“Musiqimizi cazın qanunlarına uyğun təbliğ
etməyə çalışıram”
Əməkdar artist Emil Əfrasiyab:
“Azərbaycan musiqisini sintezdə təqdim
edərkən daha çox asan, qulağa yatan əsərdən
başlamaq və onu planlı, mərhələli təqdim etmək
lazımdır”
Layihə çərçivəsində
müsahibimiz Əməkdar artist, “Emil Əfrasiyab və
dostları” adlı etno-caz qrupunun rəhbəri Emil
Əfrasiyabdır:
Caz - musiqi sənəti XX əsrdə ABŞ -da xüsusən
zəncilər tərəfindən yaradılıb. Caz musiqisinin əsas
qollarından olan Azərbaycan cazının bünövrəsi
30-cu illərin sonunda Niyazi və Tofiq Quliyevin
yaratdığı “Dövlət Cazı” adı ilə
tanınan Dövlət estrada Orkestri tərəfindən
qoyulub. 1950-ci illərə qədər Azərbaycan
caz ifaçılığında ən önəmli yerlərdən
birini saksafonçu, cazmen Pərviz Rüstəmbəyov olub.
Dünyada lirik cazın banisi Vaqif Mustafazadə
sayılır. O, 60-cı illərin əvvəllərində
musiqidə yeni axın - caz-muğam axınını
yaradıb. Bu gün dünyada tanınan cazmenlər
arasında ABŞ və Avropada beynəlxalq festivallarda
çıxışları ilə ən mahir bilicilərini
heyrətə salan Şahin Növrəslinin də adı var.
Moskva cazmenləri onu “Dünya caz səhnəsinin yeni ulduzu”
kimi qiymətləndirib. 2009-cu ildə Bakıda
keçirilən birinci “Bakı Caz Festival”ı (BCF) ölkədə
cazın inkişafında müsbət dönüş
yaratdı. 2010-cu ildə keçirilən
ikinci “Bakı Caz Festival”ı (BCF) dünyanın ən
irimiqyaslı festivallarından biri kimi yadda qaldı. Festivalda Azərbaycan ilə yanaşı, əcnəbi
caz ifaçıları da iştirak etdi. Hazırda
Bakıda fəaliyyət göstərən “Baku Jazz Center” Azərbaycanda
cazın inkişafına öz töhfəsini verir.
Budəfəki müsahibimiz Emil Əfrasiyab da Azərbaycan
müasir caz ifaçılığında ən parlaq
musiqiçilərdən biridir. O, ənənə və müasirlik
arasında körpü yaratmağa çalışaraq
müxtəlif janrlarda sintez xarakterli improvizasiyalar edir. Bir
çox nüfuzlu müsabiqələrin, o cümlədən
45-ci Möntre Caz Festivalının “Ən yaxşı
pianoçu” nominasiyası üzrə qalibi, Azərbaycanın
ən gənc Əməkdar artist adını alan istedadlı
sənətçilərindəndir. Almaniya, Böyük
Britaniya, Fransa, Çexiya, Avstriya, Yunanıstan, ABŞ, Kuba,
Meksika, Çin və digər ölkələrdə
maraqlı konsert proqramları ilə çıxış
edib. Repertuarına dünya klassik musiqiləri,
müasir caz kompozisiyaları, öz əsərləri ilə
yanaşı, sevə-sevə tərənnüm etdiyi digər
Azərbaycan nümunələri də daxildir. “Emil Əfrasiyab və dostları” adlı etno-caz
qrupuna rəhbərlik edən istedadlı musiqiçi Bakı
Musiqi Akademiyasının məzunudur. Hazırda
təhsilini cazın vətəni ABŞ-da davam etdirir, Berkli
Ali Musiqi Kollecinin (Boston) dinləyicisi və min nəfər tələbə
arasında yeganə təqaüdçüsüdür.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi və Azərbaycan
Mədəniyyət Fondunun birgə təşkilatçılığı
ilə keçirilən Bakı Caz Festivalında
çıxış etmək üçün qısa
müddətə vətənə gəlib.
- İlk olaraq bu səfərimə vəsilə olan tədbirin
təşkilatçılarına sonsuz minnətdarlığımı
bildirirəm.
İstər bu musiqi bayramı, istərsə də
mənim bir musiqiçi kimi uzaq Amerikada təhsil
almağım üçün yaradılan şəraitə
görə, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə təşəkkür
edirəm. Məşhur musiqi
qruplarının da bu festivala dəvət olunması bir
musiqiçi kimi məni hədsiz sevindirir.
- Bakıya musiqiçi həmkarlarınızla
gəlmisiniz. Müxtəlif ölkələrdən
insanları birləşdirən bu kvartet hansı ehtiyacdan
yarandı?
- Bu
musiqiçilər Berkli məktəbi keçən
professionallardır. Mən bunu gördüm və
onlarla birgə çalışmağa qərar verdim. Çünki onların hər üçü
(Aleks, Antuan, Rafael) gözəl sənətçilərdir.
Qrupun təşkilində məqsəd peşəkarlarla
gözəl musiqi nümunələri yaratmaq, mövcud əsərləri
maraqlı, fərqli üslubda təqdim etməkdir.
-Yəqin ki, bu, musiqiçi həmkarlarının
Bakıya ilk səfəridir. Qonaqlarımızın təəssüratı,
caz Bakısı barədə fikirləri necədir?
- Bəli,
Bakıya ilk gəlişləridir. Biz hava
limanına enəndə onların heyrətlə baxan gözlərini
görmənizi istərdim. Bu, həyatımda
keçirdiyim bəlkə də ən gözəl, ən
kövrək fəxarət hissi idi. Onların Azərbaycanı,
gözəl, zəngin, yüksək tərəqqi yolunu
keçən Bakımızı görərkən heyrətlənmələri
məni qürurlandırdı.
-Amerikada,
fərqli mədəniyyətlərin təmasda olduğu
ölkədə Azərbaycan musiqisinin təbliğinə, onu
sevdirməyə çalışmaq səriştə tələb
edir...
- Əlbəttə. Qısa zamanda Azərbaycan musiqisini əcnəbilərə
təqdim etmək, sevdirmək asan deyil. Elə
götürək muğamı. Sonsuz
ümman olan bu ecazkar sənəti məhdud zaman kəsimində
öyrətmək mümkün deyil. Amma
imkan daxilində Azərbaycan musiqisini, muğamını, bəstəkarlıq
məktəbi ənənələrini caz qanunlarında,
standartlarında təbliğ etməyə
çalışıram. İstəyirəm
ki, musiqilərimizi dinləyən insanlar bu melizmləri öz
içlərindən keçirsinlər və tam başqa mədəniyyətdə
necə böyük bir musiqinin mövcudluğunu anlasınlar.
Həmkarlarıma da məhz bunu aşılamaq istədim və
deyəsən nail oldum. Çünki onlar mənim Vətənimlə
bağlı az məlumatlı idilər. Onlar bu tanışlıqdan sonra, qəribə də
olsa, Azərbaycanı tanımadıqlarına görə
çox utanc duyduqlarını bildirdilər.
- Muğamdan danışdınız.
Bəllidir ki, bu zəngin musiqi cazla sintez olundu və fərqli
münasibətlərə rəğmən maraqla
qarşılandı. Necə
düşünürsünüz, milli caz improvizələri
kifayət qədər auditoriyaya yayılıbmı,
dünyaya inteqrasiya edə bilibmi?
-
Çox gözəl məqama toxundunuz. Bu, əslində,
çox uzun və bir o qədər də qəliz məsələdir.
Hazırda bütün dünyada Avropa musiqisi, yəni
pop, onun formaları artıq insanlara maraqlı gəlmir. Ona görə də indi bütün dünya miksə,
sintezə çox böyük maraq göstərir. Məsələn, bizim musiqidə elə melizmlər,
simli alətlərdə elə notlar var ki, onları
klavişli alətlərdə, pianoda çalmaq mümkün
deyil. Digər tərəfdən, standart
caz musiqisi Amerikada hər zaman ifa olunub və yüksək səviyyədə
də qarşılanıb. Amma indi onlar bu
musiqini o qədər gözəl bilirlər ki, artıq yeni, fərqli
nümunələr axtarırlar. Bu mənada
uğurlu sintez hər zaman arzu olunandır, həm də
çətindir. Çünki bizlərlə müqayisədə
onların yeni nümunələrə yanaşması fərqli,
bir az ehtiyatlı və ya tərəddüdlüdür.
Ona görə də gərək ən
yaxşı nümunələri yüksək səviyyədə
təqdim edəsən.
-Musiqiyə yanaşmamızla
bağlı maraqlı məqama toxundunuz. Biz
cazı kütləviləşdirmək, Vaqif Mustafazadə
dövründən çıxış edərək daha fərqli
elementlərlə qəbul etdirmək üçün nə
etməliyik?
- Bu məsələ
bir problem olaraq artıq çoxlarını
düşündürür. Çünki nəinki
bizdə, bütün dünyada pop musiqisi birinci yerdə dinlənilir.
Caz musiqisinə qulaq asanların faiz göstəricisi
çox aşağıdır. Bu
qaydanı biz qoymamışıq. Hərçənd
bu musiqi mənim, eləcə də musiqinin köklərinə
varan hər kəs üçün önəmli yer tutur.
Çünki bir çox janrlar ondan
mayalanıb, rişələnib. Çünki
insan caz musiqisini bilməsə, onu dinləmək, anlamaq
çətin olar. Bu mənada Azərbaycan
xalqı çox istedadlı xalqdır və gözəl
musiqini duymaq qabiliyyətindədir. Bu, mənim
üçün ən yüksək keyfiyyətdir.
-Sintezdən
söz düşmüşkən, sizin özünəməxsus
element seçiminizin əsasında nə durur?
- Sintezdən
danışarkən Vaqif Mustafazadə musiqisini xüsusi
vurğulamaq lazımdır. O, sintezində cazı muğamla
qarışdırmayıb, yeni bir janr yaradıb və gələcək
musiqiçilər nəslinə yol göstərib, davam etdirmək
şansı verib. Bu mövzu gözəl
olduğundan onu miks edib modern şəkildə təqdim etdikdə
tam fərqli effekt alınır. Amerikalılar
bunu yüksək zövqlə dinləyirlər. Çünki mövzu maraqlıdır və
müşayiət, caz standartlarındadır. Bütün ölkələr sintezə
çalışırlar, amma məncə, bu bizim musiqi ilə
daha başqa rəngdə olur.
-Bu mənada sintez zamanı hansı məqamı
önə çəkirsiniz?
- Caz azad
musiqidir və onunla hər şey etmək olur. Həm
də cazın özünəməxsus formaları var. Mənim
üçün əsas cazın sxemidir. Başa
düşülməsi üçün ondan kənara
çıxmıram. Ona görə də o sxemə daxil
ola bilən nümunələri seçirəm.
Amma bu, o qədər də asan deyil. 16 taktın içinə Şərq musiqisini
sığışdırmaq çətin, amma çox
maraqlıdır. Məsələyə bir az psixoloji faktorla yanaşmaq lazımdır. Baxır hansı musiqini və necə təqdim edirsən,
bu, çox vacibdir. Azərbaycan musiqisini
sintezdə təqdim edərkən daha çox asan, qulağa yatan
əsərdən başlamaq və onu planlı, mərhələli
təqdim etmək lazımdır.
- Bu səbəbdən
daha çox seçilmiş, məşhur əsərlərə
maraq göstərirsiniz? Yeni nümunələrə münasibətdə
bəlkə qəbul olunmamaqdan, uğursuzluqdan ehtiyat edirsiniz?
- Bu, qətiyyən belə deyil. Çox təəssüf ki, bu gün Qara Qarayev kimi yazan bəstəkarlar, Şövkət Ələkbərova kimi oxuyan ifaçılar yoxdur. Demirəm, yaranan nümunələr azdır və ya uğursuzdur. Sadəcə, o dövrlə müqayisədə zəifdir. Həm də o nümunələr bayağı mahnılar dənizində boğulurlar.
-Musiqiçilərin əksəriyyəti dinləyicinin axtardığı, yeni bildiyi Avropa standartlı musiqiyə meyillənib...
- Vacib bir nöqtədə dayandıq. Götürək pop janrında, amma aşağı səviyyəli musiqiləri. Görün, bu, kütləvi şəkildə nə qədər insanın zövqünü korlayır. Şou-biznes əsl mədəniyyəti, pop janrı isə səviyyəli musiqini sanki unutdurmağa çalışır. Bu, mənim üçün böyük problemdir. İstərdim ki, peşəkar musiqiçi və bəstəkarların yaratdığı nümunələr, klassik əsərlər təbliğ olunsun. Özü də mütəmadi, efirin əsas saatlarında. Yalnız bu zaman insanlar musiqi seçimində əsl zövq aşılayan nümunələri mənimsəyəcəklər. Bəlkə onda korlanmış zövq bəlasından qurtulub ötən illərin gözəl musiqilərinin nostaljisini real, yüksək zövqlü dinləyicilərlə yaşayarıq.
-Yəqin bunun
üçün kütləvi tədbirlər, festival
formatlı layihələr vacibdir?
- Təbii, amma bu da tam çıxış
yolu deyil. Baxın,
caz festivalıdır, insanlar festivalın konsertlərinə
bilet axtarırlar. Əlbəttə, konsertlərə gəlmək istəyənlər
arasında fərqli maraqları olanlar da var. Kim zövq almağa,
kim kiminləsə bəhsə, kim də
gözəl geyimini, paltarını göstərməyə gəlir.
Amma əsas odur ki, gəlirlər. Eyib etməz, iki-üç dəfədən sonra
artıq paltar unudulacaq, musiqi dinləniləcək. İstənilən halda musiqi dinləyən, anlayan,
sevən və qəbul edən hər bir tamaşaçı,
dinləyici üçündür.
Nigar Abdullayeva
Palitra.-2013.-9 noyabr.-S.7.