Hacıqabul tarixinin əks olunduğu məkan
Layihə çərçivəsində müsahibimiz
Hacıqabul rayon Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyinin direktoru Məhəmməd
İsayevdir:
- Eksponatlarının sayı 3000 rəqəmini
keçmiş rayon Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyinin
tarixçəsi öz başlanğıcını artıq
bizdən xeyli uzaqda qalmış 1989-cu ildən
götürür. İxtisasca dil-ədəbiyyat müəllimi
olmuş Hüseyn Hənifə oğlu İsayevin təşəbbüsü
ilə, onun topladığı əşyalar əsasında, o
vaxt hələ Qazıməmməd adı daşıyan şəhərdə
muzey işinin əsası qoyulub. İki kiçik otağa
sığınmış muzey bir il ictimai əsaslarla fəaliyyət
göstərdikdən sonra, 1990-cı ilin fevralında hökumət
onun yaradılması barədə qərar qəbul etdi. Daha
bir neçə ay keçmiş, həmin ilin aprelində,
Hacıqabul rayonunun yaradılması ilə əlaqədar
olaraq muzey də rayon statusuna nail olub. Bu minvalla növbəti
üç ildə fəaliyyət göstərmiş muzey
1993-cü ilin iyununda normal iş üçün şəraitinin
olmaması səbəbindən Mədəniyyət Nazirliyi tərəfindən
qeyri-müəyyən müddətə qapadılıb ki,
bununla da rayon tarixinin öyrənilməsi və təbliği
işinə böyük zərbə vurulub. Muzeyin direktoru
Hüseyn Hənifə oğlunun evinə, o cümlədən
zirzəmisinə daşınmış eksponatlar tam on il
istifadəsiz qalıb. 2003-cü ilin iyununda özünün
ikinci həyatına başlaması ilə muzey birinci növbədə
rayonun dəyərli ictimaiyyiətçisi və
ziyalısı Mübariz Məhəmməd oğlu Xəlilova
borcludur. Məhz onun təşəbbüsü ilə məsələnin
mətbuata, telekanala çıxarılması muzeyin fəaliyyətinin
bərpasına yol açıb. Əvvəlkindən qat-qat
yaxşı şəraitdə işinə davam edən muzey
artıq 8-ci ildir ki, ümumi sahəsi 200kv.metrə yaxın
olan iki zal və üç otaqda fəaliyyət göstərir.
Bu müddətdə daxili imkanları hesabına fondunu
üçqat artırmış müəssisəni minlərlə
tamaşaçının ziyarət etməsi, burada onlarla tədbirin
keçirilməsi, muzeydən bəhs edən çoxsaylı
qəzet-jurnal məqaləsi və bir neçə
telesüjet bu mədəniyyət ocağının rayonun
ictimai həyatına möhkəm daxil olduğuna dəlalət
edir.
- Muzeyinizdə qorunan əsas eksponatlar hansılardır?
- Saxsı, metal (əsasən mis) və digər
materiallardan (ağac, dəri, şüşə və s).
hazırlanmış əşyalar XIX əsrin 80-ci illərinə
qədərki Hacıqabulun
tarixindən xəbər verən I zalı necə xarakterizə
edirsə, abidələr və məhəlli tarixdən, dəmiryolu,
hərb, incəsənət (xüsusən də ədəbiyyat
və teatr), elm, təhsil, idman, mətbuat tarixlərimizdən,
görkəmli həmyerlilərimizdən bəhs edən sənəd,
şəkil və digər əşyalar da (II zal) son 130 illik tariximizi eləcə əks
etdirir. Rayon tarixinin 1880-ci illərin əvvəllərinə
istinadən iki hissəyə bölünməsinin də ciddi
elmi əsası var. Məhz həmin illərdə
Hacıqabuldan keçməyə başlamış
Tiflis-Bakı dəmiryol xəttinin fəaliyyətə
başlaması buna qədər tipik şərq
yaşayış məskəni olmuş Hacıqabulun qərb
üslublu dəmiryol qəsəbəsinə çevrilməsinə
səbəb olub. Muzeyin fəaliyyətinin bərpa edildiyi yeddi
il ərzində rayon tarixinin bir sıra tərəfləri, o
cümlədən dəmiryol, hərb, mətbuat sahələri
əsaslı şəkildə öyrənilmiş,
tanınmış həmyerlilərimiz barədə ayrıca
kolleksiya yaradılıb. Bu yerdə qeyd etməyə dəyər
ki, üç tanınmış hacıqabulludan – həmkarlar
ittifaqları xadimi olmuş Əlisəttar Almazovdan, onun
qardaşı, şair-tərcüməçitək
tanınmış Sabir Almazovdan, eləcə də təhsil və
elm xadimi kimi ad qazanmış Əliağa Məmmədovdan bəhs
edən materialların əhatəsi başqaları ilə
müqayisədə qat-qat genişdir. Əvvəlcə
özlərinin, ardınca da yaxınlarının həmin
materiallara münasibətdəki diqqətliliyi və mədəniyyəti
sonradan muzeyin fondunun zənginləşməsində də
böyük rol oynayıb. Beləcə, Hacıqabul Rayon
Tarix-Diyarşünaslıq Muzeyinin fondu getdikcə
böyüyür, bununla da rayonun keçmişini və bu
gününü daha geniş əks etdirməyə
başlayır. Onun ən mühüm məqsədi isə istər
həmyerlilərini, istərsə də qonaqlarını həmin
tarixlə dərindən tanış edib, onlarda yaşı
min illərlə ölçülən qədimdən-qədim,
eyni zamanda müasir Hacıqabul barədə ətraflı təsəvvür
yaratmaqdır.
- Rayonda başqa hansı tarixi abidələr
mövcuddur?
- Rayonda xalçaçılıq sənəti də
yaxşı inkişaf edib. Şirvan
xalçaçılıq məktəbinə aid edilən, əl
ilə toxunan «Sarı xalça» xüsusi marağa səbəb
olur. Hacıqabul rayonun ərazisində müxtəlif tarixi –
memarlıq abidələri də var. Qubalı Baloğlan kəndində
XIII – XIV əsrlərə aid Pir Hüseyn Xanəgahı
adlı ziyarətgah, qala divarları, minarəli məscid,
karvansara, XIV əsrə aid yaşayış binaları, XV və
XVIII – XIX əsrlərə aid məqbərələr, Udulu kəndində
orta əsrlərdə ucaldılmış müdafiə təyinatlı
Qüngörməz qülləsi, Hacıqabul
gölünün şərq sahilində XV əsrdə
tikilmiş karvansara bu cür abidələrdir. Pir Hüseyn Xanəgahı
Tarix-Memarlıq Qoruğu ölkə əhəmiyyətli abidədir. Xanəgah kompleksi böyük sufi
şeyxi, görkəmli alim, filosof, Azərbaycanda elmi fəlsəfi
fikir tarixində, islam-fəlsəfi
dünyagörüşünün formalaşmasında
mühüm rol oynamış Pir Hüseyn Şirvaninin məzarı
ətrafında formalaşıb. Böyük yazı
qurşağında türbənin zəngin bəzəg
işinin tamamlanma tarixi hicri 684-ci il (1285) göstərilib.
Şeyx Pir Hüseynin kiçik ölçülü türbəsini
dünyada məhşurlaşdıran onun interyerində ziyarətgah
üçün zəruri olan çox təsirli mühit
yaradan kaşı bəzəyi olub. Xanəgah kompleksinə
türbə, məscid, minarə, ziyarətçilərin
qalması üçün binalar, tövlə, tikililəri əhatə
edən qala divarları, karvansaray, orta əsrlərə aid
türbə, hücrələr və qədim qəbristanlıq
daxildir.Pir Hüseyn türbəsinin bütün daxili
divarları və bu otağın içərisindəki qəbr
sənduqəsi vaxtı ilə, çox böyük bədii
ustalıqla düzəldilmiş kaşı sənətinin
xüsusi bir növü ilə hazırlanmış ornament və
yazılarla bəzəkli olub. Xanəgahı dünyada məşhur
edən kaşı bəzəklərinin XIX əsrin II
yarısından başlayaraq XX əsrin əvvəllərinədək
Avropa muzeylərinə və şəxsi kolleksiyalara
satış prosesi olub.1906/07-ci ildə xanəgahda tədqiqat
işləri aparan Ter-Avetisyan kaşıların bir hissəsini
oğurlayıb aparıb.1913-cü ildə Parisdən Xanəgaha
gəlmiş dəllal M.Kələkyan və Madam Dufantyu yerli
Qubalı-Baloğlan kəndinin 6 nəfərlik sakini ilə
kaşıların çox hissəsini qoparıb Parisdə hərraca
çıxarıb.Pir Hüseyn Xanəgahına ən
böyük dağıdıcı zərbəni 1918-ci ildə
ərazimizdə soyqırım törədən erməni
S.Lalayanın quldur dəstəsi vurub.
Azğınlaşmış erməni yaraqlıları
kaşı lövhələrini sındırmaqla kifayətlənməyib,
bu nadir memarlıq əsərini bütünlüklə
xarabalığa çeviriblər.Türbənin böyük
pannosunun ulduz və xaçlarının çoxu 1925-ci ildə
Sank-Peterburqa aparılıb. İndi «Ermitaj»ın
kolleksiyalarında xanəgahdan aparılmış 123
çilçiraqlı ulduz, 325 firuzəyi xaç lövhə
və başqa kiçik kaşı parçaları
saxlanılmaqdadır.1936-cı ilin oktyabırında xanəgahda
çilçıraq bəzəyinin cəmi üç
kiçicik fraqmenti qalıb və onlar gəc mehrabla birlikdə
1940-cı ildə Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinə
köçürülüb. Bu muzeydə türbənin
yazı frizinin 5 lövhəsi saxlanılır. Qoruq həmçinin
Hacıqabul abidələrinin elmi-tədqiqat mərkəzidir.Rayon
ərazisində olan qeydə alınmış və
hazırda qeydiyyata alınacaq abidələr qoruğ əməkdaşlarının
zəhməti nəticəsində siyahıya
düşüb. Qoruğun fondunda 15 tətbiqi incəsənət
məmulatı, 70 arxeoloji əşya, 1 ədəd (6
parça) dekorativ sənət nümunəsi, 1012 fotoşəkil,
onlarla toplu, 70 ədəd kitab, 67 ədəd digər
materiallar, 140 sənəd, 4750 məişət və etnoqrafik
əşyalar daxildir. Azərbaycanda olan xarici ölkə səfirləri,
əməkdaşları Milli Məclisin deputatları, görkəmli
elm və dövlət xadimləri qoruqda olaraq xatirə
kitabına öz rəylərini yazıblar.
Anar Miriyev
Palitra.- 2012.- 25 yanvar.- S. 6.