Füzulinin
tarixi abidələri haqda nə bilirik?
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Füzuli Rayon İcra Hakimiyyəti
başçısı Aparatının baş məsləhətçisi
Bayram Niftəliyevdir. O, bizə
Füzuli rayonu ərazisində olan tarixi və mədəni
abidələr barəsində məlumat verdi.
B.Niftəliyev
bildirdi ki, Füzuli rayonu ərazisində müxtəlif
dövrlərdə Qaraköpəktəpədə, Qarabulaq
kurqanlarında, Günəştəpədə, Quruçay
sahillərində və digər yerlərdə tədqiqatlar
aparılıb: “1968-ci ilin yayında mərhum arxeoloq-alim Məmmədəli
Hüseynov tərəfindən aşkar olunmuş preneandertal -
Azıxantrop adamının alt çənəsinin
sümükləri rayon mərkəzindən 15 km aralı məsafədə
yerləşən Azıx mağarasında tapılıb. Azərbaycan arxeologiya elminin böyük nailiyyətləri
olan bu abidə Qarabağın Füzuli ərazisində vaxtilə
qədim paleolit dövrünün mövcudluğunu
aşkarlayıb”.
Füzulidə Əcəmi memarlıq məktəbinin təsiri
ilə inşa olunan bir sıra memarlıq abidələri də
olub. Təəssüf
ki, Əhmədalılar və ya Arğalı türbəsi
(XIII əsrin sonu), Babı türbəsi (1273-cü il),
Aşağı Veysəlli kəndində hamar daşdan tikilən
qülləvari Mirəli türbəsi (XV əsr),
Qarğabazar kəndində Hacıqiyasəddin məscidi
(1682-ci il), Karvansara (1684-cü il), Qoçəhmədli kəndində
məscid (XVIII əsr), Füzuli şəhərində
Hacı Ələkbər məscidi (XIX əsr), “Məşədi
Həbib” hamamı (XIX əsr), Merdinli kəndi
yaxınlığında daşdan yonulan at, qoç fiquru qədim
abidələri (XVIII-XIX əsrlər) və s. bu kimi tarixi əhəmiyyət
daşıyan abidələr ermənilərin vəhşi
vandalizminə məruz qalmış, məhv edilib,
yandırılıb.
1988-ci ildən başlayan erməni təcavüzünə
qarşı mübarizədə minlərlə füzulili
döyüşüb, yüzlərlə füzulili şəhid
olmuş, yaralanmış, itkin düşüb. Füzulinin 1100-dən
çox şəhid və itkini, 113 girovu, 1450 nəfər
müxtəlif dərəcəli əlili var. Füzuliyə
erməni təcavüzü nəticəsində 36361 nəfər
uşaq zərər çəkmiş, onlardan 155 nəfəri
yetim qalıb. Müharibənin əsas
ağırlığını Yağlıvənd, Qacar,
Divanalılar, Yuxarı Veysəlli, Aşağı Veysəlli,
Qaradağlı, Üçbulaq, Arış, Qoçəhmədli,
Cuvarlı, Güzdək, Gorazıllı, Cəmilli,
Dilağarda, Govşad, Xələfşə, Mollavəli kəndlərinin
əhalisi çəkmişlər. Avqustun
23-ü 1993-cü ildə Füzuli Ermənistan ordusu tərəfindən
işğal olunub. Hazırda 51 kənd və
rayon mərkəzi ermənilər tərəfindən
işğal olunub, 55 min nəfərə yaxın füzulili
öz doğma torpaqlarından qovulub. Lakin
Azərbaycan ordusunun həmin ilin dekabr ayında
başlatdığı əməliyyat nəticəsində
işğal olunmuş 21 kənd və strateji cəhətdən
əhəmiyyətli Horadiz qəsəbəsi işğaldan
azad edildi. Azərbaycan ordusu daha sonra
Füzuli şəhərinin işğaldan azad olunması
üçün hücuma keçsə də, bu əməliyyat
uğursuzluqla nəticələndi. Hazırda
işğaldan azad olunmuş torpaqlarda əhali öz doğma
torpaqlarına qayıdıb. 1995-1997-ci illərdə
Füzuli rayonunun işğaldan azad olunmuş ərazilərinə
40000 dinc sakin qayıdaraq öz normal həyatlarını bərpa
ediblər. Atəşkəs müqaviləsi
imzalanmasına baxmayaraq, cəbhənin bütün istiqamətlərində
olduğu kimi Fizuli rayonu ərazisində də tez-tez atəşkəs
pozulur. Rayon üçün digər bir
problem işğaldan azad olunmuş ərazilərin minalardan təmizlənməsidir.
Atəşkəs razılaşması
imzalandıqdan sonra Füzuli rayonu ərazisinin minalardan təmizlənməsi
işlərinə başlanılıb. Ehtimal
olunur ki, hazırda 2011-ci ilin ortalarına olan məlumata
görə Füzuli rayonunun işğaldan azad olunmuş hissəsində
- 9 milyon metr ərazidə partlamamış hərbi sursat var.
Azərbaycanın işğal altında olan bölgələrində
yüzlərlə tarixi əhəmiyyətli memarlıq abidəmiz
əsir qalır. Onlardan bəzilərinin
dağıdıldığı, bəzilərinin üzərində
isə dəyişikliklər edilərək özgələşdirildiyi
haqda məlumatlar var. Bu mövzuda belə abidələrdən
bir qrupu - Füzuli rayonundakı türbələr haqqında
söhbət açacağıq. Məlum
olduğu kimi, Füzuli rayonu Qarabağın ən qədim
tarixi abidələrinin qeydə alındığı məkandır.
Dünyanın ən unikal
tapıntılarından biri olan Azıx mağarası da burada
yerləşir. Rayon ərazisində
mövcud olan abidələr sırasında türbələr
də xüsusi yer tutur. Belə türbələrdən
biri rayonun Aşağı Aybasanlı kəndindəki qədim
məzarlıqda ucaldılan Qara Şeyx İbrahim türbəsidir.
El arasında “İbə İbrahim” kimi məşhurlaşan
Şeyx İbrahim türbəsinin kitabəsi abidənin tarixi
haqqında məlumat əldə etməyə imkan verir. Belə ki,
onun qapısının sol yuxarı küncündə
qoyulmuş sal daş üzərinə ağac altında
dayanmış qadın və yanında at şəkli işlənib.
Qapının sağ tərəfindəki sal daş üzərində
isə yarıpozulmuş vəziyyətdə, əski əlifba
ilə iki sətirdən ibarət kitabə var. Kitabədə
“Allahın Rəsulu Məhəmmədə salam. 1042.. Əvəzəli bin Əlimərdan..”
sözləri yazılıb. Mülahizələrə
görə, Əvəzəli türbəni tikən
ustanın adıdır. Hicri tarixi ilə 1042 rəqəmi
isə türbənin tikildiyi tarixi nişan
verir. Həmin tarixi miladi təqvimə
çevirdikdə isə bu, 1632-33-cü illərə uyğun
gəlir. Ehtimal olunur ki, türbəni bərpa edən
usta onun əvvəlki tikilmə tarixini göstərən kitabəli
daşın yazılarına toxunmadan yenidən onu divara qoyub. Giriş qapısının bütün tərəflərində
kitabə yazılmış daşın başqa divar
daşlarından kəskin surətdə fərqlənməsi
bunu bir daha təsdiq edir. Bununla, tarixi dəlillərə
əsasən, Şeyx İbrahim türbəsinin əsrimizin əvvəllərində
bərpa olunmadığını, onun əvvəlki
bünövrəsi üzərində yenidən səkkizbucaqlı
şəkildə tikildiyini söyləmək
mümkündür.
Bu türbənin gövdəsi daşdan tikilsə də,
onun günbəzi bişmiş kərpiclə
hörülüb. Amma əsrin əvvəllərində təbii
və süni dağıntılara məruz qalan günbəzin
mərkəzi uçub tökülüb. Sonrakı
tarixlərdə yerli sakinlərin köməyilə türbənin
yarıuçuq günbəzinə toxunmadan onun üst hissəsini
yenidən dəmir-beton günbəzlə örtüblər.
Amma bu örtük də təbii suları
saxlamadığından, onu da bayır tərəfdən
paslanmayan ağ rəngli əlvan metal təbəqə
ilə üzləyiblər. Metal təbəqə təbii
suları türbənin mərkəzinə buraxmasa da, abidəni
tamamilə müasirləşdirərək onun
memarlığına və əvvəlki
görünüşünə xələl gətirir. Belə
metal təbəqələrdən Füzuli şəhərindəki
Hacı Ələkbər məscidinin və Horadiz kəndindəki
Cümə məscidinin dam örtüyündə də
istifadə olunub.
Azərbaycandakı bənzər qəbirüstü abidələrdən
fərqli olaraq, burada Şeyxin məzarı türbənin mərkəzində,
döşəmədən 80 sm hündürlüyə
malikdir. Qəbirlərin türbə daxilində bu formada yerləşdirilmə
həllinə həmin bölgəyə məxsus Horadiz kəndi
yaxınlığındakı İmamzadə abidəsində
də rast gəlinir. Xatırladaq ki, bu bölgənin
orta əsrlərə aid (Babı kəndindəki Şeyx
Babı türbəsi, Aşağı Veysəlli kəndindəki
Mir Əli və Əhmədallar türbəsi və s.)
türbələri isə əksinə, ikimərtəbəli
olmuş, məzarlar isə onun yeraltı hissəsindədir. Şeyx İbrahim türbəsinə daxil olarkən
məzarın aşağı tərəfində üstü ərəb
qrafikası ilə yazılar olan bir sal daş parçası
diqqəti cəlb edir.
Arğalı və Şeyx Babı
türbələri
Rayonun belə tarixi abidələrindən biri də Əhmədalılar
kəndi yaxınlığında yerləşən
Arğalı türbəsidir. Memarlıq və
konstruksiya baxımından bu türbə rayondakı Şeyx
Babı türbəsi ilə bir oxşarlıq təşkil
edir. Sadəcə, Şeyx Babı türbəsindən
fərqli olaraq, Arğalı türbəsi əkin
üçün yararlı olan düzən sahədədir.
Babı türbəsində olduğu kimi, Əhmədalılar
türbəsinin də planı səkkizbucaqlı həll
olunduğundan, onun həm gövdəsi, həm də günbəzi
eyni sayda tillərə malikdir. Buna baxmayaraq, memarlıq və
konstruksiya cəhətdən Əhmədalılar türbəsini
Babı türbəsindən fərqləndirən bəzi cəhətlər
də var. Məsələn, Babı türbəsinin günbəzi
birqat olduğu halda, Əhmədalılar türbəsinin
günbəzi ikiqatlı hörülüb, ara
məsafəsi daş və əhəng
qarışıqlı məhlulla doldurulub. Bundan
başqa, türbənin şimal tərəfində
qoyulmuş qapı ilə üzbəüz mehrab əvəzinə
ikinci qapı qoyulub. Hər iki
qapının çərçivələri həndəsi
naxışlarla bəzədilib.
Ən böyük fərq isə odur ki, Babı türbəsindən
fərqli olaraq Əhmədalılar türbəsi üzərində
heç bir kitabəyə rast gəlinmir. Bu səbəbdən
də el arasında “Arğalı türbəsi” kimi də
tanınan Əhmədalılar türbəsinin memarlıq və
konstruksiya həllini əsas götürən bəzi tədqiqatçılar
onun tikilmə tarixini XIII əsrə aid edirlər.
Hər iki türbə üzərində
aparılmış müqayisəli elmi təhlil onu göstərir
ki, Əhmədalılar türbəsini tikməzdən əvvəl
Babı türbəsinin çertyoj cizgiləri və divar
daşlarının ülgüləri çəkilmiş,
sonra həmin çertyoja cüzi əlavələr və dəyişikliklər
edilməklə Əhmədalılar türbəsi inşa
olunub. Təbii,
bu hadisə Babı türbəsinin tikilməsindən bir yox,
bir neçə əsr sonra da ola bilər.
Ona görə də, Əhmədalılar
türbəsini konkret olaraq XIII əsrə aid etmək də
müəyyən şübhələr doğurur.
Türbədə kimin dəfn olunduğu, hansı əsrdə
yaşaması və türbənin nə üçün məhz
bu yerdə inşa olunması isə araşdırma
mövzusudur.
Şeyx Babı türbəsi rayonun Babı kəndində
yerləşir. Bu türbədə
Şeyx Babı Yaqubi dəfn olunub. Alimlərin
təsdiqlədiyinə görə, türbə 1273-1274-cü
illərdə memar Əli Məcidəddin tərəfindən
tikilib. Səkkiz guşəli abidə ağ
daşdan hörülüb, üstü səkkizguşəli
çatma günbəzlə örtülüb. Türbə
kompleksindən 1 türbə və zədələnmiş bir
minarə qalıb. Şeyx Babı türbəsinin
xarici səth bölgülərində Möminə Xatun
türbəsinin təsiri görünür.
Sofu Həsən və
Şıxbabalı türbələri
Yuxarı Kürdmahmudlu kəndində yerləşən
Sofu Həsən türbəsi də rayonun maraqlı abidələrindəndir. Ancaq
yeraltı sərdabəsi salamat qalmış bu türbə kəndarası
yolun kənarındakı boş sahədədir. Sərdabə daxilini yeraltı suların lil
çöküntüləri doldurduğundan, döşəmə
səviyyəsi xeyli yuxarı qalxmış və sadəcə
əli yuxarı qaldırmaqla tavana sərbəst toxunmaq olur.
Ona görə də, burada tədqiqat işləri
apararkən yalnız onun üfüqi ölçülərini
izləmək mümkün olub. Abidə
üzərində heç bir kitabəyə rast gəlinməyib.
Ona görə də, onun hansı tarixdə
inşa olunması barədə konkret fikir söyləmək
çətindir.
Abidənin bütövlükdə “epoxa” adlı kərpiclə inşa olunması onu həmin rayonun Qarğabazar kənd məzarlığındakı Cəlil türbəsi ilə əlaqələndirməyə imkan yaradır. O türbə də eynilə bu tip kərpiclə tikilib. Bununla yanaşı, hər iki türbənin divarlarına düzülmüş kərpic düzümündə və bu düzümlərlə salınmış naxışlarda da bir oxşarlıq var. Alimlərin mülahizələrinə görə, hər iki abidədə bir memarın dəst-xətti sezilir. Bu memar XIX yüzilliyin ortalarında Qarabağda yaşayıb-yaratmış və adı yalnız Cəlil türbəsi üzərində qalmış İbrahim Xəlildir. Çox güman ki, Cəlil türbəsində olduğu kimi, Kürdmahmudlu türbəsində də öz dövrünün nüfuzlu şəxslərindən biri dəfn edilib.
Rayonun Şıxbabalı kəndində qeydə alınan Şıxbabalı türbəsi də yaranma tarixi etibarilə ən qədim binalardan biri hesab oluna bilər. Abidənin üzərindəki kitabədən onun 1272-ci ildə tikildiyi aydınlaşır. Bu türbə səkkizbucaqlı, yuxarısı çatmatağ şəkilli günbəzlə örtülmüş abidədir. Türbənin yeraltı sərdabə hissəsi də var. Türbənin günbəzinin quruluşu xüsusilə maraqlıdır. Azərbaycan türbələrində günbəzlər ikiqat olduğu halda, Şıxbabalı günbəzi bir qatdır və özü də yalnız bir sıra daşdan düzülüb. Nəticədə də Şıxbabalı türbəsinin günbəzi olduqca yüngül, adətən müasir konstruksiyaları xatırladan şəkildədir.
O da maraqlıdır ki, ikiqatlı və çox sadə şəkildə qurulmuş bir çox türbələrin günbəzləri bizim dövrümüzə qədər tamamilə dağıldığı halda, Şıxbabalı türbəsinin bu yüngül quruluşlu günbəzi dövrümüzə qədər öz quruluşunu mühafizə edə bilib. Türbənin xarici səthlərində memarlıq bölgüləri tətbiq edilib.
Onun bu forma xüsusiyyətlərinə ancaq Möminə Xatun türbəsində rast gəlinir. Şıxbabalı türbəsinin xarici görünüşündə kərpic memarlığının təsiri görünür. Türbənin oturacaq hissəsindəki bəzi daşların hörgüdə yerləşdirilməsi kərpicdə quraşdırılan naxışlı hörgünü xatırladır.
İlkin
AĞAYEV
Palitra.-2013.-8 iyun.-S.11.