“Gənclər mütaliəni həyat tərzinə
çevirməli və oxu vərdişlərinə
yiyələnməlidirlər”
İradə
Əlili: “Uşağımıza oyuncağın yanında kitab da alıb verə bilərik.
Yaxud, onların otaqlarında kiçik bir rəf
düzəldib, oyuncaqlarla bərabər iri hərflərlə olan
kitablar yerləşdirə bilərik”
Müsahibimiz Bakı Dövlət Universitetinin Kitabxanaçılıq - İnformasiya fakültəsinin müəllimi,
Səhiyyə Nazirliyinin Elmi
Tibbi Kitabxanasının əməkdaşı,
Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının dissertantı, ölkəmizin ictimai həyatında fəal iştirak
edən jurnalist İradə Əlilidir:
İradə Əlili orta məktəbi Sabirabad şəhərində bitirdikdən sonra orta ixtisasını Bakıdakı Mədəni-Maarif Texnikumunun Kitabxanaçılıq şöbəsində, daha sonra Bakı Dövlət Universitetinin Kitabxanaçılıq - İnformasiya fakültəsində tamamlayıb. Təhsilini başa vurduqdan sonra həm kitabxanaçı, həm də jurnalist kimi fəaliyyətə başlayıb. “Günəş” jurnalı, “Savalan” qəzeti və digər mətbu orqanlarda iştirak edib. “Mənim sevgi dünyam” və “Dünya sevənlərindir” adlı şer kitabları işıq üzü görüb. “Mənim sevgi dünyam” kitabı Anadolu türkcəsinə çap olunaraq, Türkiyənin Ankara və İstanbul şəhərlərində təqdimat günü keçirilib. Daha sonra “Qarabağın Tutusu” adlı vətənpərvərlik mövzusunda kitabı dərc olunub.
- İradə
xanım, bu gün cəmiyyətdə
kitaba marağı necə qiymətləndirirsiniz?
- Təbii ki, cəmiyyətin inkişafı mütaliə etməkdən asılıdır. Kitab oxumaq və öz üzərində çalışmaq mühitdə inkişafın təməlidir. Dahi Nizami Gəncəvinin bir fikrini demək istərdim: “Qüvvət elmdədir, başqa cür heç kəs, heç kəsə üstünlük eyləyə bilməz”.
Əlbəttə ki, hər bir işin, yaradıcı mühitin inkişafı elmdən başlayır.
Deyə bilərik ki, bu gün kitabxanalara çox az-az müraciət olunur. Kitabxanaların fəaliyyəti belə zəifləyib. Çünki, indi internet zamanıdır. Oxucu istədiyi vaxt, istədiyi informasiyanı internet vasitəsilə hər hansı bir sosial şəbəkədən ala bilər. Mənim düşüncəmlə isə oxucu əlinə kitabı alıb, onu kitabı hiss edərək, oxuduğu zaman, o, istədiyi məlumatı əldə edəcək.
Mənim üçün əsas odur ki, istər gənclər, istərsə də orta yaşlı və ya yaşlı nəsil mütaliə etsin. Çünki, cəmiyyətdə bir fərdin maraqlandığı informasiya sosial şəbəkələrdə, qəzet və jurnallarda, ən əsası kitablarda alına bilər. Ancaq, informasiya məkanı o qədər genişdir ki, yeni yayımlanan xəbəri, bir sonrakı yayımlanan xəbər köhnəldir. Bu qədər informasiya axını olan bir şəraitdə hər kəs özünə lazım olan məlumatı əldə edir. Şübhəsiz ki, indiki dövrdə cəmiyyətimizdə kitaba marağın az olduğunu görürük.
Əlbəttə ki, bu gün cəmiyyətimizi müşahidə etdiyimiz zaman elmə maraq göstərənləri daha çox görürük. Tədqiqat işləri, yaradıcılıq işləri göz qabağındadır.
Mən müəllim olaraq çox sevinirəm ki, tələbələrimin masalarının üzərində bədii ədəbiyyat görürəm. Deməli, tələbələrin mütaliələrə maraqları var. Əlbəttə ki, gənclərə və gəncliyimizə bu marağı da biz müəllimlər borcumuz olaraq yaratmalıyıq.
Mən deyərdim ki, kitaba maraq uşaq yaşlarından aşılanmalıdır. Yəni, ailədən qaynaqlanmalıdır. Valideyn düşünməlidir ki, mənim övladım gələcək cəmiyyət üçün bir fərddir, ali insandır. Ali insanı da valideyn yetişdirib, cəmiyyətə təhvil verir. Bunu da valideyn düşünməlidir ki, hansı sahədə təsir edə bilər.
Məsələn, təbii ki, azyaşlı uşağa oyuncaq versən, oyuncağa həvəs göstərəcək. Kitab versən, kitaba marağı olacaq. Biz bilirik ki, uşağın 6 yaşına qədər mənəviyyatı formalaşır. 6 yaşından sonra isə xarakteri formalaşır. Düşünsək ki, uşağın 6 yaşında mənəviyyatı formalaşanda onun kitaba sevgisini yarada bilərik. Yəni ki, uşağımıza oyuncağın yanında kitab da alıb verə bilərik. Yaxud, onların otaqlarında kiçik bir rəf düzəldib, oyuncaqlarla bərabər iri hərflərlə olan kitablar yerləşdirə bilərik. Çünki, uşaq gözünü açdıqda ancaq onu görəcək. İstər-istəməz özü-özlüyündə fikirləşəcək ki, kitab yaxşı bir şeydir ki, o mənim otağımda var. Ən əsası da odur ki, valideyn özü kitabı oxumasa belə kitaba baxmalıdır ki, uşaq validyinin bu hərəkətini görür mənimsəyir, nümunə götütür. Çünki, biz bilirik ki, uşaq kiçik yaşlarından ata və anasının xasiyyətlərini mənimsəyir. Uşaq mənimsədiyi zaman görəcək ki, ata-ana kitab oxuyur. Uşağın məktəbə qədər formalaşması ailədən və bağçadan asılıdır. İlk növbədə ailədən, sonra bağçadan və daha sonra məktəbdə bu cür formalaşma olarsa, təbii ki, uşağda kitaba maraq və sevgi yaranar.
İnsanın dünyaya baxışında, söz ehtiyatının çoxluğunda, zövqünün formalaşmasında kitabın və mütaliənin rolu çox böyükdür. Biz bilirik ki, həyatın bütün yollarında kitabın rolu çox böyükdür.
Sizin sualınıza cavab olaraq deyə bilərəm ki, bu gün kitab cəmiyyətimizə hava və su kimi lazımdır. Cəmiyyətin inkişafı kitabsız, mütaliəsiz mümkün deyil.
- İnteqrasiyaya can atan gənclərimizin kitaba münasibətində hansı dəyişiklik baş verib?
- Aydın şəkildə görünür ki, gənclərin çox zaman mütaliəyə həvəsi olmur. Gənclərin əksəriyyəti kitab oxuyaraq öyrənmək həvəsində deyillər. Amma demək olmaz ki, Azərbaycan cəmiyyətində gənclərin bugünkü günü kitaba, mütaliəyə marağı yoxdur. Təbii ki, gəncləri bu sahədə də yönləndirmək lazımdır. Təkcə, bədii ədəbiyyatla hər şey tamamlanmır. Ədəbi kitabla bərabər, elmi-kütləvi nəşrlər ilə də maraqlanmaq və müəyyən yeniliklərdən agah olmaq, bir gəncin ensiklopedik biliyə malik olmasına səbəb olur. Müəyyən dərəcədə də dünyagörüşünə malik olmaqla, yaşıdlarının yanında öz sözünü deyə bilir. Bu gün bir gənc ona lazım olan ədəbiyyatı oxumasa, bilməsə, yaşıdları ilə birgə diskusiya zamanı danışmağa sözü olmaz. Bununla da cəmiyyətdə sanki, təcrid olunmuş vəziyyətdə qalar. Bugünkü cəmiyyətlə ayaqlaşmaq üçün gənclər mütləq bir şəkildə elmlə, kitabla, mütaliə etməklə məşğul olmalıdırlar və mütaliəni həyat tərzinə çevirməli və oxu vərdişlərinə yiyələnməlidirlər.
- İctimai
həyatınızda cəmiyyətin hansı problemləri ilə
tez-tez
qarşılaşırsınız?
- Biz ictimai mühitdə gənclərin vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə olunmasını önə çəkməliyik. İctimai yerlərdə olan insanlar daha çox ünsiyyətdə olmalıdır. Təbii ki, ictimai mühitdə problemlər çoxdur. Məsələn, cəmiyyətdə müəyyən problemi olan insanlar var. Məsələn, erkən nikahlarla bağlı olan problemlər, müəyyən uyuşdurucu maddə qəbul edən insanların problemləri, xəstə, aztəminatlı, kimsəsiz uşaqlarla bağlı problemlərin həllinə gücümüz çatdığı qədər kömək etməliyik. Təbii ki, biz bunu etdiyimiz zaman dövlətimizə köməklik etmiş oluruq. İctimai həyatda işləmək, dövlətə ziyalı əməyi ilə kömək etməkdir. Dövlətin müəyyən işlərində ən əsası dövlətçiliyimizin inkişafında kiçik əməyimizlə cəmiyyətdə iştirak etmək istəyirik.
Problemlər çoxdur. Problemsiz həyat yoxdur.
İnkişaf varsa, orada
problem də var. Problemsiz
inkişaf olmaz, inkişafsız problem. İctimai mühitdə,
ictimaiyyət arasında
çətinlik olduğu
zaman biz ziyalılar bir araya toplaşırıq.
Təbii
ki, böyük problemləri biz həll edə bilmərik. Lakin, çalışırıq
ki, kiçik problemlərin az
da olsa həllini
tapaq. Məsələn, gənclərlə, uşaqlarla görüşümüzdə
bütün aspektlərdən
yanaşırıq. Əsasən də vətənpərvərlik,
torpaq sevgisi, şəhidlik zirvəsi mövzuları görüşlərimizin
əsas pirioritet məsələləridir.
- Tədris apardığınız Kitabxanaçılıq-informasiya
fakültəsində tələbələriniz
kitabxana anlayışını
necə dərk edirlər?
- Artıq 2 ildir ki, Kitabxanaçılıq
fakültəsində dərs
deyirəm. Təbii ki, kitabxanaçılıq
sahəsi çox çətin bir sahədir. Bu gün kitabxanalarda çalışan
kitabxana işçiləri
də oxucu kütləsinin az
olmasından şikayətlənirlər.
Şübhəsiz ki, onların
da bu sahədə
çalışmağa həvəsləri
var. Ancaq, onlar da bugünkü gün oxucuların olmamasından narahat olurlar.
Bir məsələni
də demək istərdim. Tələbələrimiz
bal sistemi ilə ali məktəbə
qəbul olduqları üçün jurnalistika
və filalogiya fakültəsinə balı
çatmayan bəzi tələbələr Kitabxanaçılərinə
- informasıya fakültəsində
təhsilini davam etdirməyə üstünlük
veririlər. Lakin, biz müəllimlərin üzərinə
böyük bir iş düşür. Kitabxanaçılıq sənətini, peşəsini
gənc nəslə sevdirmək və aşılamaq. Bilirik ki,
filologiya da, jurnalistika da yaxın sahələrdir və bu sahələri
sevən insan təbii ki, kitablarla işləməyi
də sevəcək.
Bu sevgini tələbələrdə
yaratmaqda, onlara bu peşəni sevdirməkdə fakültədə
yüksək pedaqoji fəaliyyəti olan alim və müəllimlərin
böyük zəhməti
vardır.
- Elmi yaradıcılığınızı hansı iş üzrə aparırsınız?
- Təbii kitabxanaçı peşəsini çox sevirəm və mən bu sahə üzrə elmi
araşdırma aparmaq üçün
mövzu götürmək məqədilə,
2011- ci ildə Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasına müraciət etdim. Beləliklə, mövzum
təyin olundu və təsdiq edildi. İlk əvvəl mövzu ilə tanış olan
zaman tərəddüd etdim
və çox həyacanlandım. Mövzunun adı “Müasir
dövr Azərbaycanda ekoloji
problemlərin bibioqrafik informasiya
təminatı” idi. Yəni, ekologiya üzrə çap
olunan əsərlərin, informasiyanın
təminatı və onun tədqiqi.
Öncə düşündüm ki, axı mən ekoloq
deyiləm? Düzdür, ekologiya
mövzusu bugünkü
gündə müasir mövzudur.
Ancaq, bu mövzuda çalışmaq məni çox düşündürürdü
və deyim ki, çox maraqlı mövzudur.
Bu mövzunu işlədiyim
zaman məni 2012-ci ildə Türkiyənin
Qaziantep şəhərində ekoloji konfransa çağırdılar.
Mən bu konfransda iştirak etdiyim zaman tədqiqat apardığım sahənin əsasən,
aktual və maraqlı sahə olduğundan agah oldum. Artıq beşinci ildir ki, bu
mövzu üzrə tədqiqat işi aparıram. İnşallah,
yaxın zamanlarda müdafiə edəcəyəm.
Türkiyədə, Dağıstanda, Serbiyada,
Rusiyada elmi məqalələrim
qəzet və jurnallarda çap
olunub. Onu da qeyd edim ki,
Dağıstan Pedaqoji
Universiteti hər il elmi
- praktiki konfrans təşkil edir. Bu konfransa Azərbaycandan
alim və müəllim heyəti dəvət edilir və mən də onlarla bərabər bu konfrasda iştirak edirəm. 40-dan çox tezisin və elmi məqalərin
müəllifiyəm.
Yeni Yazarlar, və Sənətçilər Qurumunun
sədri Aydın Xan Əbilovun zəhməti sayəsində
“Azərbaycanda ekoloji problemlərin biblioqrafik informasiya tərəfləri”
adlı elmi məqalələr toplusu,
“Mənim sevgi dünyam”, “Dünya sevənlərindir” şeir
kitabları və “Qarabağın Tutusu” adlı hərbi-vətənpərvərlik
mövzusunda olan kitablarım elektron nəşr halında Yeni Yazarlar və
Sənətçilər Qurumunun
“Gənc elektron elm -
Virtual İnternet resurs
mərkəzi” innovativ-intellektual
layihəsi çərçivəsində
rəqəmsal nəşrə
hazırlanıb və
yayımlanıb. Buradan layihənin
təşkilatçılarına təşəkkür edirəm.
- Gələcəkdə
hansı sahədə
elmi araşdırmalar
aparmaq istərdiniz?
- Ekologiya üzrə çap axını və çap kütləsi haqqında ətraflı araşdırmalar
aparmaq istəyirəm.
Çünki, indi müasir
dövrdə ekoloji problemlər daha çoxdur. İstərdim ki, namizədlik
işimi bitirdikdən
sonra ömür vəfa edərsə, sonarkı araşdırmalarımın
davamını da ekoloji ədəbiyyata dair mövzu üzrə aparım.
- Gənclərin
müasir dövrdə
mütaliəsi hansı
səviyyədədir?
- İngilis filosofu
Herbert Spenser deyib ki, “hər bir insanın
dəyəri, onun oxuduğu kitablarla ölçülür”. Təbii ki,
mütaliənin insan həyatında rolu çox böyükdür.
Geniş,
xoşməramlı informasiyaya
malik olmaq dərin dünyagörüşünə,
mədəniyyətə, intelektual
səviyyəyə sahib olmaq
deməkdir. Bu həmçinin, cəmiyyətdə
özünü təsdiq
etmək deməkdir.
Demək
olmaz ki, bugünkü gənclik mütaliə etmir. Amma qənaətbəxşdə deyil.
Ədəbiyyata, kitaba nə
qədər maraq göstərsələr, cəmiyyətdə
intellektual səviyyəli
gənclik yetişmiş
olacaq.
- Sənət və iş həyatınızda
arzularınız...
- Arzular çoxdur. Arzularımın ən başlıcası
Vətənimin torpaqlarının
yadelli işğalçılardan
azad olunmasıdır.
Xəyalə xanım, sizin
redaksiyaya və sizə çox təşəkkür edirəm.
Bizləri unutmursunuz, işıqlandırısınız.
Xəyalə
GÜNƏŞ
Palitra.-2014.-24 dekbar.S.13.