“Bir əsərim
hazırda Amerikada şəxsi kolleksiyada saxlanılır”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz xalçaçı rəssam
Minaxanım Hüseynovadır:
-Uzun illərdir, dekotariv-tətbiqi sənətin müxtəlif növləri ilə məşğul oluram. Əsərlərim də İçərişəhərdəki xaricilərin ən sevimli məkanı olan “Əcdadların izi ilə” art solununda həm satışa çıxarılır, həm də sərgilənir. Mən xalçaçı rəssam olsam da, dekorativ-tətbiqi sənətin bütün növlərini sevirəm. Dekorativ-tətbiqi sənətlə nə vaxtdan maraqlanmağıma gəldikdə isə anamın gözəl əl qabiliyyəti var. Rəssamlıq və tikmə ilə məşğul olur. Uzun illər tikiş fabrikində sex müdiri işləyib. Mən də elə onun əlinə baxıb bu sənətə həvəs göstərmişəm. Amma sonda tikməni yox, xalçaçı-rəssamlığı seçdim. Dekorativ-tətbiqi sənətin digər növləri ilə də məşğul oluram. Uşaqlıqda tikmə sənətini öyrənmişdim. Tikmənin bir neçə növünü-naxış tikmə, xaç tikməni bilirəm. Sonralar isə plastilinlə işlədim, bu da mənə gələcəkdə gillə işləməyə kömək etdi. Təhsil aldığım illərdə əvvəl hobbi kimi, sonra isə ciddi şəkildə keramika ilə məşğul olurdum. Daha sonra heykəltəraşlıqla maraqlanmağa başladım. Rəssamlıq Akademiyasında oxuyanda batik sənətini də öyrəndim. Batiki ipək üzərində işləyəndə çox gözəl alınır. Bu sənət də mənə çox doğma gəlir. Batik kəlağayıdan keçmə bir sənətdir. “Batik” termini əcnəbi sözdür. Kəlağayı isə bizə məxsusdur. “Kəl ayağı” sözündəndir. Keçmişdə gənc oğlanlar həddi-büluğa çatanda güclərini sınamaq üçün kəl ilə döyüşərdilər. Həmin igid əgər kəlin kürəyini yerə vurdusa, kəlin ayağını ipək parça, yəni kəlağayı ilə bağlayardı. Kəlağayı çox zərif incə parçadır. Batikdən sonra qobeleni öyrənməyə başladım. Qobelen xalça sənətinə çox yaxındır. Sadəcə xalça müəyyən formada toxunur, amma qobelendə nə istəsən, etmək olar. Tez-tez kiçik ölçülü xalçalar toxuyuram. Xalça toxumadan dayana bilmirəm. O vaxt televiziya verilişlərinin birində xalq rəssamı Lətif Kərimov emalatxanasında xalça toxuyaraq bu sənətin incəliklərindən danışırdı. Mən onda bu insanın Lətif müəllim olduğunu hələ bilmirdim. O, xalçaya elə qayğı ilə yanaşırdı ki, sanki övladıdır. Ekranda gördüklərim məni elə ovsunladı ki, ömürlük xalça sənətinə bağlandım. Xalçada Azərbaycana xas musiqini, rəqsi, tarixi hiss etdim. Qərara gəldim ki, xalçaçı rəssam olum. İlk ustadım Cavanşir müəllim olub. Məhz o, mənə bu sənətin ağırlığına tab gətirməyə kömək edib. O, bizə ornamentlərin, naxışların, rənglərin dilini, xalçaya canlı varlıq kimi baxmağı, onun enerjisini hiss etməyi öyrətdi. Ümumiyyətlə, xalçaçılıq sənətini bu dərəcədə sevməyimdə müəllimlərimin rolu böyük olub. Xalça aləminə daxil olduqca anladım ki, adi həyatdan ayrı, gözəl bir dünya varmış.
-
Xalçaçı rəssam kimi ən parlaq əl işləriniz hansıdır?
- Xalça elə bir aləmdir ki, adamı özünə cəlb edir. Başın işə qarışır, xalça hazır olanda isə görürsən ki, üç-dörd il keçib, xəbər tutmamısan. İki böyük əl işim var: “Məhəbbət dastanı”, “Əcdadların izi ilə”. Bu əsər bütün canlıların məhəbbətindən danışır. Xalçanın mərkəzində ud çalan, dastan danışan oğlan təsvir olunub. Həmin oğlanın danışdığı məhəbbət dastanından torpaq canlanır, yeni həyat başlayır. Milli-mənəvi dəyərimiz olan muğamımızı da xanəndə və kamaçaçalan oğlanın timsalında göstərmişəm. Xalçanın bir hissəsində isə kitab oxuyan oğlan və onu dinləyən qız təsvir olunub, yəni əsrlər keçsə də, ud çalan oğlanın danışdığı sevgi hekayəsi dastana çevrilir və indi bu oğlanla qız o dastanı oxuyurlar. Qaldı ki, “Əcdadların izi ilə” əsərimə, ilk öncə onu deyim ki, bu adın tarixçəsi var. Əl işlərimizi satdığım dükana da bu adı qoymuşam. Təhsil aldığım illərdə oxuduğum kitablardan birinin adı “Əcdadlarımızın izi ilə” adlanırdı. Bu kitab məni ovsunladı. Ona görə də magistr pilləsində buraxılış işimi məhz belə adlandırdım. Bu xalçanın mərkəzində ətrafında butalar olan böyük göl təsvir olunur.
- Bir
əsəri yaradanda daha
çox nəyə üstünlük
verirsiniz?
- İncəsənət əsərini elə yaratmaq lazımdır ki, tamaşaçı üçün müəllifin izahatına ehtiyac qalmasın. Ona görə də sənət əsərləri bir-iki günə yaranmır, buna aylar, illər tələb olunur. Əsəri başlayanda fikirlərin bir cür olur, bitirəndə isə tamam başqa şey alınır. Əks halda, demək, usta da inkişaf etməyib. Sənətkar daim inkişaf etməli, hətta yeni sənət növlərinə meyil etməlidir. Mən hazırda dəmirdöymə sənəti ilə məşğulam. Dəmirdöymənin də öz dili var. Bu sənətdə metarialın özü sənə hansı formaya düşmək istədiyini diktə edir. Mən sənət əsərlərini qıcqanc və şıltaq qadına bənzədirəm. Digər sənət növlərinin də öz şıltaqlıqları var. Son vaxtlar həm də qrafika ilə məşğul oluram. Daha çox gül təsvirləri işləyirəm. Baxmayaraq ki, qrafikada müxtəlif rənglərdən istifadə etmək mümkün deyil. Amma təsviri sənətin bu növü ilə gözəl və canlı rəsmlər yaratmaq olar. Əvvəllər gəlinciklər də hazırlayırdım. Bir gəlinciyim hazırda Amerikada şəxsi kolleksiyada saxlanılır. Bir dəfə gəlincik düzəldirdim, elə bil məftil məni tutub saxlayırdı və deyirdi ki, “birdən məni başqasına verərsən, a”. O vaxtdan daha gəlincik düzəldə bilmirəm. Sifarişlər çox olsa da, düzəldə bilmirəm.
- Müxtəlif
sənətlərlə məşğul olursunuz
və çoxsaylı əl işləriniz var.
Onları birləşdirən ortaq
xüsusiyyət nədir?
- Bütün işlərimdə milli adətlərə, koloritə sadiq qalıram. Mən dünyada sənətkarın özündən çox onun işlərinin tanınmasının tərəfdarıyam. Deyirlər, sənətkar o vaxt ölür ki, sənəti ondan qabaq ölür. Sənətkar nə qədər desə ki, mən bu əsəri belə görürəm. Yenə də əsər özü özünü müəyyən edir. Həm də əsər, ona seçilən rənglər müəllifin əhvalından asılıdır. Əgər sənətkarın əhvalı yaxşıdırsa, onda şux rənglərdən istifadə edir. Əks halda tünd rənglərdən. Amma bir şeyi də nəzərə almaq lazımdır ki, həmin əsər kiminsə evindən asılacaq və onun da əhvali-ruhiyyəsinə təsir edəcək.
- Hazırda
hansı əsər üzərində işləyirsiniz?
- Qobustan təsvirinə həsr
olunmuş xalça eskizi hazırlamaq istəyirəm. Qobustan təsvirini batik
texnikası ilə çox işləmişəm.
Azərbaycan tarixini fraqmentlərlə də
olsa, xaricilərə göstərmək
istəmişəm. Qobustanda üstü naxışlarla bəzədilmiş
bir qadın heykəli var,
mən də qərara gəldim ki, üstü Qobustan təsvirləri
ilə bəzədilmiş heykəl düzəldim. Amma hər dəfə heykəl müəyyən
həddə çatandan sonra
parçalanıb sınırdı. Hadisə üç
dəfə təkrarlandı. Bunun təsadüfi
yox, bir işarə olduğunu anladım. Səbəbini başa düşməsəm də, bunun bir gün
mənə aydın olacağını ümid
edirdim. Bir dəfə
gillə işləyəndə mənə informasiya
gəldi ki, o heykəl
qadın yox, kişi fiqurunda olmalıdır. Qadın nə qədər
gözəl olsa da, bütün ağırlığı tarixi çiyinlərində daşıyan əzəmətli
kişidən üstün ola
bilməz. Azərbaycan qadını heç
vaxt kişidən önə keçməz.
Ondan sonra mən heykəli
kişi formasına saldım və heç bir xoşagəlməz
hadisə baş vermədi. Hazırda heykəl
mənim dükanımdadır. Bu heykəlin
qoynunda ailə təsviri vermişəm. Yəni
kişi sinəsi ilə öz
ailəsini qoruyur. Kürəyində isə
yallı təsvir etmişəm. Sol tərəfdə
boynu, ürəyi, qismən də
qabırğası üzərində qadın təsvir
etmişəm. Bir məsəl var, kişinin boynu hansı tərəfə
fırlanırsa, qadın başı da o tərəfə baxır. Həm də
qadın kişinin qabırğasından
yarandığı üçün bu təsvir də qismən
qabırğanın üzərinə düşür.
Bu keramik heykəlin
üzərindəki bütün rəsmləri
Qobustan qayaüstü
təsvirlərindən götürmüşəm. Bu təsvirləri xalça
üzərinə köçürmək istəyirəm. Keramikada istənilən təsviri olduğu kimi vermək mümkündür. Amma xalçada hər elementi
naxışla işləmək lazımdır.
Düşünürəm ki, ən
çətin əsərim bu olacaq.
Nigar ABDULLAYEVA
Palitra.-2013.-16 fevral.-S.11.