Suvarma əkinçiliyinin kökü Azərbaycanda yaranıb
B.İbrahimli
qazıntı zamanı əsasən çəhrayı və
boz gilli qab fraqmentlərin aşkar edildiyini vurğuladı:
“Fraqmentlər süfrə və mətbəx qablarına
aiddir. Tək-tək daş alətlərə də rast gəlinir.
Daş alətlər içərisində birinci otağın
qərb divarına yaxın aşkar edilib, içərisi 40 sm
dərinliyində yonulmuş daşın təyinatını
müəyyən etmək çətindir. Adətən iri həcmli
dübək daşları qranit və bazalt daşlarından
hazırlanırdı, bu daş isə yumşaq tufit
daşından hazırlanıb. Rəsul dərəsində
aşkar edilib öyrənilmiş yaşayış evi
kompleksləri Sumbatan-dizə şəhər yerində məhəllələrin
də necə yerləşdiyini öyrənməyə imkan
verir”.
Arxeoloji qazıntılar
Plovdağda e.ə. IV minilliyin ortalarında
yaşayışın olduğunu göstərir
Xaraba-Gilan
arxeoloji ekspedisiyası 2012-ci ildə, Plovdağın şimal ətəyində
- 650 kv. metr sahədə arxeoloji qazıntıları davam
etdirib. Aparıcı elmi işçi aşkar edilmiş ilk
tunc dövrünə aid yaşayış evinin quruluşunun
diqqəti cəlb etdiyini bildirdi: “Dairəvi planda işlənmiş,
diametri 3,2 m olan bir otağa şimal tərəfdən onun
dörddə biri qədər ölçülərində
dairəvi bir tikili əlavə olunub. Kiçik
ölçülü dairəvi tikilinin içərisindən
avadanlıq aşkar edilmədi. Otağın içərisindən
isə ilk tunc dövrü üçün xarakterik keramika
nümunələri, otağın bir-neçə yerində
kül qatı və kömür qırıqları, qərb
divarına yanında daşla işlənmiş oval formalı
tikili, otağın divarlarına paralel düzülmüş
daş cərgələri və nəhayət, otağın hər
yerində döşəməyə səpələnmiş
darı qalıqları aşkar edildi. Bəzi yerlərdə
bu qalıqların qalınlığı 2-3 sm-ə
çatır”.
O
bildirdi ki, qazıntı sahəsinin mərkəzi hissəsində
gildən hazırlanmış nal şəkilli ocaq qurğusu
və öküz sifəti formasında kult əşyası
tapılıb: “Nal şəkilli ocaq qurğuları da kult təyinatlı
olub. Plovdağın şimal ətəyində
aparılmış arxeoloji qazıntılardan əldə
olunmuş materiallar bu yaşayış yerinin artıq e.ə.
IV minilliyin ortalarında mövcud olduğunu göstərir”.
Nəzərə
çatdıraq ki, Xaraba-Gilan arxeoloji ekspedisiyası 2012-ci ildə
Dəlmə qalasından başqa daha bir yeni abidədə
arxeoloji qazıntılara başlayıb. Bu abidə
Plovdağın şərq tərəfində, ondan 150 m
aralıda, Qaraqılçıq adlanan yerdə aşkar
olunmuş müxtəlif tip qəbirlərdən ibarət
nekropoldur. B.İbrahimli dedi ki, bu nekropol Plovdağ
yaşayış yerinə aid üçüncü nekropoldur:
“Nekropolun şərq tərəfində - 200 kv. metr sahədə
arxeoloji qazıntı işləri aparıldı. İlkin
qazıntılar göstərir ki, nekropol əsasən torpaq qəbirli
kurqanlardan ibarətdir. Kromlexlərinin diametri 3-5 metrdir. Əksər
qəbirlərdə yerüstü hissə saxlanmayıb. Şərq
tərəfdə, kromlexə bitişik işlənmiş
qurbangahlar var. İki kurqan tam öyrənilib,
üçüncü kurqanın qazıntısını isə
başa çatdırmaq mümkün olmayıb”.
İnstitut
rəsmisi dedi ki, tədqiq olunmuş kurqanlarda diqqəti cəlb
edən cəhət Plovdağın əvvəlki iki nekropoluna
nisbətən fərqli dəfn adətinin
aşkarlanmasıdır: “Birinci, bu nekropoldakı kurqanların
kromlexi diskşəkilli olub divar kimi işlənib. İkinci,
qəbirlərdə ölünün yanına qoyulmuş bəzək
əşyaları dəri torba içərisində, dirsəkdən
bükülmüş əllərinin yanında, sifəti bərabərində
qoyulub. Baş sancaqlarından, sırğalardan və müxtəlif
muncuqlardan ibarət bəzək əşyalarının
ölünün üzərində deyil, torbada ayrıca
qoyulmasına Gilaçay vadisində ilk dəfədir, rast gəlinir.
Bəzi bəzək əşyalarının formasında da fərqlər
var. Belə ki, tuncdan hazırlanmış içi boş
aypara muncuqlara da ilk dəfə rast gəlinir. Hələlik
yuxarıda adı çəkilən fərqlərin etnik və
ya zaman fərqi olduğunu dəqiq demək mümkün deyil,
lakin biz onların daha çox zaman fərqi olduğunu hesab
edirik”.
Arxeoloq Nekropolda qazıntısı başa çatdırılmamış kurqanın mürəkkəb quruluşa malik olduğunu bildirdi: “Üst hissəsi dağıntıya məruz qalıb. Kromlexi iri həcmli daşlardan disk şəklində hörülüb. Kurqanın qərb yarısında, diametri 0,8-1,0 m olan 10 dairə var. Dairələr dağ daşı ilə işlənib. Bəzilərinin içərisinə daş döşənib. İki dairədə döşəmə daşları birbaşa kromlex daşlarının üzərindədir. Arxeoloji qazıntı zamanı bu dairələrdən heç bir tapıntı əldə olunmadı. Hələlik, bu dairələrin nə məqsədlə qurulduğunu müəyyənləşdirmək çətindir, lakin kurqanın qədim bir ziyarətgah olduğunu ehtimal etmək mümkündür. Yeni bir nekropolun aşkar olunması və indiyədək aparılmış arxeoloji tədqiqatların nəticələri Plovdağın artıq Tunc dövrünün sonlarında inkişaf etmiş şəhər tipli bir (protoşəhər) yaşayış məskəni olduğunu söyləməyə imkan verir”.
B.İbrahimli arxeoloji tədqiqatlarından əldə etidiyi bəzi nəticələri də bizimlə
bölüşdü. Onun
fikrincə, suvarma əkinçiliyinin kökü Azərbaycanda yaranıb: “Yəni bir sıra arxeoloqlarda belə
fikir var ki, Cənubi Qafqazda suvarma əkinçiliyi üçün
şərait yox idi. Amma Kür-Araz vadisində
bu imkanlar olub. Yəni sivilizasiya üçün zəruri olanların
hamısı burada var
idi.
Arxeoloji tədqiqatlarda müasir
texnologiyalardan da istifadə olunur
O həmçinin bildirdi ki, bir neçə
illərdir, tədqiqatlarda
ölünün əlində
gil qab
olan dəfn adəti aşkarlanıb:
“Bu ən qədimdən
yayılan adətdir. Bunun ilk rast gəlinən yeri Naxçıvandır.
Bu bizim qədimdən
Yaxın Şərqdə
olduğumuzu sübut edir. Amma dünya elmi
bunu qəbul etmək istəmir. İkinci bir tərəfdən arxeoloqlar belə bir fakt aşkarlayıb
ki, uzun illər Aralıq dənizi sahillərinə,
Mesopotamiyaya, ümumiyyətlə,
Yaxın Şərqə
dairəvi yaşayış
evlərinin tikilməsi
forması Cənubi Qafqazdan gedib. Çünki oralarda tikilən
evlərin hamısı
dördbucaqlı idi.
Tunc dövrünün əvvəllərindən
başlayaraq Cənubi
Qafqazın təsiri ilə digər ərazilərdə də
dairəvi tikililər
yayılıb”.
Həmsöhbətimiz arxeologiyada təbiət elmlərinin bir çox üsullarından və müasir texnologiyalardan da istifadə olunduğunu vurğuladı:
“Bütün elmlərin
hamısından arxeoloji
qazıntılarda istifadə
olunur. Məsələn, biz tapdığımız toxumları aparıb botaniklərə veririk.
Onların sortlarını, növlərini öyrənirik.
Yəni
biz öz nəticələrimizi
əldə etmək üçün analizlərin
cavablarını bir yerə toplayıb detalların fərqini öyrənirik. Kimyəvi laboratoriyalarda
metalların tərkibi
öyrənilir. Eləcə də
lazer taraz və nivelerlərdən istifadə edirik. Lazer nivelerlə planı daha dəqiq çıxarmaq mümkündür.
İkinci bir tərəfdən
bütün bu ölçü işlərinin
hamısı sonda kompyuterdə işlənir.
Əgər əvvəl memar
abidənin rekonstruksiyasını
kağız üzərində
edirdisə, indi kompyuterdə müxtəlif
proqramlar vasitəsilə
abidənin əvvəlki
formasını müəyyən
etmək mümkündür”.
Gənclərin bu işə marağına gəlincə,
B.İbrahimli Arxeologiya
və Etnoqrafiya İnstitutunda çalışan
250 nəfər işçinin
böyük əksəriyyətinin
gənclər olduğunu
dedi: “Gənclərin arxeologiyaya marağı
var. Bu gənclər də
mən deyərdim ki, fanatiklərdir. Düzdür,
hər hansı peşəni sevib gedirsənsə, yaşayış
da lazımdır.
Amma bu sahədə pula aludə olsan, heç nə əldə edə bilməzsən. Şükür
ki, vətənini, xalqını, milli mədəniyyətini sevən
gənclərimiz var. Onlar
beynəlxalq konfranslara
gedib sərbəst şəkildə Azərbaycanı
təmsil edirlər”
“Tapdığımız
materialların milli, etnik mənsubiyyəti bizə aiddir”
O, könüllülərin arxeoloji
qazıntılar aparmasına
icazə verilmədiyini
dilə gətirdi: “Hər dövrün öz tədqiqatçısı
olur. Məsələn, bizə Tunc
və ya Daş dövrlərini araşdırmağa icazə
vermirlər. Arxeoloji abidələrin
həm regional, həm
də xronoloji fərqləri var. Bunu isə könüllülər
bilmirlər. Arxeologiyada könüllülər
yalnız kömək
edə bilərlər.
Yəni gəlib arxeoloqun rəhbərliyi altında
hər hansı abidəni təmizləməyə,
lap şəklini də
çəkməyə icazə
verilir. Amma sırf arxeoloji
tədqiqat aparması
mümkün deyil.
İndi
19-cu əsr deyil.
19-cu əsrin sonu 20-ci əsrin əvvəllərində könüllülərin
qazıntı üsullarını
arxeoloqlar “quyu üsulu” adlandırırlar.
Yəni gəlib ortadan qəbri qazıb özlərinə lazım
olanları götürüb
gedirdilər. Məsələn, XIX əsrdə Qızıl burun abidəsini belə qazmışdılar”.
“Bizim tapdıqlarımızın
hamısı milli-mənəvi
dəyərlərimizdir” deyən
B.İbrahimli bunların
bir çoxunu hələ indi də qiymətləndirməyi
bacarmadığımızı düşünür: “Məsələn,
biz hansı materiallar tapırıqsa, faktiki olaraq onların milli, etnik mənsubiyyəti
bizə aiddir. Qeyd etdiyim əlində camla dəfnolunma adəti Naxçıvanda
olub və ilk Orta əslərə qədər gedib çıxıb. Həmin adət
ancaq bizim xalqımızın arasında
əmələ gəlib
və sonradan başqa ərazilərdə
yayılıb. Bu, bizim milli-mənəvi dəyərimizidir. Yəni onu
biz yaratmışıq. Biz qoruyub saxlamışıq.
Biz xalq olaraq
qədimiliyimizi sübut
etmək üçün
bu kimi milli-mənəvi
dəyərlərimizdən istifadə etməliyik.
Ona görə də tapdığımız materialları
Naxçıvandakı yerli
muzeylərə təqdim
edirik. O qədər
material vermişik ki, artıq muzeylərdə yer yoxdur. Bunlar hamısı
bizim milli-mənəvi
dəyərlərimizdir. Çünki onları bizim
xalqımız yaradıb”.
Fuad HÜSEYNZADƏ
Palitra.-2013.-14 fevral.-S.11.