Səlahəddin Xəlilov:
“Filosoflarımız ortaq fəlsəfi dəyərlərin
inkişafına töhfələr verirlər”
Azərbaycanda ictimai elmlərin, o cümlədən fəlsəfənin inkişafı barədə bizə fikirlərini bildirən Azərbaycan Fəlsəfə və Sosial-Siyasi Elmlər Assosiasiyasının idarə heyətinin sədri, AMEA müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilov qeyd etdi ki, ictimai elmlərin və fəlsəfənin inkişafına dəqiq elmlər üçün müəyyənləşdirilmiş meyarlar mövqeyindən yanaşmaq yolverilməzdir:
“Dəqiq elmlər sahəsində beynəlxalq elmi proseslərə inteqrasiya olunmaq, əlbəttə, çox mühüm bir vəzifədir. Çünki bu sahədə əldə olunmuş nəticələr öz əksini dünyanın qabaqcıl elmi jurnallarında tapmasa, beynəlxalq elmi ictimaiyyətin nəzərinə çatdırılmasa, onlar ümumbəşəri inkişafın tərkib hissəsinə çevrilə bilməz. Lakin ictimai və humanitar elmlərin öz spesifikası var. Burada ümumbəşəri problemlərlə yanaşı, hər bir xalqın özünüdərk istiqamətindəki elmi-nəzəri araşdırmaları çox vaxt milli miqyasda həyata keçir. Və bunun üçün hər bir ölkənin özü cavabdeh olmalı, bu tədqiqatların dəyərləndirilməsi və stimullaşdırılması sahəsində dövlət miqyasında tədbirlər görülməlidir. Və bütün bu tədbirlər müvafiq fəlsəfi təhlil tələb edir”.
Professorun fikrincə, XXI əsrdə Azərbaycan elmi-fəlsəfi
fikrinin qarşısında duran vəzifələri
aşağıdakı kimi
qruplaşdırmaq olar: fəlsəfənin
dünyagörüşü
funksiyasını inkişaf etdirməklə
yanaşı, onun ideoloji
funksiyasını yeni təməllər
üzərinə keçirmək və mücərrəd tədqiqatlarda
real ictimai-siyasi
problemlərə doğru konkret
addımlar atmaq. Digər tərəfdən,
Azərbaycan fəlsəfi fikrinin milli düşüncə ənənələri
üzərində yenidən qurulması vəzifəsini nəzərə
almaqla yanaşı, milli
fəlsəfi fikrin beynəlxalq miqyasa çıxması və ümumbəşəri
fəlsəfi tədqiqatlar kontekstinə daxil
edilməsi sahəsində genişmiqyaslı yaradıcılıq
işləri aparmaq, Azərbaycan alimlərinin
araşdırmalarının beynəlxalq elmi
forumlarında təqdim olunmasına nail olmaq”. Alim onu da qeyd etdi ki,
əlamətdar haldır ki, bu vəzifələrin yerinə yetirilməsinə
ən çox xidmət edən və son onillikdə Azərbaycan fəlsəfi fikrinin inkişafında ən böyük
rol oynayan təşkilat
hansı isə bir dövlət qurumu olmayıb, fəlsəfi fikir
adamlarının könüllü birliyi kimi fəaliyyət
göstərən AFSEA - Azərbaycan Fəlsəfə və Sosial-Siyasi Elmlər Assosiasiyasıdır. Akademik Ramiz Mehdiyevin rəhbərlik
etdiyi bu təşkilat
2003-cü ildə yaradılıb və keçən 11 il ərzində Azərbaycanda fəlsəfi fikrin inkişafında və Azərbaycan
filosoflarının beynəlxalq fəlsəfi məkana inteqrasiya olunmasında böyük
rol oynayıb: “AFSEA-nın
yaradılması qarşıda duran vəzifələrin
uğurla həyata keçirilməsinə
böyük təkan olmuşdur.
Fəlsəfi fikir bir
ölkə miqyasına sığmır. Ona görə də, coğrafi yaxınlığa görə deyil, fəlsəfi tədqiqat təcrübəsi
və ənənəsi baxımından bizə yaxın olan Rusiya və Türkiyə
Fəlsəfə Cəmiyyətlərinin AFSEA-nın təşəbbüsü
ilə Bakıda keçirilən beynəlxalq müşavirəsində
birgə tədqiqat istiqamətləri müəyyənləşdirilmiş,
əməkdaşlıq məsələləri müzakirə
olunub. Vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu şəraitində
filosofların müstəqil şəkildə təşkilatlanması
və bir ictimai qurum kimi daha
operativ fəaliyyət göstərməsi
əlavə bir imkan idi və AFSEA bu imkanın
realizasiyası sahəsində bir sıra ciddi addımlar ata bilib”. AFSEA-nın fəaliyyət
istiqamətləri içərisində ilk
növbədə beynəlxalq elmi konfranslar keçirilməsini, müntəzəm
fəaliyyət göstərən fəlsəfə
seminarlarının təşkilini, Azərbaycan fəlsəfi
fikrini dünya
miqyasına çatdırmaq əzmində olan
beynəlxalq elmi jurnalın çap olunmasını,
görkəmli filosofların yubileylərinin qeyd
olunmasını, ölkəmizdə fəlsəfi fikrin təbliği sahəsində səylərin
səfərbər olunmasını və əlaqələndirilməsini,
həm Qərb, həm də Şərq fəlsəfi fikrinin bir sıra klassik nümunələrinin dilimizə tərcümə
olunmasını, fəlsəfi disputların keçirilməsini
və s. göstərə bilərik. AFSEA yaradıldıqdan sonra onun təşəbbüsü ilə Azərbaycan
fəlsəfi fikri Ümumdünya
Fəlsəfə Konqreslərində mütəşəkkil
şəkildə təmsil olunmağa
başladı. 2003-cü ildə İstanbul
Konqresində məndən başqa ancaq bir nəfər iştirak edirdi. 2008-ci ildə
Seul Konqresində Azərbaycan 4 nəfərlə
təmsil olundu, 2013-cü ildə Afinada keçirilən Konqresdə isə Azərbaycan
nümayəndə heyəti artıq 10 nəfərdən ibarət
idi. Həm də söhbət
sadəcə kəmiyyət artımından getmir.
Ümumdünya Fəlsəfə Konqreslərinin
tarixində ilk dəfə olaraq
müasir türk
dünyasının nümayəndəsinə də yer ayrılıb, onun təliminin
müzakirəsi keçirilib. Belə ki, Konqresdə elmin fəlsəfəsi, siyasətin fəlsəfəsi,
ontologiya, epistemologiya,
fəlsəfə tarixi və s. konkret sahələr
üzrə bölmə iclaslarından əlavə, görkəmli
filosofların təlimlərinə həsr olunmuş
personal müzakirələr də keçirilib. Platon, Kant,
Şopenhauer, Yaspers kimi böyük filosoflarla yanaşı, indi
sağ olan bir sıra klassiklərin (Yurgen
Habermas, Umberto Eko, Anna-Teresa Timiniçka, İoanna Kuçuradi) təlimlərinə ayrıca dəyirmi
masalar və seminarlar
həsr edilib. Əlamətdar haldır ki, bizim yeni
təlimimiz də ayrıca bölmədə müzakirə olundu. Belə ki, mənim
Şərq və Qərb fəlsəfi düşüncəsinin
ortaq dəyərləri əsasında
hazırladığım yeni fenomenoloji konsepsiya Konqres iştirakçılarının diqqət
mərkəzində oldu. Prof.Dr.
Françesko Alfieri (Vatikan) mənim ingilis
dilində nəşr olunmuş “Həyat
fenomenologiyası və İdeyanın həyatı”
kitabında irəli sürdüyüm yeni ideyalar barədə məruzə
ilə çıxış etdi. Prof. Dr. Daniela
Verduççi (İtaliya),
Prof.Dr. Könül
Bünyadzadə (Azərbaycan), Prof.Dr. Maija Kule (Latviya) və
başqaları müzakirələrə qatılaraq bu yeni təlimi
fenomenologiyanın Şərq düşüncə ənənələri
üzərində qurulmuş fərqli
istiqaməti kimi dəyərləndirdilər.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan filosoflarının ən müasir fəlsəfi cərəyanlardan biri olan həyat
fenomenologiyası üzrə əsərləri dünya fəlsəfi ictimaiyyəti tərəfindən
maraqla qarşılanır. Hər
il keçirilən Ümumdünya
Fenomenologiya Konqreslərində 2003-cü
ildən bəri (Oksford Universitetində, daha sonra Romada,
İstanbulda, Antvependə, Bergendə, Bostonda, Parisdə) ölkəmizin
filosofları iştirak etmiş
və onların əsərləri fenomenologiya
üzrə ən mötəbər jurnallarda,
o cümlədən, “Analetika
Husserliana”da çap olunub”. Alim bildirdi ki,
AFSEA alimlərimizin bu və ya digər konkret mövzular üzrə keçirilən beynəlxalq
konfranslara qatılmasına həmişə
dəstək verib: “Filosoflarımız
habelə üç ildən bir İtaliyanın paytaxtı Roma
şəhərində keçirilən Beynəlxalq Metafizika Konqresində də müntəzəm
surətdə iştirak etmişlər. Lakin ölkəmizdə fəlsəfənin
inkişafı təkcə alimlərimizin xarici
ölkələrdə keçirilən konfranslarda
iştirakı ilə təmin edilə bilməz. Bunun üçün
Bakıda da mötəbər fəlsəfə
konfranslarının keçirilməsinə böyük
ehtiyac vardır. AFSEA bunu nəzərə alaraq
Bakı şəhərində bir-neçə dəfə
beynəlxalq fəlsəfi konfranslar təşkil
etmişdir ki,
bunların sırasında biz AFSEA-nın Rusiya Fəlsəfə Cəmiyyəti və
Türkiyənin Fəlsəfə Dərnəyi ilə birgə
keçirdiyi simpoziumu,
2004-cü ildə Ş.Y.Sührəvərdinin 850-illiyinə
həsr olunmuş beynəlxalq
konfransı, 2008-ci və 2011-ci illərdə türk
dünyası filosoflarının Bakı
toplantılarını və burada
keçirilən səmərəli diskursu
xüsusi qeyd edə
bilərik”. AFSEA-nın fəaliyyət istiqamətləri
içərisində ən mühüm olanlardan biri fəlsəfi
nəşrlərdir: “Bu sırada
2003-cü ildən nəşr olunmağa başlayan “Fəlsəfə və sosial-siyasi elmlər” jurnalının xüsusi yeri var. Bu jurnal
ictimai elmlər sahəsində Azərbaycanda
ilk dəfə olaraq
beynəlxalq miqyasda tanınmaqla
yanaşı, beynəlxalq “The Philosopher`s İndex” referativ fəlsəfə jurnalında təmsil
olunmaq hüququ da qazanıb. Jurnalda nəşr
olunan məqalələrin xülasəsi ABŞ-da ingilis dilində çap olunub bütün dünyanın qabaqcıl elm mərkəzlərinə göndərilir. Yaxın vaxtlara qədər ictimai elmlər sahəsində
çalışan alimlərin dünyanın
tanınmış nəşriyyatlarında və
jurnallarında çap olunmaması
ölkəmizdə həmin sahənin dəqiq elmlərə
nisbətən geri qalması təsəvvürünü
yaradırdı. Lakin son
onillikdə Azərbaycan filosoflarının əsərlərinin
xarici ölkələrdə nəşrləri
çoxalmış, həm sanballı monoqrafiyaların, həm
də nüfuzlu jurnallarda
çap olunan məqalələrin
sayı artıb. Ramiz Mehdiyevin qloballaşma
və milli varlıq probleminin
tədqiqinə həsr olunmuş əsərləri
təkcə Azərbaycan üçün
deyil, bir tərəfdən
bütün MDB ölkələri üçün, digər tərəfdən də
türk cümhuriyyətləri üçün böyük
əhəmiyyətə malikdir. Təsadüfi
deyil ki, onun bu mövzudakı
kitabları Türkiyədə və digər türk
cümhuriyyətlərində də geniş
yayılıb. İstanbulda nəşr olunan «Azerbaycan: küreselleşmenin talepleri.
Geçmişten dersler,
bugünün gerçekleri
ve geleceğin perspektifleri.» (İstanbul,
«Da» yayıncılıq, 2005); “Geçmişin işığında.
Demokrasiyə gedən yol («Da»
yayıncılıq, 2008) kitabları Türkiyənin elmi ictimaiyyəti və siyasi
dairələri tərəfindən böyük
maraqla qarşılanıb. Bu sətirlərin müəllifinin də Moskvada, İstanbulda və
Stokholmda 10-dan artıq kitabı nəşr
olunmuş və həmin ölkələrin
nüfuzlu jurnallarında bu
kitablara müsbət rəylər
çıxmışdır. Moskvada - Rusiya Elmlər Akademiyasında və Parisdə
- Ümumdünya Fenomenologiya
Kongresi çərçivəsində mənim
kitablarımın təqdimat mərasimi keçirilmişdir.
Gənc fəlsəfə tədqiqatçıları f.e.d. Könül
Bünyadzadə, dos. Əbülfəz
Süleymanlı, dos. Roida
Rzayevanın da kitabları İstanbulda
işıq üzü görüb.
Son 10 ildə
Azərbaycan filosoflarının əsərlərinin “Springer” nəşriyyatında və
ABŞ-ın nüfuzlu jurnallarında çap olunması, beynəlxalq konfranslarda onların nəinki sadəcə
iştirakı, habelə elmi təşkilat
komitəsinə və Rəyasət Heyətinə seçilməsi,
dünyada tanınmış jurnalların
Redaksiya Heyətinə üzv
seçilməsi bu yanlış təsəvvürləri
aradan qaldırdı. İndi
hətta gənc filosoflarımız da dünya miqyasında uğurlara
imza atırlar. Parisdə nəşr olunan “Yaradıcı Qadınlar”
Ensiklopediyasında gənc fəlsəfə elmləri doktoru Könül
Bünyadzadə haqqında oçerk daxil edilməsi də təsadüfi deyil. Rusiya fəlsəfi məkanı
ilə əlaqələr də uğurla davam etdirilir. Akademik Ramiz Mehdiyev, fəlsəfə elmləri
doktorları Zümrüd Quluzadə, İlham Məmmədzadə, Rəfiqə
Əzimova, dos. Roida Rzayeva və bu sətirlərin
müəllifi və s. Rusiya
mətbuatında dəfələrlə çıxış
etmiş və Azərbaycan fəlsəfə
fikrini qonşu ölkədə
keçirilən forumlarda yüksək səviyyədə
təmsil ediblər”. Professor deyir ki, Azərbaycanın
coğrafi baxımdan Şərq və Qərb
arasında mərkəzi mövqe tutmaqla yanaşı, həm də Şimal və Cənub arasında
oynadığı strateji rolun
ideoloji və ideya-siyasi
aspektlərdə də təsbit olunması üçün
mühüm addımlar atılıb:
“Buna qədər bir-birindən, demək olar ki, xəbərsiz olan rus və türk filosofları bundan
sonra məhz Azərbaycan Fəlsəfə
cəmiyyətinin köməyi və iştirakı ilə
müəyyən əlaqə qura bildilər.
Bu əlaqələr Azərbaycan fəlsəfi
fikrinin sonrakı inkişafı üçün mühüm
şərt idi. Belə ki, uzun müddət
SSRİ məkanında rus filosofları ilə
əməkdaşlıq etmiş və
düşüncə, habelə tədqiqat ənənələri
baxımından rus fəlsəfi məktəbinə
daha yaxın olan müasir Azərbaycan fəlsəfə tədqiqatçıları
həm öz tədqiqat
problematikasını genişləndirmək,
həm də türk fəlsəfi fikri vasitəsilə, bir tərəfdən,
Qərb fəlsəfəsinə, digər tərəfdən də,
orta əsr türk islam fəlsəfi düşüncə tarixinə
yeni qapılar açmaq
imkanı əldə edir. Şərq-Qərb
problematikası üzrə dünyada
tanınmış mütəxəssislər çoxdur. Lakin 2004-cü ildə S.Xəlilovun “Şərq və Qərb”
monoqrafiyası əvvəlcə Bakıda, daha
sonra xarici ölkələrdə
çap olunduqdan sonra beynəlxalq miqyasda onun bu sahədə
aparıcı mütəxəssis kimi
tanınması sayəsində Nyu-Yorkda çap olunan “Global Studies Encyclopedia” və Moskvada
çıxan “Qlobalistika”
ensiklopediyalarında “Şərq və Qərb” mövzusu mənim tərəfimdən
yazılıb”. Azərbaycan dünya
fəlsəfi fikrinin mərkəzlərindən
birinə çevrilmək istiqamətində ciddi
addımlar atır: “2004-cü ildə AFSEA-nın təşkilatçılığı
və Almaniyadan olan
qonaqların iştirakı ilə İ.Kantın vəfatının
və L.Feyerbaxın anadan olmasının
200 illiyinə həsr olunmuş Beynəlxalq
Konfrans da Azərbaycan
fəlsəfi fikir məkanının
genişləndiyindən xəbər verirdi.
AFSEA-da bu ənənənin davamı olaraq
elə həmin ildə Jan-Pol Sartrın
100 illik yubileyi və Con Lokkun vəfatının
300 illiyi qeyd edilmiş və “Fəlsəfə və sosial-siyasi elmlər” jurnalında bu filosofların həyat və fəaliyyətinə
dair məqalələr çap
edilmişdir. David Yumun,
Moris Merlo-Pontinin, Karl Popperin, A.N.Uaythedin və digər görkəmli Qərb
filosoflarının yubileylərinin qeyd
olunması Azərbaycanda Qərb fəlsəfi fikrinin
təbliğinə xidmət etmişdir.
Şərqin böyük filosofları İbn Sina, Sührəvərdi,
İbn Ərəbi, Mövlana,
Molla Sədra, Cəmaləddin Əfqani, Məhəmməd İqbal,
Cübran və s.-in də
yubileylərinin qeyd edilməsi, onların əsərlərinin
tərcüməsi və haqqında konfrans
və seminarlar təşkil olunması Azərbaycan
fəlsəfi fikir məkanının həm
Şərq, həm də Qərb fəlsəfə məktəbləri
hesabına daha da zənginləşməsi
üçün şərait yaradıb”.
Filosofun
fikrincə, Azərbaycan filosofları beynəlxalq konfranslarda ancaq milli fəlsəfi fikirlə bağlı mövzularda deyil, həm də
dünya klassiklərinin
yaradıcılığına həsr olunmuş
mövzularda çıxış etməklə
ortaq fəlsəfi dəyərlərin
inkişafına öz töhfələrini
vermiş olurlar.
İlkin AĞAYEV
Palitra.-2014.-1 mart.-S.11.