“Gənc alimin silahı araşdırmaq
olmalıdır”
“Bu silahdan
düzgün istifadə olunarsa, elmdə bütün məqsədlərə
nail ola bilərik”
Fəxrəndə
Əlimərdanova: “Elmin sərhədləri məhdudlaşdırılmamalıdır”
Uğurlu elmi fəaliyyəti
ilə tanınan gənc alimlərimizdən biri də
AMEA-nın N.Tusi adına Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasının
elmi işçisi, fizika üzrə fəlsəfə doktoru Fəxrəndə
Əlimərdanovadır. F.Əlimərdanova ABS-ın
“CIES” təhsil mərkəzinin keçirdiyi “Fulbright Visiting
Scholar” proqramında "Modern methods of statistical data processing
on photometry and spectroscopy in physics" layihəsi ilə qalib gəlib.
O, bu proqram çərçivəsində yaxın günlərdən
başlayaraq, 2015-ci il mart ayının
sonunadək The University of North Carolina at Greensboro universitetində
akademik təcrübə keçəcək. Gənc alimimiz
bizimlə söhbətə belə başladı:
- Mən
- Əlimərdanova Fəxrəndə Namiq qızı fizika
üzrə fəlsəfə doktoru, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası, N.Tusi adına Şamaxı Astrofizika Rəsədxanasının
“Səma cismlərinin spektroskopiyası” şöbəsinin
elmi işçisi, eyni zamanda, rəsədxananın Gənc
Alim və Mütəxəssislər Şurasının sədriyəm.
Artıq 10 ilə yaxındir ki, rəsədxanada
elmi tədqiqatlarla məşğulam. Tədqiqat
sahəmə - cavan ulduzlarda qeyri-stasionar proseslərin öyrənilməsi
problemi daxildir. Ümumiyyətlə, bu elmi
istiqamət Azərbaycan üçün nadirdir. Lakin dünyada cavan ulduzlarda baş verən
qeyri-stasionar proseslərin tədqiqi məsələsi xeyli
inkişaf etmiş, onların araşdırlmasında
mövcud olan yanaşma, əlbəttə Azərbaycandan xeyli
fərqlənir. Bu mühüm amil ilk
növbədə, analoji tədqiqatların dünya təcrübəsinə
uyğun aparılmasını şərtləndirir. Mən də gənc alim kimi,
çalışıram ki, dünyada bu istiqamətdə
aparılan son elmi baxışlara istinadən tədqiqatlarımı
davam etdirim. Məlumat üçün
bildirim ki, 2013-cü ildə yerinə yetirdiyim elmi
dissertasiyamın mövzusu da Azərbaycanda ilk dəfə cavan
ulduzların öyrənilməsilə əlaqədar olub və
sonrakı tətqiqatlarım da bunun davamını təşkil
edir.
- Azərbaycanda gənc alimlərin
özlərini təkmilləşdirmələrinə və elmi fəaliyyətlə məşğul
olmalarına yaradılan şəraiti necə qiymətləndirirsiniz?
-
Ümumiyyətlə, ilk növbədə, “gənc alim”
anlayışı üzərində bir qədər dayanmaqda
fayda görürəm. Çünki 90-cı illərdə
baş verən məlum səbəblərdən elmdə bir qədər
səngimə baş verdi. Onu
da qeyd edim ki, Azərbaycanda fundamental və tətbiqi elmi-tədqiqatlarla
məşğul olan yeganə elm məbədi o dövr də
daxil olmaqla, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası olmuşdu.
Bəlkə xatırlayarsınız, hətta
belə bir vəziyyət yaranmışdı ki,
akademiyanın mövcudluğu belə sual altında idi.
Lakin ölkənin bütün sahələrinin
inkişafında öz dəst-xətti olan ümummilli
liderimiz H. Əliyevin müdrikliyi, deyərdim ki, Azərbayan
elminin xilasında da öz bəhrəsini verdi.
Belə ki, onun bu məsələyə
yanaşması daha konservativ və qəti oldu. O,
AMEA-nı Azərbaycanın milli sərvəti
adlandırdı. Təbii ki, o dövrdəki vəziyyət
elmimizin tərəqqisində müəyyən baryer rolunu
oynadı. Bir çox nisbətən yaşlı elm
adamları ilə bərabər, hətta gənclərin elmdən
uzaqlaşması tendensiyası baş verdi.
Məhz bunun nəticəsidir ki, bu gun akademiyada
elmlər doktorunun orta yaş həddi 73, elmlər namizədinin
(indiki fəlsəfə doktorlarının) orta yaş həddi
isə 61-dir.
Lakin son illər, dövlətin, xüsusən də akademyanın yeni rəhbərlyinin elmə, eləcə də “gənc alim”lərə olan münasibəti müəyyən irəliləyişlərə nail olmaq imkanı verir. Artıq deyərdim ki, həm dövlət, həm də akademiya rəhbərliyi Azərbaycan elminin tərəqqisi, dünya elminə inteqrasiyasının həllini cavan elmi gənc nəslin yetişdirilməsi və təkmilləşdirilməsində görür. On il əvvəl biz “gənc alim” anlayışını belə işlətmirdik. Çünki akademiyada elmi dərəcəsi olan gənclərin sayı məhdud sayda idi. Lakin bu gün vəziyyət tamimilə başqadır. Gənclərin elmi fəaliyyətə cəlb olunması üçün stimullaşdırıcı təşəbbüslər göstərilir. Təkcə 2010-cu ildən başlayaraq, biləvasitə dövlət hesabına gənclərimiz dünya və avropanın ən qabaqcıl elmi-tədqiqat mərkəzlərində PhD və “Doctor Science” dissertasiyaları ilə əlaqədar təkmilləşdirmə kurs və təlimlərində iştirak edirlər. Bu gün ölkədə elmin inkişafına dəstək verən bir neçə fondun təsis olunmasında əsas məqsəd də məhz Azərbaycan alimlərinin, o cumlədən gənclərin elmi fəaliyyətlərini stimullaşdırmaqdır. Bu fondların dəstəyilə gənclərimiz dünyanın bir sıra mühüm elmi tədbirlərində iştirak edir, elmi-tədqatların nəticələrinin dünya elm arenasında müzakirəsinə nail olur, həm də dünyada aparılan müasir elmi yanaşmaları mənimsəyir və gələcək tədqiqatlarında onların tətbiqinə nail ola bilirlər.
- Gənc alimlərin fəaliyyətində,
onların tətdiqatlar aparmalarında hansı çətinliklər
var?
- Əlbəttə, gənc alimlərin müəyyən çətinlikləri də var. Əgər biz dünya elminə inteqrasiyadan danışırıqsa, ilk növbədə dil problemini aradan qaldırmalıyıq. Azərbaycanda kifayət qədər savadlı, potensiallı alimlər var ki, onlar dünya elm arenasına çıxmaqda çətinlik çəkirlər. Yəqin sizdə razılaşarsız ki, elmin sərhədləri nə qədər geniş və beynəlmiləl olarsa, bu, ilk növbədə ölkənin uğurudur. Bundan başqa, elmi tərəqqi daim yeniliyi tələb edir və bunun üçün də dil baryerini aradan qalrmaq əsas şərt kimi irəli sürülməlidir. Digər məsələ, elmlə şəşğul olan alimlərin məvacibinin aşağı olmasdır ki, bu amil alimlərin enerjisinin bölünməsinə və elmə adaptasiyasının pozulmasına rəvac verir. Daha aydın desək, alimlərimiz təkcə elmlə məşğul olmur, maddi vəziyyətlərini yaxşılaşdırmaq üşün digər əlavə işləri görməli olurlar.
- Gənc alimlərin intellektual
inkişafında, onların öz ixtisaslarına uyğun təkmilləşməsində
sizin hansı təklifləriniz ola bilər?
- Mənim gənclərə tövsiyəm, əlbəttə, yuxarıda qeyd etdiyim kimi, dil problemlərini həll etsinlər. Dünya elmini təqib etməklə elmi-tədqiqatlarında son elmi yanaşmalara üsünlük versinlər. Bu gün internetin yaratdığı imkanları da nəzərə almaq lazımdır. Və bu imkanlardan düzgün, təyinatı üzrə bəhrələnmək də bu məsələnin həllində əlavə stimul təşkil edir. Düzdur, bu gün elmlə məşğul olan gənclərin sosial təminatları qənaətbəxş deyil. Lakin mövcud yerli və beynəlxalq fondların imkanlarından istifadə etmək lazımdır. Gənc alimin silahı araşdırmaq olmalıdır. Bu silahdan düzgün istifadə olunarsa, inanram ki, gənc alim özünə öhdəlik kimi götürdüyü bütün məqsədlələrə tədricən nail ola bilər. Belə məsələlərdə radikal proqresə ümid etmək, məncə gəncləri ümdə hədəflərindən sapındıra bilər.
- Ümumiyyətlə, gənclərin elmi, intellektual baxımdan inkişaf etmələri üçün, onların elmə marağının artırılması üçün hansı tədbirlərin həyata keçirilməsi lazımdır?
- Zənnimcə,
bu məsələdə ənənə əsas amil kimi
qabardılmalıdır. Azərbaycan elminin bir tarixi var. Bizim
dünya elminə fayda vermiş nəhəng alimlərimiz olub
və bu gün də var. Gənclərdə uşaqlıqdan
elmə həvəs yaratmaq və əlbəttə, marifləndirici
tövsiyə və tədbirlərə üstünlük
vermək lazımdir. Bundan başqa, indiki gənclərin
düzgün tərbiyələndirilməsinə xüsusi
diqqət verməklə, onların intellektual
potensialının məqsədəuyğun istiqamətləndirilməsi
gələcəkdə elmi cəmiyyətin
formalaşdırılması üçün lazım olan
mühiti sözsuz ki, yaradacaq.
- Gənclər
bu baxımdan motivasialarını necə artıra bilərlər?
- İstənilən gənc
başa düşməlidir ki, bütün istehsal, istehlak və
digər sahələrin inkişafinda hansısa elmi-tədqiqatın
nəticəsi durur. Yaxşı olmazmı, səndə bu
inkişafa bir töhfə verəsən? Sən
də bu tərəqqinin bir parçası olasan? Bunun üçün nə lazımdır? Əlbəttə, yaxşı təhsil almaq, elmi
araşdırmaçı olmaq.
- Sizin əldə etdiyiniz son elmi
uğurunuz, yəni xaricdə təcrübə keçmək
şansı qazanmağınızla bağlı fikirlərinizi
və buna necə nail olduğunuzu ətraflı bilmək istərdik...
- Mən bu uğura birdən nail ola bilməzdim. Bunun
üçün çox çalışdım. Yuxarıda qeyd etdiyim bir çox məsələlər
var ki, mən onları öz həyatımda
yaşamışam. Bütün bunlar mənim
üçün bir təcrübə olub. Nə qədər çətinliklərlə
üzləşsəm də öz ümdə hədəfimdən
heç bir zaman yayınmadım. Əlbəttə,
mənim də sosial və maddi problemlərim olub. Mən bunu bir sınaq kimi qəbul etmişəm.
Xaricdə təcrübə keçmək
şansını qazanmamışdan əvvəl bir sıra
beynəlxalq tədbirlərdə iştirak etdim. Buna
misal bir ay bundan öncə Cenevrə şəhərində
keçirilmiş "EWASS 2014 : European
Week of Astronomy and Space Science" beynəlxalq konfransında
iştirakımı qeyd edə bilərəm. Belə
mötəbər tədbirlərdə iştirak etməklə,
gənc alim beynəlxalq elmi mühitə adaptasiya olur. Və yeni elmi yanaşma və üsulları izləməklə
özünü daha da inkişaf etdirməyə cəhd
göstərir. Lazım olan təcrübəni
qazandıqdan sonra təbii ki, insanın hədəfləri
daha da böyüyür. Məhz bunun məntiqi
nəticəsidir ki, artıq mən dünyanın ən
inkişaf etmiş ölkəsi olan ABŞ-ın nüfuzlu
“The University of North Carolina at Greensboro” Universitetində akademik
təcrübə keçmək imkanını zəhmətim
hesabına qazana bildim.
- Gəncl
alimlərimizin özlərinin təcrübə
bacarıqlarını, elmi-intellektual səviyyələrini
artırmaları üçün xaricdə praktika çox
önəmli rol oynayır. Bu məsələdə
gənclərə nələri tövsiyə etmək olar?
- Yuxarıda qeyd etdiyim məsələləri,
əlbəttə, bir daha təkrarlamaq istəmirəm. Lakin elmin sərhədləri məhdudlaşdırılmamalıdır.
Və bu sərhədlər böyüdükcə,
hədəflər də böyüyür. Bu hədəflərə bizi böyük təcrübələr
aparır. Bu faktdr ki, belə təcrübələri
biz ölkəmizdə qazana bilmirik. Buna
görə, elmdə daha çox inkişaf etmiş ölkələrin
təcrübəsinə müraciət etməli oluruq. Mən inanıram ki, vaxt olacaq, Azərbaycan
özü dünyanın elm mərkəzlərindən birinə
çevriləcək. Hələ ki, bizim
öyrənməyə ehtiyacımız var. Bu ehtiyac bizi fərqli
ünvanlara götürür.
- Xaricdə
elmi təcrübə məsələsi ilə bağlı
xarici ölkələrlə mübadilələr aparmaqla gənc
alimlərimizin təkmilləşdirilməsi Azərbaycanda
hansı səviyyədədir? Bu baxımdan hansı təklifəriniz
ola bilər?
- İllər keçdikcə
Azərbaycan bu istiqamətdə irəliləyişlərə
nail olur. Təkcə
statistikanı təhlil etsək, hər il
xaricə ezam olunmuş gənclərin sayında və ölkələrin
coğrafiyasında müsbət artımı hiss edə bilərik.
Dövlət bu istiqamətdə gəncləri
birmənalı dəstəkləyir. Bir də
digər məsələ beynəlxalq fondların
yaratdığı imkanlar və perspektivlərlə əlaqədardır.
Mən özüm ABS-ın “CIES” təhsil mərkəzinin
keçirdiyi “Fulbright Visiting Scholar” təqaüd proqramında
qalib olmaqla təcrübə şansını
qazanmışam. Tövsiyəm ondan ibarət
olacaq ki, gənclər mövcud imkanlara adekvat cavab verib,
özlərini inkişaf etdirmək üçün göstərilən
dəstəyi düzgün qiymətləndirilməlidir.
Yaradılan şəraitdən maksimum istifadə
etməlidirlər.
- Azərbaycan
həqiqətləri, dəyərləri, tarixi, mədəniyyəti
ilə bağlı gənc alimlərimizin xarici ölkələrdə
təbliğat aparmaları da önəmlidir. Öz
fəaliyyətniz və xarici səfərləriniz
timsalında bu barədə nələri deyə bilərsiniz?
Yəni siz bu baxımdan harada və necə təbliğat
aparmısınız, yaxud necə təbliğat
aparmağı düşünürsünüz?
- Müsahibənin lap əvvəlində
qeyd etdiyim kimi, mən təşkilatımızın Gənc
Alim və Mütəxəssislər Şurasının sədriyəm.
Bundan başqa, AMEA Gənc Alim və Mütəxəssislər
Şurasının İdarə Heyətinin üzvüyəm.
Bizim bu birlik çox ciddi hədəflər
üzərində təsis olunub. Elmi-ictimai
əsaslar üzrə fəaliyyət göstərən
Şurada təbliğat məsələləri ilə əlaqədar
müəyyən təcrübəyə malikəm. Bundan başqa, düşünürəm ki, gənc
alimin maraq dairəsi təkcə elmlə məhdudlaşmamalıdır.
Gənc alim dövlətinə, onun milli adət
və ənənələrinə sadiq olmalı, dövlətçilik
maraqlarını hər yerdə müdafiə etməlidir.
Təbii ki, mən də təcrübəmdən
istifadə edərək olduğum xarici ölkələrdə
məkan və zaman amilini nəzərə almaqla Azərbaycan
haqqında xoş təəssüratlar yaratmaq
üçün bacarığımı səfərbər
edir, vətəndaşlıq borcumu yerinə-yetirməyə cəhd
göstərirəm.
İlkin
AĞAYEV
Palitra.-2014.-13 avqust.-S.5.