Elmə fəlsəfi və kulturoloji yanaşma
Müasir dövrdə insanın maddi rifah halı, məhsuldar
qüvvələrin inkişaf
perspektivləri elmin nə dərəcədə qabaqcıl mövqe tutmasından asılıdır
Elm sahəsində gənc kadrların, yüksək səviyyəli mütəxəssislərin formalaşması məsələlərinin müzakirələri son dövrlərdə olduqca aktuallıq kəsb etməkdədir. Bu məsələlələrə elmi yanaşma ilə yanaşı, sırf elm sahəsində ciddi tədqiqatlar aparılması, biliklər iqtisadiyyatının formalaşmasında və cəmiyyətin ümumi, harmonik inkişafında töhfə verməsi olduqca zəruridir. Çox vaxt elmi biliklərə can atmağa çalışan və bu sahədə konkret ixtisaslara yiyələnmək istəyənlər əslində nədən başlamalı olduqlarını, hansı sahədə özlərini sınamağın daha əlverişli olduğunu bilmirlər.
Elmi bilik sahələrinin differensiasiyası və təsnifatı məsələləri barədə ictimaiyyət, elmi sahələr üzrə mütəxəssis kimi yetişmək istəyənlər yalnız səthi məlumata malikdir. Digər tərəfdən, bu məsələlərin peşəkar səviyyədə tədqiqi və müəyyənləşdirilməsi də arzuolunan səviyyədə deyil. Bu məsələyə ümumi-fəlsəfi yanaşmaya və aydınlıq gətirməyə ehtiyac duyulur.
Mövzu ilə bağlı bizə fikirlərini bildirən Azərbaycan Fəlsəfə və Sosial-Siyasi Elmlər Assosiasiyasının idarə heyətinin sədri, professor, AMEA-nın müxbir üzvü Səlahəddin Xəlilov belə düşünür: “Elmlərin, elmi bilik sahələrinin təsnifatı məsələsinə həm pozitivizmdə, həm də fəlsəfədə geniş yer verilsə də, biliklərin struktur səviyyələrinə görə bölgüsü çox az tədqiq olunub. Lakin bununla belə, məhz elmi biliyin digər biliklərdən fərqi - demarkasiya problemi müasir Qərb fəlsəfəsinin, xüsusən postpozitivizmin başlıca problemlərindən biridir. K.Popper və onun davamçılarının bir çox əsərləri bilavasitə bu məsələyə həsr olunub. Qərb aləmində bu problemin aktuallığını artıran və ön plana çəkən isə elmi fəlsəfədən ayırmaq cəhdidir. Əslində müasir pozitivistlər demarkasiya problemini heç də elmi tədqiq etmək naminə deyil, klassik pozitivizmin fəlsəfəyə inkarçı münasibətini «yeni vasitələrlə əsaslandırmaq» üçün davam etdirirlər”.
Elmiliyin meyarı problemi ilə bağlı olaraq alim bildirir: “Elmiliyin meyarı problemi elmin məntiqi-qnoseoloji aspektinə və ya epistemologiyaya aiddir. Lakin «elm» və «elmilik» anlayışları müxtəlif əhatə dairələrinə malikdir. Məsələ burasındadır ki, elmilik şərti Qərb fəlsəfəsində bir qayda olaraq yalnız biliklə əlaqədar işlədilir, yəni biliklərin elmiliyindən və ya başqa sözlə, elmi bilikdən söhbət gedir. Halbuki «elmi fəaliyyət», «elmi mübahisə», «elmi jurnal», «elmi müəssisə», «elmi işçi» və sair bu kimi çox müxtəlif obyekt və hadisələr üçün də elmilik meyarından danışmaq olar və bütün bu hadisələr «elm» anlayışında əhatə olunduğundan onun həcmi çox genişdir. Elmin müxtəlif en kəsiklərində, müxtəlif aspektlərdə tədqiqinə ehtiyac da buradan irəli gəlir.
Qeyd etmək lazımdır ki, söhbət elmin mahiyyətindən gedəndə ikinci dərəcəli məsələlər deyil, bilavasitə elmin təbiətindən irəli gələn ən ümumi istiqamətlər nəzərdə tutulmalıdır. Professor bu barədə belə düşünür: “Elmin bu cür mühüm en kəsikləri və buna uyğun olan tədqiqat istiqamətləri əsasən ikidir: məntiqi-qnoseoloji və sosial. Bütün digər aspektlər bu iki mühüm istiqamətin qol-budaqları kimi qiymətləndirilə bilər”.Professorun fikrincə, müasir Qərb fəlsəfəsində bu aspektlərdən birinin və ya o birisinin ön plana çəkilməsi, məsələnin birtərəfli qoyuluşu elmin əsl mahiyyətini açmağa imkan vermir: “Xüsusən pozitivizmin bütün formaları elmi yalnız epistemoloji aspektdə tədqiq edir və sosial aspekti nəzərə almır. Bu mövqe idealist fəlsəfə üçün tamamilə səciyyəvidir. Belə ki, müvafiq sosial problemlər elmin obyektiv ictimai hadisələrlə bağlılığından irəli gəlir və onların qəbul olunması həmin məsələdə materialist mövqeyə uyğundur.
Qərb elmşünaslığı, çox yerdə elmi dilin məntiqi təhlili ilə və ya «elm fəlsəfəsi» ilə üst-üstə düşür, problemin sosial aspekti isə ya işlənmir, ya da çox vaxt ayrıca, tam müstəqil bir məsələ kimi öyrənilir: elmin məntiqi-qnoseoloji tədqiqi ilə sosial (əslində yalnız statistik sosioloji) tədqiqatlar arasında heç bir əlaqə yaradılmır. Elmin başlıca vəzifəsi mütləq həqiqətlərin əldə olunması kimi başa düşüldüyündən məsələ tezliklə həqiqət problemi ilə eyniləşir”.
Real vəziyyət göstərir ki, əksər filosofların əsərlərində yeni dövr fəlsəfəsinin ənənəvi müddəaları, o cümlədən, kumulyativ epistemologiyanın, xüsusən Kant epistemologiyasının bəzi tezisləri tənqidi surətdə nəzərdən keçirilmədən, özlüyündə məlum bir şey kimi qəbul edilib: “Belə ənənəvi müddəalardan biri və ən çox yayılanı elmin biliklər sistemi kimi qəbul edilməsidir. Bu mövqe nəinki monoqrafik ədəbiyyatda ən çox rast gələn mövqedir, həm də kütləvi ədəbiyyata və dərsliklərə nüfuz edib, dərin kök salıb. Kumulyativist epistemologiyanın müddəalarına əsaslanan bu mövqe elmin sosial aspektini nəzərə almağa imkan vermir və internalizmə uyğun gəlir.
Əslində elm və bilik sistemləri yalnız müəyyən ümumi sahədə kəsişir, qalan sahələrdə isə bir-birindən fərqli
məzmunlara malikdir. Bu ümumi
sahə - elmi bilikdir. Elmi bilik «elm» sisteminə
daxildir. «Bilik» anlayışı elmi bilikdən başqa, əməli biliyi də əhatə edir ki, sonuncu «elm» sisteminə daxil deyil. Yaxud da «elm» anlayışının
əhatə etdiyi maddi tərəflər (elmi tədqiqat institutları, laboratoriyalar,
«elmi texnikası» və s.) və yaradıcılıq axtarışları
«bilik» sisteminə daxil deyil.
Biliklər sistemi özündə fəaliyyət momentini əks etdirmir. Elm isə məhz elmi axtarışlar, yaradıcılıq, tədqiqat
prosesində - elmi fəaliyyət zamanı cəmiyyətin tərkib hissəsi kimi, ictimai hadisə kimi qarşıya çıxır”.
Beləliklə, alimə görə,
elmə biliklər sistemi kimi baxmaq
və elmi biliyin digər biliklərə nəzərən
özünəməxsus cəhətini,
elmilik meyarını axtarmaq «elm» sisteminin öyrənilməsi üçün
kifayət deyil: “Nəinki elmin bütöv bir sistem kimi öyrənilməsi,
həm də onun məntiqi-qnoseoloji aspektdə tədqiqi də bu çərçivəyə
sığmır, müəyyən
şərtləri ödəyən
biliklər sistemi ilə yanaşı, ümumictimai və fərdi elmi fəaliyyət proseslərinin
də nəzərə
alınmasını tələb
edir”.
Elmin bir sosial sistem kimi
öyrənilməsinə, onun ictimai mahiyyətinin
qiymətləndirilməsinə ən çox bilavasitə elmin sosioloji və iqtisadi problemlərinə həsr olunmuş əsərlər xidmət
edir. Professor bu barədə
bildirir: “Elmdə müəyyən sosial strukturun hələ əvvəllər də mövcud olmasına baxmayaraq, onun tədqiqinə ciddi tələbat yox idi, belə ki, elm bir fəaliyyət
sahəsi kimi yalnız son vaxtlarda ön plana keçib.
Elmi fəaliyyət
sahəsinə ümumi
milli gəlirin getdikcə daha çox hissəsinin sərf olunması elmin iqtisadi baxımdan öyrənilməsinə
tələbatı artırır. Lakin bu sahədə də hələ çox az
iş görülüb;
halbuki konkret elmi tədqiqatların faydalılıq dərəcəsinin
artırılması və
elmin düzgün planlaşdırılması üçün
iqtisadi təhlilin rolu böyükdür.
Elmə xüsusi fəaliyyət sahəsi kimi baxan Q.N.Volkov hər bir zaman mərhələsində cəmiyyətin ona qədər əldə etdiyi biliklər sistemini «elm» anlayışına daxil etmir: «Elmin mahiyyəti artıq dərk edilmiş olan həqiqətlərdən yox, onların axtarılmasından, təbiət və cəmiyyət qanunlarının öyrənilməsi və istifadə olunmasına yönəlmiş eksperimental tədqiqat işlərindən ibarətdir. Elm özlüyündə heç də bilik olmayıb, cəmiyyətin bilik istehsalı üzrə fəaliyyətidir, başqa sözlə, elmi istehsaldır». Göründüyü kimi, Q.N.Volkov elmə xüsusi fəaliyyət sahəsi və deməli, proses kimi baxmaqla onun əhatə dairəsini həddindən artıq kiçildir ki, bu da məntiqi cəhətdən qüsurlu olan nəticəyə gətirir: elm - ... elmi istehsaldır. Halbuki elmi istehsal «elm» anlayışının əhatə etdiyi tərkib hissələrindən yalnız biridir. Buna baxmayaraq, «elmi istehsal» anlayışının daxil edilməsi elmin mahiyyətinin və başlıca xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi üçün böyük əhəmiyyətə malikdir. Q.N.Volkov öz mövqeyini elmi şəkildə əsaslandırmağa və bu işdə daha çox öyrənilmiş olan istehsal prosesi ilə analogiya yaratmağa çalışıb ki, bu cür təşəbbüs yalnız təqdirəlayiqdir. Müəllif daha sonra yazır: «...Texnika maddi istehsalda hansı rolu oynayırsa, elmi bilik də mənəvi istehsalda həmin rolu oynayır. Bu mənada texnika insanın əməli fəaliyyətinin süni orqanı olduğu kimi, elm də insan beyninin süni orqanıdır. Lakin təəssüf ki, maddi və mənəvi istehsal proseslərinin analogiyasından istifadə təşəbbüsü ardıcıl surətdə davam etdirilməyib”.
S.Xəlilov daha sonra qeyd edir ki, elmin müxtəlif aspektlərdəki tədqiqinin bir-biri ilə əlaqəli şəkildə aparılması və bir-birini tamamlaya bilməsi üçün onun bir sistem kimi müəyyənləşdirilməsi ən vacib şərtdir: “Amerika alimi H.Liman məhz bu cəhəti nəzərə alaraq yazır: «Biz elmin fəlsəfi, psixoloji, yaxud sosial aspektlərini fərqləndirməzdən və müzakirə etməzdən əvvəl, hansı yolla isə elmi müəyyən bir tam kimi təsəvvür edə bilməliyik».
Elmi bütöv bir
hadisə kimi təsəvvür etməyin,
onun mahiyyətini, ümumi
inkişaf meyllərini öyrənməyin
bu gün cəmiyyət
qarşısında duran praktik
vəzifələri həyata keçirmək sahəsində
nə kimi bir əhəmiyyəti
vardır?
Müasir dövrdə
insanın maddi rifah
halı, məhsuldar qüvvələrin inkişaf
perspektivləri ilk növbədə elmin nə dərəcədə qabaqcıl mövqe tutmasından asılıdır. Elmi obyektiv inkişaf
meyillərini bilmədən onu optimal surətdə təşkil etmək mümkün deyil. Elm cəbhəsinin
ön xəttinə çıxmaq, onun nailiyyətlərindən səmərəli
surətdə istifadə edə bilmək üçün
ən mühüm şərt onun təşkilati strukturunun
düzgün müəyyənləşdirilməsi,
elmin özünün
elmi əsaslarla tənzim olunmasıdır.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2013.-9 aprel.-S.12.