“Qədimdə
xalçaçılığın inkişafı həm də
iqtisadi amillə bağlı olub
Emiliya
Yanakiyeva: “Azərbaycanın xalçaçılıq
yaradıcılığında namazlıq xalçalar da
xüsusi yer tutur”
Müsahibimiz
Rəssamlıq Akademiyasının Dizayn
kafedrasının əməkdaşı Emiliya
Yanakiyevadır. O, bizimlə müsahibəsində
xalçaçılıq və onun xüsusi sahələri barəsində məlumat
verdi.
-Emiliya
xanım, Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin
xüsusiyyətləri barədə nə deyərdiniz?
-
Azərbaycan xalqına dünya
şöhrəti gətirən sənət növləri
arasında xalçaçılıq ən öncül
yerlərdən birini tutur.
Ölkənin zəngin təbiəti ta qədimdən
maldarlığın, bununla birlikdə
xalçaçılığın da geniş yayılması üçün
yaxşı şərait yaradıb. Xalçaçılığın,
lap əvvələrdən başlayaraq, sevimli məşğuliyyətə
çevrilməsinin səbəbi əgər ilk
dövrlərdə yalnız onun məişətdə
mühüm rol
oynaması ilə bağlı idisə, sonrakı mərhələdə
bu sənət növünün
həm də insanların, obrazlı dillə desək,
“çörək ağacına”, iqtisadi
ehtiyaclarının təminatçısına çevrilməsi
idi. Bütün
bunların naticəsində Azərbaycan dünyanın ən
məşhur xalçaçılıq mərkəzlərindən
birinə çevrilib.
Xalçaçılıq-Azərbaycanda qədim və geniş yayılmış sənət növüdür. Burada
xalçaçılıq hələ tunc
dövründən - e.ə.II minillikdən izlənilir və bu sənət ardıcıl inkişaf
edərək bu günümüzədək
gəlib çatıb. Arxeoloji
qazıntılar zamanı Mingəçevirdən I-III əsrlərə
aid katakomba qəbirlərindən
palaz və xalça
qalıqları aşkar edilib.
Azərbaycanda xalçaçılığın
inkişafı haqqında Herodot, Klavdii Elian, Ksenofont və digər antik
dünya tarixçiləri məlumat
veriblər. Xalçaçılığın
inkişaf tarixi
göstərir ki, Azərbaycan
xalqının milli həyat tərzi ilə
sıx bağlılığı ilə yanaşı əhəmiyyətli
növləri, həmçinin də xalqın həyat
varlığının etik, mənəvi
normaları və identikliyi ilə
bağlı sənət növü olub.
Xalçaçılıq orta əsrlərdə
daha da inkişaf
edib, əsrlər boyu
Azərbaycan əhalisinin məişət, iqtisadiyyat,
incəsənət və dünyagörüşü,
həyat fəlsəfəsində mühüm
yer tutub. Azərbaycanın
ənənəvi yun məmulatı
istehsalatında məişət əhəmiyyətinə və
iqtisadi səmərəsinə görə
xalça-palaz istehsalı mühüm
yer tutub.
-Xalçaçılıq
sənəti bir çox
yaxın xalqlarda da geniş yayılıb...
- Xalça sənətinin meydana
gəlməsi Şərq xalqlarının mədəni nailiyyətlərindən
olub, çox böyük təkamül yolu
keçib. Şərqdə
mənzil haqqında anlayış Avropa
ölkələrinə nisbətən fərqli şəkildə
mövcuddur. Bu
anlayışın iki əsas cəhəti
var - döşəmə müstəvisi
üzərində ağaran boş məkan, bir də
müstəvinin özü-yəni xalça.
Mövcud Azərbaycan xalçaları məişətdə
işlədilməsinə görə cürbəcürdür.
Məsələn: a)həcmcə kiçik olan namazlıq xalça. Bunu dindarlar namaz qılan zaman yerə salırlar; b)
xüsusi davar
xalçaları ; və c).
Qonaq otaqlarını bəzəmək ücün bir necə xalçadan ibarət dəstə xalçalar; bunlar
ölçüsünə, formasına və kompozisiyasına
görə müxtəlif olur. Ortada sərilmiş
iri xalça
(xalı), evin yuxarı başında (kəlləyi)
və otağın ortasındaki iri
xalçanın yanlarına salınan (kənarı)
xalçalardır. Şərq miniatürü
də məkanı perspektivin qrafalara bölümü kimi deyil, dik
qoyulmuş xalça
səthi kimi təsvir edir.
Xalça otaqda boş məkanın mütləq sahibi, hakimidir. Xalça təkcə döşəməni
isitməktən ötrü toxunmur. Xalça meditasiya- dərin fikirlərə qərq olmaq üçün də
bir vasitədir,
xalça-varlığın analoqudur.
Şərqin xalçası hər şeydən qüvvətli,
hər şeyi əhatə edən bir məfhumdur. Onun naxışları xalça
hüdudlarını aşaraq
memarlıqda kəc üzərində oymaya,
metal üzərində döyməyə
və divarı örtən təsvirə çevrilir.
Şərqdə insan əlindən
çıxan hər bir şey
xalça naxışlarından törəyən
sonsuz, hüdudsuz
ornamentlə örtülür. Azərbaycanın
xalça sənətini öyrəndikdə,
Azərbaycan xalçalarının naxışını, rəngini
və kompozisiyasını həmişə nəzərə almaq lazımdır. Bir-birilə sıx əlaqədə
olan bu üç
amil ümumiyyətlə,
xalçaların, o cümlədən də,
Azərbaycan xalçalarının bədii xüsusiyyətini
təyin edir. Xalçalar
kompozisiya cəhətdən müxtəlifdir.
Xalçaların harada işlənəcəyindən
asılı olaraq onun
kompozisiyası, yəni göllərinin və
xanalarının yeri, onların miqdarı
və rəngi dəyişir. Azərbaycanda tarixən süjetli xalçalara
nisbətən ornamental kompozisiyalı xalçalar üstünlük
təşkil edib. Ornamental
xalçaların bəzək-naxış tərtibatına
görə bir-birindən seçilib fərqlənən
çoxsaylı çeşniləri yaranıb. Xalça
toxucularının müxtəlif nəsilləri tərəfindən
dönə-dönə toxunub təkrarlanan,
hər dəfə də yeni çalarlar əlavə edilən həmin
çeşnilərin xeyli hissəsi
zamanın sınaqlarından keçib
dövrümüzə qədər gəlib çatıb.
-Xalçaçılığın
inkişaf mərhələləri barədə
nələri demək olar?
- Bir vaxtlar toxuculuq
qabiliyyətini keçə və həsir toxumaqla
ifadə edən qədim azərbaycanlıların getdikcə onun imkanlarını və növlərini
genişləndirməsi də təbiidir. Beləcə, məişətimizə
həsir, palaz, xovsuz və
xovlu xalçalar, onlarla birlikdə gündəlik həyatımıza
da namazlıq, xurcun,
heybə, kəmər,duz qabı, məfrəş, çanta və s. əşyalar
daxil olub. Onu da əlavə edək ki, əvvəllər
əsasən təbii yundan hazırlanan xalçalar və xalça
məmulatları məişətə rahatlıq və istilik gətirməklə yanaşı, deyilənə
görə, hətta olduğu
ocağı şər qüvvələrdən də hifz etmək gücünə malik
imiş.Yüksək dəyərə malik sənət məhsulu olmaq
etibarilə evdə xalça məmulatının
çoxluğu ailənin maddi
imkanını əks etdirən mühüm
sosial-iqtisadi göstəricilərdən
birinə çevrilmişdi. Əməli-məişət
əhəmiyyətini və istehlak dəyərini
uzun müddət saxlayan
xalça məmulatı
ailə-kəbin münasibətləri (cehiz),
vergi ödəncləri, hədiyyə və
digər sosial məsələlərin həllində
mühüm rol
oynayıb.Yüksək dekorativ məziyyəti
və texniki keyfiyyəti ilə seçilən
Azərbaycan xalçaları təkcə ölkə daxilində
deyil, habelə beynəlxalq ticarətdə
ən rəvac sənət məhsulu kimi
yüksək tutulurdu. Məhz bu səbəbdən də keçmişdə
Azərbaycanda xalça toxunmayan
nəinki kənd və ya şəhər,
hətta ailə tapmaq çətin idi. Azərbaycan qadını üçün
xalça-palaz toxumaq ən
adi məşğuliyyət növü, keçmiş
ailə məişətinin zəruri tələblərindən
biri idi. Xüsusilə,
xalçaçılığın geniş
inkişaf etdiyi maldar elatlar arasında
vaxtilə mövcud olmuş
kəbin münasibətlərində gələcək gəlinin
ev işləri arasında onun
toxuculuq sahəsindəki məharətinə
ciddi əhəmiyyət verilirdi.
Bununla
belə, xalçaçılıq təkcə qoyunculuqla məşğul olan
kənd əhalisi arasında yayılmamış, habelə
şəhər əhalisinin istehsal məişətinə
də möhkəm sirayət etmişdi. Ərəblərin
işğalları nəticəsində Azərbaycanın
müsəlmanlaşması Azərbaycan etnomədəni ənənələrində
çox şeyi dəyişdi.Tantrik İlana sitayiş və Zərdüşt
atəşpərəstliyi islam ruhaniləri
tərəfindən sərt qarşılanır və ərəb
xilafəti buna qarşı ciddi mübarizə aparırdı. Lakin yerli əhali öz dinini yaymağa çalışan
işğalçılara qarşı var-gücü
ilə mübarizə aparırdı.İslam, nəhayət, qələbə çalır, Azərbaycan
etnomədəni əlaqələrində həm islamaqədərki
ənənələr, həm də islami
ənənələr biri-biriylə təmasda,
qarşılıqlı təsiretmə yönündə davam etdirilir. İslamaqədərki
izlər azərbaycanlıların etnik ənənələrində,
muğamında, mistik təfəkküründə
və əlbəttə xalçalarında, xüsusən də
xovsuz xalçalarında öz
əksini tapıb. Azərbaycanlıların etnik
və bədii ənənələri o qədər
möhkəm idi ki,
islamaqədərki bir çox
xovsuz xalça
texnologiyaları və naxışları müasir
dövrə olduğu kimi
keçib. Bunlara
nümunə olaraq palaz,
cecim və Vərnini göstərmək olar. Zili kimi
digər xovsuz xalça
nümunələri isə əksinə, islam
adət-ənənələri ilə bağlıdır. Ola bilsin ki,
bu xalçalar islamaqədərki
motiv və ornamentləri də
daşıyır. Xovlu xalça
ənənəsi isə bir qədər başqa istiqamətdə inkişaf
edib. Azərbaycan xovlu
xalçalarının mərkəzi medalyonları- “göl”ləri
sufi ənənələrinə görə
islamın və sufizmin konsentrik
simvolikası kimi başa
düşülür. Təbriz
xalçalarının “islimi” və “xətai”
kimi nəbati naxışları isə
islamın cənnət bağlarına istinad
olaraq başa düşülüb.
Xalça üzərində dünyaya gəlib onun
üzərində iməkləməyə başlayan,
sonda da xalça arasında bir dünyadan digərinə köçən
xalqın həyatında bu sənət növünün bu cür geniş
yayılması bir qanunauyğunluqdur. Hər gün Allahına ruhən pənah aparan azərbaycanlı müsəlmanın
namazlıq xalçası üzərində ibadət etməsi
də bu sənətə olan
ehtiramın göstəricisidir. İbadət məqsədilə
istifadə olunan və “namazlıq”, “canamaz”(ceynamaz)
adlandırılan, xüsusi olaraq namaz qılanlar üçün nəzərdə tutulduğundan xeyli kiçik ölçüdə toxunan xalçaların (əsas xovlu) varlığını da
qeyd etmək lazımdır. Namaz qılmaq ücün toxunan kiçik
xalçanın uzunu, adətən, 1
arşın, eni 3 çərək
ölçüdə olurdu. Ərəbcə
“namaz qılmaq üçün
yer” mənasını verir.
Namazlıqlarda adətən, mehrab təsvir
olunurdu. Dini ayinlə əlaqədar meydana
gəlib, üstündə namaz qılmaq üçün istifadə edilib.
Mehrablı, tağı, canamaz,
səccadə (kiçik ölçülü
namazlıq xalçasının adı), səfcəccadə
(eyni vaxtda bir neçə nəfərin namaz
qılması üçün nəzərdə
tutulan) namazlıq xalçası, Sumaxça (kiçik ölçülü Sumax
çox vaxt
namazlıq xalçası kimi istifadə edilir), qumra və s. adlarla da
yayılıb. Namazlıq kompozisiyasının əsasını
mehrab- kiçik tağ qurşağı yaradır, bununla yanaşı kompozisiyaya
“Quran”dan ayələr
daxil edilir.
Namazlıqlar müxtəlif ölçüdə toxunur və bəzən kilim
toxunuşlu olurlar. Bir adamlıq namazlıq ilə yanaşı çox nadir halda Cümə məscidləri üçün “səf səccadə” adlanan kütləvi namaz
qılmaq üçün çox
böyük ölçüdə
namazlıq xalça toxunurdu.
Fərdi səciyyə daşıyan “canamaz”ın fərqləndirici
əlamətlərindən biri də bundan ibarət idi. İlk nümunələri XVI əsrdə Təbrizdə
toxunub. Orta əsrlərdən
namazlıq xalçası kimi zililərdən
geniş istifadə olunurdu.
Hər bir xalçaçılıq mərkəzində
xüsusi kompozisiyalı namazlıq
xalçaları toxunur. Azərbaycanın
başlıca xalça istehsalı mərkəzlərinin
hamısında onun dekorativ
bəzək tərtibatında mehrab
kompozisiyası başlıca yer tutub. Məhz bu səbəbdən
də canamaz çox vaxt həm də “mehrabi”
adı ilə tanınırdı. Namazlıq həmçinin
qədim Gəncə, dəmirçilər, salahlı,
göyçəli xalçalarının çeşidlərindən
biridir.
-Bu cür regionlarda olan xalçaçılıq ənənələri
barədə də bir qədər məlumat
verərdiniz.
- Məsələn,
“dəmirçi Həsən” Qazax
Xalçaçılıq Mərkəzində toxunan xalçadır. Dəmirçilər
xalçasının çeşidlərdən biridir. Namazlıq xalçaları, qotazlı
və s. kimi
çeşidlərdə toxunur.Qazaxın Daş
Salahlı, Aşağı Salahlı, Orta
Salahlı, Yuxarı Salahlı xalçaçılıq məntəqələrində
namazlıq xalçası, kosalar, ürkməzli
xalçaçılıq məntəqələrində toxunur. “Qədim
Gəncə” isə Gəncə Xalçaçılıq Mərkəzində
toxunan xalçadır. Toxunduğu
Gəncə şəhərinin və Fəxralı kəndinin
adı ilə adlandırılıb. Gəncənin Şəmkir,
Çaylı, Mollabazı, Pənahlar, Qaradağlı, Borsunlu, Şahlı, xüsusən də Qaracəmirli
xalçaçılıq məntəqələrində də
toxunur. Bu
kompozisiyalı xalçalara mehrab (mehrabi)təsviri əlavə
olunaraq ərəb dilində “ibadətgah”
mənasını bildirən mehrab məscidlərdə
qiblə cəhətdəki divarda düzəldilir
və qiblənin - Məkkənin istiqamətini göstərir.
Oyuq, taxça şəklində,
tağ formasında tikilən və
yarımgünbəzlə tamamlanan
mehrabın önündə namaz
qılınır. Mehrablı, Mehrabsız kimi
çeşidlərdə toxunan
namazlıqlar da var. “Qədim
minarə” isə Quba
Xalçaçılıq Mərkəzində toxunan xalçadır. Kompozisiyanın əsasını
namazlıq xalçalarına xas olan dini xarakter
daşıyan, “kufi” xəttini
xatırladan naxışlı zolaqla
haşiylənmiş böyük “göl” təşkil edir. Bu növ naxışlara
Ərdəbil, Bərdə şəhərlərindəki orta əsr məqbərələrində rast gəlinir. Bu xalçalar Quba şəhərində
və onun ətraf xalça
məntəqələrində toxunur. Bir çox
xalçaçılar bu xalça
kompozisiyasını Darayı, Qəsəd, Salyan
Xiləsi adlandırılır. Xalq sənətinin bu sahəsinin uzun əsrlər ərzində az
qala milli rəmzə
çevrilməsi və başqa ölkələrin
də bu sənət növünə sonsuz maraq göstərməsi
onun istehsalının təkmilləşdirilməsi
və tətbiqi sahəsində müəyyən işlərin
görülməsinə təsir edib.
İlkin
AĞAYEV
Palitra.-2013.-19
noyabr.-S.11.