Teatrın inkişafı, yeniləşməsi
işi gənc nəslin boynuna
düşür”
“Etiraf edim ki, dərs
dediyim on iki ildə hələ teatr üçün
dramaturq yetişdirə bilməmişəm,
amma ssenaristlərim çoxdur”
Müsahibimiz Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin
dosenti, yazıçı-dramaturq Əli
Əmirlidir:
- Bu günlərdə Akademik Milli
Dram Teatrında sizin “Şah Qacar” adlı tarixi faciə əsəriniz
tamaşaya qoyuldu və ilk tamaşa böyük əks-səda
doğurdu. Sizcə tamaşaçıların coşqun reaksiyasına səbəb nə oldu?
- Səbəb bir deyil, çoxdur, amma mən onlardan bir neçəsinin üstündə dayanmaq istərdim. İlkin olaraq onu deyim ki, Ağa Məhəmməd şah Qacar dramatik, hətta faciəvi taleyi olan bir hökmdar kimi qalıb tarixdə. Belə insanların şəxsiyyəti dramaturgiyaya yatımlıdır, əlavə nəsə uydurmağa ehtiyac qalmır. Onu da deyim ki, Qacar zəmanəsinin yaxşı təhsil görmüş, ağıllı, tədbirli, qədərində ədalətli və lazım gələndə qəddar olmağı bacaran hakimdi. Qacar həm də fatehlərə məxsus keyfiyyətləri ilə də seçilirdi. Təəssüf ki, xalqımız bu qüdrətli insanı tarix kitablarından, heç olmasa Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Ağa Məhəmməd şah Qacar” dramından deyil, Səməd Vurğunun məşhur “Vaqif” pyesindən tanıyır. Bu pyesdə isə, bildiyiniz kimi, Qacar maniakal qəddar, qaniçən, “Bir boynu olsaydı bəşəriyyətin, onu bir qılıncla vurardım yəqin!” deyən xəstə təfəkkürlü birisidir. Bizim tamaşadakı Qacar isə tarixi həqiqətə daha yaxındır. Görkəmli rejissorumuz Azər Paşa Nemətin dahiyanə səhnə yozumunda və Fuad Poladovun parlaq ifasında Qacar qətiyyətli, müdrik, dindar olmaqla yanaşı gözlənilməz əməlləri ilə ətrafındakıları, hətta tamaşaçıları belə sarsıdan, eyni zamanda rəğbət oyadan bir hakimdir, hökmdardır. Biz çalışdıq ki, Qacarı tarixdən alıb bədii obraza çevirək. Tamaşaçıların və mətbuatın birmənalı müsbət reaksiyası göstərdi ki, biz buna nail olmuşuq.
-Müasir
dövrümüzün tələbləri
baxımından yanaşanda çağdaş dramaturgiyamızı necə
qiymətləndirərdiniz?
- Dramaturgiya bədii yaradıcılığın ən çətin növü hesab olunur, hətta zəif pyes də asan yazılmır. Sualınıza gəldikdə isə deməliyəm ki, ədəbiyyatımız, musiqimiz, təsviri sənətimiz, kinomuz hansı səviyyədədirsə, dramaturgiyamız da o səviyyədədir, hətta deyərdim ki, onlardan bir baş yuxarıdır. Bu gün Xalq yazıçısı Elçinin pyesləri Londonda, Moskvada, Tiflisdə, Türkiyənin bir çox mərkəzi teatrlarında tamaşaya qoyulur, Akademik Milli Dram Teatrının, Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının milli dramaturqlarımızın əsərləri əsasında hazırladıqları tamaşalar beynəlxalq festivallarda mükafatlara layiq görülür. Mənim pyeslərim bütün Orta Asiya respublikalarının, Rusia və Ukraynanın həm rus teatrlarında, həm də milli teatrlarında tamaşaya qoyulur. “Varlı qadın” adlı komediyam əsasında Kumık teatrının hazırladığı tamaşa keçən il Ufa şəhərində keçirilən ənənəvi V Beynəlxalq “Tuqanlıq” teatr festivalında iki yüksək mükafata layiq görüldü. Həmin əsərin Tacikistan teatrında hazırlanmış tamaşası isə 2009-cu ildə Alma-Atada keçirilən II Beynəlxalq teatr festivalında iki nominasiya üzrə qızıl medalla mükafatlandırılıb. “Köhnə ev”, “Onun iki qabırğası” Tiflisdə tamaşaya qoyulub. Qırğızıstanın Bişkek şəhər teatrı 2010-cu ildə maliyyə çətinliklərinə görə bircə əsəri tamaşaya qoymağa risq eləyib. Bu yenə də mənim “Varlı qadın”ım olub, özü də iki dildə - rus və qırğız dilində. Teatr direktorunun dediyinə görə, bu onların ən çox gəlir gətirən tamaşası olub. Azdramanın, Dövlət Gənc Tamaşaçılar Tearının repertuarına diqqət etsəniz, son bir-iki ildə yeni adlara, imzalara rast gələrsiniz, amma bu başqa məsələdir ki, yaxşı pyeslər, eləcə də yaxşı tamaşalar az-az yaranır, bu da janrın spesifikası ilə bağlıdır. Bununla belə yaranan hər pyes, oynanan hər tamaşa keyfiyyətindən asılı olmayaraq müəyyən teatr mühiti yaradır. Bu mühit gələcək uğurlar üçün zəmindir.
-Siz
bilən niyə bu qədər gənc şairin, nasirin olduğu bir ölkədə
gənc dramaturqlar yox
dərəcəsindədir?
- Bir az əvvəl dedim ki, dramaturgiya çətin janrdır.
-Teatrlarımız
Avropa teatrlarından nə öyrənməlidir?
- Başqa sahələrdən
danışmaq istəməzdim,
teatra gəldikdə isə, hesab edirəm ki, bütün sənət sahələrində olduğu
kimi teatr da məhəllilikdən azad olmalıdır. Bunun ən asan yolu,
əlbəttə ki, kiməsə bənzəməkdi,
məsələn Avropa
teatrlarına, Avropa dramaturgiyasına, amma bənzəmək yamsılama
olmamalıdır, mahiyyətcə
dəyişmək gərəkdir.
Təbii
ki, sənət mübadilələri, qastrollar,
get-gəllər olmalıdır,
amma bugünkü Avropa teatrı ilə Azərbaycan teatrı arasında elə bir məsafə
var ki, onu
bizim qət eləməyimiz müşkül
məsələdir. Hətta sual
vermək olar, bu bizim tamaşaçıya
lazımdırmı? Axı Azərbaycan
teatrı var olduğu bu 140 ildə bir özünəməxsusluq
keyfiyyəti qazanıb,
onun müəyyən
ənənələri formalaşıb.
Bununla belə teatrın inkişafı, yeniləşməsi,
yeni forma və məzmun qazanmasına ehtiyac var. Bu da gənc nəslin boynuna düşür.
Əgər xalqımıza teatr
lazımdırsa yaşayacaq
və təbiidir ki, inkişaf edəcək.
- Yeri gəlmişkən, siz həm də Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinin
müəllimisiniz, dramaturgiyadan
dərs deyirsiniz, teatrı inkişaf etdirəcək gənclər
yetişirmi? Tələbələriniz arasında sizin
işinizi davam etdirənlər varmı?
- Bir daha təkrar
etməli oluram, dramaturgiya ədəbi yaradıcılığın ən
çətin növüdür,
bu xüsusi düşüncə tərzi,
şüur ukladı tələb edir, odur ki, universitet
bitirməklə dramaturq
olmaq həmişə
mümkün olmur. Etiraf edim ki, dərs
dediyim on iki ildə hələ teatr üçün dramaturq yetişdirə bilməmişəm, amma ssenaristlərim çoxdur.
Kino, teleserial ssenariləri yazan istedadlı tələbələrim
var. Yüksək reytinqli
serialların çoxunun
müəllifləri mənim
tələbələrimdir. Azərbaycan televiziyasının müxtəlif
səpkili layihələrində
fəal işləyən
tələbələrim də
çoxdur.
-Hələlik “Şah Qacar” sizin səhnədə gördüyümüz axırıncı
işinizdir. Bəs sonra? Hansı yeniliklər
olacaq? Yeni nə yazırsınız?
- Mən axır vaxtlar ancaq yay
aylarında yazıram,
onda nisbətən asudəlik yaranır, yazmağa heç nə mane olmur. Bu yay da məhsuldar oldu mənim üçün.
İki pyes yazdım: biri Bəhram Osmanovun istəyi və ideyası əsasında “Kastinq və ya premyera” adlı
komik müzikl oldu, ikinci pyes
isə Qarabağ hadisələri ilə bağlı “Ünvansız
qatar” dramı oldu. Bu mövzu
məni çoxdan düşündürür, həm
də qorxudurdu. Yazmağa cəsarət etmirdim.
Görünür, bir təkan
lazımdı, bu təkan istedadlı jurnalist, qaçqınlıq
həyatı yaşamış
Ramilə Qurbanlının
“Müharibə miniatürləri”
silsilə yazıları
oldu.
Hazırda Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrında
mənim “Hasarın o üzü” adlı pyesimin məşqlərinə
başlanıb. Tamaşaçılar bu teatrın
səhnəsində ilk dəfə
Akademik Milli Dram Teatrının aparıcı
aktyoru, Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlını görəcəklər.
Bu tamaşa ilə
bağlı daha bir sürpriz görkəmli kinoaktrisamız,
xalq artisti Həmidə Ömərovanın
ilk dəfə böyük
səhnəyə çıxması
olacaq. Düşünürəm ki, iki böyük sənətkarın
səhnədə ilk tandemi
çox uğurlu alınacaq. Tamaşanın quruluşçu rejissoru Teatrın baş rejissoru, Əməkdar incəsənət
xadimi Bəhram Osmanovdur. Bir ailə daxilində
dinə fərqli münasibət və bunun əsasında yaşanan kəskin konfliktli, iti süjetli bir tamaşa veriləcək teatrsevərlərin müzakirəsinə.
Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin sifarişi ilə hazırlanan tamaşa-layihənin rəhbəri
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının
direktoru, teatr işinin bacarıqlı təşkilatçısı və
bilicisi Mübariz Həmidovdur. Sentyabrın sonunda
Mingəçevir Dövlət
Dram Teatrında yenə
də Bəhram Osmanovun quruluşunda
“M.S.S. - mən səni
sevirəm” adlı əsərimin premyerası
oldu. Şuşa Dövlət Musiqili
Dram Teatrında isə
Sumqayıt teatrının
baş rejissoru Əməkdar artist Firudin Məhərrəmlinin quruluşunda
məşhur “Varlı
qadın”ın premyerası
baş tutacaq.
Xəyalə
GÜNƏŞ
Palitra.-2013.-11 oktyabr.-S.13.