Professor Həmzə Cəfərov: “Gənclər
milli-mənəvi dəyərlərin qorunmasında həmişə
fəal olublar”
XX əsrin
20-30-cu illəri Azərbaycan gənclər hərəkatı
tarixinin ən mürəkkəb, ziddiyyətli və keşməkeşli
dövrlərindən birini təşkil edir. Bu mənada qeyd
olunan illərdə Azərbaycan gənclərinin milli-mənəvi
dəyərlərin qorunub saxlanması uğrunda mübarizəsi
tarixi baxımdan xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. 20-ci
illərin ortalarından başlayaraq sovet rejimi Azərbaycanda
xalqın milli adət-ənənələrinə, dini
dünyagörüşünə qarşı mübarizəni
daha da gücləndirdi.
Dinə
qarşı təbliğatı gücləndirmək məqsədilə
1924-cü ildə «Dinə qarşı mübarizə»
komissiyası yaradıldı. Həmin ildə «Allahsızlar cəmiyyəti»nin
yaradılması ilə dinə qarşı mübarizə
yeni mərhələyə daxil oldu. Yerlərdə cəmiyyətin
özəkləri yaradıldı. Lakin bütün inzibati
resursların səfərbər edilməsinə baxmayaraq,
xalqı dini dəyərlərdən uzaqlaşdırmaq
mümkün olmamış, xüsusən kənd yerlərində
əhali dini mərasimləri gizli şəkildə də
olsa, yerinə yetirməkdə davam edirdi. 1928-ci ildən etibarən
kənddə allahsızlar cəmiyyətinin fəaliyyəti
daha geniş vüsət və həyasız formalar almağa
başlayırdı. Həmin ilin dekabrında AK(b)P MK kəndlilərin
mədəni ehtiyaclarını təmin etmək adı ilə
məscidlərdən mədəni-maarif müəssisələri
kimi istifadə edilməsi qərara alındı. Məscid,
kilsə və sinaqoqlar kütləvi surətdə
bağlanır, din xadimləri təqib olunurdu.
Bu
işdə partiyanın əsas zərbə qüvvəsi
komsomolçu gənclər idilər. Məscid və kilsələrə
basqınlar edilməsi, din xadimlərinə qarşı
zorakılıqlar məhz aktiv komsomolçuların, səbatsız
cavan muzdurların fəal iştirakı ilə
aparılırdı. Məscidləri dağıtmaqda
komsomolçulardan geniş istifadə olunurdu. Əgər aktiv
gənclərdən kimsə tərəddüd edirdisə, belələri
satqın adı ilə ifşa olunurdu. Vəzifə və mənsəb
naminə onlar mollalara divan tutmaqdan, məscidlərə it
bağlamaqdan, hətta “Quran”ı cırmaqdan belə çəkinmirdilər.
Əslində bütün bu hərəkətlər əhalidə
onlara qarşı nifrəti daha da gücləndirir, xalq tərəfindən
«allahsız», «kafir» adlandırılan belə gənclərin
apardıqları təbliğat əks nəticələr
verirdi.
Dinlə
mübarizədə inzibati metodlardan geniş istifadə ona gətirib
çıxarmışdı ki, 1929-cu ilin seçki
kampaniyası vaxtı 400-ə yaxın məscid
bağlanmışdı. Çadra ilə mübarizədə
komsomolçu gənclərin azğınlığı o dərəcəyə
çatmışdı ki, onlar küçəyə
çıxan çadralı qadına hücum edir və
çadralarını ayaqları altına salıb
tapdalayırdılar. Buna görə də AK(b)P MK-nın aprel
(1929-cu il) plenumunda komsomolçuların bu xuliqan hərəkətləri
ciddi tənqid olunmuş və qeyd edilmişdi ki, partiya
xuliqanlıq edən ayrı-ayrı komsomolçulara
qarşı inzibati tədbirlər görməklə
yanaşı, kəndli və fəhlə kütlələri
arasında izahat işi aparıb bildirməlidir ki, dini bayram və
dini adətlər adı altında antisovet işi aparan dini təşkilatların
başçılarına və xadimlərinə qarşı
repressiya tədbirləri görəcək.
Çadraya
qarşı belə zorakı münasibət bir çox
bölgələrdə dindarların, din xadimlərinin etiraz
çıxışlarına gətirib
çıxarmışdı. Həmin ilin yayında Azərbaycanda
çadranın atılması kampaniyası
keçirilmişdi. Xüsusən, Lənkəran,
Naxçıvan və Gəncədə bu işi sürətləndirmək
nəzərdə tutulmuşdu. Aparılan kampaniya nəticəsində
1928-ci ildə 12573, 1929-cu ildə 20387 nəfər qadın
çadranı atmışdı. Naxçıvanda belələrinin
sayı 3307 nəfər idi.
Çadra
ilə yanaşı, xürafatın qalığı hesab
edilmiş papaqla mübarizənin «önündə» də yenə
komsomol fəalları gedirdilər. 1929-cu ildə Azərbaycan
komsomolu «Rədd olsun papaq» şüarı altında kampaniya
keçirdi. Kəndlilərin, məktəblilərin
papaqları zorla başlarından çıxarılıb məhv
edilirdi. Bu kampaniya qış dövrünə təsadüf
etdiyindən, digər baş geyimi isə
tapılmadığından bir çox mənfi fəsadlara gətirib
çıxarmışdı. Milli adət-ənənə
baxımından kişilik simvolu sayılan papağın Avropa
baş geyimi ilə əvəz edilməsi haqqında
çağırışların Azərbaycanda çox
acınacaqlı nəticəsi oldu. Azərbaycanın sadə
kəndlisi sovet hökumətinin «kişilərə papaq əvəzinə
şapka geydirmək» siyasətini ruslaşdırmanın tərkib
hissəsi hesab edərək, onu baykot etdi.
Milli
adət-ənənələrə, mədəniyyətə
qarşı «inqilabi mübarizə» o dərəcəyə
çatmışdı ki, hətta bəzi rəhbər xadimlər,
mədəniyyət nümayəndələri mətbuat səhifələrində
çıxış edərək milli musiqinin
avropalaşdırılmasını, milli çalğı alətlərini
isə Avropa çalğı alətləri ilə əvəz
etməyi təklif edirdilər.
Yaradıcılığı
«günün tələblərinə, proletariatın
maraqlarına» cavab verməyən bir çox gənc şair və
yazıçılar (Y.Çəmənzəminli, Ə.Cavad,
Ə.Nəzmi, M.Müşviq, C.Cabbarlı,
A.İldırım, H.K.Saraclı) siyasi təqib və
hücumlara məruz qalırdılar. Tara qarşı kampaniya
başlayarkən M.Müşviq «Oxu tar» şeiri ilə bu
kampaniyaya qarşı çıxsa da, gənc S.Rüstəm
öz növbəsində dövrün ruhuna uyğun olaraq bu
şeirə qarşı «Oxuma tar» şeirini
yazmışdı.
20-ci
illərin sonlarında xalqın mənəvi zənginliyini
özündə ehtiva edən «Novruz» bayramı din pərdəsi
altında qadağan edildi.
Başqa
bölgələrdə olduğu kimi, Naxçıvan MSSR-də
də sovet hakimiyyətinin xalqın mənəvi dəyərlərinə,
dinə qarşı apardığı mübarizə daha da kəskin
xarakter almağa başladı. Muxtar Respublikada dinə
qarşı mübarizədə komsomolçu gənclərin
gücündən fəal istifadə edilirdi. Bu baxımdan
1926-cı il dönüş ili oldu. Həmin ildən
başlayaraq dini mərasimlərin keçirilməməsi
üçün bir sıra inzibati, qadağanedici tədbirlər
həyata keçirildi. Məhərrəmliklə mübarizə
üçün ALKGİ MK 1926-cı il mayın 17-də yerli
təşkilatlara sirkulyar göndərərək onlardan gənclərin
məhərrəmlikdə iştirakından çəkindirmək
üçün səfərbər olmalarını tələb
etmişdi.
Naxçıvan ÖKK partiya təşkilatının rəhbərliyi altında aşura, təziyə, şaxsey-vaxsey, məhərrəmlik və orucluq mərasimlərinə qarşı mübarizə aparmaq üçün kampaniya başlamışdı. Məhərrəmlik ərəfəsində ALKGİ Naxçıvan ÖKK bütün komsomolçuların məhərrəmlik mərasimlərində iştirak etmələrini qadağan edən qətnamə qəbul etmişdi. Naxçıvanda, Ordubadda, Noraşendə (indiki Şərur-H.C.) komsomol özəklərinin gücü ilə əhalinin dini ayinləri icra etməməsi üçün din əleyhinə müxtəlif tədbirlər keçirir, dindarlara qarşı kütləvi zorakılıqlar baş verirdi. Naxçıvan XKS məhərrəmlik mərasimlərinin qadağan edilməsi barədə xüsusi sərəncam vermişdi.
Kampaniyanın nəticələrinə həsr edilmiş hesabatdan bəlli olur ki, məsələn, Naxçıvan şəhərində və Ordubadda şaxsey-vaxsey mərasimində ciddi təqiblərdən ehtiyat edən gənclər az iştirak etsələr də, bəzi kənd yerlərində gənclər hədə-qorxuya baxmayaraq, küçələrə çıxıb və ayinləri icra ediblər. Hesabatda bu «antisovet ünsürlərin pozucu fəaliyyətinin» nəticəsi kimi göstərilir və onlara qarşı tədbirlər görülməsi tələb edilirdi. Məhərrəmlik əleyhinə kampaniyanın nəticələri ALKGİ Naxçıvan Ölkə Komitəsinin Rəyasət Heyətində 3 iyul 1926-cı il tarixdə müzakirə edilmiş və qeyd olunmuşdu ki, xüsusən qızların dini mərasimlərdə iştirakını nəzərə alaraq, onları siyasi məktəblərə, dərnəklərə və siyasi qiraətlərə daha fəal cəlb etmək və şaxsey-vaxsey mərasimlərində iştirak etmiş bütün komsomolçuları təşkilatdan çıxarmaq qərara alınmışdı.
Naxçıvanın spesifik şəraitini, İranla yaxınlığını, dini, milli adət-ənənələrini və s. faktorların mövcudluğunu nəzərə alan rəsmi dairələr bu bölgəyə daha ciddi diqqət yetirirdilər. Məsələn, iki il ərzində Naxçıvan Ölkə partiya komitəsinin fəaliyyəti Az K(b)P MK-da (1 oktyabr 1927-ci il), Naxçıvan Ölkə Komsomol komitəsinin fəaliyyəti isə ALKGİ MK Rəyasət Heyətində (19 fevral 1929-cu il) müzakirə edilmişdi. Din xadimlərinin təqib edilməsində, məscid və kilsələrin bağlanmasında partiya təşkilatları ilə yanaşı, komsomol özəkləri də canfəşanlıq göstərirdilər. 1929-cu ilin əvvəlləri üçün Muxtar Respublikada 30 məscid və 9 kilsə dindarların əlindən alınaraq klublara, başqa mədəni müəssisələrə çevrilmişdi. Hətta bəzi hallarda din xadimləri onların seçki hüququnu bərpa etmələri üçün komsomol özəklərinə müraciət etməli olurdular.
Komsomol fəalları çadra və papaq ilə mübarizədə daha amansız idilər. Ümumiyyətlə, Naxçıvanda qadınlar həmişə çadra örtüb və bu ənənə indi də davam edir. O vaxt çadranın götürülməsi barədə qərarı Naxçıvan ÖKK hətta Azərbaycan LKGİ MK-an əvvəl qəbul etmişdi. Qəbul edilmiş qərarda öz arvadlarından və bacılarından çadranı götürməyən komsomolçuların təşkilatdan çıxarılması tələb olunmuşdu. Papaqla mübarizədə də eyni vəziyyət mövcud idi. Naxçıvan ÖKK-nin hesabatında fəxrlə qeyd edilirdi ki, burada artıq cavanların 95 faizi papaq örtmür. Ən çox biabırçı hallar kənd yerlərinə mədəni hücumlar, yüngül süvari reydləri zamanı baş verirdi. Xalqın milli, dini hisslərinə toxunan komsomol fəalları yerlərdə məscidləri dağıtmaqla kifayətlənməyərək sinfi düşmən ovuna çıxır, günahsız insanları qolçomaq adı ilə cəzalandırmaqla əslində hakimiyyət orqanlarının funksiyalarını mənimsəyirdilər.
1935-1937-ci illər arasında Naxçıvanda VKK rayon komsomol komitələrinin keçirilmiş konfranslarında gənclər arasında din əleyhinə təbliğatı, gənclərin beynəlmiləl tərbiyəsini yaxşılaşdırmağı komsomol təşkilatlarının əsas vəzifələrdən biri hesab edilmişdi.
Zaqafqaziya və Azərbaycanın yuxarı partiya, komsomol təşkilatlarının qərarları, eləcə də ÜİLKGİ MK-nın XI plenumu Naxçıvanda komsomol təşkilatlarının işində inzibatçılığın daha da sərtləşməsinə gətirib çıxardı. Yuxarı orqanların göstərişlərini direktiv kimi qəbul edən MR komsomol təşkilatları bir sıra siyasi-təşkilati tədbirlər həyata keçirmişdi. Təkcə 1935-1936-cı illərdə VKK, rayon komsomol komitələri komsomolçular, bitərəf gənclər və kəndli-gənclər arasında siyasi və tərbiyəvi işin gücləndirilməsi məsələlərini müzakirə etmiş, yerlərə yüngülvari səfərlər təşkil edilmiş, komsomol işçiləri kəndlərə təhkim olunmuşdular. Yüngülvari səfərlərin nəticəsi olaraq «sinfi sayıqlığını itirmiş» bir sıra komsomol təşkilatlarında təmizləmə aparılmış, «yad ünsürlərin» komsomol sıralarından xaric edilməsi barədə qərarlar çıxarılmışdı.
1935-ci il Muxtar Respublikada məhərrəmlik
və orucluq əleyhinə sərt tədbirlərin
görülməsi ilə yadda qaldı. Din əleyhinə mübarizənin II beşilliyin ən mühüm
siyasi məsələsi olduğu
elan edilmişdi.
«Şərq qapısı» qəzeti Naxçıvanda dini adət və ənənələrin
başqa
rayonlara nisbətən geniş
yuva saldığını, mollaların
«yetişməkdə olan nəsli dini ənənələrlə zəhərləməyə»
çalışdıqlarını, tələbələrin
dini bayramlara cəlb olunduğunu, hətta bir
sıra məktəblərdə məhərrəmlik mərasiminin
keçirildiyini qeyd
edirdi. Bunun əsas səbəbi isə partiya,
sovet, komsomol təşkilatlarının,
mübariz allahsızlar cəmiyyətinin
fəaliyyətsizliyinin nəticəsi olduğu
göstərilirdi. «Şərq qapısı» qəzetində Əliqulu
Qəmküsarın «Cüvəllağı» imzası ilə
1911-ci ildə «Molla Nəsrəddin»
jurnalında çıxmış «Xəncər vuranlara» adlı şeiri
çap edilmişdi. Dini ayinləri
yerinə yetirən gənclərə qarşı sərt tədbirlərə
əl atılırdı. 1935-ci ilin
noyabrında Naxçıvan VKK-si orucluq ayının başlanması ilə əlaqədar
orucluq əleyhinə qərar qəbul etmiş, allahsızlar cəmiyyətinin işini gücləndirmək, şəhər
və kəndlərdə din əleyhinə
kampaniyalar keçirmək, allahsızlar
guşələri yaratmaq, əhali
arasında antidin təbliğatı aparmaq, xüsusi broşuralar və vərəqələr yaymaq üçün
tapşırıqlar vermişdi. Orucluğun «sinfi mahiyyətini» kütlələrə izah etmək və orucluq
ayını dini mövhumata
qarşı «sosializm quruculuğunun
zərbəçi iş ayına
çevrilməsinə müvəffəq olmaq»,
pambıq tarlalarında və başqa iş sahələrində «zərbəçi
allahsızlar briqadaları» yaratmaq təklif
olunurdu. Belə kampaniyalar keçirilərkən gənclərin
ən elementar hüquqları
tapdalanır, əhali arasında kəskin etirazlar
yayılırdı. Ümumiyyətlə, tədqiq edilən
dövrdə sovet təbliğat
maşınının bütün səylərinə
baxmayaraq, milli-mənəvi dəyərlərin
qorunub saxlanması uğrunda
mübarizə Azərbaycan gəncləri tərəfindən
sonrakı illərdə də davam etdirilmiş və əhalinin sovet
hakimiyyətinə qarşı inamsızlıq və nifrət
əhval-ruhiyyəsi güclü olmuşdu.
Həmzə CƏFƏROV,
Naxçıvan Dövlət Universitetinin
professoru, tarix elmləri
doktoru
Palitra.-2013.-7 fevral.-S.10.