Təsəvvüf və postmodernizm
Layihə çərçivəsində müsahibimiz AMEA-nin müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovdur. O, postmodernizm və təsəvvüflə bağlı fikirlərini bildirdi. “Postmodernizmdə xaric notlar” barəsində fikir yürüdən filosof qeyd edir ki, bu fani dünyanın illüziyasını dəf edərək əbədiyyətə və sonsuzluğa qatılmağın iki fərqli yolu var:
“Birincisi, insan bu sonsuzluq
müqabilində özünü bir heç timsalında hiss edir və
dünyanın dərk olunmasına, öz
şəxsi təcrübəsi və ağlı ilə nəyə
isə nail olmağa
çalışmaqla yanaşı, özünü
fövqəltəbii qüvvələrin, ən yaxşı halda, ilahi inamın
ixtiyarına buraxır. Bu halda oriyentasiya üçün həmin fövqəltəbii
qüvvələrlə rabitəyə girmək, mistik metodlardan istifadə
etmək lazım gəlir. Mifik təfəkkür
və dini təsəvvürlər də bu təməl üzərində
formalaşır. Din insanı itməyə
qoymur. Sonsuzluğun girdabına düşmüş
insan harada isə uzaqlarda bir işıq görür və üzünü
həmin səmtə çevirir. İkincisi, dini hissdən,
dünyanın ümumi ahəngindən, vəhdət
ideyasından çıxış etmək və sonsuzluqda sonlunu axtarmaq və sonlunun dərki
üçün qeyri-rasional
yolla gələn məlumatlara, bilgilərə
istinad etmək. Yəni söhbət biliklərin
hissi təcrübənin və ya düşüncənin məhsulu
olmayıb, birbaşa “ürəyə
dammasından” gedir. Bu
isə ayrılıqda elm və ya ayrılıqda din olmayıb,
yaradıcılığın sevgi və
kəşfə əsaslanan üst
qatıdır ki, burada
inam və idrak birləşir.
Elm və din neytral sahədə - fəlsəfə məqamında
görüşür. Bu dediklərimiz ruh ilə dünyanın, sonsuzluqla
sonlunun, hisslə ağılın, təəssüratla
məntiqin münasibətini ifadə edən, bu
münasibətin müxtəlif formalarını,
variantlarını araşdıran ənənəvi fəlsəfi
fikrin kontekstindən kənara
çıxmır. Əslində bizim nəyin
bahasına olursa-olsun kənara
çıxmaq niyyətimiz də yoxdur. Çünki içərisində olduğumuz bu fikir ümmanı özü
o dərəcədə geniş
və dərindir ki, onun
nəliyini, kimliyini duymaq
və ya anlamaq,
hansı məqamdasa bu duyğunu
canlı-canlı yaşamaq özü böyük bir nemətdir”. Təəssüf ki, min illər boyu bəşəriyyətin bütün
böyük düha
sahiblərinin baş vurduğu
bu dəryada nə isə yeni
bir inci tapmaq ehtimalı az olmaqla yanaşı, riski və
zəhməti də böyükdür: “Dərinə
endikcə, yenidən üzə çıxmaq və hətta əgər
ən qiymətli bir inci
də tapmış olsan, onu
sahilə çıxarmaq zor işdir. O inci ilə bərabər
dərinliklərdə itib-batmaq
“şansı” daha çoxdur.
Amma yenilik
axtarışında olanlar bunun çox asan yollarını kəşf ediblər. Bu dəryaya heç girmədən, heç
özünü yormadan,
mütləq hamının danışdığı bir dildə danışmaq məcburiyyətində
olmadığını dərk etmək, hamı üçün olan,
babalarımızın və onların da
babalarının bildiyi vahid
bir dünyanın dışına
çıxmaq, özün üçün yeni bir dünya uydurmaq və təkcə sənə məxsus
olan bu yeni
dünyada - öz məxsusi
dünyanda atını istədiyin səmtə,
həm də dördnala çapmaq...
Burada səndən başqası yox, başqalarının qoyduğu
və sənin də mənimsəməli və təqib etməli
olduğun izlər yox...
Hər yan xam. Xam bir dünya.
Və burada din və dil məhdudiyyəti də yox!
İstədiyin kimi düşün,
istədiyin kimi yaz və
danış. İstəyirsən, lap elə
rus dilində “xam” ol. Amma xamlamamaq
da olar. Həmin o yeni dünyaya
çox böyük sevgi və həssaslıqla da
yanaşmaq olar. Öz dünyanı özün
qədər sevmək olar. Və bu sevgi erotik
yox, ilahi sevgi də ola bilər. Və
bu dünya xam yox, bakirə bir dünya da ola bilər”. Cavidin nurani Dərvişi
və Nitsşenin pirani
Qocası. Cismani aləmin hissi
təcrübə ilə öyrənilməsi əsl həqiqətə
çatmaq üçün
yetərli deyil. Ona
görə də həqiqətə çatmaq
üçün bir
“şübhə prinsipi”, skeptisizm
də vacib şərtdir: “Cavid
“İştə bir divanədən...”
şeirində deyir: “Səhvimizdən ta ki, doğsun
şübhələr, Həp seçilsin
haqqü-batil, xeyrü-şər”.
Şübhə olmasa, bildiklərimizi təkrar
yoxlamağa ehtiyac duyulmasa, hər bir bilik dinməz-söyləməz həqiqət
kimi qəbul edilsə, onda
insanlar öz
baxışlarını yeniləşdirə bilməz, inkişaf etməzlər. Bu
ideya “Şeyx Sənan”
əsərində Dərvişin dili ilə
“Babam Heyrət, anamdır Şübhə”
kimi səsləndirilir. “Həqiqət istərəm,
yalnız həqiqət!” - deyən Dərviş buna çatmağın yolunu
şübhədə görür. Zira, Cavidin Dərvişi bir sufi mütəfəkkirindən
daha çox, qəlb
üzrə ixtisaslaşmış Qərb divanəsidir - bir Şopenhauer, Nitsşe və ya bir Berqsondur. Amma daha konkret
müqayisə göstərir ki, o, məhz bir Nitsşedir. Burada Nitsşenin ideya obrazı onun “Zərdüşt belə demişdir”
əsərindəki nurani Qoca
obrazı ilə bir araya
gətirilir. Caviddə ixtiyar, nurani Dərviş ağaclıqdan Şeyx Sənanın qarşısına
çıxır. Nitsşenin nurani Qocası meşədə Zərdüştün
qarşısına çıxır və ona
insanlardan uzaq
olmağı məsləhət görür:
“Bəs mən niyə meşəyə çəkilmişəm,
niyə özümdə dəfn olunmuşam?
Ona görə deyilmi ki, mən insanları qədərindən
artıq sevirdim? İndi
yalnız Allahı sevirəm. İnsanları sevmirəm daha. İnsan mənim nəzərimdə
natamam, yarımçıq məxluqdur”. Maraqlıdır ki, Cavidin Dərvişi də insanlardan
qaçır və naqis,
yarımçıq insanları sevmir,
üstəlik məhz Nitsşenin məlum
termini ilə cavab verir: “Əgər fövqəlbəşər
olmaq dilərsən, Kənar ol daima cinsi-bəşərdən!..”
Önəmli cəhətlərdən biri
də budur ki, iki əsər arasındakı paraleldə
Şeyx Sənan Zərdüşt qismində
çıxış edir. O da həqiqət axtarır, o
da ətrafından uzaqlaşmış, əvvəlki
mötəbər dini və ictimai mövqeyindən imtina
etmiş, dağda-meşədə gəzərkən
nurani Qocaya - Dərvişə
rast gəlmişdir. Söhbətin mövzusu isə insan və
Allah haqqında fərqli fikirlərin
qarşılaşdırılmasıdır. Nitsşenin
Dərvişinin - nurani Qocanın eşqi ilahi eşqdir. Bu arada o, Füzulinin
Məcnununu xatırladır. Yəni bu
müqayisədə “Cavid Nitsşedən
bəhrələnmişdir” fikri birtərəfli
olar, çünki Nitsşe özü də
çox şeyi Şərqdən
götürüb. Bu
mənada ilahi eşq
və Məcnun həyatının təsviri çox
səciyyəvidir: “İnsanlar arasına
getmə, qal meşədə! Ya da yaxşısı budur, heyvanların yanına yollan!
Niyə axı mənim kimi olmaq istəmirsən? Ayılarla, quşlarla müsahiblik etməyin
nəyi pisdir?” Təkcə Allahı sevən
nurani Qoca insanlardan qaçıb təbiətlə təmasa
girir. İnsanlar ilahi ruhu, Allahı yetərincə
sevib-yaşada bilməmişdilər. Qoca ona görə
insanları sevmirdi. Təbiət isə
Allahın yaratdığı kimi
qalır, öz ilk vəziyyətini,
təbiiliyini, bakirliyini saxlayır.
Nitsşedə insan nəinki ətrafdakı
təbiiliyə tapınır, o həm də
öz içindəki təbiiliyi, ilkinliyi, instinkti üstün tutur. Ruhsuz, duyğusuz, zahirdə
xaç gəzdirib guya
Allaha dua edən,
içərisində isə Allahı, ilahi
eşqi öldürmüş
olan insanlar
mağmındırlar. Onlar həm də
qatildirlər; həmin o ilahi
duyğunun - Tanrının qatilləri. Nitsşe və onun Zərdüştü
isə bu qatil
mağmınlara nifrət etməklə yanaşı, əsl
insanı - fövqəlinsanı tərənnüm edir”. Filosof qeyd edir ki, Cavidin Şeyx
Sənanı da dinə ancaq
formal şəkildə yiyələnmiş,
onun ancaq zahiri tərəflərini mənimsəmiş,
ilahi eşq duyğusundan isə məhrum olan
əshabələrindən imtina edir, ayrılır, təklənir və həqiqi
dini hissin zahiri əlamətlərdən nə qədər
yüksəkdə durduğunu dərk edir: “Özü dərk edir, amma ətrafdakılara
anlatmaq zordur. Bundan sonra yenə də “Şeyx
Sənan” dastanının və Əttarın bəlli
poemasının hekayəti köməyə gəlir. Çünki sevdiyinin
müqabilində nələrdən keçmək olar, nələrdən yox
- dilemması bu ideyanı əyani şəkildə
tərənnüm etmək üçün
gözəl kontekstdir. Mövhumatdan,
mərasimlərdən, simvolikalardan, zahiri əlamətlərdən ayrılıb
saflaşdıqca və mahiyyətə yaxınlaşdıqca
dinlər arasındakı fərqlər də, çəpərlər
də götürülür, ancaq vəhdət ideyası, tək Allah və ilahi eşq qalır. Bu məqamda
Cavidin yolu Nitsşedən
ayrılır və yenidən Əttarla qoşalaşır”.
Qərbdə intellektual toxluq
və mənəvi aclıq dövrü
Maraqlıdır ki, İblisin
də, Mefistofelin də məntiqi
şübhə və inamsızlıq üzərində qurulub: “XIX əsr Qərb mütəfəkkirlərinin
çoxu Götenin təsiri
altında Mefistofelin suallarına cavab axtarışına
çıxmış və bu yol onları ya uzaq Hindistana - buddizm qaynaqlarına, ya qədim
Azərbaycana - Zərdüştilik təliminin əsas
ideyalarına, ya da orta əsr islam məfkurəsinin
mühüm istiqamətlərindən
biri olan təsəvvüf
ideyalarına gətirib çıxarmışdır. Beləcə,
Hegel Mövlanaya gəlib
çıxır, Şopenhauer və sonralar Yunq və Fromm buddizmə, Nitsşe
Zərdüştə üz tutur. Bütövlükdə XIX əsr Qərb
düşüncəsi və mənəviyyatı üzünü Şərqə çevirir, texnokratiyadan və
ssientist rasionalistlərdən xilas yolunu Şərqdə
axtarır. Hətta Mirzə Şəfi qəzəllərinin bütün Avropanı gəzməsi də təkcə
onun poeziyasının gözəlliyi ilə
deyil, o dövrdə Qərbin
mistik dünyagörüşünə
ehtiyacı, intellektual toxluğu
və mənəvi aclığı ilə bağlı idi. Avropa Yeni
dövr insanının normativlərini
artıq müəyyənləşdirmiş, ağıl, bilik, elm öz
sözünü kifayət qədər demişdi və qarşıda bu
normativləri keçmək, yeni
azadlıq dalğasına qatılmaq perspektivi
dururdu. Müəllimlik,
mühəndislik, alimlik problemləri həll
olunmuş, dahilik,
divanəlik, aşiqlik problemi
isə açıq qalmışdı. Allahdan
ayrılaraq, onun təbəəliyindən
çıxaraq dünyanın mərkəzinə və bütün proseslərin subyektinə
çevrildikdən sonra, özünü
təbiətə qarşı qoyaraq ondan nə almaq
mümkündürsə aldıqdan sonra- bütün
bunların müqabilində insanın özündən də
ayrıldığı, içində bir
boşluq yarandığı üzə
çıxdı. Şopenhaueri də, Nitsşeni də, sonrakı dövrdə
postmodernistləri də narahat edən məhz
fövqəldünya, fövqəlinsan, normallıqdan kənar
həyat idi. Lakin
hələ insanın normaları aşması, yeni bir aləmə, yeni bir yola
qədəm qoyması qorxulu bir addım idi.
İşıqlanmamış bu yolun qaranlıq döngələrində hərə
özünə uyğun bir
bələdçi seçirdi. Və bütün hallarda bu bələdçi Şərq idi. Şərqə üz
tutmayanlar isə bəzi nabələd
postmodernistlər kimi divanəlik məqamından
dəlilik həddinə enərək, qaranlığın
girdabında əzab çəkirlər. Daha
dərin fəlsəfi əsas tapan
postmodernistlər isə bilərəkdən və bilməyərəkdən
şərqləşirlər. Rasionalizmi
aşıb keçənlər alçalanda
instinkt aləminə, yüksələndə
- vəcd və şövq aləminə varid olurlar. A.Şopenhauer yazır: “Dahilik
ancaq xalis idrak subyekti,
dünyanın aydın gözü olmaqla, şəxsi marağın, şəxsi
istəyin, şəxsi məqsədin tamamən unudulması və
buna görə də müvəqqəti olaraq öz şəxsiyyətindən
imtina edilməsidir”. Burada
sanki bir sufi mütəfəkkirinin fikirləri ifadə
olunmuşdur. Bunun üçün
son fikri “insanın “bəsirət
gözü” açıldıqda o, dünyanın görən gözünə
çevrilir” kimi ifadə
etmək yetərlidir. Əslində bu, olsa-olsa, tərcümə məsələsidir:
sadəcə sözün sözə yox, həm də üslubun
üsluba tərcüməsidir! Yaxud Nitsşe. Azərbaycanda ən çox
“Tanrı ölmüşdür” fikri ilə tanınan və bir
ateist kimi qələmə
verilən Nitsşe olsa-olsa,
xristianlığın sevgi və mərhəmət
ideyasının zamanın reallığında necə məhv
edilməsinə, necə öldürülməsinə
qarşı etiraz səsini
ucaldırdı. Nitsşenin təqsiri bu qətlin müəllifini düzgün ünvanda
axtarmamasında idi. Problemi
sosial-siyasi müstəviyə keçirə
bilməyən, zamanın iblisləşməsinin əsl səbəblərini
tapa bilməyən Nitsşe
günahı alman xarakterində və xristian riyakarlığında görürdü.
Bəli, o, qatilin son ünvanı olaraq kilsəni
göstərirdi. Məhz riyakarlıq şəxsiyyətin ikiləşməsinə
səbəb olur. Yalançı sevgi haqqında moizələr gerçək
nifrətə gətirib çıxarır. Orta
əsrlərin kilsə həyatında ilahi
ruhun, yüksək duyğuların
çatışmazlığı insanların bir-birini şübhə altına almasına, öz bətnlərində demonik
qüvvələr axtarışına rəvac verirdi. Hara baxsan,
cadugərlik, iblislik, şeytanlıq görünürdü və bu
ab-hava insanların qəlbində ali duyğulara yer qoymurdu. M.Fukonun “Anormallar”
əsərində inkvizisiya salnamələrinə
istinadla yazdığına görə, o dövrdə insan ruhu saysız-hesabsız cinlər, şeytanlar və iblislər tərəfindən
işğal olunurmuş.
O, XV əsrin müəllifi Şprenqerin
300 min şeytan növü saydığını qeyd edir. Əlbəttə,
Fuko özü Nitsşe kimi fövqəlinsanı
deyil, məhz
tör-töküntüləri, normallıqdan
aşağıda duranları araşdırdığından,
insanın ağlın nəzarətindən
çıxmasının müxtəlif formaları və
tarixdən buna “dəstək” olan misalları məmnuniyyətlə, geninə-boluna
şərh və hətta tərənnüm edir.
Müasir dəhşət filmləri, vampirlər, cadugərlər,
ruhların şər qüvvələr tərəfindən
işğalı və s. məhz Fuko kimilərin “yüngül
əli” sayəsində xəstə təxəyyüllərdən
virtual dünyaya və
oradan da gerçək
həyata nüfuz edir.
Amma əsl postmodernist
sənət və ədəbiyyat ənənəvilikdən və
normativlərdən kənara çıxmağın
insanın xəstə deyil, sağlam təxəyyülü sayəsində
də mümkün olduğunu
sübut edir. Bəli,
asfalt yoldan kənara
çıxıb bataqlığa da
düşmək olar, çəmənliyə,
bulaq başına da
dönmək olar”.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2013.-1 iyun.-S.11.