Qafqaz İslam Ordusu xatirələrdə
“Azərbaycana dair başqa bir məqsədimiz yox idi və bu prinsipə sadiq idik: Azərbaycan azərbaycanlılar üçündür. Əgər səhv etmişiksə, bu, faciəmizin nəticəsi idi”. Bu fikirlər 1920-ci ilin sentyabrında Bakıda keçirilən Şərq xalqlarının qurultayında çıxışına icazə verilməyən Ənvər Paşanın nitqindəndir-Bakını, Azərbaycanı elə azərbaycanlılar qədər sevən və onu bolşevik-daşnak silahlı dəstələrindən qorumağa ilk qalxan Ənvər Paşanın, adı Vətənimizin müstəqillik tarixini yazan dahi şəxsiyyətlərlə birgə çəkilən Ənvər Paşanın. Bəli, 1918-ci ilin iyununda məhz onun əmrinə əsasən, Şərq Orduları Komandanlığının tərkibindəki V Qafqaz piyada diviziyasının bazasında Qafqaz İslam Ordusu formalaşdırılıb Azərbaycana göndərildi.
Osmanlı ordusu
Qazaxda
“Türklər Qazaxa Cəmil Cahid bəyin komandanlığında girdilər. Onda mənim 21 yaşım vardı. Gürcülərlə hər gün döyüş gedirdi. Hələ ermənilər də yaylağa çıxmış elimizə silahlı hücumlar edirdilər. Qorxu içində olan xalq türk ordusunu böyük sevinc hissi ilə qarşıladı. Qısa bir zamanda ordu toplamağa başladılar. Bizim kəndə bir çavuş və 3 əsgər gəlmişdi. 20 nəfərə yaxın gənc könüllü orduya yazıldıq. Çavuş Əhməd və əsgərlər bizə 7 gün təlim keçdilər. Çavuş Əhməd iri gövdəli, burmabığ bir pəhləvan idi. Üzü gülməyən, çox sərt insan idi, təlimdə səhv nəticə göstərərkən, bizə həmin tapşırığı 10 dəfə təkrar etdirərdi. Hər bir hərbi termini əzbərlədərdi. Məsələn, heç yadımdan çıxmayan bir tərif: “Nişangahla arpacığın bir hizaya gətirilərək hədəfə düzgün tuşlanmasına “vurdum” deyilir”. Bu fikirlər 1918-ci ildə Qazaxdan Bakıya, Qarabağa, Naxçıvana kimi 2 il döyüş yolu keçmiş Cümhuriyyət əsgəri Ağqırax Məmməd oğlunun xatirələrindəndir. O dövrə aid mənbələri araşdırdığımız zaman həmin yazılar hazırda haqq dünyasında olan Qazax rayonu Yuxarı Salahlı kənd orta məktəbinin tarix müəllimi İmrayıl Alıyevin arxivindən tapıldı. İmrayıl müəllimin ömrünün çox hissəsini sərf edib qələmə aldığı əlyazmaların ən maraqlı hissələrini seçib sizə təqdim etmək qərarına gəldik. Düşündük ki, bu faktlar tarix tədqiqatçıları üçün də maraqlı olar. Beləliklə, Ağqırax Məmmədoğlu öz xatirələrində daha sonra qeyd edir: “7 gündən sonra bizi Qazaxdakı qərargaha gətirdilər. Daş Salahlıdan, İncə dərəsindən, Şıxlıdan çoxlu tanıdığım əsgərlər vardı. Bizi türk əsgərləri ilə birgə Gəncəyə gətirərək, oradan birbaşa döyüşən orduya göndərdilər. İsti yay günlərində ağır döyüşlər gedirdi. Ərzaq çatsa da, içməli su problemi yaşayırdıq. Sursat azlığından qəfil hücumlara üstünlük verilirdi. Hər gün 15-20 bəzən də 30 km irəliləyirdik. Ordu hücuma keçən zaman itkilər böyük olurdu. Komplektləşmə səngərdəcə aparılırdı. Bəzən yeni döyüş planları hazırlanana kimi 1-2 gün istirahət verilirdi. Bu istirahət günlərində də təlimlər keçərdik. Sonra isə möhtəşəm əsgər marşları oxuyaraq dəstələr halında sıra keçidləri edərdik. Ömrümün sonunadək unutmayacağım həmin marşları oxuyarkən indi də gözlərim yaşarır”.
Tarixi zərurətdən
doğan qardaş yardımı
Türk ordusunun
Qafqaz hərəkatının hüquqi-siyasi təməllərini Batum müqaviləsi təşkil edirdi. Adıçəkilən
müqavilə 1918-ci il iyunun
4-də Osmanlı və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətləri arasında imzalandı. Həmin sənədin
4-cü maddəsinə görə, əgər Azərbaycan daxili qayda-qanunu və təhlükəsizliyi
təmin etmək üçün
müraciət edərdisə, Osmanlı dövləti bu yardımı göstərməli idi. Azərbaycan tərəfi belə bir yardım üçün
müraciət etdiyindən qardaş
ölkə öz yardımını əsirgəmədi.
Baxmayaraq
ki, həmin dövrdə Türkiyə I Dünya müharibəsinə qoşulduğundan
müəyyən itkilər və çətinliklərlə
qarşılaşmışdı. Məhz belə bir çətin durumda
Türkiyənin hərb naziri Ənvər
Paşa Bakının və azərbaycanlı
müsəlmanların işğaldan azad edilməsi məqsədilə 257 zabit və 5575 əsgərdən ibarət böyük bir hərbi bölüyü Azərbaycana göndərmək
əmri verdi. Sonradan yerli sakinlərdən formalaşdırılan
“vəhşi diviziya” hesabına
sıraları genişləndirilərək Qafqaz
İslam Ordusu
adlandırılan hərbi birləşməyə
qardaşı Nuru Paşanı rəhbər
təyin etdi. Türk ordusunun
Azərbaycana, Bakıya yürüşünün
həm də mənəvi əsasları vardı. O dönəmdə
Osmanlı dövləti dünya türklüyünün və islamın mərkəzi
sayılırdı. Dünya türkləri
və müsəlmanları Osmanlı dövlətinə nicat mənbəyi kimi
baxırdılar. Onunla dil, din, mədəniyyət
və mənəviyyat baxımından bir
olan Cənubi Qafqazın türk
və müsəlman əhalisi erməni-daşnak və bolşevik dəstələrinin
soyqırımına uğramışdılar. Özü nə qədər ağır vəziyyətdə
olsa da, onlara yardım etmək Osmanlının borcu idi. Buna
qədər çoxlu azərbaycanlı gənc
Çanaqqala savaşında türk qardaşlarına yardım etmək üçün çarizm
orqanlarından xəlvət olaraq
getmişdilər. Ağqırax Məmmədoğlunun xatirələrindən
də aydın olur ki,
türklər Azərbaycana qərbdən daxil
olublar və ilk olaraq Qazaxda daşnak-erməni
birləşmələrinin törətdiyi
soyqırımına son qoyublar:
“Nuru paşa və Xəlil
paşa tez-tez ön cəbhədə görünərdi. Azad olunmuş kəndlərdə
şahid olduğumuz
erməni vəhşiliyi ağlımızı
başımızdan çıxarırdı. İnsanlara
necə əzab verib öldürdüklərini
dillə demək çox çətindir.
Bakı üzərinə birinci hücumdan sonra, 10 avqustda bizi Qarabağa
göndərdilər. Burada ermənilər
dinc əhaliyə divan
tutmuşdu. Elə kəndlər vardı ki, əhalisi ilə birgə yer
üzündən silmişdilər. Şuşanı, Əsgəranı
erməni daşnaklarından 7 gün ərzində
azad etdik. Sonra bizi Naxçıvana
göndərdilər. Orada da
yerli ermənilər qonşu
kəndlərin sakinlərini süngüdən
keçirmişdilər. İnsan heyrətə
gəlirdi gördüklərindən”.
Anadoludakı həsrət
Gəncədə bitdi
1918-ci il mayın 25-də
isə Qafqaz İslam Ordusu Gəncəyə daxil
oldu. Ordunun fəallarından
olan Nağı Şeyxzamanlı sonralar qələmə aldığı “Azərbaycan
istiqlal mücadiləsi xatirələri” əsərində
Nura paşa ilə
yanındakı türk əsgərlərinin
Gəncəyə girişini belə
anlatmışdı: “Gəncə xalqı türk ordusunu
qarşılamaq üçün şəhər
meydanına toplanmışdı. Dövlət dairələri
və məktəblər tətilə çıxmış,
tələbələr əsgərlərin gələcəyi
yolun iki tərəfinə
düzülmüşdülər. Müharibədə
rusların işğal etdiyi
Şərqi Anadolu bölgəsindən Cəmiyyəti-Xeyriyyə
tərəfindən toplanan kimsəsiz uşaqlardan dörd
yaşı olanlar da
qarşılama mərasiminə aparılmışdı. Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrindəki uşaq
evlərindən gətirilən bu yavrular, meydanda
hazır idilər. Yolun və meydanın hər
iki tərəfinə toplanan
qadın, kişi, yaşlı, gənc bütün xalq, əsgərləri
coşquyla alqışlayırdı.
Sevincdən hər kəsin gözlərindən yaş gəlirdi. Uşaq
evlərindən gətirilən bu uşaqlar əsgərlərə
yaxınlaşaraq əllərindən tutur
və haralı olduqlarını soruşurdular.
O əsnada bir bağırış,
çağırış qopdu. Doqquz yaşındakı bir
uşaq atasını tanıyıb, ona doğru qaçmağa başladı. Bu
qovuşmanı görən gəncəli türklər Anadoluda bir-birini itirən
və Qafqazda yenidən qovuşan
ata-oğulun sevincinə ortaq
oldular. Bütün meydan hıçqıra-hıçqıra sevinc göz yaşı tökürdü”. Qeyd edək
ki, N.Şeyxzamanlı yardım edilməsi
üçün İstanbula
göndərilən Azərbaycan nümayəndə heyətinə
rəhbərlik edirdi. O, həmin
vaxt Osmanlı sultanı və baş nazir olan Tələt Paşa, hərb
naziri Ənvər Paşa
ilə görüşərək Azərbaycan xalqına hərbi
yardım göstərilməsinə razılıq aldı. Azərbaycan
hökuməti də Bakının azad
edilməsi üçün diplomatik fəaliyyətini artırdı.
Bakı hürriyyətə qovuşdu
Və gözlədikləri də baş verdi. 1918-ci il avqustun 5-dən Bakıya doğru başlanan uğurlu əməliyyatlar, nəhayət, sentyabrın 15-də Bakının bolşevik-daşnak işğalından azad edilməsi ilə nəticələndi. Böyük tarixi əhəmiyyəti olan bu hadisədən sonra Azərbaycan təbii, tarixi paytaxtına, milli, mənəvi, elm və mədəniyyət mərkəzinə qovuşdu. Bu, bir qardaşlıq yardımı idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Bakıya köçürülməsi azərbaycanlılarda milli ruhun yüksəlməsinə təkan verdi.
Sonralar Nuru
Paşadan müsahibə alan
ingilis jurnalist Skotland Liddel ilk olaraq ona
Bakının işğaldan azad edilməsi barədə sual
ünvanlayır. Nuru Paşa
cavabında bildirir: “Mən Bakı
haqqında danışmaq istəməzdim, lakin
siz bu mövzuya
toxundunuz. Yalnız onu
deyə bilərəm ki, mən borcumu yerinə yetirdim.Vicdanım
qarşısında özümü günahkar hesab etmirəm.
Biz Bakıya hücum
edən gün, sentyabrın 14-də türk ordusunun sayı çox az-5 min nəfərə
qədər idi. Bakıda isə
düşmənin 30 mindən çox
silahlı qüvvəsi, 9 zirehli
maşını var idi.
Şəhəri sürətli hücum ilə
götürmək təhlükəli idi.
Əgər şəhərdə küçə
döyüşləri olsaydı, biz təkcə
çoxlu türk əsgərini
itirməzdik, eyni zamanda
həmin vaxt tamamilə məğlub
ola bilərdik. Tüfənglər
lazım olmazdı. Zirehli maşınlar
işə düşərdi. Axı biz
Bakını almaq istəyirdik, əsirlər
almaq istəmirdik. Axşamüstü
bizim ordular təpələri
tutdular. İngilislər axşam
şəhəri tərk etdilər. Onlar öz aeroplanlarını yandırdılar. Mənim
gözlədiklərimin əksinə olaraq
düşmən təslim olmadı, ermənilər ya qəhrəmanlıqlarından, ya da digər mülahizələrdən
Bakı ətrafında müdafiəyə keçdilər. Buna görə də Salyan
kazarması ətrafında döyüş
qızışdı. Mən mövqeyə baxdım və onu gözəl tapdım. Düşmən burada qələbə qazana
bilməzdi. Mən öz qərargahıma
qayıtdım. Bir-iki saat
ərzində atəş dayandı. Şəhər artıq
təslim olmağa hazır idi. Bizim orduların eskadronu şəhərdə idi.
Mən bir neçə saat
ərzində şəhərdə qayda-qanun
yaratmaq barədə düşündüm”.
Nuru Paşa II Dünya
müharibəsi zamanı da azərbaycanlı
əsirlərin faşizm zülmündən
qurtulmalarına şərait yaratdı. Bütün
bu xidmətlərinə görə
xalqımız Nuru Paşanı daim yad edib
örnək kimi gənc nəslə
tanıtmalıdır. Xüsusilə müharibə
şəraitində olan olan
millət üçün bu,
çox vacibdir. Həm
də bütün qeyd
olunan və olunmayan
xidmətləri, keyfiyyətləri, millətsevərliyi ilə
Nuru Paşa bu ehtiramı özü
qazandı.
Fərqanə
VƏKİLOVA
Palitra.-2013.-5 sentyabr.-S.12.