“Biz bütün mənəvi xəzinəmizi
lazımınca qiymətləndirməyi bacarmalıyıq”
“İRƏLİ” Ədəbi Məclisinin
sədri Orxan Muxtarlı: “Bir misirli öz ehramları, yunan
öz Aristoteli ilə necə fəxr edirsə, biz də
Nizamimizlə, Nəsimimizlə və digər dahi
yaradıcı şəxslərimizlə lazım olduğu səviyyədə
və onları yaxşı dərk etməklə, pafossuz fəxr
etməyi bacarmalıyıq”
Layihə
çərçivəsində müsahibimiz “İRƏLİ”
Ədəbi Məclisinin sədri Orxan Muxtarlıdır. O, mədəniyyətimizin
təbliği məsələləri ilə bağı fikirlərini
bildirərkən musiqidən başladı:
- Biz yazılarımızda ermənilərlə
olan münaqişələrimizə görə, daha çox
bir “Sarı Gəlin” mahnısının üzərində
dayanmışıq. Bizim bundan başqa da çoxlu qədim
musiqi və mahnı növlərimiz var ki, bunlar hələ də
kifayət qədər araşdırılmayıb. Bu məsələlərə
kifayət qədər elmi, yaradıcı yanaşma
nümayiş etdirmək lazımdır. Bütün bunlar
bugünkü gənclərə düzgün və əhatəli
çatdırılmalıdır ki, mədəniyyətimizin
bütün sahələrindən, o cümlədən
musiqimizin dərin qatlarından xəbərdar olsunlar. Belə
olmasa, gənclər mədəniyyətimiz barəsində tam
təsəvvürlü bir şəkildə formalaşa bilməzlər.
Məsələn, Türkiyədə bir çox xalq
mahnıları, bir çox türküləri yenidən
canlandırılmış bir şəkildə xalqa təqdim
edirlər, bu da çox maraqlı və zövqverici olur. Milli
roklar, etnoroklar formalaşdırırlar. Məsələn,
Vaqif Mustafazadə də bizdə etnocazı
formalaşdırıb. Dünyaya özümüzü bununla
da tanıdırıq, musiqi inciləri sırasında bununla
yer alırıq. Amma bu cür orijinal musiqi formaları daha
çox tanıdılmalı və dünyaya təqdim edilməlidir.
Çox yaxşı haldır ki, bu gün dövlət səviyyəsində
muğamın dirçəldilməsi və dünyaya
tanıdılması kampaniyası aparılır. Bu, Azərbaycan
musiqisinin, mədəniyyətinin nə qədər zəngin,
qədim və rəngarəng olduğunun dünyaya
tanıdılmasında, qəbul etdirilməsində çox
yaxşı bir taktikadır. Biz məhz bu cür öz
daxilimizdə də qədim, milli mədəniyyət nümunələrimizi
qorumaq, yaşatmaq və inkişaf etdirməklə, eyni zamanda
onları dünyaya təqdim etməklə öz milliliyimizi
qoruya, qloballaşmada zəngin milli kimliyimizlə fəxr edə
bilərik. Bu məsələ eyni dərəcədə də
ədəbiyyatla bağlıdır və yazarların da
boynuna düşən bir məsuliyyət məsələsidir.
Çünki yazarların və ədiblərin də bu məsələdə
öz stilistikası, yanaşmaları var. Ümumiyyətlə,
azərbaycanlı yazar məfkurəsi, özünəməxsusluğu
yaxşı mənada dünyada duyulmalıdır ki, hər bir azərbaycanlı bir əsər
yazanda desinlər ki, bax bu, azərbaycanlı ədibin qələminin məhsuludur.
Biz azərbaycanlı məfkurəsi
daşıya-daşıya, bir fransız, ərəb qafası
ilə yaza bilmərik. Yəni hər bir toplumun məcazi mənada
qaymağı da, qazmağı da özünə aid
olmalıdır. Məsələn, bizim dahilərimizin
qabartdığı problemlər əlbəttə ki, uzaq
Hindistandan, Afrikadan qaynaqlanmayıb. Bizim cəmiyyətimizə
aid olan problemləri onlar vaxtilə qabardıblar, eyni zamanda
buna ümumbəşəri çalarlar da qatılıb ki,
dünya bu gün onları yüksək səviyyədə qəbul
edir. Bu dahilərimizin problemləri həmişə aktual
olduğu üçün zaman-zaman ziyalılarımız, ədiblərimiz
bir daha onlara toxunublar və onları qabardıblar. Məsələn,
nahaq yerə demirlər ki, Cəlil Məmmədquluzadənin
qaldırdığı problemlərin bir çoxu aktual olaraq
qalır. Milli məsələlərin həllində bu kimi məqamlara
diqqət yetirmək olduqca önəm daşıyır. Azərbaycan
ərazisində yaşayan bizlər dünyaya bir çox
ideologiyaları ixrac etmişik. Məsələn, Zərdüştdən
başlayaraq, Şah İsmayılda ümumi şiələşdirmə
düşüncəsinə qədər bütün Yaxın
və Orta Şərqdə idelologiyalarımız
yayılıb, digər mədəniyyətlərə təsir
göstərib. Yəni bunların hamısı ədəbiyyatın
içərisindən gələn məsələlərdir.
Biz Zərdüştün, eləcə də Şah
İsmayılın və digər tarixi şəxsiyyətlərimizin
ideologiyalarını istər onların, istərsə də
onlardan sonrakı dövrün şairlərinin, ədiblərinin
şeir və əsərlərində görürük. Bu
ideologiyalar indi də daha çox ədəbiyyatda, söz sənətində yaşayır. Yaxud ortaq türk
tarixinə aid ideoloji yanaşmalarımız olub ki, bu da
ümumilikdə regionun və dünyanın ideoloji aləminə
ciddi təsir göstərib. Məsələn, Nəsiminin
hürufiliyi uzun müddət ideoloji aləmdə öz təsirini
itirməyib, şeirdə-ədəbiyyatda da hələ
qalmaqdadır. Yaxud başqa misallar da çox çəkmək
olar ki, bizim ideoloji nümunələrimizin digərlərinə
təsiri açıq-aşkar ortaya qoyulsun. Bizim indiki gənclərimiz
bu cür məqamları daha çox dəyərləndirməlidirlər
və tarixin, elə indinin də
göstərdiyi nümunələrdən nəticə
çıxarmalıdırlar. Məsələn, bir misirli necə
öz ehramları, yunan öz Aristoteli ilə fəxr edirsə,
biz də Nizamimizlə, Nəsimimizlə və digər dahi
yaradıcı şəxslərimizlə lazım olduğu səviyyədə
və onları yaxşı dərk etməklə,
yaradıcılıqlarını mənimsəməklə,
pafossuz fəxr etməyi bacarmalıyıq. Biz bütün bu mənəvi
xəzinəmizi lazımınca qiymətəndirməyi
bacarmalıyıq. Bunun üçün təhsildə,
mütaliədə çox ciddi məsuliyyət
lazımdır. Yaxşı vətəndaşın
formalaşmasında, yetişməsində bu qeyd etdiyim məqamlar
çöx böyük rol oynayır. Yəni çox az sayda
millətlər var ki, öz ideoloji xəzinəsini, ədəbiyyatını
daha böyük miqyasda ortaya çıxara bilir. Əlbəttə,
biz müasir İKT vasitələrindən də istifadə edərək
bu cür tarixi nailiyyətləri əks etdirən məqamları
yüksək effektli bir şəkildə efirləşdirə
də bilərik. Məsələn, Türkiyə bu gün
öz möhtəşəm tarixini “Möhtəşəm
yüzil” serialı və başqa filmlərlə yüksək
səviyyədə təqdim edir, cəmiyyətin müzakirəsinə
buraxır. Bununla tarixini insanlarına daha çox sevdirir. Biz də
öz ədəbiyyatımız və mədəniyyətimizlə
həm həmin tarixi məqamları yenidən ədəbi-bədii
bir şəkildə dünyaya bəxş edə, göstərə
bilərik, həm də öz yeni nəslimizə daha
yaxşı bir şəkildə çatdırmış
olarıq. Bu tariximizi və mədəni nailiyyətlərimizi
birinci növbədə özümüz sevməliyik.
Doğrudur, bu gün bizim öz seriallamız meydana
çıxır, amma bu serialların ssenarisi çox bəsit
olur. Bizdə bu sahədə daha çox təkmil kadr
yetişdirilməsi, bu kadrların xarici ölkələrdə
təhsil və təkmilləşmək üçün
formalaşdırılması çox məqsədəuyğun
olardı. Doğrudur, bu məsələlər bir qədər
vaxt aparan məsələlərdir, amma yaxşı
serialların ortaya qoyulması üçün birinci növbədə
kadrların təkmilləşdirilməsinə fikir verilməlidir.
Məsələn, Üzeyir Hacıbəyov konservatoriya
qurmamışdan qabaq xarici gəzərək ən
yaxşı müəllimləri ora dəvət edib.
Musiqiçilərin təkmil yetişməsi üçün
Üzeyir bəy məhz bütün bu çətin mərhələləri
keçməli olub. Biz də bu yolla
getməliyik ki, mədəniyyətin ümumi
inkişafına daha çox töhfələr verə bilək.
- Təhsil
sistemi gənclərin mütaliə mədəniyyətinin,
yeni ədəbi nəslin formalaşmasındakı
çatışmazlıqlarda rol oynaya bilərmi?
- Məktəblilər
arasında neqativliklərin olması, münasibətlərdə
“güclü” ilə “gücsüz”ün fərqləndirilmıəsi,
zorakı təfəkkür tərzi aşılayan fərdlərə
rast gəlinməsi halları var ki, bunlar aradan
qaldırılmalıdır. Əlbəttə ki, bu cür tələbələr
kitab oxumağa meyilli deyil. Çünki kitab oxumağa belə,
bu cür tələbələr normal yanaşmırlar.
Ümumiyyətlə, adi metroda gedərkən kitab oxuyursansa,
hamı sənə qəribə
bir tərzdə baxacaq. Bu məsələ mütaliə ilə
bağlı ümumi bir problemdir və təhsil sistemində də
öz növbəsində mütaliə mədəniyyətinin
formalaşmasına ciddi fikir verilməlidir. İstər müəllimlər,
istərsə də valisdeynlər məktəblilərin
İKT vasitələrindən, mobil telefondan və sair əşyalardan
düzgün və qədərincə istifadəsinə fikir
verməlidirlər. İKT-nin, mobil telefonların
çoxfunksiyalılığı şəraitində
çox vaxt təhsil, kitab, mütaliə məktəblilərin
yadından çıxır. Bu baxımdan həmin vasitələrlə
bağlı bir sıra qaydalara təhsil müəssisələrində
əməl edilməsinə ehtiyac var.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2012.-9 may.-S.11.