“Uşaqlara fərdi yanaşma olduqca vacibdir”
Ruhəngiz Mehmanqızı: “Uşaqda olan istənilən problemin formalaşmasında və onun aradan qaldırılmasında valideynin bilavasitə, yaxud dolayı rolu var”
Uşaqların mənəvi və fiziki inkişafı, düzgün tərbiyə edilməsi, şəxsiyyət kimi yetişdirilməsi bütün hallarda valideynlərdən asılıdır. Xüsusən gənc valideynlər bu kimi məsələlərə diqqət etməlidirlər. Valideynlər, gələcəkdə əzab çəkməmələri üçün lazım gəldikdə psixoloqa da müraciət etməlidirlər. Hər halda KİV-də də bu istiqamətdə maarifləndirmə aparılmalıdır. “Palitra” olaraq bu mövzuda Narınc Uşaq Psixologiya Mərkəzinin Nizami filialının direktoru, psixologiya üzrə fəlsəfə doktoru Ruhəngiz Mehmanqızı ilə müsahibəni təqdim edirik.
-Bu
gün dünyada
uşaqları tərbiyə etməyin hansısa psixoloji “resepti” var, yoxsa bu
tərbiyə hər ailə və uşaqda
fərdi olaraq tətbiq
edilməlidir?
- Tərbiyə sənətdir, tərbiyə elmdir və bu işi düzgün yerinə yetirmək üçün ilk növbədə insandan səbir tələb olunur. Dünyada məşhur olan tərbiyə metodları var, tərbiyə haqqında ən məşhur alimlərin müəllifi olduğu minlərlə kitablar yazılır. Ayrıca yapon tərbiyə üsulu, Sparta tərbiyəsi və s. kimi qəbul olunmuş tərbiyə metodları var. Tərbiyə işi təkcə ailənin ayrı-ayrı fərdin üzərinə düşən iş deyil, bu dövlətin marağında olduğundan dövlət bu işlə bilavasitə məşğul olur. Çünki yaxşı cəmiyyət qurmaq ilk növbədə yaxşı insan yetişdirməkdən başlayır. Alimlərin fikrincə, insan şəxsiyyətinin memarlıq abidəsi 6 yaşına qədər qurulur. Ömrünün geridə qalan bütün hissəsini insan bu binanın arxitekturası üzərində işləyir. Bizdə isə tərbiyə adət-ənənələrlə, sterotiplərlə və etnik xüsusiyyətlərlə tənzimlənir. Valideynlər daha çox emrik təcrübə, yəni “ata-anam məni belə tərbiyə etmişdi” prinsipi ilə yanaşır. Məsələn, məni döyə-döyə oxudublar, indi həkim, yaxud aliməm, nəyi pisdir?
-Uşaqlara
ailədə sərbəstlik verməyin hansı müsbət
və mənfi fəsadları ola bilər?
- Sərbəstlik və müstəqillik fərqli şeylərdir. Uşağa fikrini demək, seçim etmək, öz hüququnu qorumaq, qərar vermək kimi müstəqil düşünmək imkanı verilməlidir. Əlbəttə ki, uşağın hüquqları ilə yanaşı öz vəzifələri də var və uşaq öz vəzifəsini icra etməlidir. Bu, uşaqda insan üçün ən vacib xüsusiyyət olan məsuliyyət hissini formalaşdırır.
-Adətən valideynlər uşağın aktiv, başqa sözlə nadinc olmasından gileylənirlər. Bu baxımdan valideynlər nə dərəcədə haqlıdırlar?
- Fəal uşaq yaxşıdır. Yəni bu o deməkdir ki, uşaq ilk növbədə sağlamdır. O qaçır, tullanır, yıxıb-dağıdır, dalaşır, dişləyir, rəqs edir, mahnı oxuyur və s. Belə uşağın anası ancaq uşaq yatanda sevinir. Hər bir valideyn dünyaya sağlam övlad gətirmək arzusu ilə yaşayır. Təəssüf ki, bir sıra uşaqlar bu və ya digər fiziki, psixi travmalarla, problemlərlə doğulur. Həkimlər bunun səbəbini müasir ekoloji mühitin qadın orqanizmində əmələ gətirdiyi fəsadlarla əlaqələndirir. Bəziləri isə bunu hətta müasir uşaqların spesifik problemləri kimi qəbul edir. Reallıq budur ki, hazırda hiperaktiv və diqqətsiz uşaqların sayı günü-gündən artmaqdadır. Simptomlarına və əlamətlərinə görə bu uşaqlar nə psixikası pozulmuş, nə də sağlam kateqoriyaya aid edilir. Sanki aralıq mövqedə dayanaraq həm valideynlər, həm də müəllimlər üçün problemlər yaradırlar. Uşaqların belə davranışlarına adətən məktəbəqədər və kiçik məktəbli dövründə rast gəlinir. Bu uşaqlar müəllim və tərbiyəçi üçün çətin, rahat olmayan uşaq kimi, oxumaq, yazmaq nitqin inkişafı, qavrama qabiliyyəti və s. kimi işlərdə problemlər yaradır. Ancaq bunları nevroloji və psixi xəstəliklərin əmələ gəlməsi hesab etmək olmaz. Son dövrə qədər psixoloqlar və nevropatoloqlar bu qeyri-adi hərəkətlərin hansı səbəbdən yaranmasını öyrənə bilmirdilər. Ancaq, son illər məlum oldu ki, hiperaktiv uşaqların və bütün bu tip çətin uşaqların beyinləri prinsipcə normaldır. Amma hərəkətləri diqqətini tənzimləməkdə bir qədər gecikir.
- Bəs, hiperaktiv uşaqları necə müəyyən
etmək olar?
- Belə uşaqlar həmişə
hərəkətlidir, ancaq özünü idarə edə bilmir, yorulsa da yenə hərəkət edir.
Bütün gücünü
itirənə kimi ağlayır,
qışqırır. Tez-tez və çox danışır, danışarkən
sözləri yeyir, başqalarının sözünü kəsir,
tapşırığa axıra qədər qulaq
asmır. Milyon dənə
sual verir ancaq çox az hallarda
cavaba qulaq asır. Onu yatmağa məcbur
etmək olmur. Yatanda isə çox narahat yatır, tez-tez ürəkbulanması
olur. Hiperaktiv uşaqlar hər şeydən allergiya ola bilərlər.
Bu uşağı idarə
etmək çətindir,
çünki onlar heç vaxt qadağalara və sərhədlərə əhəmiyyət
vermir. Tez-tez konflikt yaradır,
öz aqressiyalarına
nəzarət etmir, başqa uşaqları dişləyir, itələyirlər
hətta daşdan çubuqdan da istifadə edirlər.
-Valideynlər belə uşaqlarla necə davranmalıdır?
- Elə uşaqlar var ki, onların
hərəkət aktivliyi
çox büruzə
verir. Məsələn, uşaq dayanmadan
hərəkətdə olur,
başı üstə
fırlanır və dayana bilmir. O, aqressivdir, əsəbi və yuxusuzluq problemi var. Bu halda uşağa dərman vermək məsləhət
deyil. Məsləhətdir ki, evdə uşaq üçün bir idman küncü
ayırasınız. Uşaq, idman
hərəkətləri edir
və nəticədə
2 həftədən sonra
normal uşağa oxşamağa
başlayır. Əgər uşağın
diqqəti zəifdirsə
onu idarə etmək üçün bir çox ölkələrdə maraqlı
bir üsuldan istifadə edilir. Diqqəti olmayan uşağın başına elektrodlardan papaq geyindirir və cizgi filmi
göstərilir. Uşaq diqqətini
yayındıranda cizgi
filmi təsvirini itirir və nəticədə uşaq
öz diqqətinin idarə edə bilir.
Əgər hər hansı uşaqda hiperaktiv diaqnozunu təsdiqlədənərsə,
onda ilk öncə səbirli olmaq lazımdır. Onlar uşaqla münasibətdə
pozitiv modelə üstünlük verməlidirlər.
Onu layiq olduğu hər hərəkətinə
görə tərifləmək,
uğurlarını vurğulamaq
lazımdır. Bu uşaqda öz gücünə inam yaradacaq. “Yox”,
“olmaz” sözlərini
təkrar etməkdən
qaçın. Onlarla sakit,
yumşaq, təmkinlə
danışın. Ayrılmış
müəyyən vaxtda
uşağa elə iş tapşırın ki, o həmin işin öhdəsindən
gələ bilsin. Uşağı diqqətin mərkəzləşməsini
tələb edən yaradıcılıq işlərinə
yönəldin. Evdə günün
planını tutun.
Qida qəbulu, ev işlərini
görmək, yatmaq hamısı bu cədvələ uyğun
olsun. Oyun zamanı çalışın
ki, uşağın bir partnyoru olsun.
Narahat səs-küylü uşaqlardan
qaçsın. Uşağa imkan
verin ki, öz enerjisini sərf edə bilsin. Ən faydalısı fiziki
aktivlikdir. Bu təmiz
havada uzunmüddətli
gəzinti, qaçmaq,
idman hərəkətləri
və s. ola
bilər.
Belə uşaqlar öz müəllimlərinə də
məsuliyyətli rol verirlər. Məktəblərdə diqqətsiz uşaqlara
mənimsətmənin çətinliklərini
nəzərə alaraq
bu sahədə onların müəllimlərinə
bəzi məsləhətləri
vermə istərdim.
Bu uşaqlarla iş
individual qurulmalıdır. Bu
vaxt əsas güc uşaqların diqqətinin mərkəzləşdirilməsinə
və zəif yaradıcılıq sahəsinə
yönəldilməlidir.
Dərs vaxtı çalışmaq
lazımdır ki, uşağın diqqətini
yayındıran faktorlar
minimuma endirilsin. Məsələn, hiperaktiv uşağı orta cərgədə lövhənin önündə
oturtmaq lazımdır.
Uşağı müəllim özünə
köməkçi kimi
çətinlik yaranan
kimi istifadə etməlidir. Dərs məşğələlərini
planla qurmaq lazımdır. Onlarla xüsusi
gündəlik və təqvimdən istifadə
etməyi öyrətmək
lazımdır. Çox tapşırıq
vermək olmaz. Məktəbdə verilən tapşırığı
bu uşağa lövhədə yazmaq tapşırılır. Ümumiyyətlə, uşaqlara fərdi yanaşma olduqca vacibdir.
-Uşağın
istedadlı olmasında
valideynlərin nə kimi rolu var?
- Təcrübəyə görə,
İQ-nü (intellektin
ölçü vahidi-H.F)
yoxlamadan, valideynlərin peşələrinə
görə uşağın intellektini
müəyyən etmək olar. Əlbəttə
ki, mütəxəssislər “intellektual uşaqlar
hansı ailədə, hansı şərtlərlə böyüyür” sualına cavab
tapmaq üçün
müxtəlif təcrübələr keçiriblər.
Burada ata və
ananın evlilik yaşı,
uşağın qidalanması, hətta valideynin
çəkisi belə böyük əhəmiyyət
daşıyır. Dünyada intellektual uşaq dünyaya gətirməyin
hesabına arıqlayan
analar da var. Statistikaya görə, valideynlərin 30 - 42 yaş
arasında dünyaya gətirdikləri uşaqlar
daha intellektual olurlar. İntellektin formalaşmasında nə təhsilin, nə də məktəbin rolu var. Çünki bu kiçik yaşlarından,
xüsusən məktəbəqədər
yaşda formalaşır.
Araşdırmalara görə ata-ana
yanında böyüyən
uşaqlar, nənə-baba
yanında böyüyən
uşaqlara nisbətən
daha intellektual olur. Həmçinin intellekti yüksək
olan insanların 90%-i 1 yaşdan artıq ana südü ilə qidalananlardır. Keysəriyyə əməliyyatı zamanı
dünyaya gələn
uşaqların intellektinin
aşağı olması
da mütəxəssislərin
gəldiyi nəticədir.
Psixoloq Zaytsın fikrincə, böyüklərlə daha
çox ünsiyyətə
girdiyinə görə
evin böyük uşağı daha intellektual olur. Bizim nağıllardan belə qəhrəman hesab etdiyimiz sonbeşiklər isə özündən böyük bacı qardaşı ilə oynamaq, ünsiyyətə
girmək imkanının
geniş olduğundan qəhrəman olur.
- Valideynlər övladlarına necə nümunə olmalıdır?
- Tərbiyə uşağa
danışılan monoloq
deyil, tərbiyə nümunədir. Uşaq eşitdiyinə deyil,
gördüyünə inanır.
Valideyn uşağında hansısa
xüsusiyyəti formalaşdırmaq
istəyirsə ilk növbədə
özündə o xüsusiyyət
olmalıdır. Məsələn, son zamanlar əksər valideynlər övladının
dərs oxumaq istəməməsindən daha
çox kompyuter və televizora həvəs göstərməsindən
şikayətlənir. Fikir versək, belə ailələrin əksəriyyətində
valideynlər əlinə
kitab almır, həmçinin televizor və kompyuter evdə xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
- Sizə əsasən uşaqların
hansı psixoloji problemləri ilə bağlı müraciət
olunur?
- Valideynlərin böyük
əksəriyyəti övladında
diqqət dağınıqlığı,
yadda saxlama çətinliyi, oxuma həvəsinin olmaması,
aqressiya, səbəbsiz
ağlamalar, yaşıdları
ilə münasibət
qurmağı bacarmamaq,
bacı-qardaş qısqanclığı
və s. kimi problemlərlə müraciət
edirlər. Uşaqda olan istənilən
problemin formalaşmasında
və onun aradan qaldırılmasında
valideynin bilavasitə,
yaxud dolayısı ilə rolu var. Uşaqla korreksiya işi ilə yanaşı valideynlə birlikdə də tərbiyə işindəki
nöqsanlar araşdırılır
və həlli üçün alternativ variantlar təklif olunur.
Fuad Hüseynzadə
Palitra.-2014.-21 may.-S.11.