edən insanlar təsvir olunub. Burada
işığın mənbəyi verilməyib. Masa ətrafına, insanların üzlərinə
düşən işıq sanki şairin portretindən əks olunan
nur kimi təsvir olunub. Rəssam 1993-cü ildən
Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq Kollecində dərs
deyir. 1997-ci ildən Rəssamlar
İttifaqının üzvüdür.
2011-ci ildən isə Rəssamlıq Akademiyasında da tədrislə məşğuldur. Müəllim
kimi də fəaliyyət göstərən
rəssam vətənə qayıtdıqdan sonra
bir müddət sırf
yaradıcılıqla məşğul olub.
O, bu dövrdə bütün
janrlara müraciət edib.
Bunlara mənzərə
janrında işlədiyi “Leninqradın görünüşü”
(1987), “Dəvəçi baharı” (1990), “İlin
fərəhləri” adlı silsilə əsərləri, “Yaz fərəhi” (1991), “Payız fərəhi”
(1989), “Yay fərəhi” (1990), “Qış
fərəhi” (1995), “Biz necə
vardıqsa” (1995), “Dəvəçi bahar
vaxtı” (1991), “Dəvəçi qış vaxtı” (1989) və
digərləri, portret janrında işlədiyi
“Zərifənin portreti” (1987), “Plastika” (1996), “Həya” (1996), “Elgünün
portreti” (1996), “İşığa doğru” (1995) və s. kimi əsərləri misal
göstərmək olar. Bu
işlərindən diqqətimi daha çox cəlb edən “İşığa doğru” adlı əsəridir. Sanki qurulanmamış kətan üzərində
1-2 rəngdən cüzi istifadə edərək
körpənin maraqlı təsvirini yaradıb. Rəssam vətənə
onun ağır vaxtında qayıdıb. Burada
artıq erməni nankorlarının açıq şəkildə
irəli sürdükləri torpaq
iddiaları, Azərbaycanın müstəqilliyə can atmasının Sovet
Rusiyası tərəfindən qarşısının
alınması səyləri Azərbaycanı çox
ağır vəziyyətə salmışdı. Demək olar ki, bu
dövr Azərbaycanın
tarixində bir keçid
dövrü oldu. Bir tərəfdən kədərli, digər tərəfdən
sevindirici, bir tərəfdən
qürurlu, digər tərəfdən isə faciəli
hadisələr baş verdi.
Bu ağır, çətin zamanda Vaqif Ucatay da biganə qalmadı. Millətini sevən, azərbaycanlı
olduğu ilə fəxr edən rəssam öz əsərlərində çəkdiyi
acını, qəmi, qüssəni əks etdirib.
Lakin rəssamın ən qəmli, kədərli
təsvirlərində belə inam var, mübarizə ruhu, optimistlik nişanəsi, türk
ərənlərinə xas olan cəsurluq var. Vaqif müəllimin
məhz müstəqilliyin bərqərar olması ilə əlaqədar
1991-ci ildə ərsəyə gətirdiyi “Möcüzə” əsəri
maraqlı tərzdə işlənib. Əsərdə mərkəzdən
zəncirləri qıran qandallı əllər və mərkəzdə
uzaqdan ağ fonda Azərbaycan bayrağı əks olunub. Bayraqdan əks
olunan nur hər tərəfə
yayılaraq ətrafı işıqlandırır. Çox sadə, amma məna
dolu bu əsərdə
iki-üç rəngdən istifadə olunub. Maraqlısı odur ki, rəssam əksər əsərlərində,
əsasən kompozisiyalarında rəng bolluğundan
istifadə etmir. Sanki
çatdırmaq istədiyi fikri rənglər
vasitəsilə yayındırmaq istəmir. Ümumiyyətlə,
o, əksər işlərində göy, mavi rənglərə
üstünlük verir,
onlardan bol-bol istifadə
edir. Onun Qarabağ müharibəsi mövzusunda
1992-ci ildə işlədiyi “Xocalı”, “Fəryad” (1992),
“İşıq sevgisi” (1994) əsərləri,
saysız-hesabsız satiraları, karikaturaları hər bir əsl vətəndaşın ürəyindəki
sızlayan yaranı biraz da
ağrıdır. Lakin bu
əsərlər həm də ümidə, qisasa
çağırışdır. Vaqif
müəllimin əsərlərinin əksəriyyətində
mübarizə təsvir olunub. Bu, mənəvi mübarizədir, həqiqət,
ədalət axtarışlarıdır. Rəssam deyir: “Sənətdə mənaya üstünlük verirəm... Fikrimcə, forma mənaya xidmət etməlidir. Əks halda forma nə qədər
gözəl olsa da,
mahiyyəti olmayan əsər yaşamaz, zirvəyə çatmaz”.
Maksimalist rəssam üçün
ya yaxşı, ya da pis, ya
çirkin, ya gözəl,
ya xoşbəxt, ya da bədbəxt var. Nəyinsə
nəyə görəsə olan nisbətini
qəbul etməyən rəssam məhz bir
vətəndaş, vətən oğlu kimi özünü məsul
hesab edir. Qarabağ acısı olan
yerdə nə sevinc?! Rəssam
tablolarında sanki Azərbaycanın
üzləşdiyi problemlərə toxunur,
dönə-dönə və həlli yollarını göstərir.
Sovetlər birliyinin dönəmində və
sonrakı dövrlərdə yaşanan
haqsızlıqları “Zordan üstün” (1997), “Zor gücsüzlüyü” (1998), “Paradoks” (1996) əsərlərində
əks etdirib. Sanki bu əsərlərində Vaqif
müəllim özünüdərkə,
fəlsəfəyə çağırır. Diqqətəlayiq
əsərlərindən biri “Zor gücsüzlüyü”dür. Bu əsəri rəssam
1828-ci ildə Türkmənçay müqaviləsinə əsasən
Azərbaycanın Rusiya və İran arasında iki yerə
bölünməsinə həsr edib. Tariximizin bu kədərli
səhifəsini iri gövdəli ağac vasitəsilə göstərib. Əsər
belə təsvir olunub: ağacın
gövdəsi qandallar vasitəsilə
aralanıb. Qan ağlayan
ağacın birləşmə ümidlərini kəsməkdən
ötəri bir çox
budaqları kəsilib. Lakin yuxarıya doğru gedərək
qandallar qırılıb, budaqlar
bir-birinə yenidən sarmaşıb. Şimali
Azərbaycanı təmsil edən ağacın sağ tərəfində artıq
yaşıllıq var, inkişaf
var, sağdan
ağacın sol tərəfinə - Cənubi
Azərbaycanı təmsil edən tərəfə
işıq şüaları düşür.
Bu, gələcəyə inam
işığıdır. Ağacın qabığı kiçik ölçülü
insan fiqurları kimi təsvir
edilib. Qeyd edim ki, bu
əsərində də bir çoxunda olduğu kimi, rəng bolluğuna üstünlük verməyib. Rəssam həmçinin
daimi mübarizədən başqa
həyatın gözəlliyini, insanların sevgisini
“Sevgi işığı” (1994) əsərində
əks etdirib. Vəhdət halında təsvir
olunan cütlük Ay işığında öz
dünyasını yaradıb. Sonrakı dövrlərdə
yaratdığı “Dədə Qorqud”
(1999-2000), “Tükənməzlik” (2000), “Quzular”
(2000), “Qayğısızlıq” (2003), “Meyvələrim”
(2002), “Günəşdən tez oyanan” (2000), “Göydən üç
alma düşdü”
(2003) kimi kompozisiyalarda
rəssam müxtəlif mövzulara toxunub. “Qayğısızlıq” əsərində
təsvir olunan şən rəqs edən
uşaqların siması böyük
insanların üz cizgilərini
xatırladır. Uşaq simalarını əks
etdirməkdə heç bir
çətinlik çəkməyən rəssam sanki qəsdən üz
cizgilərini çəkərkən yaşa
dolmuş insanların simalarına bənzədib.
Maraqlıdır, böyüklərin qayğısızlıq
arzusunu təsvir edib...
Vaqif müəllimin işlədiyi “Dədə Qorqud” əsəri müsabiqə üçün hazırlanan digər Dədə Qorqud obrazlarından fərqlənir. Burada rəssam Dədə Qorqudu el ağsaqqalı kimi yox, mənəvi ata, peyğəmbər kimi təsvir edib. Kompozisiyanın yuxarısında buludlar həyat dövrəsini yaradıb. Aşağı hissəsində isə Yer üzü təsvir olunub. Burada heyvan heykəlləri təsvir olunub ki, bu, qədim türklərin yaylaqlarda qoyduqları heykəllərdir. Bu heykəllər sərhədi müəyyənləşdirmək üçün idi. Bu heykəllərin yaxınlığında iri tısbağa heykəli də var ki, onun bel hissəsində sütun yerləşdirilib. Və bu sütunun üzərində Orxon əlifbası ilə “Tanrı Türkü qorusun!” yazısı var. Rəssamın dediyinə görə, bu sütunlarda türklər sağdan sola öz tarixlərini yazırdılar. Türklər tısbağanı müqəddəs hesab edirdilər. odur ki, tısbağanın naxışlanmış forması həm Dədə Qorqudun əbasında, həm də qopuzunda təsvir olunub. Bu işarə əbədiyyat, həyat, müqəddəslik rəmzi idi. Əsərin mərkəzində əlləri yuxarıya doğru uzadılmış halda Dədə Qorqud obrazı verilib. Rəssam onu bir hadisə kimi təsvir edib. Onun sağ əli güclü, iri, qopuz tutan sol əli isə daha incə təsvir olunub.Rəssam deyir: “...Burada Dədə Qorqud xalqın öz proobrazıdır. Xalqın həm vuran əli, həm də yaradan əli var”. Əsərdə Dədə Qorqud göylərdən gələn işığı, nuru yerlərə ötürür sanki... Vaqif müəllim bu əsərində qədim türklərin təsəvvüründə üçlük vəhdətini rəmzlərlə təsvir edib. İşığın düşdüyü üç məkan, qopuzun üç simi və s. Vaqif müəllim Qarabağ müharibəsi dövründə bu mövzuda işlədiyi əsərləri ilə kifayətlənməyərək 1994-cü ildə cəbhə bölgəsinə, Murovdağa gedib, vətənin müdafiəsinə qalxmış əsgərlərimizin, qəhrəmanlarımızın portretlərini yaradıb. Xalqına daim mənəvi dəstəyi olan Vaqif müəllim başımızın üzərindən ötən qara buludları unutmamağa çağırır. Bu məqsədlə o, 2009-cu ildə “Bax! Gör! Unutma!” adlı sərgisini keçirib. 2011-ci ildə isə eyniadlı kitabını dərc etdirib. Bu kitabda erməni nadanlığı, ikiüzlülüyü, vəhşiliyi, faşistliyi haqqında çox sayda materiallar toplanıb. Tarix boyu müxtəlif şəxsiyyətlərin onlar haqqında düşüncələri, onların öz etirafları və nəhayət, azəri türklərinin başına gətirdikləri fəlakətlər əks olunub. Rəssam müxtəlif insanların şahid olduqları erməni vəhşiliklərini bir arada toplayıb. Burada hər acı fakta uyğun, hadisələri təsvir edən qrafik silsilə təsvirlər var. Bu kitabı milliyyətindən asılı olmayaraq vərəqləyən istənilən bir şəxs buna biganə qala bilməz. Rəssam bununla göstərdi ki, onun üçün hər şeydən üstün doğma Vətəndir! Rəssamın yaratdığı əksər kompozisiyalar vətən haqqındadır. Deyir: “Düzdür, mənim işlərimin əksəriyyətində Vətənim əks olunub. Mən öz gördüyümü, mühitimi, ölkəmin, xalqımın yaşadığı problemləri, sevincini, adət-ənənəsini, musiqisini və s. təsvir edirəm. Bəs Leonardo Da Vinçi, Soltan Məhəmməd, Fransisko Qoyya nədən təsirlənib, nədən bəhrələniblər?...”
Həqiqətən düşünəndə öz-özümə sual verirəm, elə olmalı deyildirmi?!
Palitra.-2012.-13 iyun.-S.13.