“Elə meyarlar tətbiq
edilməlidir ki, bu meyarlar həqiqi ədəbiyyatı “boz” ədəbiyyatdan ayırsın”
Vaqif Bəhmənli: “Tənqidçilər dost-tanış prinsipindən uzaq düşməlidirlər”
Layihə çərçivəsində müsahibimiz müasir ədəbiyyatımızın
tanınmış nümayəndələrindən biri, Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin Nəşriyyat, reklamın təşkili
və informasiya şöbəsinin müdiri Vaqif Bəhmənlidir.
Vaqif müəllimlə ədəbiyyat məsələləri
barədə söhbətləşdik. O, söhbətə
belə başladı:
- Bu saat ədəbiyyatda məni
düşündürən əsas məsələlərdən
biri oxucularla bağlıdır. Qabaqkı vaxtlarda belə idi ki, fikri ifadə etmək üçün intellektual
düşüncə ilə yanaşı mexaniki
üsullar da vardı.
Məsələn, sözümüzü yazmaq üçün qələm,
vərəq vardı, yaxud kimsə
yazı makinəsi ilə yazırdı. İndi
isə doğrudan da sənətlə
məşğul olmaq və əsər yaratmaq üçün
texniki vasitələr tamamilə dəyişib.
Məsələn, əvvəllər kitab
müqəddəs bir əşya kimi o vaxt
evlərə daxil olurdu.
Amma bu gün
oxucunun həm kəmiyyətini, həm də
keyfiyyətini müəyyən etmək üçün
lazımi metod demək olar
ki, yoxdur. Məsələn,
deyə bilmərəm ki, ay
oxucu, sən əgər çap
üsulu ilə kitab
oxumamısansa, deməli, kitab
oxumamısan. Çünki o, deyə bilər
ki, internetdən oxuyur. Yaxud da televiziyadan
vizual formada informasiya alırlar. Belə bir vaxtda kökündə kitab və söz yaradıcılığı olan,
bizim ədiblərimizin
yaratdığı sərvətlər
müdafiəyə ehtiyac
duyur. Onlar müdafiə olunmalıdır.
Məsələn, yaxşı kitabı
və romanı olan bir ədib
hələ internet aləmində
görünmür, çap
etdiyi kitabları dost-tanışlarına verir.
Bu adamlar həmin
ədibi şəxsən
tanıdıqları üçün
onun maraqlı kitablarına sahib olurlar.
Amma elə insanlar da var ki,
onlara bu kitablar daha çox
lazımdır. Həmin insanlar
isə internetlə işləyir, amma o ədibin romanları isə internetdə yoxdur. İnternetdə isə o qədər
bəsit nümunələr
yerləşdirirlər ki,
bu zaman maraqlı, əsl ədəbiyyat nümunələrindən
xəbərsiz olanlar da onların təsirinə qapılmış
olurlar. Belə hallarda isə
ədəbiyyatla bağlı
qəribə təzadlar
yaranmış olur.
Bütün bunlar əslində
yeni dövrün xüsusiyyətləri və
ya incəlikləridir.
Bunların hamısı yoluna
qoyulmalıdır və
bizim ədiblərimizə,
qələm sahiblərimizə
çox böyük dəstək verilməlidir.
Yaradıcı insan son dərəcə
həssas, son dərəcə
kövrək, bəzən
isə haqqını müdafiə etməkdə
bacarıqsız, utancaq
olur. Çünki onların enerjisi
və bacarığı
yalnız söz qurmağa, fikir yaratmağa yönəlir.
Belə olduqda isə onlar kitabln makleri və ya kitabı
bazara aparan adam kimi
çaş-baş qalırlar
və səriştəsiz
olurlar. Onlar nə tiraj yığa, nə də kitablarını kimsəyə sata bilirlər. Bütün bu nüanslar
və incəliklər
nəzərə alınsa,
məncə, elə meyarlar tətbiq edilməlidsir ki, bu meyarlar həqiqi
ədəbiyyatı “boz”
ədəbiyyatdan ayrısın.
Kəmiyyət etibarilə bu
gün yaxşı əsərlər barmaqla sayılacaq qədərdir.
Əgər o hesabla götürsək,
on kitabdan səkkizi elə-belə, tanışlıqla,
şəxsi maddi imkanlar hesabına çap edilən kitablardır. Yəni
burada elə etmək lazımdır ki, yaxşı ədəbiyyatın qiymətini
itirməməsi və
əsl dəyərini
tapması üçün ciddi
ölçü götürülsün.
İndiki halda bir vicdan məsələsi olaraq bu cür
meyarların tətbiqi
ədəbi tənqidçilərin
üzərinə düşür.
Tənqidçilər tendensiyalardan, məhəlli
düşüncələrdən uzaq olmalıdırlar.
Tənqidçilər dost-tanış prinsipindən
uzaq düşməlidirlər.
Ortada olan həqiqi ədəbiyyatçı
hazırda 50, uzaqbaşı
100 nəfər ola bilər ki, onların yaradıcılığını da tənqidçilər daim diqqətdə saxlamalıdırlar. Bu yazıçıların əsərləri
çıxdı-çıxmadı, tənqidçilər onlar
barədə düşünməli
və düşüncələrini
ifadə etməlidir.
Əslində yazıçılar da tənqidçilərlə
əlaqə saxlamağı
bacarmalıdırlar. Yazıçı nə qədər istedadlı olsa belə, onun özü qədər istedadlı tənqidçi
və oxucuya ehtiyacı var.
- Ədəbiyyatı
necə xarakterizə edərdiniz?
- Ədəbiyyat
əslində elmdir. Çox
adam ədəbiyyata barmaqarası
yanaşır və deyir ki,
ilham gəldisə, bu
zaman ədəbiyyat da
öz-özünə yaranır. Əlbəttə, ilham da vacib
şərtdir. Eyni
zamanda ilhamlı duyğuları uzun illərdən bəri sözə
çevirməyi bacarmaq lazımdır. Bu zaman əsl ədəbiyyat
yaranmış olur. Ədəbiyyatçının
fərqi budur. Ədəbiyyat incəsənətin
ciddi sahələrindən biridir.
Məsələn, rəssam işığı, kölgəni
düz salıb, yaxud
məsafə ardıcılıığını qurub proyeksiya yarada bilmirsə, deməli, o,
bitkin rəssam deyil.
Ədəbiyyatda da belədir. Gərək
strukturu qurmağı bacarasan.
Bircə cümlənin də strukturu var. İstər əsər bir,
istərsə də min səhifə olsun, o, ciddi
struktura malik
olmalıdır. Bu strukturu,
söz ardıcıllığını qurmaq və yaxud burada bir estetik
mənzərə, harmoniya yaratmaq
yazıçıının işidir. Bu harmoniya böyük
ideyanı daşımaalıdır, yəni təkcə harmoniya ilə iş bitmir. Burada böyük ideya
olmalıdır və bütün
bunların hamısı birləşib böyük
bir heyrət yaratmalıdır. Yəni əsər
bitkin ədəbi təsir gücünə
malik olmalıdır. Məsələn, o qədər sadə sayılan əsərlər
oxumuşam ki,
onların təsiri hələ də yaşayır. Amma çox mürəkkəb,
guya yüksək təbəqə tərəfindən
müdafiə olunan, “evrika”
sayılan əsərlər isə bəzən məni
darıxdırıb. Bundan fərqli olaraq sadə sayılan bir
çox əsərlər mənə zövq verib və indi də zövq verməkdədir.
Məsələn, bu əsərlər
“Başsız atlı” kimi əsərlərdir.
Bu əsəri zaman-zaman
insanlar oxuyublar və o qədər canlı təsir
bağışlayır ki, əsərin təsirinə
düşürsən. Məsələn, Markesin
yaradıcılığı çox
maraqlı təsir bağışlayır, onun
dili, ifadə tərzi barədə çox söz demək olar. Bütün bu qeyd edilənlər ədəbiyyatın
sirləridir. Bütün əsərləri
bizim dəyərli tənqidçilərimiz
dəyərləndirəndə yenə də bütün
münasibətlər qırağa durmalıdır və ədəbiyyat
qanunları önə çəkilməlidir. Bu,
həm də bir vicdan
məsələsidir. Yaxşı yazıçıların, əsl
gənc istedadların üzə çıxması üçün də tənqidçilərin
aktivliyi, obyektivliyi
lazımdır.
-
Son dövrlərdəki ədəbi fəaliyyətiniz
barədə nələri bildirərdiniz?
- Mən ədəbiyyatda ardıcıllığı, oturmağı çox sevirəm. Yəni ədəbiyyatla özünü bağlayan insan heç olmasa, şənbə-bazar günü yaradıcılıq üçün oturmalıdır. Bu mənada əlimdə işlərim həqiqətən də çoxdur. 2011-ci ildə mənim üç kitabım nəşr olundu. Onlardan biri şərikli müəlliflə birgə yazdığım “Azərbaycan xalq bayramı -Novruz” kitabıdır. Orada ümumiyyətlə, Novruzun tarixinə insanlığın tarixi kimi yanaşılır. Bu kitabda Novruza yeni bir münasibət var. Doğrudur, bu mövzuda çox irəli getmək olmaz. Çünki etnoqrafik-folklor örnəkləri demək olar ki, sabitləşib. Çalışmışıq ki, Novruzun tarixi, onun Azərbaycanda nə üçün bu qədər geniş yayılması barədə mövqe ifadə edək. Bütün bu məsələlərin özü də səbəbsiz və ya təsadüfi deyil. Bundan başqa, bilirsiniz ki, Azərbaycan böyük bir mədəniyyət ölkəsinə və mərkəzinə çevrilməkdədir. Mən bunu nazirlikdə işlədiyim üçün demirəm. Ümumiyyətlə, bunu dünya da getdikcə daha çox hiss edir və qiymətləndirir. Azərbaycan dünya çapında böyük mədəniyyət layihələrinin həyata keçirildiyi mərkəzlərdən biri olaraq tanınır. Bizim mədəniyyətin xalqa yeni bir enerji verməsinə yönəlmiş layihələr reallaşır. Azərbaycan qlobal mənada mədəniyyətlə bağlı böyük diskussiyaların aparıldığı ünvandır. Son səkkiz il ərzində Azərbaycan mədəniyyəti sahəsində həqiqətən də çox böyük işlər görülüb. Bu işlərin içərisində olduğum üçün bunu əminliklə deyə bilərəm. Bütün bunlara görə, mədəniyyətimizin sürətli inkişafı və onu təmin edən faktorlar barədə ədib olaraq mövqe bildirməyi özümə borc bildim. Belə ki, Prezident İlham Əliyevin 50 illlik yubileyinə həsr olunmuş “Vətənin İlhamı – ömürdən reportaj” adlı kitab nəşr olundu. Azərbaycan dövlətinin mədəniyyətin inkişafına nə üçün bu qədər önəm verməsi, buna xalqı yüksəltməyin bir yolu kimi yanaşması kimi məsələlər kitabda göstərilir. Həmçinin ötən ildə “Hamı” adlı bir poeziya kitabım çap olundu. Ümumiyyətlə, nəsri hamı oxusa da, şeiri bu gün hamı oxumağa meyilli deyil. Çünki əsl şeir daha yüksək duyuma malik təbəqənin ədəbi zövqünə uyğundur. Bu baxımdan müasir dövrdə yaranan layiqli şeirlərin də yayılmasına, səsləndirilməsinə ciddi ehtiyac var. Qeyd edim ki, bundan öncəki ildə də “Səndən özgə” adlı bir kitabım çapdan çıxmışdı, bu kitabın isə hətta diski də hazırlanmışdı. Burada həmin kitabdan seçmə şeirlər öz ifamda səsləndirilirdi. Bundan başqa da hələ çap olunmayan kitabım durur. Ümumiyyətlə isə çalışıram ki, ədəbi fəaliyyətdə ardıcıllığı qoruyub saxlayım.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2012.-30 mart.- S.6.