Aləmzər Əlizadə: “Bizim balalarımız kompyuterin
deyil, bizim
olmalıdır”
“Əgər uşaqlar, biz yaxşı
mənada arzuladığımız cizgi
filmlərinə baxsa, gözəl
nağıllarımızı, şeirlərimizi,
laylalarımızı, bayatılarımızı eşidib sevsə, onların mənəvi
dünyası daha zəngin, daha rəngarəng olar”
Ədəbiyyatın uşaqların mənəvi inkişafında mühüm rolu var. Dünya uşaq ədəbiyyatı bir qayda olaraq yalnız maraqlı süjetləri ilə deyil, həm də yüksək mənəvi keyfiyyətlər daşımaları ilə səciyyələnirlər. Uşaqlar üçün yazılmış əsərlərə gəldikdə isə o, mənəvi mədəniyyətin ayrılmaz hissəsi kimi ilk növbədə söz sənəti olub bədii ədəbiyyata və şifahi xalq ədəbiyyatına xas olan keyfiyyətləri özündə birləşdirir. Ümumiyyətlə, uşaq ədəbiyyatı onların qəlbində nəcib hisslər oyadan, mənzum və mənsur əsərlərlə işıqlandıran, onların gələcəyi haqqında gözəl və ümidli arzularına qanad verən bir ədəbiyyat sahəsidir. Uşaq ədəbiyyatı uşaqları mənəvi zövqə malik bir insan kimi tərbiyə edir, öz xalqının mübarizələrlə zəngin tarixi keçmişinə dərindən bələd olmasını təmin edir. Uşaq ədəbiyyatı dünyanın yaratmış olduğu bütün maddi və mənəvi sərvətləri yeni nəslə öyrətməli, onları bu sərvətin əsl varisi kimi tərbiyə etməlidir. Azərbaycanda professional uşaq ədəbiyyatının yaranması XX əsrin əvvəllərinə təsadüf edir. Uşaq ədəbiyyatı tariximizdə M. Ə. Sabir, S.S.Axundov, A.Şaiq, A.Səhhət kimi ədiblərimiz öz əksini tapıb. Bu gün müasir uşaq ədəbiyyatının inkişafında öz xidmətləri olan bəzi yazıçı və şairlərimiz var. Müsahibimiz onlardan biri, yazıçı, dramaturq Aləmzər Əlizadədir:
- Ədəbiyyatın
uşaqların mənəvi inkişafında rolunu
necə qiymətləndirirsiniz?
- Ədəbiyyatın uşaqların mənəvi inkişafında rolu çox böyükdür. Ədəbiyyat uşaqların, hətta körpələrin həyatında məxsusi rol oynayır. Təkcə ədəbiyyat yox, valideynin, ailənin söhbəti, televiziyanın rolu da çox önəmlidir. Məsələn, mənim ailəmdə nəvələrim “Yumrucaq” kanalına baxdılar. Atanın, ananın, nənə və babanın onlara öyrətmək istədikləri bir yanda qaldı, uşaqlar “Kayu” kimi danışdılar. Ən pisi də o idi ki, uşaq ağzını “Kayu” kimi əyib danışırdı. Əgər uşaqlar, biz yaxşı mənada arzuladığımız cizgi filmlərinə baxsa, gözəl nağıllarımızı, şeirlərimizi, laylalarımızı, bayatılarımızı eşidib sevsə, onların mənəvi dünyası daha zəngin, daha rəngarəng olar. Ancaq bütün günü televiziyada döyüş səhnələrinə baxan, müxtəlif kompyuter oyunları ilə gününü başa vuran balalarımızın gələcəyini heç də yaxşı görmürəm. Mənim atam ziyalı olub. Elmə, biliyə, savada yüksək önəm verib. Qardaş bacılarımın və mənim ali təhsil almağımızda atamla birlikdə anamın da böyük əməyi olub. Anam savadlı olmasa da o qədər gözəl laylalar, nağıllar və s. bilirdi və bizlər bunlarla böyümüşük. Ancaq indi uşaqların çoxunun kompyuter dizinin üstündən düşmür. Onlar yalançı döyüş səhnələrindən, şüalardan başqa heç nə görmürlər. Körpələrimiz kitaba baxmır, şeiri, musiqini dinləmir. Çünki hövsələsi çatmır, dinləmək, qulaq asmaq vərdişinə yiyələnmirlər. Mən Ülvin nəvəmə bir yaşına kimi “Cəbinin cibi” şeirimi tez- tez oxuyurdum.
Gəlin
sayaq uşaqlar,
Kimin çoxlu
cibi var.
Hamı
saydı cibini,
Birinin beş cibi
var,
Birinin üç cibi var,
Cibi olmayan təkcə,
Balaca bir Cəbi var.
Bunu eşidən Cəbi,
Pa, niyə yoxdu dedi,
Bəs babamın cibləri ,
Mənim
deyil kimindi?..
Bir dəfə
də şeiri söyləyəndə gördüm
ki, nəvəm şeirin ritmi ilə irəli-geri yırğalanır və
bununla göstərir ki, şeiri bilir, artıq şeir yadında qalıb. Bu mənim çox xoşuma gəldi. O biri nəvələrim ən çox kompyuter istəyir, nəinki şeir. Bizim balalarımız kompyuterin deyil, bizim olmalıdır.
Mən demək istəmirəm ki, uşaqlarımız xarici cizgi filmlərinə
baxmasın, amma onların qəhrəmanları
olmasın.
- Bugünkü uşaq poeziyası sizi qane edirmi?
- Bu günlərdə keçirilən
Yazıçılar Birliyinin
qurultayında çıxışı
zamanı AMEA Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru
İsa Həbibbəyli
təxminən belə
bir fikir səsləndirdi ki, uşaq ədəbiyyatına
daha ciddi fikir verilməlidir. Hazırda ölkəmizdə çoxlu
sayda şeir, nəsr, dram əsərləri
yazanlar var ki, onların əksəriyyəti lazımı
səviyyədə deyil.
O mənada lazımlı
deyil ki, bu əsərlər nə bədii, nə yeni, nə
təzə, nə də maraqlıdır. Ancaq bizim layiqli uşaq
yazarlarımız olub,
indi də var, yəqin ki, gələcəkdə
də olacaq. Mən misalı
özümdən gətirirəm,
“Arı” şeirimi uşaqların öyrənə
biləcəyinə, onları
maraqlandıracağına inanıram.
Elə tez ağlayıram məni vuranda arı
Çiçəklər heç ağlamır, hər gün vurur onları
Burada uşağın
şeiriyyəti, düşüncəsi
var. Bu poeziyadır.
Bir dəfə mən Gəncə şəhərində
4 nömrəli məktəbdə
oldum, məktəbin direktoru dedi ki, mən uşaq
şairi kimi 5-ci sinifdə 1 dərs keçim. Dərs mənim “Sarı
eynək” seirimin uşaqlara yazdırıb öyrətməyimdən ibarət
idi. Lövhədə
şeiri yazdim, şagirdlər iş dəftərlərinə köçürdülər,
öyrəndilər. Onlar şeiri
mənə əzbərdən
söylədilər. Bir uşaq
da ayağa qalxıb bildirdi ki, müəllim mən şeirin şəklini çəkdim.
O, eynək çəkib
gözlüyünü də
sarı karandaşla rəngləmişdi. Onun çəkdiyi
SARI EYNƏK bütün uşaqların
da, mənim də xoşuma gəldi. Demək, bu uşaq şeiri həm dərk edib, həm də onun şəklini çəkib. Şeiri elə
yazmaq lazımdır ki, şəklini çəkmək mümkün
olsun. Elə şeirlər var
ki, onların şəkli çəkilmir,
nə də məna-məzmunu yoxdur.
Onda demək bu şeirin
xidməti yoxdur.
“Sarı eynək” şeirini söyləyirəm:
Ay nənə, Bax mənə.
Taxmışam eynəyi gözümə.
Baxmışam güzgüdə özümə.
Hamımız-bacım da, Eşik də, Pişik də, Toplan da, Kuklam
da, Özüm də ,
Sarıyıq gözümdə.
Ümumiyyətlə, şeir oynaq, ritmik, axıcı, mənalı olmalıdır. Yaxud oradan
nə isə götürməlisən. Məsələn, mən bir dəfə yuxuda gördüm ki, dənizdir və orada balıq
var. Yuxuda bu şeiri duydum:
Günəş suya düşəndə
Balıqlar heç çaşmırmı?
Kirpikləri də yoxdur
Gözləri
qamaşmırmı?
Mən oyanıb şeiri köçürdüm. Həmin andaca da düşünməyə başladım ki, görəsən balığın kirpiyi varmı? Sonra bir zoologiya müəllimindən öyrəndim ki, balığın kirpiyi yoxdur. Bu şeiri eşidənlərin hamısı dərhal maraqlanırlar ki, görəsən balığın kirpiyi var, ya yox?. Yəni kiçik yaşlı bir uşaq da bunu eşidəndə öyrənmək istəyəcək. Bu mənada mən uşağa bir şeir verirəmsə çalışmalıyam ki, nə isə bir şey öyrənsin.
- Bu
gün uşaq ədəbiyyatının
azlığının səbəbi nə ilə
bağlıdır?
- Ümumiyyətlə, ölkəmizdə uşaq ədəbiyyatı əvvəldən
az olub. Bunun səbəbi də onunla
bağlı olub ki,
tarixən uşaq ədəbiyyatına
kifayət qədər diqqət yetirilməyib. Yəni ədəbiyyat,
teatr sözünün
qabağında uşaq yazılırsa bu o deməkdir ki, böyük deyil. Hələ böyüyüb
böyük ədəbiyyat, böyük teatr
olmalıdır. Bu sahəyə “Eh uşaqlar nə
qanır” kimi baxılmamalıdır.
Uşaqların yeməyinə, gəzməyinə tərbiyəsinə
necə ciddi diqqət yetirilirsə, onun mənəvi inkişafına da o dərəcədə
diqqət gərəkdir. Bu məsələ istər dövlət, istər valideyn, istərsə də uşaq
müəssisələri tərəfindən daim
nəzarətdə saxlanmalı, hava kimi, su kimi
vacib olmalıdır.
Çalışmalıyıq bizim uşaqlar hamıdan yaxşı
yaşasın, sağlam böyüsün.
Bunun üçün
kifayət qədər vəsait ayrılır. Ancaq
çox vaxt belə düşünürük ki,
bizim uşaqlara nə
ədəbiyyat, nə teatr lazım deyil. Bu səhv fikirdir. Ölkəmizdə uşaq
ədəbiyyatı barmaqla sayılır.
Abdulla Şaiqin “Keçi”, M.Ə. Sabirin “Uşaq və buz”, A.Səhhətin,
M. Seyidzadə, X.Əlibəyli və digər şairlərimizi
göstərmək olar. Bu
gün elə dəyərli uşaq yazarlarımız var
ki, onların özlərini də əsərlərini
də özlərindən başqa heç kim tanımır.
Bunları tanıtmaq , sevdirmək, əsərlərindən bəhrələnmək
gözəl olardı. Səməd Vurğunu
hamı tanıyır. Uşaq ədəbiyyatımızda
bir “Cücələrim”, “Ay
uzun saç, qara göz” şeirindən
başqa kütləvi tanınan şeirimiz yoxdur.
Nigar Abdullayeva
Palitra.-2014.-24 iyun.-S.11.