“İndiki ifaçıların səviyyəsi
qənaətbəxş deyil”
Bəstəkar
Rüfət Xəlilov: “Bəstəkarlıq elə bir sənətdir
ki, ona yiyələndikcə yeniliklər aşkar edirsən”
Müsahibimiz bəstəkar Rüfət Xəlilovdur. Rüfət Xəlilov Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasını bitirib. O, görkəmli bəstəkar İsmayıl Hacıbəyli sinifində dərs alıb. Alman Akademik Mübadilə Servisinin (DAAD) təqaüdü ilə Diter Makin sinfində təcrübəsini davam etdirib ( 2004-2005 ). Müxtəlif festival və müsabiqələrdə iştirak edib, xüsusən də, Amerika Birləşmiş Ştatlarında keçirilmiş “Music+Culture 2009” da 2-ci yerə layiq görülüb. “Heyratı” simfonik rapsodiyasının və bir sıra kamera əsərlərinin müəllifidir.
-Rüfət müəllim , bu yaxınlarda Bolqarıstanın paytaxtı Sofiyada keçirilən “Müasir musiqi” festivalında iştirak etmisiniz.. Yenicə Bakıya dönmüsünüz.. Keçirilən festival barədə təəssüratlarınızı bizimlə bölüşməyinizi istərdik...
- Mən bu tədbirdə iştirak etməyimə
görə, Mədəniyət və Turizm Nazirliyinə, nazir
Əbülfəs Qarayevə minnətdarlığımı
bildirirəm ki, tədbirdə iştirak etməyimə dəstək
olublar. Bu festivalın digər iştirak etdiyim tədbirlərdən
fərqi onda idi ki, iştirakçılar tam sərbəst surətdə
öz yaradıcı işlərini dinləyicilərə
çatdıra bilirdilər. Fransa müasir musiqi assosiasiyasi olan
“Tempora” bir neçə ildir ki yaranıb. “Tempora”- 2 söz birləşməsindən
ibarətdir, italyancadan tərcüməsi “ vaxt-indi
“ mənasını verir. İndiki aktual zamanda
baş verən qlobal dəyişikliklərin musiqidə ifadəsinə
xarakterikdir. Bu təşkilatın prezidenti
Didier Marc və xanımı Aleksandra Foldur. Onların məqsədi
dünyada, xüsusən də, Asiya ölkələrindən
olan bəstəkar və ifaçıları ozünə cəlb
etmək və hər il müxtəlif
ölkələrdə keçirilən bu tədbirə dəvət
etməkdir. Müxtəlif ölkələrdə
keçirilməkdə məqsəd digər xalqların xalq
çalğı alətlərini, folklor musiqisini təbliğ
etməkdir. Qeyd edim ki, bir ildən bir bu tədbir
Fransada keçirilir. Bu il əsasən Fransa, İspaniya,
İtaliya,Yaponiya, Almaniyadan bəstəkar
və ifaçılar iştrak edirdilər. Misal
üçün “Parkensemblet Percussion”, norveçli
fleytaçı İda Haydel, ABŞ-dan zərbçi Hansberi
Aldric, Fransadan Rolin Etien maraqlı ideyalarla iştirak edirdilər.
Rolin Etienin “Səs rəngləri” layihəsini
xüsusi qeyd etmək istərdim. Belə ki, struktur cəhətdən
improvizasiya janrında qurulmuş və
teatrlaşdırılmış bu əsər bəşəriyyətlə
kainatın abstrakt obrazlarının tam formalaşmağa
yaxınlaşan bir təzahürü kimi ifadə olunub.Yaxud
almaniyali Anya Tomas vokal janrda səs tembrlərinin söz
hecaları ilə birləşməsindən yaranan akustik
transformasiya misal ola bilər. Ümumiyyətlə, deyərdim ki, bu tədbirin əsas
mahiyyətindən biri də ifaçı-bəstəkar
arasında tədbir zamanı təcrübələr aparmaq
idi. Lakin onlardan fərqli olaraq ilk dəfə
iştrak etdiyimə görə, mən mühazirəni Azərbaycan
musiqisinin banisi dahi Üzeyir Hacıbəylinin həyat və
yaradıcılığı ilə açdım.
Bildiyiniz kimi, Azərbaycan xalqı bu il dahi
Üzeyir bəy Hacıbəylinin 128 illiyinə həsr
olunmuş möhtəşəm beynəlxalq festival
keçirildi. Bununla bağlı mühazirə
hazırladım. Mənə ayrılan 1
saat ərzində bəstəkarın “Cəngi” əsəri və
bu nəslin nümayəndəsi bəstəkar İsmayıl
Hacıbəylinin “Cəngi” fortepiano və orkestr
üçün rapsodiyası haqqında video material şəklində
təqdim etdim. İsmayıl Hacıbəylinin
“Cəngi” rapsodiyası Üzeyir Hacıbəylinin
mövzuları əsasında bəstələnib. Onu da qeyd edim ki, sənədli film Azərbaycan
Dövlət Film Fondunda ingilis dilində olmadığı
üçün, çox böyük çətinliklə
Günay Xəlilova tərəfindən dublyaj və tərtib
edilib. Festivalın sonuncu günü bütün tədbir
iştirakçılarının əsərləri və
ifasından ibarət Lyubomir Pipkov adına
Musiqi Kollecının böyük salonunda konsert keçirildi.
Bu konsertdə mən fortepiano üçün
yazılmış “Sonatina”nı ifa etdim.
- Bu festival çərçivəsində
Azərbaycan mədəniyyətinin, Azərbaycan musiqi
dünyasının təbliği sizcə, kifayət qədər
yüksək səviyyədə idi?
- Sərbəst
olaraq hər bir iştirakçı- bəstəkar yaxud
ifaçı olsun, bütün tədbirlərə dinləyici
kimi gələ bilirdi. Düşünürəm
ki, çıxış etdiyim zaman bütün
iştirakçılarda olmasa da, ancaq müəyyən hissəsində
Ü.Hacıbəyli və İ.Hacıbəyli haqqında
mühazirəm maraq doğurdu. Belə ki,
Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbi və onun
nümayəndələrinin fəaliyyəti, milli musiqi alətlərimiz
və onlarla müxtəlif janrların eksperimentləri gələcəkdə
bu layihələrdə özünü mütləq göstərməlidir.
Assosiasiyanın prezidenti bəstəkar Didier
Markla dəyirmi masa arxasında müzakirə zamanı bir
neçə ildən sonra, bu tədbirin Bakıda keçirilməsi
təklif olundu. Təbii ki, birmənalı
olaraq belə bir layihənin Bakıda keçirilməsi bizim
musiqi aləmi üçün maraqlı və hətta, mən
deyərdim ki, yenilik olardı.
-Siz mühazirə və eksperimentlər
haqqında danışdınız. Bəs əvvələr
bu tipli təbdirlər necə keçirilirdi?
-Qeyd
etdiyim kimi spesifik, orijinal, peşəkar musiqiçilərin
biri-birini duyaraq , intuisiya qabiliyyəti ilə
teatrallaşdırılmış üslubda əsər
yaradıb, onu dinləyiciyə çatdırmaq xüsusi
hazırlıq tələb edir. Mən ötən
əsrin ortalarına qayıtmaq istərdim. 50-ci illərdən
başlayaraq dünyanın müxtəlif ölkələrində-Polşada,
Almaniyada, Fransada ,İtaliyada məşhur
assosiasiyaların təşəbbüsü ilə festivallar,
simpoziumlar keçirilirdi. Bura dünyanın müxtəlif
ölkələrindən məşhur bəstəkarlar,ifaçılar dəvət olunurdular. Misal üçün 60-cı illərdə
Polşada keçirilən “Warsaw Autumn” festivalında
V.Lütoslavski, L Berio, Y.Ksenakis və sonralar L.Andressen kimi bəstəkarlar
dəvət olunurdu. Yaxud Almaniyada
keçirilən “International Summer Course for New Music Darmstadt”.
Burada məşhur alman bəstəkarı,
elektron musiqinin 60-cı illərdə yaradıcısı,
Bulez, Ksenakislə birlikdə o dövrlərdə aktiv olan
K.Ştokhauzen mühazirələr verib. Bakı
Musiqi Akademiyasında 80-90-cı illərdə aparıcı
müəllimlərdən olan professor İsmayıl Hacıbəyli
bizə danışardı ki, 70-ci illərdə biz postsovet məkanında
bəstəkarlar üçün yaradıcı guşələrdə
tez-tez olurduq. Burada muxtəlif rus və Avropa bəstəkarları
və onların əsərləri ilə tanış
olurduq ki, bu da bizə yeni əsər yaratmağa bir növ
stimul verirdi.
- Sənətdə
müəlliminiz İsmayıl Hacıbəyli olub. Bəstəkarlığın bütün sirlərini
ondan öyrənə bilmisinizmi?
-Yaradıcılıq
sərhədsiz məkandır. Bəstəkarlıq
da elə bir sənətdir ki, ona yiyələndikcə daima
yeniliklər aşkar edirsən. Bizim müəllimimiz
İ.Hacıbəyli tələbələri heç vaxt
öz dəst-xətti ilə aparmırdı. O deyirdi
“Musiqini siz yazırsınız, biz isə siz tələbələri
sadəcə düzgün yola istiqamətləndiririk”.
Professional
bəstəkarlıq 3 prinsipə ayrılır - ideya , ideyanın drammaturgiyasının və
formasının quruluşu, onun nota fiksiyası. Bu prinsipləri
İ.Hacıbəyli bizə öyrədirdi .O sinifdə rus bəstəkarı
İqor Stravinskinin sözlərini xatırladırdı:
“Yaxşı bəstəkar bənzətmir, oğurlayır”.
Kontrapunkt fənninin yüksək peşəkar bilicisi
İ.Hacıbəyli, bəstəkarlara onun nə qədər
əhəmiyyətli olduğunu və eyni zamanda sıx
bağlılığını dərindən izah edirdi. Dahi Üzeyir
bəy Hacıbəyli və Qara Qarayev Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin təməlini qoyub. Azərbaycan
bəstəkarları xoşbəxtdirlər ki, onların Qara
Qarayev kimi müəllimləri olub. Arif Məlikov, Fərəc
Qarayev , İsmayıl Hacıbəyli kimi məşhur
bəstəkarlar bu sinifi bitiriblər. Gənc nəsil
də bu məktəbin yetirmələridir. İsmayıl Hacıbəyli xalqını, vətənini
ürəkdən sevən vətəndaş idi. Azərbaycan musiqisində neoklassisim üslubunun
banisidir. O, təbiətcə çox zarafatcıl eyni
zamanda yaradıcılqda ciddi idi. Yüksək
intellektə və dünyagörüşə malik olan
İsmayıl Hacıbəyli dərs zamanı tələbələrə
dərin məna ilə İ.Stravinskiy, D. Şostakoviç, U.
Folkner, A.Kamu haqqında danışardı. Baxmayaraq ki,o tez dünyasını dəyişmişdi, məhz
gənc yaşlarında dünyada tanınan “Cəngi
Rapsodiyasi”,“Memorial “ kantatasını bəstələyib. Bəstəkarın əsərlərini indi də zəmanəmizin
görkəmli pianoçusu Ülviyyə Hacıbəyova
yüksək səviyyədə təblig edir.
Mən İ.Hacıbəylinin haqqında danışarkən
onun 10 ildən çox üzərində işlədiyi
Ü.Hacıbəylinin “Firuzə” ariyası əsasında
yaratdığı operanı qeyd etmək istərdim. Bu opera (Libretto müəllifindir)
üzərində ki, iş yüksək
diqqətə layiqdir. O bütün qüvvəsi ilə
işləyirdi. O çox arzu edirdi ki, tamaşaçılar
bu əsərin premyerasını səhnəmizdə
görsünlər. Onun vəfatından 7 il
keçsə də opera hələ səhnələşdirilməyib.
İnanıram ki, vaxt gələcək bu opera
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti tarixində çox dəyərli
bir sənət əsəri kimi öz yerini tutacaq.
-Müasir akademik musiqinin
inkişafını necə xarakterizə edirsiniz?
-Dünya
sivilizasiyasında sürətli inkşaf dövrünü
yaşayırıq. İndi- internet, mobil rabitə
böyük infomasiya və əlaqə vasitəsidir.
Əgər 60-70-ci illərdə bəstəkarlar hər hansi
Avropa və ya Amerika bəstəkarlarının
partituralarını yaxud lent yazısını çətinliklə
tapırdılarsa, indi bunları əldə etmək
asandır. Xatırlayıram müəllimlərimiz bizə
danışırdılar ki, 70-ci illərdə Yeni Vyana məktəbinin
nümayəndələri olan A. Şönberq, A.Berq, A
.Veberninin əsərləri nadir tapılırdı və
olanda da çox böyük həvəslə dinləyib ifa
edirdik. Əvvəllər hətta kommunizm ideologiyasına cavab
verən musiqi deyildisə , onu təbliğ
etməyə qadağa qoyulurdu. XX əsrin əvvəllərinə
baxsaq sovet imperiyasında, kommunizm quruluşunda baş verən
böhranlar, qorxu içində yaşayan və
yaradıcılıqla məşğul olan bəstəkarların
həyatı daima təhlükə altinda idi. İndi isə təbii ki, tamam başqa prinsiplər
özünü göstərir. Bu gün dəyərlərin
yenidən qiymətləndirilməsi prosesi baş verir. Hal - hazırda bəstəkarlıq məktəbinin
iflasa uğraması və gənc bəstəkarların
Avropa, Amerikaya təhsil almaga getməsi bir misaldır. On il bundan əvvəl Bəstəkarlıq
kafedrasında görkəmli bəstəkarlar
çalışırdılar. Fərəc
Qarayev, Xəyyam Mirzəzadə, İsmayıl Hacıbəyli
kimi peşəkar müəllimlər istedadlı tələbələr
hazırlayırdılar. Ancaq təəssüflər
olsun ki indi Bəstəkarlıq kafedrasında yeni struktur sistemi
qura biləcək və bunun əsasında təhsil verə
biləcək müəllimlər işləmir. Başqa bir problem də ondadır ki, indiki
ifaçıların səviyyəsi qənaətbəxş
deyil, müasir tələblərə cavab vermir. Bəstəkarlar ifaçılarla birlikdə daima
yaradıcılıq münasibətində olmalıdırlar,
hər hansı bir yeni əsər üzərində işləmək
üçün buna vaxt tələb olunur. İndi ifaçılar müxtəlif yerlərdə
maddi rifahın yaxşı olması üçün işləyirlər.
Təbii ki, belə halda keyfiyyət və yaxud
karyeradan söhbət gedə bilməz. İfaçılara
təqaüd verilməlidir ki, onlar sırf
yaradıcılıqla məşgul olsunlar. Müxtəlif müsabiqələr təşkil
olunduqca yeni ifaçıların yaranma ehtimalı artacaq.
Ansambl kollektivi yaratmaq üçün peşəkar
musiqiçilər var, ancaq yenə də maddi dəstək
olmalıdır. Avropa ölkələrində
bunun üçün müxtəlif assosiasiyalar, təşkilatlar
var ki, onlar konsertləri maliyyələşdirir. Fikrimi dahi bəstəkarımız Üzeyir
Hacıbəylinin sitatı ilə tamamlamaq istərdim, “Hər
bir millətdən dünyaya elə övladlar gəlir ki,
onlar sanki özləri üçün anadan olmayıblar.
Bəlkə də bütün xalqa, hətta
ümum- insaniyyətə xeyir gətirmək və xalqın tərəqqisinə
səbəb olmaq üçün yaranıblar. Bu insanlar nəinki sağlığında, hətta
öləndən sonra da insanlara mənfəət veririlər.”
Xəyalə
GÜNƏŞ
Palitra.-2013.-26 sentyabr.-S.13.