“Uşaqları erkən yaşda
repetitor yanına göndərməyin”
Saqibə
Əhmədova: “Valideynlərimizdə başa salmaq
psixologiyası formalaşmayıb”
Bu gün valideynlərin çoxu uşaqların aqressiv davranışları, kompleksləri və digər psixoloji problemlərindən narahatdır. Bunun başlıca səbəbi isə uşaqlarımıza olan münasibətdə buraxdığımız boşluqlardır. Bu boşluqları doldurmaq üçün isə təbii ki, psixoloq-pedaqoqlar köməyimizə gəlir. Uşaqların psixoloji problemləri və onların aradan qaldırılması yolları barədə suallarımızı Psixoloji Dəstək Mərkəzinin direktoru, klinik psixoloq Saqibə Əhmədova cavablandırıb.
-Saqibə xanım, əvvəlcə Psixoloji Dəstək Mərkəzi haqqında məlumat verərdiniz.
- Psixoloji Dəstək Mərkəzi 2011-ci il 21 fevral tarixində yaranıb. Fəaliyyətimizə sentyabr ayından başlamışıq. Mərkəzimizə daha çox, demək olar ki, nitq qüsurlu uşaqlar, autizmli uşaqlar müraciət edir. Bundan başqa, valideyn-uşaq münasibətlərində meydana çıxan hər hansı davranış pozuntuları, uşağın evdə və cəmiyyətdə özünü aparması ilə bağlı müraciətlər də çox olur. Tez-tez psixoloji konsultasiyalar keçiririk. Mərkəzimizə bütün yaş qrupundan olan uşaq və yeniyetmələr müraciət edirlər.
-Yazın gəlişi
ilə əlaqədar olaraq, təbii ki, fəsil dəyişkənliyi
uşaqların da əhvali-ruhiyyəsinə
təsir edir. Xüsusilə bu fəsildə uşaqlarla
necə davranmaq lazımdır?
- Fəsil dəyişkənliyi təkcə uşaqlara deyil, böyüklərə də təsir edir. Uşaqlarda bahar yorğunluğu, enerjinin tükənməsi, özünü yorğun hiss etmək, erkən yatmaq, dərs etməmək kimi meyillər olur. Valideynlərin ən çox şikayətləri də bununla bağlı olur ki, uşaqlar bu fəsildə dərsə həvəsli olmurlar. Ən çox bu fəsil dəyişkənliyi uşaqlarda depressiyyalarla, ruh düşkünlüyü, əhvallarının tez-tez pozulması ilə müşayiət olunur. Bəzən valideynlər bunu nəzərə almırlar. Uşaq yorğun, halsız, enerjisi zəif olanda da ona təzyiq edirlər ki, “dərsi oxumalısan, mütləq bunu etməlisən”. Bu isə uşaqlarda aqressiya, hirs yaradır. Bu vaxt da uşaqla valideynin münasibətləri pozulur. Buna görə də valideynlər bu dönəmlərdə xüsusilə diqqətli olmalıdırlar.
-Uşaqlarda komplekslər nədən
yaranır? Bunda valideynlərin
rolu nə dərəcədədir?
- Kompleks valideynlər və yaxud digər
uşaqlar tərəfindən
yaradılır. “Sən beləsən”, “sən özünü apara bilmirsən”, “sən heç nə bacarmırsan” deməklə tez-tez tənqid etmək, digər uşaqlarla müqayisələr aparmaq
da uşaqlarda kompleks yarada bilər. Valideyn dəfələrlə uşağa özünün
sahib olmadığı imkanları
yaratdığını deyirsə,
bu artıq uşağı bezdirir, onlarda aqressivlik yaradır. Məktəblərdə də dərs
davamiyyəti yaxşı
olan şagirdlə dərslərində nisbətən
zəif şagirdlərin
müqayisəsi həmin
uşaqlarda kompleks yaradır və uşaqda özünün
heç nəyi bacarmayacağı barədə
fikir formalaşdırır
və uşaq özü-özünü kompleksə
salır.
-Ümumiyyətlə,
ailələrimizin tərbiyəsində
çatışmayan cəhətlər
hansılardır?
- Valideynlər uşaqları
öz fikirlərini sərbəst ifadə etməyə, öz istədiklərini sərbəst
yerinə yetirməyə
qoymurlar. Məsələn, geyimdə, fakültə
seçimində, universitet
seçimində uşağa
sərbəstlik verilmir.
Nəticədə uşaqlarımızda sərbəst özünü
ifadə etmək qabiliyyəti olmur. Valideynlər
uşaqları ilə
dil tapmağı öyrənsinlər. Aqressiya ilə
uşaqlara psixoloji zərbə vurmasınlar.
Valideyn bəzən bir ailədə böyüyən
iki uşaq arasındakı mübahisəyə
də müdaxilə edir və onu
öz üsulları ilə həll edir. Valideyn həmin uşaqları
sərbəst qoymalıdır
ki, uşaqlar öz problemlərini öz aralarında həll etməyi öyrənsinlər.
-Uşağa sərbəstlik nə dərəcədə verilməlidir?
- Bu, müxtəlif mövzudan asılıdır. Valideyn ailədə
uşağa aid olan problemi uşağa deməlidir. Ata-ana arasında olan problemi qəti
şəkildə uşağa
demək olmaz. Uşağa
aid mövzunu, məsələn,
geyim, oyuncaq seçimini uşaqla məsləhətləşmək lazımdır. Bəzən ailə
kollektiv şəklində
hər hansı bir məsələni müzakirə edərkən
uşağın fikrini
öyrənməyə maraqlı
olmurlar və yaxud uşaqların fikirləri valideynlər üçün önəmsiz
olur. Bizdə nadir hallarda olur
ki, valideyn uşağın fikrini öyrənir.
-Bəs bu, nə ilə
bağlıdır, mentalitetlə,
yoxsa başqa bir şeylə?
- Düşünürəm ki,
bu, genetika ilə bağlı bir şeydir. Çünki biz nənə-babalarımızdan
necə görürüksə,
uşaqlarımıza da
o cür öyrədirik.
Bir növ bu, bizdə
proqramlaşdırılır. Bəzilərimiz dəyişirik. Nəsillər dəyişdikcə fikirlər də dəyişir.
-İctimai
yerlərdə bəzən
valideynlərin uşaqlara
qarşı aqressiv hərəkətlərini müşahidə
edirik. Bu,
uşağın gələcəyi
üçün nə
dərəcədə təhlükəlidir?
- Bizdə çatışmayan
cəhətlərdən biri
də inadkarlıq edən uşağı başa salmaq hövsələsinin olmamasıdır.
Aqressiya da uşaqlara əsasən valideynlərdən
keçir. Mərkəzimizə müraciət edən valideynlərin əksəriyyəti
uşaqlarında davranış
pozuntuları ilə bağlı şikayətlərlə
gəlirlər. Uşaqla davranışda
yaş kateqoriyasını
nəzərə almaq
lazımdır. Çünki yaş sindromları, krizis dövrləri var. Məsələn, 1, 3, 5, 7, 14-15 yaş krizis dönəmləri var ki, bu uşaqlarla
ehtiyatlı davranmaq lazımdır. 2 yaşlı uşağın
düşüncə tərzi
hələ tam formalaşmadığından
yüksək səs tonu ilə onlara
qışqırmaq və
ya nəyisə əmr etmək sözün təsir qüvvəsini, onsuzda azaldacaq. Valideynlərimizdə başa salmaq
psixologiyası formalaşmayıb.
- Bu gün ailələrimizin çoxu
psixoloq və ya pedaqoqla çalışmaq
istəmirlər. Bu psixoloji baryeri necə aşmaq olar?
- Bizim mərkəzə ən çox müraciət edənlər
müəyyən psixoloji
problemləri olan uşaqlardır. Lakin normal halda çox
nadir hallarda valideynlər
psixoloq və ya pedaqoqa müraciət
edirlər. Valideynlər daha çox uşaqlarda hər hansı qüsurlar görərkən psixoloqa
müraciət edirlər.
Əslində bunun əsasında
xırda məsələlər
dayanır. Valideynlər hamiləlik dövründən
psixoloqla işləməyə
başlamalıdırlar. Hamiləliyə hazırlıq, hamiləlik
ərəfəsində və
ya hamiləlikdən sonra yaranan depressiyalarla
əlaqədar olaraq psixoloqa müraciət etmək faydalıdır.
Təhsilimizdə çatışmayan cəhət odur ki, uşaq psixologiyasına
yer ayırmırıq.
Ali savadlı valideynlərimiz də var ki, uşaq
psixologiyasından kənarda
qalırlar, uşaqlarında
olan psixoloji çatışmazlıqları görmürlər. Hər bir
sahədə uşaq psixologiyasına xüsusi diqqət ayrılmalıdır.
-Hamiləlik zamanı ananın keçirtdiyi hansı stresslər gələcəkdə
uşağa mənfi təsirini göstərə
bilər?
- Hamiləlik zamanı ananın stress altında olması, əsəb keçirməsi uşağa
da öz mənfi təsirini göstərir. Hamiləlik vaxtı hormonal vəziyyət
dəyişdiyindən orqanizmin
funksional fəaliyyəti
də tamamilə dəyişir və analar çox həssas olurlar. Ana nə hiss edirsə, bətnindəki uşaq da onu hiss edir,
ana hansı vəziyyətdə olursa,
eyni dərəcədə
uşağa da təsir edir. Hamiləliyi çox yaxşı keçirən valideynlərin
uşaqları həyatsevər,
optimist və çox
fərqli olurlar.
Ona görə də, valideynlər yaxşı olar ki, uşaq
psixologiyası ilə
hamiləlik dönəmindən
məşğul olsunlar.
-Uşaqlarada autizmin yaranma səbəbləri hamiləlik
dövrü ilə bağlıdır, yoxsa bu, uşaqlarda sonradan yaranır?
- Bu tam fərqli bir vəziyyətdir. Autizm özünə
qapanmadır. Autizmin səbəbi
dəqiq bilinmir.
Müalicəsi tam olaraq yoxdur.
Autizm spektor pozuntusudur. Autizm bir xəstəlik deyil, bir fərqlilikdir.
Bir çox alimlər onun beynimizdə olan neyronların azlığından yarandığını
deyirlər. Tam mənbəyi isə bilinmir. Bəzən bunu genetika ilə, bəzən vurulan peyvəndlərlə
bağlayırıq. Bəzən uşaqlarda
qorxudan yarandığını
düşünürük. Ancaq autizmin tam səbəbi bilinmir. Artıq autizmin tanınma
dövrü 6 aylıqdan
da başlayır.
Amma uşağın 18 ayından
autizmin əlamətləri
məlum olur. Valideyn buna hazır olmalıdır. Autizm tibbi
müalicə ilə keçən bir problem deyil. Bu yalnız
psixoloqun nəzarəti
altında fərqli terapeya vasitəsilə qismən aradan qaldırılır. 2 il ərzində bu sindromun əlamətlərini
80% faiz aradan götürmək olar. Bir daha qeyd edim
ki, autizm xəstəlik deyil, neyropsxiatrik bir pozuntudur. Bu uşaqlarda
özünəqapanma, təkrarçılıq
çox olur, göz təmasından, öpməkdən, qucaqlamaqdan,
digər uşaqlarla təmasdan qaçmaq kimi əlamətlər xarakterikdir. Əsasən də nitq və deyilən sözləri dərk etmək bir qədər fərqli olur.
-Uşağı
təhsilə nə vaxtdan başlayaraq istiqamətləndirmək lazımdır?
- Məktəbəhazırlıq mərhələsi 6 yaşında normaldır. Uşağın daha erkən məktəbə hazırlığa qoyulmasının əleyhineyəm. Çünki erkən yaşda məktəbəhazırlıq uşaqlarda həvəsi öldürür, daha sonra onların məktəbə, dərslərə marağı azalmış olur. Məktəbəhazırlıq dövrü 3-4 ay ərzində başlasa, daha yaxşı olar. 5 yaşınadək olan uşaqları isə müxtəlif psixoloji oyunlar və bu cür mərkəzlərdə təlimlərlə tərbiyə etmək daha yaxşıdır. Bu gün uşaqlarımızn qrafiki yoxdur. Uşaq dərsdən gəlir, üzgüçülük, rəqs və ya digər məşğələlərə gedir . Eyni anda uşağı həm idmana, həm rəqsə qoymaq düzgün deyil. Bir məşğuliyyət bitəndən sonra digərinə başlamaq lazımdır. Çünki dərslərdən əlavə, bunun özü də uşağı yükləyir. Əlavə məşğələlər də yaş qrafikinə uyğun olmalıdır. 8 yaşındakı uşağı üzgüçülüyə qoymaq olmaz. 6-7 yaşlarındakı uşaq rəsmlə məşğul ola bilər. Üzgüçülük isə 13-14 yaşlarından daha yaxşıdır. 7-8 yaşlı uşağı şahmatla yükləmək olmaz. Bundan başqa, uşaqların repetitor yanına daha erkən qoyulması da düzgün deyil. Artıq birinci sinifdən valideynlər uşaqları repetitor yanına qoyurlar. Bu isə uşağa artıq yükdür və beyni dərslə yükləndiyindən onun öz uşaqlığını, gəncliyini yaşamaq şansını əlindən alır .
-Boşanmış
valideynlərin bir-birini pisləməsi kimi hallar uşağa
hansı zərbəni vura bilər?
- Bu, bizdə başlıca
problemdir. Çünki
bir çox ölkələrdə
boşanmış valideynlər dost
qalır və uşaqları bir-birilərinə göstərirlər.
Bizdə isə uşağa qarşı tərəf
haqqında mənfi fikir
formalaşdırmaqla uşaqlarda hirs, qisasçılıq, nifrət
yaradırlar və həmin uşaq gələcəyin
potensial cinayətkarı ola
bilər. Boşanmış valideynlərimiz bu
məsələni mütləq psixoloqla həll
etməlidirlər. Valideynlər aralarında olan
münasibəti heç vaxt
uşaqla bölüşməməlidirlər.
Nuranə ABBASOVA
Palitra.-2013.-4 aprel.-S.10.