Milli kinomuzda uşaqların problemlərinə
həsr olunmuş neçə film var?
Uşaqlar
üçün filmlərin çəkilməsi, filmlərin
baş qəhrəmanlarının uşaqlar olması
kinematoqrafiyanın həm əyləncəli, həm də
ciddi, əziyyətli və ən əsası məsuliyyətli
sahəsidir. Dünya kinematoqrafiyasında uşaq mövzusu nə
qədər aktual, geniş əhatə olunmuş olsa da, təəssüf
ki, bu sözləri Azərbaycan kinematoqrafiyası barədə
deyə bilmirik. Səbəbini mütəxəssislərlə
birgə araşdırırıq.
XX əsr-uşaqlardan imtina edən aləm
Kinoşünas Aygün
Aslanlı uşaqların
kinematoqrafiyada mövqeyini belə izah edir: “Klassik kinoda -
Fellininin, Viskontinin, Eyzenşteynin filmlərində XX əsr
uşaqlardan imtina edən aləm kimi göstərilir. Həmçinin
uşaqlar da qəddar və böyüklərdən daha tənhadırlar.
Müasir kinoda uşaq filmlərində bəzi ümumi
tendensiyalar nəzərə çarpır. Dünya kinosunda -
Amerikada, Avropada mövzusundan asılı olmayaraq, bütün
uşaq filmlərini birləşdirən ümumi cəhətlər
var. Amerika filmlərinin süjet xətti, bir qayda olaraq, atalar və
oğullar, valideyn-övlad münasibətləri, yaşlı
nəsillə gənc nəsil arasındakı ziddiyyətlər
üzərində qurulur. Zəif döyüş fimlərində,
“boeviklər”də bu problem səthidir, süjeti əsas hadisələrə
doğru inkişaf etdirmək xarakteri daşıyır. Bu halda dialoqlar da, problemi üzə
çıxaran situasiya da üzdədir. Daha səviyyəli filmlərdə isə
bir qədər dərin
işlənmiş olur. Hətta
komediyalarda belə
böyüklər və
kiçiklər arasındakı ziddiyyətlər nifrət həddinə qədər
gətirilir və dramatikləşdirilir (“Evdə tək” trilogiyası, “Çətin
uşaq”, “Şahzadənin
gündəliyindən”, “Fakültə” və s). Avropanın uşaq filmlərində
də eyni problem var - övladlar daima valideynlərindən
narazıdırlar. Lakin bu
Hollivud filmlərindəki kimi faciə həddində deyil.
Avropalı uşaqları sərbəstliklərinin məhdudluğu,
valideyn sözünü dinləmək məcburiyyətində olmaları narahat edir. Onlar valideynin
həyat təcrübəsindən yararlanmaq və ya dərs
götürmək, onun
dayandığı nöqtədən yola davam etmək deyil,
öz təcrübələrini toplamaq, öz yollarını
cızmaq istəyirlər. Və əgər Amerika filmləri
“yolunu azmış oğulun ata evinə qayıtması”,
yaşlı nəsli qəbul
etməsi ilə sonuclanırsa, Avropa filmlərində əks
proses baş verir - yaşlılar gəncləri qəbul edirlər,
onlarla uzlaşmağa çalışırlar.
Uşaqların fikirləri ilə nə qədər
razılaşmasalar da, onlardan
öz köməklərini əsirgəmirlər (“Billi
Elliot”, “Mən Sezaram”, “Bum 1-2”).
“Uşaqlar Qarabağ mövzusunun qəhrəmanlarına
çevriliblər”
A.Aslanlı deyir ki, Azərbaycan
uşaq filmlərini mövzuları baxımından kateqoriyaya
bölsək, “Şir evdən getdi”, “Asif, Vasif, Ağasif” , “Mən
mahnı qoşuram”, “Bir qalanın sirri” və s. filmləri
şərti şəkildə “əyləncəli filmlər”
kateqoriyasına aid etmək olar. Bu filmlərə həmişə
həvəslə baxırıq. Lakin bu filmləri eyni
süjetlə sadəcə qəhrəmanların
adlarını dəyişməklə Ukraynada, Qazaxıstanda,
bəlkə də hətta Afrikada da çəkmək
olardı və filmlər heç nə itirməzdi. Digər
kateqoriyaya “Şərikli çörək”, “Ağ atlı
oğlan”, “Arxada qalmış gələcək” filmləri
aiddir. Bu filmlər isə daha ciddi mövzulardan bəhs edir.
Onlara “uşaq filmi”ndən daha çox, “qəhrəmanları
uşaq olan film” adını vermək daha doğru olar. Bu filmlərdə
hadisələr, mühit uşaqların gözü ilə və
onların timsalında təqdim olunur”. O hesab edir ki, milli kinomuzda sırf
uşaqlara və onların problemlərinə həsr
olunmuş bircə film var. “Həsən və Ənvər Əbluc
qardaşlarının İsi Məlikzadənin ssenari əsasında
çəkdikləri “Pəncərə” sosial dramı. Bu film
internat uşaqlarının həyatından, daha doğrusu həyat
uğrunda mübarizəsindən bəhs edir. “Amma son illərdə çəkilən
yerli filmlərdə isə uşaqlar Qarabağ mövzusunun qəhrəmanlarına
çevriliblər. “Ağ atlı oğlan”, “Arxada
qalmış gələcək” filmlərində onlar
mübarizədən yorulmuş, unutmağa başlamış
böyükləri ruhlandırmağa
çalışırlar. Bu filmlərdə uşaqlar həm
də yaddaş simvolu kimi təqdim olunurlar. Bu filmlərin
müəllifləri unudurlar ki, uşaqlar gələcəyin
rəmzidir, onların yaddaşı yoxdur. Uşaqlar hətta
oyun oynayanda belə təbiidirlər. Onlar üçün
reallıq və oyun arasındakı sərhəd mövcud
deyil. Ona görə qeyri-səmimi , daxildən gəlməyən,
böyüklərin dili ilə desək, konyuktor hisslər
uşaqların ifasında o dəqiqə özünü
büruzə verir”.
“Məktəb problemlərini ekranda əks
etdirən filmlər olsa...”
Uzun illər
uşaqlar üçün film çəkən rejissor Ənvər
Əbluc hesab edir ki, bu filmlər yalnız milli ruhda deyil, hər
mövzuda olmalıdır.
“Uşaqlar üçün film mütləq çəkilməlidir.
Onlar üçün istər əyləncə,
nağıl, istər problem xarakterli, istər vətənpərvərliyə səsləyən filmlərin
çəkilməsinə çox
ehtiyac var.
Düşünün, məktəb problemlərini ekranda
əks etdirən filmlər olsa,
necə gözəl olar. Müsabiqə elan edib, bir neçə uşaq
mövzusunda yaxşı film çəkmək lazımdır. Əvvəllər hər il olmasa
da, iki ildən bir uşaq mövzusunda filmlər çəkilirdi.
Təəssüflər olsun ki,
indi uşaq filmi yoxdur. Amma
düşünməliyik ki, bu gün onların tərbiyəsi,
əxlaqı, dünyagörüşünün inkişafı ilə məşğul
olmasaq, gələcəkdə peşman olarıq. Ona görə
də uşaq filmlərinin çəkilməsi üçün yaxşı ssenarilər
yazılmalı, müsabiqələr təşkil
olunmalıdır”.
“Uşaq filmlərinin çəkilməməsinə
əsas səbəb vəsaitin azlığıdır”
Prodüser,
rejissor Əli İsa Cabbarov isə deyir ki, bu gün Azərbaycanda
uşaq filmlərinin çəkilməməsinə əsas səbəb
vəsaitin azlığıdır. “Götürək
Rusiyanı. Orda ayrıca maddə ilə uşaq kinosuna vəsait
ayrılıb. Bizdə uşaqlara stereotip yanaşma təkcə
filmlərlə bağlı deyil, bu, elə uşaq musiqilərinə,
uşaq ədəbiyyatına yanaşmada da özünü
göstərir. Elə düşünürlər ki, uşaq
musiqisidirsə, deməli, primitiv ola bilər. Amma Sovet
Rusiyasının ənənəsinə, Rusiya animasiya filmlərinə
yazılmış musiqilərə baxanda görürük ki,
orda ciddi yaradıcılıq nümunələri var. Rusiyada
indi də uşaqlar üçün film və serialların
çəkilişi xüsusi maddə ilə tənzimlənir.
Avropa ölkələrində isə bu işlə daha peşəkar
şəkildə məşğul olurlar. Bizdə isə bu
işə yanaşma səthidir.
Azərbaycanda ildə 10-15 film çəkilirsə, ondan
3-4 -ü mütləq uşaq filmi olmalıdır. Ancaq
uşaq filmləri üzərində daha peşəkarcasına
işləmək lazımdır. Film və seriallarda
uşaqların psixikası və əxlaq normaları nəzərə
alınmalıdır. Uşaqlar üçün xüsusi
telekanalın yaradılması da uşaq filmlərinin çəkilməsinə
şərait yaradacaq. Yəni əgər uşaq telekanalı
olsa, məcbur olub filmotekalara üz tutucaqlar. Uşaq filmlərinin
istehsalına mütləq özəl münasibət
olmalıdır”.
Nərmin MURADOVA
Palitra.-2013.-22 yanvar.-S.15.