“Bəstəkar olmağımda Qara Qarayevin rolu əvəzsizdir”
Nərgiz Şəfiyeva:
“Musiqiçilərimiz hər zaman
axtarışda olurlar”
Müsahibimiz bəstəkar
və musiqişünas Nərgiz Şəfiyevadır.
N. Şəfiyeva 1940-cı ildə Bakı şəhərində
dünyaya göz
açıb. 1947-1957-ci illərdə Konservatoriyanın nəzdnində
musiqi məktəbində təhsil
alıb. 1957-ci ildə Konservatoriyaya iki fakültə üzrə-muçiqi tarixi nəzəriyyəsi və bəstəkarlığa
qəbul olub. 1958-ci ildən bəstəkarlıq
dərslərini Qara Qarayevin
sinifində almağa başlayıb. N.
Şəfiyeva bəstəkarlıq yolunda,
kiçik janrlı əsərlərdən
başlayaraq,
yaradıcılığında simfonik əsərlərə
qədər yaradıb. Simfonik orkestr üçün
“Mahnı dağlarda qaldı”, Nazim Hikmətin sözlərinə “David Oystrava məktubumdur”-vokal-dialoqu,
simli orkestr və bir sıra solistlər üçün
əsərlər bəstələyib. 1995-ci ildən Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının üzvüdür.
Nərgiz xanım müsahibə zamanı müəllimi, dünya şöhrətli bəstəkar Q.
Qarayevlə bağlı xatirələrindən və bugünkü bəstəkarlıq sənəti
haqda fikirlərini bildirdi:
- Nərgiz xanım, siz Azərbaycanın bugünkü musiqi sahəsində Qara Qarayevin incəsənətimizə yadigar qoyduğu tələbələrindənsiniz. Sizin Qara müəllimlə olan xatirələriniz yaddaşınızda hansı izlər qoyub...
- Mən Konservatoriyanın nəzdnindəki onillik musiqi məktəbini bitirdim. Bu illər ərzində mənim həyatımda bir çox hadisələr olub. Mən hətta Üzeyir Hacıbəylini də gördüm. Biz Üzeyir bəylə eyni küçədə yaşayırdıq. Uşaq yaşlarından musiqiyə çox həssaslıqla yanaşırdım. Bu həssaslıq mənim hayatımı musiqiyə kökləməyə vadar etdi.
Musiqi aləminə qovuşmağım isə 1945-ci ildə “Arşın mal alan” filmi ekranlara çıxdıqdan sonra başladı. Bu film mənə çox böyük təsir bağışladı. Mən bu filmi izlədikdən sonra sanki, vəcdə gəldim. Piano qarşısına keçib bütün mahnıları ifa etməyə başladım. Mən bu musiqilərə elə bələd olmuşdum ki, artıq “Arşın mal alan” dedikdə filmin bütün mahnıları beynimdə səslənirdi. Daha sonra “Koroğlu” operasını gördüm. Bu əsərləri izləmək, qulaq asmaq mənim musiqi obrazımı, duyğularımı birə-beş ilhamlandırdı.
Mənim bəstəkar olmağımda Q. Qarayevin rolu əvəzsizdir. Dahiyanə bəstəkar kimi onun nüfuzu böyük idi və onun musiqi dil üslubu çox təsiredicidir. Hətta 50-ci illərdən başlayaraq onun əsərlərinin musiqi intonasiyaları dövrümüzün ahənginə çevrildi. Onun parlaq “Yeddi gözəl” baleti SSRİ məkanında tarixi mərhələni təşkil edirdi. Q. Qarayev bütün tələbələrinə ata nəvazişi göstərirdi. Eləcə də mənə. O adi insan deyildi. Onu bütün SSR-i məkanında tanıyırdılar. Ona böyük etimad var idi. Q. Qarayev kimi bir şəxsdən dərs almaq, bu həqiqətən qürurvericidir.
Mən Qara müəllimin sinifində beş
il oxudum. Ömrümün axırına qədər
onun tələbəsiyəm.
Lakin Qara müəllimin tələbəsi olmaq üçün zamana ehtiyac yoxdur. Çünki onun tələbələri
heç zaman ondan əlaqələrini kəsməyiblər və
sən heç bir zaman Qara
müəllimdən ayrıla
bilmirsən. Arif
Məlikov, Musa Mirzəyev,
Vasif Adıgözəlov,
Xəyyam Mirzəzadə
kimi tələbələri
Qara müəllimin sinifini bitirsələr də vaxtaşırı onun yanına gəlib, ondan mənəvi qida alırdılar. Mən bunun şahidi
olmuşam. İndi isə
onların əsərlərini
dünya orkestrləri
ifa edir və əsərləri məşhurdur. A. Məlikovun
“Məhəbbət əfsanəsi”
baletini qeyd etmək kifayətdir ki, bir çox
dünya səhnələrində
tamaşaya qoyulub. Qara müəllimlə xatirələrim
mənim yaddaşımda
silinməz izlər buraxıb.
Hətta mən müəllimim haqqında “Q. Qarayev tələbələrinin xatirəsində”
adlı kitab tərtib etmişəm. Güman edirəm
ki, bu kitab
zərurui bir kitabdır.
-Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbi
haqqında hansı mülahizələr edə
bilərsiniz?
- Tarixi prinsip baxımından ilk növbədə
Üzeyir bəyin adını çəkmək
lazımdır. Çünki Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin yaradıcısı
Ü. Hacıbəylidir. Daha sonra Üzeyir
bəy Qara Qarayev, Cövdət Hacıyev, Asəf Zeynallı, Süleyman Ələsgərov, Əşrəf
Abbasov, Soltan Hacıbəyov, Səid Rüstəmov kimi istedadlı tələbələrinə
Azərbaycan musiqisinin
milli ruhunu aşıladı, milli mənliklərinə ruh verdi.
Qara müəllim sonuncu müsahibəsində Ü. Hacıbəyli
haqqında belə bir fikir söyləmişdi:
“O mənim milli qəlbim uğrunda mübarizə aparıb”. Başqa bir fikrində demişdi: “O elə bir lad sistemi yaradıb ki, “Koroğlu” operası kifayət edər ki, bu
operanı araşdırıb,
Üzeyir Hacıbəylinin
musiqi dünyasının
ladını təyin
edəsən”.
Eləcədə bizim musiqimiz. Q. Qarayevin
müdrik bir kəlamı var. “Avropa musiqisinin beş
yüz ildə apardığı inkişaf
yolunu, biz bircə yüz ildə apardıq”. Bəli. Bizim musiqi tariximizə
nəzər salsaq görərik ki, Q. Qarayevlə bahəm, başqa yöndə Fikrət Əmirov çalışırdı. Çünki onların hərəsinin
öz yolu var idi. Q. Qarayev bilirdi ki, Üzeyir bəy və ondan sonra gələn
F. Əmirov kifayət
qədər milli düşüncəni genişləndiriblər
və öz əsərlərində büruzə
veriblər. Hər dövrün öz
dahisi var. O dahiləri
biri-biri ilə müqayisə etmək düzgün deyil.
Yaradıcı insanların yaşayış
şəraiti də onlara bilavasitə təsir edirdi. Məsələn Q. Qarayev şəhər mühitində yaşayan bir idi. Eləcə də F. Əmirov Gəncə şəhərində
yaşayıb. Lakin Üzeyir
bəy ümumiyyətlə
lokal bir şəraitdə, 14 yaşına
qədər Şuşuda
yaşayıb. Muğam, el mahnıları,
aşıq musiqisi.
Ona görə də onun milli ruhda
yaradıcılığa üstünlük
verməsi, musiqi dünyasında yeni ünsürlər, yeni elementlərin olması inkişafa yol açırdı. Beləliklə, Azərbaycan musiqi tarixi həqiqətən də Ü. Hacıbəyli
yaradıcılığından başlayır.
- Üzeyir bəy musiqi dünyamıza əsas nələri bəxş edib?
- Əsas faktı
qeyd edim ki, bizim musiqi
dünyamızda not sistemi
yox idi. Söz yox ki, o zamanlar
islam musiqi
aləmi dağılmasaydı,
biz öz yolumuzla gedəcəkdik. Lakin o hələ təcrübədə
deyildi. Ancaq Üzeyir bəy öz dövrü üçün çox böyük bir iş görür. O, Avropanın not sistemindən
istifadə edərək
Azərbaycan musiqisini,
məqam muğamlarımızı
həmin not sistemində
əks etdirib.
Əsas bir nüansı diqqətə çatdırmaq
istərdim ki, Üzeyir bəy heç də Avropa musiqi janrına
müraciət etməklə
kifayətlənmirdi. Məhz özünəməxsus
olan janrlardan istifadə edərək, dahiyanə əsərlər
yaratmışdır. Vyanada, Strasburqda ölməz “Arşın
mal alan” operettası səhnəyə
qoyulub. Arzu edirik ki, bu “Koroğlu” operasına da nəsib olacaq.
-Üzeyir bəy Azərbaycanın hansı özünəməxsus
musiqi janrlarına müraciət edib?
- Üzeyir bəy bir çox musiqi janrlarına müraciət edib. “Koroğlu” operasının
klavirini açsaq, bütün xalq musiqisinin bütün formaları istifadə edilib. Onun yaratdığı ən gözəl musiqili qəzəlləri, Nizami Gəncəvinin sözlərinə
yazılan “Sənsiz” və “Sevgili canan” milli kamera-vokal
musiqimizin inciləridir.
Bu çox unikal
yaradıcılıqdır. Bir daha qeyd edirəm
ki, “Sənsiz”, “Sevgili canan” romans deyil. Formaca romansa bənzəsə də, onun özünəməxsus
quruluşu var. Üzeyir
bəyin musiqi dünyamız üçün
gördüyü ən
böyük işlərdən
biri bunlardır.
-Professional musiqiçi
kimi sizcə, bu gün gənc
musiqiçilər necə
formalaşırlar?
- Bizim xalq o dərəcədə
dəyərli millətdir
ki, musiqi sahəsində keçmiş
musiqi irsimizin ənənələrini davam
etdirib, eyni zamanda gələcəyə
yol açan cərəyanları izləyərək,
avropa musiqçilərindən
heç də geri qalmırlar. Ən əsası musiqiçilərimiz
hər zaman axtarışdadırlar və
müasir həyatla ayaqlaşırlar. Hər zaman
axtarışda olurlar
ki, musiqi tariximiz dünya musiqi tarixində böyük iz qoysun. Çünki, musiqi dünyamızda
millətimizin milli mənafeyi qorunmalıdır.
- Nərgiz xanım, bəs siz bunlara
misal olaraq kimləri nümunə göstərə bilərsiniz?
- Əlbəttə ki, bizim görkəmli qadın bəstəkarlarımızdan
biri Xalq artisti, professor Firəngiz Əlizadənin, Cəlal Abbasovun, Sərdar Fərəcovun, Rauf Əliyevin, Aliyə Məmmədovanın və
bir çox görkəmli bəstəkarlarımızın
əsərləri dünya
festivallarında,Türksoyun təşkilatçılığı altında bir çox müsabiqələrdə
və baxışlarda
səslənir.
- Biz sizin haqqınızda çox eşitmişik. Yaradıcılığınızla əlaqədar əsərləriniz
hansı ölkələrdə
səslənib?
-
60-cı illərdə Sovet
İttifaqının bir
çox şəhərlərində
səslənib. 1962-ci ildə Azərbaycanın yeganə qadın bəstəkarı kimi Moskvada gənc bəstəkarların baxışında
iştirak etdim və mükafat aldım. Hal-hazırda əsərlərim
qurultaylarda, plenumlarda,
konsertlərdə səslənir.
Xəyalə
GÜNƏŞ
Palitra.-2013.-2 noyabr.-S.7.